Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0389 Bilag 1
Offentligt
901017_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
21. september 2010
2010-505
Center for Veje og Broer
Joen Kellberg
Telefon 33 92 43 83
[email protected]
Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens meddelelse til
Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget - ”På vej mod et europæisk trafiksikkerhedsområ-
de: politiske retningslinjer for trafiksikkerheden for 2011-2020”
KOM (2010) 389
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg, og Folketingets
Trafikudvalg.
Resumé
Kommissionen har den 20. juli 2010 offentliggjort en meddelelse om politiske
retningslinjer for trafiksikkerhed for 2011-2020. I meddelelsen formulerer
Kommissionen en række overordnede forslag, der skal medvirke til at halvere
antallet af dræbte i trafikken mellem 2010 og 2020
I meddelelsen fremlægges der syv strategiske målsætningsområder, der skal
danne rammerne for en europæisk trafiksikkerhedsindsats frem mod 2020.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen peger i meddelelsen på trafiksikkerhed som et vigtigt sam-
fundsmæssigt emne og fremhæver, at over 35.000 mistede livet og 1,5 mio. på-
drog sig skader på vejene i EU i 2009. Kommissionen bemærker, at der er op-
nået væsentlige resultater under trafiksikkerhedshandlingsplanen gældende for
2001 til 2010, men at der er behov for en fortsat indsats.
I meddelelsen anfører Kommissionen en målsætning om at halvere antallet af
trafikdræbte i EU frem mod 2020 med udgangspunkt i ulykkestallene for 2010,
der i sagens natur endnu ikke er kendte. Kommissionen opfordrer medlems-
landene til at bidrage til at nå målsætningen gennem fokus på de særlige pro-
blematikker, der gør sig gældende i de enkelte lande og via udveksling af erfa-
ringer landene imellem.
Kommissionen bemærker, at det ikke er muligt at fastsætte en målsætning for
reduktion i antallet af tilskadekomne, idet der ikke eksisterer en fælles definiti-
on af alvorlige og lettere tilskadekomne. Når der er opnået tilstrækkeligt frem-
skridt på området, vil Kommissionen ligeledes tilføje en målsætning for reduk-
tion i antallet af tilskadekomne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
901017_0002.png
Side 2/12
Desuden formuleres i meddelelsen syv
strategiske målsætningsområder
, der skal
danne rammerne for at opnå målsætningen frem mod 2020.
1.
Forbedret uddannelse og skoling af trafikanterne
Kommissionen mener, at der bør være fokus på en løbende ud-
dannelse af trafikanter både før, under og efter erhvervelsen af
kørekort. Kommissionen vil sammen med medlemsstaterne ar-
bejde mod en fælles strategi for uddannelse af trafikanter, her-
under minimumskrav for kørelærere.
2.
Styrket håndhævelse af færdselsreglerne
Kommissionen vil genoptage arbejdet med at fremme håndhæ-
velse af færdselsreglerne på tværs af medlemslandene, samt
undersøge mulighederne for at indføre hastighedsbegrænsere i
varevogne samt alkolåse i skolebusser mv.
3.
Sikrere vejinfrastruktur
Kommissionen vil komme med forslag om at sikre, at EU-
strukturfondsmidler kun vil blive ydet til projekter, der er i
overensstemmelse med trafiksikkerheds- og tunneldirektiverne.
Kommissionen vil desuden komme med forslag om at fremme
principperne i direktivet om forvaltning af vejinfrastrukturens
sikkerhed (der gælder TEN-nettet) til sekundære veje via ud-
veksling af viden. Direktivet opstiller nogle retningslinjer for,
hvorledes veje på TEN-nettet lever op til en række trafiksikker-
hedsmæssige standarder.
4.
Sikrere køretøjer
Kommissionen vil fremsætte forslag til at forbedre sikkerheds-
udstyret på motorcykler og el-biler, fremsætte forslag til øget
harmonisering af bilsyn, samt undersøge sikkerhedsudstyr,
hvor køretøjet udveksler information med infrastrukturen
og/eller andre køretøjer med henblik på en øget sikkerhed.
5.
Fremme af brugen af moderne teknologi til at øge trafiksikkerheden
Kommissionen vil indenfor rammerne af implementeringen af
ITS-handlingsplanen samt det foreslåede ITS-direktiv vurdere
muligheden for at udstyre køretøjer i brug med udstyr som ba-
neskiftalarm mv., samt fremskynde brugen af eCall.
6.
Forbedring af beredskabstjenesterne og assistancen til tilskadekomne
efter ulykker
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
901017_0003.png
Kommissionen vil i samarbejde med medlemsstaterne og andre
relevante aktører arbejde for en global handlingsstrategi vedr.
skader pådraget i trafikulykker og førstehjælp.
Side 3/12
7.
Beskyttelse af sårbare trafikanter
Kommissionen ønsker at forbedre sikkerheden blandt sårbare
trafikanter, herunder især motorcyklister via bl.a. at foreslå at
motorcykler omfattes af den gældende EU-lovgivning for så vidt
angår bilsyn samt fremme af bedre sikkerhedsudstyr for motor-
cykler.
Derudover vil Kommissionen vurdere behovet for fælles principper for tekniske
undersøgelser af vejtrafikulykker, herunder arbejdsmetoder anvendt i havari-
kommissioner.
Kommissionen vil desuden videreudvikle EU's database for ulykkesstatistik, CARE,
således at det i højere grad er muligt at sammenligne data om personskader mv.
medlemsstater imellem. Kommissionen vil videreudvikle det europæiske overvåg-
ningsorgan for trafiksikkerhed, ERSO, med henblik på at styrke organets rolle i
forhold til kommunikation af trafiksikkerhed til borgerne.
2. Gældende dansk ret og meddelelsens konsekvenser herfor
Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark, men af-
ledte initiativer indenfor fællesskabslovgivningen kan senere få lovgivnings-
mæssig betydning.
3. Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for transport med hørings-
frist den 27. august 2010.
Kommunernes Landsforening, Dansk Erhverv, Danmarks Automobilforhandler
Forening samt Danmarks Rederiforening har oplyst at de ingen bemærkninger
har til meddelelsen.
Derudover er der kommet følgende høringssvar:
Ældre Sagen:
Ӯldre Sagen hilser det velkomment, at der udstikkes rammer for trafiksikker-
hedsarbejdet i EU-regi frem mod 2020.
Som nævnt i udspillet er det vigtigt fortsat at arbejde for trafiksikkerhed, hvil-
ket Ældre Sagen støtter bl.a. gennem sit engagement under the European Road
Safety Charter for derigennem at bidrage som aktør i det civile samfund. Vi hil-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
901017_0004.png
ser således udspillets principper velkomne, herunder også det om en integreret
tilgang.
I forhold til det første strategiske mål ”Improve education and training of road
users” bør det nævnes under pkt. ”post-licence training”, at træning ikke blot
skal undersøges, men også skal udføres. Ifølge de Regionale Færdselssikker-
hedsudvalgs nylige udspil om bilistkurser for ældre fremgår det, at deltagelse i
bilistkurser reducerer antallet af ulykker. Ældre Sagen har i samarbejde med
Dansk Kørerlærer Union i gennem flere år afholdt sådanne kurser.
Under mål nr. 7 ”Protect vulnerable road users” er ældre mennesker fremhævet
som en af målgrupperne, hvilket vi hilser velkomment. Derfor er det vigtigt, at
det også adresseres under de definerede handlinger, ”actions”, således at det
indskydes på følgende måde i sætningen: ”Member States should develop in-
formation, communication and dialogue between road users such as represen-
tatives of vulnerable elderly people and with the competent authorities.””
DI Transport:
”DI Transport er som udgangspunkt positivt indstillet over for Kommissionens
meddelelse om trafiksikkerhed. Det kan i den forbindelse oplyses, at DI Trans-
port har underskrevet EU’s charter for trafiksikkerhed.
DI Transport er enig i, at der er et behov for et tættere samarbejde i EU om tra-
fiksikkerhed herunder i forhold til håndhævelsen af reglerne. Tilsvarende vir-
ker det fornuftig med en tættere udveksling af erfaringer i forhold til indretning
af veje og infrastruktur og andre sikkerhedsmæssige initiativer.
I forhold til de konkrete tekniske forslag, så mener DI Transport, at tekniske
krav til køretøjer som fx alkohollåse eller fartbegrænsere skal udformes på EU-
niveau, så der er ensartede krav til køretøjer. Tilsvarende gør sig gældende i
forhold til transport i byer, hvor det er uhensigtsmæssigt med forskellige tekni-
ske krav til køretøjer afhængigt af hvilken by, der køres ind i. Sådanne krav vil
unfair konkurrencesituation mellem virksomheder, der kører regelmæssigt el-
ler kun lejlighedsvis ind i byen.
Et eventuelt EU-krav om hastighedsbegrænsere på varebiler vil have en række
konsekvenser for trafikafviklingen i Danmark, da en række privatpersoner pga.
det danske afgiftssystem kører rundt i varebiler til privatbrug. En kopi af reg-
lerne om hastighedsbegrænsere på 90 km/t som gælder for lastbiler vil derfor
sandsynligvis føre til øgede forskelle i hastighederne på motorveje og med til-
hørende risiko for øget trængsel.
DI Transport er som udgangspunkt positivt indstillet overfor fælles EU-regler
om alkolåse på nye erhvervskøretøjer, såfremt omkostningerne kan holdes på
et fornuftigt niveau. Enkelte danske virksomheder har af egen drift monteret
alkolåse på deres vognpark.
Side 4/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
901017_0005.png
Side 5/12
I forhold til krav om eftermontering af teknisk udstyr så er det ofte dyrere end
montering på nye køretøjer. Generelt bør omkostninger stå mål med effekten af
initiativerne, da der samfundsøkonomisk kan være større gevinster ved at om-
bygge veje, hvor man får mest sikkerhed for pengene.”
International Transport Danmark:
”ITD har modtaget EU-Kommissionens trafiksikkerhedsprogram for 2011-
2020 i høring. ITD, der repræsenterer godstransporterhvervet, takker for mu-
ligheden for at komme med bemærkninger.
EU-Kommissionen har den 20. juli 2010 vedtaget et ambitiøst trafiksikker-
hedsprogram, der sigter mod at halvere antallet af trafikulykker i Europa i løbet
af de næste 10 år. Programmet omfatter en række initiativer, både europæiske
og nationale, der fokuserer på at forbedre blandt andet køretøjssikkerheden,
infrastrukturen og trafikanternes adfærd.
Initiativer, der har til formål at forebygge trafikulykker, har i mange år haft høj
prioritet i godstransporterhvervet. ITD glæder sig derfor over EU-
Kommissionens udspil, hvis forslag på flere områder er i tråd med vejtranspor-
terhvervets trafiksikkerhedsmæssige engagement. Kommissionens plan er gan-
ske vist ambitiøs, men den er i vid udstrækning også realistisk. Planen kræver
et effektivt samarbejde mellem myndigheder, politikere og erhvervslivet, og
selvom ikke alle forslag kan accepteres af ITD, udgør Kommissionens udspil et
godt grundlag for de kommende års konkrete tiltag.
Med hensyn til programmets fokusområder bemærker ITD følgende.
Forbedret sikkerhedsudstyr i køretøjer
EU-Kommissionen lægger op til en række foranstaltninger vedrørende ”aktivt”
sikkerhedsudstyr i køretøjer. Blandt andet lægges der op til at gøre udstyr som
elektronisk stabilitetskontrol, lane departure warning, automatiske nødbrem-
sesystemer mv. obligatoriske for blandt andet lastbiler.
ITD er enig i, at ”aktivt” sikkerhedsudstyr – såvel som passivt sikkerhedsudstyr
– er vigtige redskaber til fremme af trafiksikkerheden. Før udstyr gøres obliga-
torisk, finder ITD det dog vigtigt, at effekten af det enkelte udstyr er tilstrække-
ligt dokumenteret. Krav om ekstra udstyr i køretøjet bør følges af økonomiske
incitamenter – ligesom økonomiske incitamenter før et eventuelt krav kan ba-
ne vej for udbredelsen af mere sikre køretøjer.
I mange sammenhænge er det meningsfyldt at skabe fælles EU-regler om tek-
niske standarder for køretøjsteknologier, men det kan også være nyttigt, hvis
der gælder de samme tekniske regler på verdensplan. Med fælles internationale
tekniske forskrifter inden for rammerne af FN / ECE vil det være muligt at
handle køretøjer, der opfylder reglerne, på det globale marked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
901017_0006.png
Side 6/12
Sikrere vejinfrastruktur
ITD mener, at der skal investeres løbende i infrastrukturen så den understøtter
den transportvækst, der udgør fundamentet for vækst og jobskabelse i EU. Der
skal i den henseende være konstant fokus på tilstrækkelig vejkapacitet og på at
reducere/eliminere risikoen for trafikulykker.
ITD er enig i, at der skal tages hensyn til sikkerhedskrav i planlægnings-, for-
projekterings- og projekteringsfasen, når der etableres infrastrukturer – også at
der kræves sikkerhedsvisioner for infrastrukturer, identificering af såkaldte
”sorte pletter” og kontrolforanstaltninger.
Relateret til nationale/lokale ulykkesstatistikker bør en passende del af finan-
sieringen gå til at sikre/fremme trafiksikkerheden. Dog afviser ITD, at der på
forhånd øremærkes en bestemt andel hertil.
Fremme af moderne teknologi
Udbredelsen af ITS vil kunne yde et væsentligt bidrag til mere effektive, miljø-
venlige og sikre afviklinger af transporter.
Effekten af ITS vil efter ITD’s overbevisning styrkes, hvis de elektroniske op-
lysninger, der udveksles, er forståelige for alle trafikanter i EU. I den henseende
er der derfor behov for ensartede tekniske specifikationer for signaludstyr, va-
riable skilte og til at kommunikere information elektronisk. Ligeledes er der
behov for at udvikle tekniske specifikationer for en digital beskrivelse af vejnet-
tet.
Udviklingen og driften af effektive ITS-systemer kræver samarbejde på tværs af
systemer og myndigheder. Der er derfor behov for at oprette ensartede prin-
cipper for integration, datatilgængelighed mv.
Ensartede europæiske ITS-løsninger, der bidrager til sikkerheds - og miljø-
mæssige – fordele, bør fremmes hurtigst muligt. Der skal lægges vægt på har-
moniserede ITS-løsninger, som kan operere på tværs af køretøjer, infrastruktu-
rer og medlemsstater.
ITD hilser eCall systemet velkommen, også til lastbiler. Systemet bør indføres
af frivillighedens vej enten som standardmonteret ekstraudstyr eller som ef-
termonteret udstyr. ITD har desuden en forventning om, at eCall-bokse fritages
for afgifter.
Bedre uddannelse og skoling af trafikanter
Undersøgelser har vist at 80-90 % af alle trafikulykker skyldes menneskelige
fejl. Trafikanternes adfærd er med andre ord alfa og omega for større trafiksik-
kerhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
901017_0007.png
Side 7/12
Set fra godstransporterhvervets side mener ITD, at der bør fokuseres på farlige
situationer i undervisningen af lastbilchauffører – f.eks. højresving – ligesom
det at omgås lastbiler bør indgå i trafikundervisningen af kommende bilister og
i folkeskolens yngste klasser. Dette til stadighed fulgt op af relevante forebyg-
gelseskampagner.
Skærpet håndhævelse
ITD går ind for mere effektiv og gennemsigtig håndhævelse – også på tværs af
landegrænserne. Dette forudsætter imidlertid, at der tages stilling til:
De betydelige administrative byrder, der er forbundet med håndhævel-
sen af overtrædelser begået uden for registreringslandet.
Manglen på god og tilgængelig information om regler, der gælder i de
forskellige medlemsstater.
Manglen på gennemsigtig information og harmonisering af sanktioner
og straffe samt proportionalitet mellem størrelsen af bøder og typen af
overtrædelse.
Manglen på harmonisering af metoder for syn og gensidige anerken-
delser af certifikater.
Målrettet indsats for tilskadekommende
ITD kan tilslutte sig, at der fastlægges fælles definitioner for alvorligt og lettere
tilskadekomne, så der kan opstilles fælles EU-mål. De fastsatte mål skal være
realistiske og opnåelige. Det glæder ITD, at EU-Kommissionen vil udvikle en
omfattende strategi for foranstaltninger vedrørende tilskadekomne i trafikken
og førstehjælp.
En trafikulykke kan have store menneskelige omkostninger – både fysisk og
psykisk. ITD opfordrer til, at der tages initiativ til foranstaltninger, der kan
hjælpe de involverede personer videre efter en tragisk hændelse. F.eks. er ITD
ved at kigge på en ”kollegahjælp-model” efter svensk og norsk forbillede, hvor
lastbilchauffører, der har været udsat for en ulykke eller nær-ved-ulykke får
mulighed for at tale om hændelsen med en kollega fra erhvervet – en kollega,
der er uddannet i krisehåndtering.
Generelt
ITD vil understreger betydningen af en effektiv udveksling af gode erfaringer og
Best Practice på tværs af medlemsstater vedr. trafiksikkerhed. En sådan ud-
veksling kan sikre mere målrettede forebyggelsesindsatser og en hurtigere ud-
bredelse af løsninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
901017_0008.png
Godstransporterhvervet har i mange år – frivilligt - arbejdet aktivt for at øge
trafiksikkerheden. Mange transportvirksomheder har i dag en formuleret
transportpolitik, der er med til at skabe opmærksomhed og bevidsthed om det,
der er farligt i trafikken. De pågældende virksomheder arbejder for, at deres
chauffører passer på sig selv og andre i trafikken. ITD mener at der bør ske en
evaluering og udbredelse af de gode erfaringer der herigennem er opnået (fx er-
faringerne fra blandt andet EU’s Road Safety Charter).
ITD står gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående.”
DTL:
”DTL finder generelt Kommissionens strategi for trafiksikkerhedsarbejdet rele-
vant og generelt dækkende for bestræbelserne i medlemslandene på at ned-
bringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken. DTL er helt enig i sigtet
med, at en trafikant i sin adfærd skal koncentrere sig mere om trafikanterne,
der er ”blødere” end trafikanten selv. Særligt den udtrykte større fokus på til-
skadekomne i trafikken hilses velkomment, da antallet af tilskadekomne koster
hele samfundet enorme summer hver eneste dag.
Meddelelsen nævner i en kort passus The European Road Safety Charter som et
godt eksempel på de forpligtelser, som alle aktører i medlemslandene påtager
sig. DTL savner, at Kommissionen sætter sig for at kortlægge de erfaringer,
som de respektive aktører har gjort sig ud fra deres initiativer siden 2001. Dette
er i allerhøjeste grad relevant for, hvordan man i Fællesskabet kan udvikle tra-
fiksikkerhedsadfærden i fremtiden. Adfærden i trafikken er nøglen til større
sikkerhed!
DTL savner også mere fokus på, at man særligt inden for erhvervstrafikken gør
mere ud af, at der hos transportkøbere af person- og godstransportydelser kan
opfostres en trafiksikkerhedskultur i form af, at man stiller krav til transport-
udbyderen om at have en decideret trafiksikkerhedspolitik eller at kunne do-
kumentere, at trafiksikkerhed er en del af virksomhedens Corporate Social Re-
sponsibilty. Kommissionen burde efter DTLs opfattelse særligt arbejde for, at
offentlige myndigheder i medlemsstaterne ved brug af transportydelser fra pri-
vate virksomheder stiller krav om, at transportudbyderne har et givent fokus på
trafiksikkerhed i virksomheden. I den forbindelse kunne Fællesskabets institu-
tioner selv også passende have bestræbelser om, at de transportvirksomheder,
der arbejder for Fællesskabet, har en betinget trafiksikkerhedspolitik indarbej-
det i deres daglige arbejde.
DTL skal endelig advare imod, at de i meddelelsen anførte teknologiske løsnin-
ger bliver prioriteret for højt på listen over effektive tiltag for at undgå ulykker.
Der er ingen tvivl om, at bilindustrien arbejder på højtryk for at få teknologien
til at nedbringe antallet af trafikulykker. Men der skal advares mod, at tanker
om obligatorisk retrofitting af forskellige teknologiske opfindelser er vejen frem
til en større trafiksikkerhed. Adfærden og holdningen hos den enkelte trafikant
Side 8/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
901017_0009.png
er stadig efter DTLs opfattelse af den helt afgørende betydning. Samtidig er re-
trofitting erfaringsmæssigt en særdeles bekostelig ting, og særligt erhvervs-
transporten vil økonomisk skulle lide betragteligt under sådanne krav, uden at
der angiveligt vil være hverken kommercielle eller samfundsmæssige dokumen-
terbare effekter af dette.
Afslutningsvis hilser DTL Kommissionens erkendelse velkommen omkring de
manglende data og viden om hvad der forårsager ulykker og den fokus Kom-
missionen vil sætte på at forbedre denne situation i de kommende år. Dermed
vil man på EU niveau både få en bedre viden om hvorvidt indsatsen for mere
færdselssikkerhed anvender de rigtige midler. Kommissionens forslag om at
udvikle rolle for European Road Safety Observatory på det område kan DTL
kun tilslutte sig. Som den eneste transportform har vejtransporten ikke et EU-
agentur for sikkerhed, hvilket vi finder kritisabelt. En større rolle for the Ob-
servatory kan rette op på denne mangel.”
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-
kvenser af meddelelsen
Meddelelsen skønnes ikke at have statsfinansielle eller administrative konse-
kvenser for Danmark.
Samfundsøkonomisk vil der være gevinster forbundet med, at antallet af trafik-
ulykker sænkes. Omvendt kan der potentielt være statsfinansielle eller admini-
strative udgifter forbundet med afledte initiativer indenfor fællesskabslovgiv-
ningen som følge af meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en meddelelse.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i, at trafiksikkerhed er et vigtigt sam-
fundsmæssigt anliggende, og regeringen er overordnet set positivt indstillet
over for initiativer, der kan bidrage til at forbedre færdselssikkerheden. Samti-
dig er regeringen dog også af den opfattelse, at trafiksikkerhed overvejende er
et nationalt anliggende, hvilket dog ikke er til hinder for, at der samarbejdes på
europæisk plan, eller at der på udvalgte områder gennemføres europæisk regu-
lering. Dette gør sig særligt gældende på det køretøjstekniske område, hvor ar-
bejdet med krav til køretøjer og udviklingen af fælles standarder for sikker-
hedsudstyr er forankret i EU-regi.
Regeringen er i den forbindelse enig med Kommissionen i, at tiltag på området
i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet bør gennemføres på det mest
hensigtsmæssige niveau og med de mest egnede midler.
Side 9/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
901017_0010.png
Side 10/12
Regeringen kan i øvrigt tilslutte sig Kommissionens fokus på en integreret til-
gang til trafiksikkerhed på tværs af politikområder.
Regeringen kan endvidere tilslutte sig Kommissionens målsætning om at hal-
vere antallet af dræbte i trafikken i EU fra 2010 til 2020, men understreger
samtidig at der er tale om en samlet målsætning for hele fællesskabet. Regerin-
gen er enig med Kommissionen i, at medlemsstaterne bør bidrage til denne
målsætning under hensyntagen til deres særlige udgangsposition, behov og
omstændigheder.
Regeringen er overordnet set enig i de strategiske målsætningsområder, som
Kommissionen har valgt at prioritere, h
vilket er følgende områder: forbedret ud-
dannelse og skoling af trafikanterne, styrket håndhævelse af færdselsreglerne,
sikrere vejinfrastruktur, sikrere køretøjer, fremme af brugen af moderne tekno-
logi til at øge trafiksikkerheden, forbedring af beredskabstjenesterne og assi-
stancen til tilskadekomne efter ulykker samt beskyttelse af sårbare trafikanter.
Kommissionen fremhæver under de syv strategiske målsætningsområder en
række emner, hvor der vil kunne fremsættes konkrete forslag. Regeringen vil
forholde sig til de konkrete forslag, når og hvis de bliver fremsat. Helt overord-
net kan der dog om de enkelte initiativer peges på følgende:
1. Forbedret uddannelse og skoling af trafikanterne
Regeringen er på baggrund af, at kørekort anerkendes gensidigt medlemssta-
terne imellem, umiddelbart positivt indstillet over for fastsættelse af fælles mi-
nimumskrav med hensyn til køreuddannelsen og kørelærere. Dette kan bl.a.
medvirke til at sikre et højere sikkerhedsniveau i forbindelse med grænseover-
skridende transport.
Regeringen er derimod meget skeptisk overfor at lade øvelseskørsel, hvor køre-
eleven ledsages af en ikke-professionel ledsager, indgå i køreuddannelsen. Re-
geringen mener, at køreuddannelsen bør varetages af professionelle undervise-
re, der afvikler undervisningen i køretøjer, der er særligt indrettet hertil.
2. Styrket håndhævelse af færdselsreglerne
Regeringen er enig i, at håndhævelse og kontrol med overholdelsen af regler
spiller en vigtig rolle i forhold til at opnå et fald i antallet af dræbte og tilskade-
komne i trafikken. Regeringen støtter i den forbindelse idéen om opstilling af
nationale handlingsplaner og kontrolmål, men er samtidig af den opfattelse, at
opstilling af sådanne planer og mål bør være et nationalt anliggende.
Med hensyn til grænseoverskridende retshåndhævelse på trafiksikkerhedsom-
rådet lægger regeringen vægt på, at eventuel EU-regulering har en merværdi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
901017_0011.png
Endvidere er det afgørende for regeringen, at sådanne forslag holder sig inden
for de juridiske grænser opstillet i traktaterne.
Regeringen kan umiddelbart ikke tilslutte sig en generel indførelse af hastig-
hedsbegrænsere i lette erhvervskøretøjer.
Det er ligeledes regeringens holdning, at en generel indførelse af alkolåse i kø-
retøjer, der kører erhvervskørsel, herunder skolebusser, bør ske ad frivillighe-
dens vej. Regeringen er ikke bekendt med, at spritkørsel i skolebusser udgør et
problem i Danmark.
3. Sikrere vejinfrastruktur
Regeringen tilslutter sig Kommissionens fokus på sikker vejinfrastruktur, her-
under indsatsen for sikkerheden på det transeuropæiske vejnet. Regeringen
lægger samtidig vægt på, at beslutninger vedrørende udformningen af det se-
kundære vejnet bør være et nationalt anliggende.
4. Sikrere køretøjer
Generelt er regeringen positivt indstillet overfor skærpede og bedre fælles reg-
ler på det køretøjstekniske område, og regeringen hilser det velkomment, at
Kommissionen vil fremsætte forslag til at forbedre sikkerhedsudstyret på mo-
torcykler og el-biler. Harmonisering af sikkerhedsudstyr for el-biler kan gavne
udbredelsen af el-biler, idet bilfabrikanterne vil være mere tilbøjelige til at in-
vestere udviklingsmidler i el-biler, hvis disse kan afsættes på lige vilkår i hele
EU-området.
Regeringen er som udgangspunkt også positivt indstillet overfor et initiativ om
harmonisering af bilsyn under forudsætning af, at sikkerhedsniveauet i Dan-
mark ikke forringes. Vognmandsbranchen har tidligere tilkendegivet et ønske
om harmonisering af bilsyn. Harmonisering af bilsyn åbner for mulighed for, at
et køretøj kan synes i det land, den erhvervsdrivende eller borgeren primært
færdes i, uagtet i hvilket land virksomheden eller borgeren har registreret køre-
tøjet.
5. Fremme brugen af moderne teknologi til at øge trafiksikkerheden
Regeringen tilslutter sig Kommissionens overordnede målsætning om at an-
vende teknologi til at forbedre trafiksikkerheden. Regeringen mener dog sam-
tidig, at der bør udføres samfundsøkonomiske beregninger for initiativer om-
kring teknologi i køretøjer eller forbundet med infrastrukturen for på den måde
at skabe grundlag for en vurdering af initiativernes rentabilitet.
For så vidt angår eCall har Danmark tiltrådt Memorandum of Understanding
om eCall og arbejder pt. på en implementeringsplan.
Side 11/12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
901017_0012.png
6. Forbedring af beredskabstjenesterne og assistance til tilskadekomne efter
ulykker
Danmark vil forholde sig nærmere til dette, når Kommissionen melder mere
konkret ud om initiativet. Initiativet vil formodentligt primært høre under
Sundhedsministeriet.
7. Beskyttelse af sårbare trafikanter
Regeringen tilslutter sig, at det er vigtigt med en særlig indsats overfor sårbare
trafikanter. For så vidt angår forslaget om, at bilsyn også skal gælde motorcyk-
ler, er der i dag ingen dokumentation for, at periodisk syn af motorcykler har
nogen effekt på trafiksikkerheden. Regeringen vil dog se åbent på de argumen-
ter, der vil blive fremlagt af Kommissionen.
Om de øvrige initiativer tilslutter regeringen sig Kommissionens forslag om en
videreudvikling af den fælles database for ulykkesstatistik, CARE, men under-
streger samtidig at en større harmonisering heraf ikke må gå ud over ulykkes-
statikkens nationale anvendelsesmuligheder i den nationale trafiksikkerheds-
indsats.
Regeringen tilslutter sig desuden Kommissionens forslag om at udveksle erfa-
ringer omkring tekniske undersøgelser af trafikulykker, men lægger vægt på at
medlemslandene beholder muligheden for at udføre tekniske undersøgelser af
trafikulykker i overensstemmelse med national praksis.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen har endnu ikke været behandlet i Rådets arbejdsgruppe, og der er
endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til den foreslåede handlings-
plan.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 12/12