Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0471 Bilag 1
Offentligt
904210_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om
indførelse af et radiofrekvenspolitikprogram
KOM (2010) 471
2010/0252 (COD)
28. september 2010
Resumé
Kommissionens forslag til frekvenspolitikprogram opstiller politiske ret-
ningslinjer og mål for den strategiske planlægning og harmonisering af
anvendelsen af frekvensressourcerne med sigte på at gennemføre det indre
marked. Programmet støtter Europa 2020-strategien og den digitale dags-
orden for Europa og fremmer andre EU-politikker, hvori der indgår fre-
kvensressourcer, herunder målsætninger på bredbåndsområdet.
Forslaget opstiller konkrete, prioriterede initiativer vedrørende forbedret
samordning, fleksibilitet og rådighed over frekvenser til trådløs bred-
båndskommunikation og andre specifikke EU-politikker. Det indebærer
også, at der udarbejdes en oversigt over nuværende frekvensanvendelser
og frekvensressourcer, som gradvis frigøres eller /opdyrkes til andre for-
mål. Der peges endvidere på forbedringer, som bedre beskytter EU's inte-
resser i internationale forhandlinger, og som kan hjælpe medlemsstaterne
i bilaterale forhandlinger, foruden at der opfordres til et forbedret samar-
bejde mellem tekniske organer samt at Kommissionen opfordres til at af-
lægge beretning senest i 2015.
1. Baggrund
Det følger af ændringerne af EU’s teledirektivpakke (2009/140/EF), som
blev vedtaget i november 2009, at Kommissionen løbende skal fremsætte
forslag til flerårige frekvenspolitikprogrammer.
Kommissionen har ved KOM (2010) 471 den 20. september 2010 (dansk
sprogversion den 22. september 2010) fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse om indførelse af et radiofrekvenspolitik-
program. Forslaget omfatter perioden indtil 2015.
Forslaget er fremsat efter TEUF artikel 114 og skal behandles efter proce-
duren for fælles beslutningstagen i TEUF artikel 294.
Formandskabet vil præsentere en fremskridtsrapport på rådsmødet den 3.
december 2010 med henblik på udveksling af synspunkter.
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904210_0002.png
2. Formål og indhold
Formålet med frekvenspolitikprogrammet er at opstille politiske retnings-
linjer og målsætninger for den strategiske planlægning og harmonisering
af anvendelsen af frekvenser i EU. Anvendelsen skal understøtte almene
mål som forbedring af innovation, vækst og konkurrence, miljø m.v.. i
overensstemmelse med EU’s 2020-strategi, Den Digitale Dagsorden og
andre frekvensrelaterede områder. Endvidere skal tiltagene sikre udvikling
af et velfungerende indre marked på områder som elektronisk kommunika-
tion, F&U, transport og energi.
Kommissions forslag er baseret på allerede gældende generelle frekvens-
mæssige principper som effektiv frekvensanvendelse og tjeneste- og tek-
nologineutralitet. Der bliver i den forbindelse lagt vægt på, at medlemssta-
terne anvender det mindst byrdefulde tilladelsesregime, samt sikrer det in-
dre markeds funktion gennem en effektiv konkurrence. Kommissionen har
i forbindelse med udarbejdelsen af forslaget lagt vægt på inddragelse af re-
levante interessenter, og forslaget er således udarbejdet på baggrund af
blandt andet bidrag fra frekvenstopmødet, der blev afholdt i marts 2010.
Politiske mål
Forslaget til program opstiller en række politiske mål, som skal nås af
medlemsstaterne og Kommissionen. Disse omfatter blandt andet sikring af,
at der er tilstrækkelige frekvensressourcer til rådighed til støtte for gen-
nemførelsen af Unionens politiske mål; fleksibilitet til bedst mulig udnyt-
telse af frekvensressourcer; at udnytte frekvenserne mere effektivt ved
brug af generelle tilladelser; at undgå konkurrenceforvridning; at undgå
skadelig interferens og forstyrrelser; at harmonisere de tekniske vilkår og
at sikre beskyttelse af folkesundheden.
Bedre effektivitet og fleksibilitet
Forslaget søger at sikre bedre effektivitet og fleksibilitet, og der lægges
stor vægt på tiltag, der kan fremme trådløse bredbåndbåndstjenester. Der
foreslås konkret i den forbindelse:
Medlemsstaterne inden 1. januar 2013 træffer foranstaltninger
med henblik på så vidt muligt at give relevante operatører mulig-
hed for at anvende sammenhængende frekvensportioner på
mindst 10 MHz.
Medlemsstaterne fremmer i samarbejde med Kommissionen både
kollektiv og delt anvendelse af frekvenser.
Medlemsstaterne skal i samarbejde med Kommissionen sikre, at
der udvikles og harmoniseres standarder for radioudstyr og ter-
minaler samt elektrisk og elektronisk udstyr.
Medlemsstater skal sikre, at der ved udvælgelsesprocedurer så
som auktioner og udbud tilskyndes til investeringer og effektiv
anvendelse af frekvenser.
Ved forskellige udvælgelsesprocedurer i medlemsstaterne er der
risiko for fragmentering af markedet. Kommissionen vil i samar-
bejde med medlemsstaterne i den forbindelse bistå med at udar-
IT- og Telestyrelsen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bejde retningslinjer for anvendelsesvilkår, særligt i relation til de-
ling af infrastruktur samt dækningsvilkår.
Medlemsstaterne bør tage nødvendige midler i brug for at sikre
effektiv frekvensudnyttelse og for at undgå hamstring, blandt an-
det ved bødeforlæg eller tilbagekaldelse af tilladelser.
Konkurrencemæssige forhold
For at sikre et velfungerende indre marked lægges der i forslaget stor vægt
på konkurrencemæssige forhold. Medlemsstaterne bør sikre opretholdelse
og fremme af konkurrencen for at undgå forvridninger. Det foreslås i den
forbindelse, at medlemsstaterne kan anvende en række midler, herunder:
Generel mulighed for at begrænse mængden af frekvenser, som
en operatør kan opnå, og som har nogenlunde ens udbredelseska-
rakteristika, eksempelvis frekvenser under 1 GHz – dvs. mulig-
hed for at anvende et frekvensloft.
Mulighed for at fastsætte en række begrænsninger ved henholds-
vis udstedelse eller overdragelse af tilladelser, for at konkurren-
cen ikke fordrejes.
Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne samtidig skal sikre, at tilladel-
ses- og udvælgelsesprocedurer er tilrettelagt på en måde som fremmer ef-
fektiv konkurrence og at procedurerne ikke trækker i langdrag.
Frekvenser til trådløse bredbåndstjenester
I Kommissionens forslag er der lagt vægt på tiltag, der kan understøtte op-
nåelse af målene i Europas Digitale Dagsorden, KOM (2010) 245, og til
videre udbredelse af trådløse kommunikationstjenester. Det foreslås såle-
des, at:
Medlemsstaterne skal i samarbejde med Kommissionen tage de
nødvendige skridt for at sikre, at der er tilstrækkeligt med fre-
kvenser til bredbåndsformål både for så vidt angår dækning og
kapacitet til understøttelse af målet om, at alle EU-borgere skal
have adgang til bredbånd på mindst 30 Mbit/s inden udgangen af
2020.
Medlemsstaterne skal sikre, at frekvenser omfattet af kommissi-
onsbeslutningerne vedrørende 2,6 GHz, 3,5 GHz og 900/1800
MHz frekvensbåndene kan anvendes i overensstemmelse med
ovennævnte beslutninger senest 1. januar 2012.
Medlemsstaterne skal sikre, at 800 MHz-frekvensbåndet stilles til
rådighed for elektroniske kommunikationstjenester senest 1. ja-
nuar 2013 i overensstemmelse med kommissionsafgørelsen
2010/267/EU. Kommissionen kan tillade eventuelle undtagelser
indtil 2015, dog alene af rent tekniske årsager. I overensstemmel-
se med rammedirektivets artikel 9, bør medlemsstaterne sammen
med Kommissionen, vurdere hvilke andre frekvensbånd under 1
GHz, som kan ryddes og anvendes til nye tjenester. Her tænkes
særligt på frekvenser under 790 MHz.
IT- og Telestyrelsen
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904210_0004.png
Medlemsstaterne bør i samarbejde med Kommissionen tilskynde
til, at der er adgang til indhold og tjenester ved brug af 800 MHz-
båndet i tyndt befolkede områder. Dette tilskyndes særligt gen-
nem anvendelsen af dækningskrav. Det bør samtidig sikres, hvor
det er nødvendigt, at PMSE
1
-brugeres anvendelse af frekvenser
ikke påvirkes uhensigtsmæssigt.
Kommissionen opfordres til at tage de nødvendige midler i brug
for at sikre handel med frekvenstilladelser i de frekvensbånd, der
i dag anvendes til offentlig mobilkommunikation (800 MHz, 900
MHz, 1800 MHz, 2100 MHz, 2500 MHz og 3500 MHz båndene)
Kommissionen skal undersøge behovet for harmoniserede fre-
kvenser til brug for satellitbredbånd i yderområderne.
Frekvensbehov på andre kerneområder
Medlemsstaterne skal i samarbejde med Kommissionen imødekomme fre-
kvensbehovet på områder med specifikke EU-politikker. Dette omfatter:
Sikre, at der på området for den europæiske rumpolitik er fre-
kvenser til overvågning af Jordens atmosfære og overflade og til
forbedring af transportsystemer, herunder GALILEO og GMES.
Udarbejdelse af principper for tilladelser, der understøtter grøn
politik.
Undersøgelse af behovet for frekvenser til brug for nød- og sik-
kerhedstjenester, og hvis det vurderes nødvendigt, at sikre, at der
stilles de nødvendige frekvenser til rådighed.
Opgørelse af nuværende frekvensanvendelse samt fremtidige behov
Kommissionen foreslår, at der i medfør af frekvenspolitikbeslutningen bli-
ver foretaget en opgørelse af den eksisterende frekvensanvendelse og
fremtidige mulige behov for frekvenser, særligt i området fra 300 MHz til
3 GHz.
Opgørelsen skal bruges til at vurdere, i hvor høj grad eksisterende frekven-
ser udnyttes effektivt og således identificere ineffektive teknologier, fre-
kvenser som kun udnyttes i ringe grad og hvor der er muligheder for delt
anvendelse. Dette skal hjælpe til at identificere i hvilke bånd, der kan fore-
gå tildeling eller omfordeling til bedre frekvensanvendelse.
Internationale forhandlinger
Der lægges i forslaget op til, at EU i større grad fremover skal arbejde for
at fremme sine fælles interesser ved internationale frekvenspolitiske for-
handlinger.
Det foreslås, at unionen deltager i internationale forhandlinger vedrørende
frekvensspørgsmål med henblik på at varetage EU’s interesser og sikre, at
der handles i overensstemmelse med EU-lovgivningen. Dette er også til-
1
IT- og Telestyrelsen
Programme Making and Special Events
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904210_0005.png
fældet ved internationale aftaler, som medlemsstaterne er part i inden for
rammerne af FN’s organisation for telekommunikation, ITU.
Det foreslås, at EU på anmodning fra medlemsstaterne skal tilvejebringe
nødvendig politisk og teknisk støtte, der kan fremme bilaterale forhandlin-
ger med EU nabolande, herunder kandidat og tiltrædelseslande.
Det understreges endvidere i forslaget, at medlemsstaterne ved forhandlin-
ger med lande, der ikke er medlemmer af EU, er bundet af deres forpligti-
gelser under EU-retten. Når medlemsstater indgår i internationale forplig-
tigelser angående frekvenser, foreslås det, at underskriften skal ledsages af
en fælles erklæring, der tilkendegiver, at aftalen er i overensstemmelse
med forpligtigelserne under EU-traktaten.
Samarbejde m.m.
Kommissionen lægger endvidere vægt på et stærkt samarbejde mellem
standardiseringsorganerne, CEPT og Kommissionens Joint Research Cen-
tre vedrørende tekniske problemstillinger.
Rapportering
Kommissionen skal aflægge rapport inden udgangen af 2015 til Europa-
Parlamentet og Rådet om aktiviteter gennemført i medfør af frekvenspoli-
tikprogrammet.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, idet forslaget går ud på at ændre eksisterende rammelovgivning
på EU-niveau og dermed vedrører et område, hvor Unionen allerede har
udøvet sin kompetence, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union.
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurde-
ring og finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
5. Gældende dansk ret
Den gældende danske lovgivning på frekvensområdet omfatter:
Lov nr. 475 af 12. juni 2009 om radiofrekvenser
Lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold,
jf. lovbekendtgørelse nr. 823 af 3. juli 2007
Lov om auktion over tilladelser til 3.generations mobilnet (3G-
loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1266 af 20. december 2000
Lov om standarder for transmission af tv-signaler m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 664 af 10/07/2003
Lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.
338 af 11/04/2007.
5
IT- og Telestyrelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904210_0006.png
6. Konsekvenser
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for dansk lovgivning.
Forslaget har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekven-
ser for EU´s budget. Det kan dog ikke udelukkes, at en udmøntning af for-
slaget om harmoniserede retningslinjer til dækningskrav på sigt kan have
betydning for provenuet ved fremtidige frekvensauktioner.
Forslaget tager sigte på at mindske den administrative byrde ved at øge
fleksibiliteten i frekvensanvendelsen og lette de administrative procedurer
i forbindelse med frekvensanvendelsen.
Gennemføres en række af de forslag, som Kommissionen har opstillet, vil
en forbedret digital infrastruktur bidrage positivt til samfundsøkonomien i
Europa og i Danmark, herunder i udkantsområderne.
IT- og Telestyrelsen
7. Høring
Notatet vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommu-
nikation.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag er indledningsvist blevet drøftet i Rådets arbejds-
gruppe for informationssamfundet og telekommunikation. Overordnet set
blev Kommissionens forslag modtaget positivt, idet flere af medlemssta-
terne i stort omfang har gennemført flere af Kommissionens væsentlige
forslag. Dette gælder blandt andet forslaget om at anvende 800 MHz-
frekvensbåndet (den digitale dividende) til elektroniske kommunikations-
tjenester inden 1. januar 2013. Nogle medlemsstater fandt dog fristen for
kort.
Kommissionens forslag om mere samordning om udvælgelsesprocedurer i
medlemsstaterne samt udarbejdelse af retningslinjer for tilladelsesvilkår,
særligt i relation til deling af infrastruktur samt dækningsvilkår, forventes
ikke at have bred støtte i Rådet. Dette skyldes, at udvælgelsesprocedurer,
tilladelsesvilkår, dækningskrav m.v. ofte er forhold med stor national be-
tydning, hvorfor der er markant ønske om, at dette bevares som et natio-
nalt anliggende.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan Kommissionens forslag til frekvenspolitikprogram
overordnet set støttes. Forslaget bygger på generelle principper som tjene-
ste- og teknologineutralitet samt effektiv frekvensanvendelse, som allerede
er indeholdt i den gældende frekvenslov. Harmonisering og koordination
på de områder, hvor det vurderes, at det yderligere vil kunne bidrage til at
understøtte udviklingen af EU's indre marked for telekommunikationstje-
nester, kan fra dansk side støttes.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904210_0007.png
Fra dansk side kan det tillige støttes, at 800 MHz-frekvensbåndet stilles til
rådighed senest 1. januar 2013, idet Kommissionens forslag er i overens-
stemmelse med den danske beslutning af 25. august 2010 om, at 800 MHz-
frekvensbåndet (frekvensbåndet 790-862 MHz) fra 2013 skal anvendes til
elektroniske kommunikationstjenester, herunder mobilt bredbånd.
Det kan også støttes, at frekvenserne omkring 900/1800 MHz, 2,5 GHz og
3,5 GHz stilles til rådighed senest 1. januar 2012 i overensstemmelse med
de gældende kommissionsbeslutninger. Danmark har gennemført alle
ovennævnte beslutninger, og en gennemførsel af disse i alle medlemsstater
vil understøtte udbredelsen af udstyr til disse frekvensbånd.
Forslaget om en opgørelse over den eksisterende frekvensanvendelse samt
fremtidige frekvensbehov er overordnet set et godt forslag, fordi det kan
afdække mulighederne for en bedre frekvensudnyttelse. Det er dog vigtigt
at sikre, at udbyttet står mål med indsatsen, og at landene ikke skal foreta-
ge separate vurderinger af, om hver enkelt tilladelsesindehaver anvender
frekvenserne effektivt. Fra dansk side lægges der derfor vægt på en nær-
mere afklaring af indholdet i dette forslag.
Kommissionens forslag om mere samordning om udvælgelsesprocedurer i
medlemsstaterne samt udarbejdelse af retningslinjer for anvendelsesvilkår,
særligt i relation til deling af infrastruktur samt dækningsvilkår, fremstår
uklart i den nuværende formulering. Idet frekvensauktioner blandt andet
tilrettelægges med henblik på at fremme nationale, politiske mål, såsom
udbredelse af bredbånd, lægges vægt på, at spørgsmål om udvælgelsespro-
cedurer, generelle tilladelsesvilkår, dækningskrav m.v. fortsat kan fastlæg-
ges nationalt. Omfanget af Kommissionens forslag bør derfor afklares
nærmere. Danmark vil arbejde for, at dette bevares som et nationalt anlig-
gende.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
IT- og Telestyrelsen
7