Retsudvalget 2011-12
KOM (2010) 0473 Bilag 2
Offentligt
1035319_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Civilkontoret
Anne Vibe Bengtsen
2011-510-0001
264415
Samlenotat – tidlig forelæggelse
Vedrørende: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om markedsføring og brug af sprængstofprækursorer
Revideret notat. Ændringerne er anført i kursiv.
KOM (2010) 0473
Resumé
Formålet med forslaget er at begrænse ikke-erhvervsdrivende personers
adgang til visse kemiske stoffer og blandinger af disse stoffer i nærmere
angivne koncentrationer, med henblik på at nedbringe risikoen for at disse
stoffer mv. misbruges til at fremstille hjemmelavede sprængstoffer. Ved
forslaget fastsættes et forbud mod overdragelse og overladelse af stofferne
til den brede offentlighed samt ikke-erhvervsmæssig besiddelse og brug af
stofferne med mindre de pågældende personer har en licens
eller lader sig
registrere hos den erhvervsdrivende fra hvem de modtager stofferne.
For-
slaget indeholder i den forbindelse nærmere regler om licensordningen
og
registreringsordningen
samt regler om indberetningspligt vedrørende mis-
tænkelige transaktioner og om mærkning af emballage. Forslaget vurderes
ikke at være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget forventes at have
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vil endvidere kunne have
betydning for statsfinanserne.
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkende-
givelse om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Danmark er
overordnet set positiv over for forslaget.
Sagen er endnu ikke på dagsor-
denen for et rådsmøde, men forventes vedtaget ved en førstelæsningsaftale
med Europa-Parlamentet. Med henblik på at formandskabet kan indlede
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
trialogforhandlinger med Europa-Parlamentet forventes sagen behandlet
på et snarligt møde i Coreper I.
1.
Baggrund
Rådet vedtog den 18. april 2008 ”EU-handlingsplanen om øget sikkerhed
med eksplosivstoffer”. Handlingsplanen indeholder blandt andet en opfor-
dring til Kommissionen om at nedsætte et stående udvalg til overvejelse af
foranstaltninger og udarbejdelse af henstillinger vedrørende regler for
prækursorer til sprængstoffer. Dette rådgivende ad-hoc udvalg bestående
af repræsentanter fra medlemsstaternes myndigheder og repræsentanter for
den private sektor vedtog i februar 2009 i sin årsrapport fra 2008 en række
konkrete anbefalinger til fremme af sikkerheden for prækursorer. På bag-
grund af anbefalingerne er der gennemført en konsekvensanalyse, der
sammen med en online-undersøgelse og workshopper for de relevante ak-
tører samt høring af blandt andet producenter danner grundlag for det fore-
liggende forordningsudkast.
Forslaget er i øvrigt fremsat under henvisning til de strategiske mål i Den
Europæiske Unions terrorbekæmpelsesstrategi og Stockholmprogrammet.
2.
Indhold
2.1. Generelt
Forslaget til forordning er fremsat efter artikel 114 i TEUF, hvorefter Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgivningsprocedure
vedtager de foranstaltninger med henblik på indbyrdes tilnærmelse af med-
lemsstaternes love og administrative bestemmelser, der vedrører det indre
markeds oprettelse og funktion.
Kommissionens oprindelige forordningsforslag har været genstand for en
række drøftelser på arbejdsgruppeniveau. Den følgende gennemgang af-
spejler det foreliggende kompromisforslag udarbejdet af formandskabet.
Forordningsforslaget har til formål at harmonisere reglerne for markedsfø-
ring,
besiddelse, brug og indføring i EU
af kemiske stoffer eller blandin-
ger, der kan misbruges til ulovlig fremstilling af sprængstoffer, for at be-
grænse den brede offentligheds (dvs. ikke-erhvervsdrivende personers)
adgang til disse stoffer,
samt at sikre relevante indberetninger af mistæn-
kelige transaktioner gennem hele forsyningskæden
jf. artikel 1.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med forordningsforslaget indføres der som udgangspunkt et forbud mod
salg mv. til ikke-erhvervsdrivende personer af visse nærmere opregnede
koncentrationer af
kemiske stoffer og blandinger heraf,
jf. bilag I.
Forordningen lægger samtidig op til, at det enkelte medlemsland kan væl-
ge at fravige forbuddet ved at anvende et licenssystem, hvorefter
ikke-
erhvervsdrivende personer
kan erhverve stoffer på bilag I,
hvis de pågæl-
dende har en licens udstedt af en national myndighed,
eller ved at anvende
et registreringssystem, hvorefter den erhvervsdrivende skal foretage regi-
strering af købet og køberen ved salg af stoffer på bilag I.
Udover at indføre et forbud mod privatpersoners erhvervelse mv. af visse
kemiske stoffer, der kan misbruges til at fremstille sprængstoffer, uden
gyldig licens
eller registrering,
indeholder forordningen også nærmere
pligter for erhvervsdrivende til at indberette mistænkelige transaktioner
vedrørende kemiske stoffer og betydeligt tyveri heraf til de relevante nati-
onale myndigheder.
Forpligtelsen til at indberette mistænkelige transakti-
oner gælder i hele forsyningskæden, således også ved erhvervsdrivendes
overdragelse til andre erhvervsdrivende. Forpligtelsen omfatter både de
stoffer, der er opregnet i forordningens bilag I, og som anført ovenfor er
omfattet af et forbud, en licens- eller registreringsordning, men også en
række andre stoffer opregnet, for hvilke der ikke efter forordningen gælder
begrænsninger i salg mv. til private, jf. forordningens bilag II.
2.2. Nærmere om elementerne i forslaget
2.2.1. Anvendelsesområde og definitioner (forslagets artikel 2-3)
Forslagets artikel 2 afgrænser reglernes anvendelsesområde. Det følger
således af stk. 1, at forordningen finder anvendelse på en række nærmere
bestemte stoffer oplistet i forordningens bilag og blandinger, der indehol-
der sådanne stoffer. Det drejer sig
for så vidt angår bilag I
eksempelvis om
salpetersyre og
nitromethan
i nærmere angivne koncentrationer
og for så
vidt angår bilag II om eksempelvis ammoniumnitrat i en nærmere angiven
koncentration.
Samtidig oplister forslagets artikel 2, stk. 2, stoffer og genstande, som re-
gelsættet ikke finder anvendelse på. Det drejer sig bl.a. om artikler define-
ret i artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning nr.
1907/2006/EF om registrering, vurdering og godkendelse af samt be-
grænsninger for kemikalier (REACH), der vedrører genstande, der under
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fremstillingen har fået en særlig form, overflade eller design, der i højere
grad end den kemiske sammensætning er bestemmende for genstandens
funktion.
Endvidere omfatter forordningen ikke pyrotekniske artikler, som defineret
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/23/EF om markedsføring af
pyrotekniske artikler, og pyrotekniske artikler, der er beregnet til ikke-
kommerciel anvendelse i henhold til national lovgivning inden for de væb-
nede styrker, politiet eller brandvæsenet, samt pyrotekniske artikler bereg-
net til brug i luftfartsindustrien og knaldhætter til legetøj. Forordningen
omfatter endvidere ikke udstyr, der er omfattet af Rådets direktiv 96/98/EF
om udstyr på skibe.
Forordningen omfatter desuden ikke stoffer opført i bilagene og blandin-
ger, der indeholder sådanne stoffer, som anvendes af de væbnede styrker
eller de retshåndhævende myndigheder.
Forslagets artikel 3 indeholder en definition af en række af de centrale be-
greber, der anvendes i forordningen,
herunder bl.a. af begrebet ”mistæn-
kelige transaktioner”. Det følger heraf, at der ved vurderingen af, om der
er tale om en mistænkelig transaktion skal tages højde for alle omstændig-
heder, herunder navnlig om køberen virker uklar eller ubekendt med hen-
syn til den påtænkte brug af stoffet, eller ikke er i stand til at forklare den
påtænkte anvendelse heraf, om køberen har til hensigt at købe en usæd-
vanlig mængde eller usædvanlig kombination af stoffer, om køberen er
uvillig til at forevise ID og om køberen insisterer på at anvende en usæd-
vanlig betalingsform, herunder en større mængde kontanter.
2.2.2.
Indførelse,
tilrådighedsstillelse, besiddelse og brug
af stoffer
samt
licenser
og registrering
(forslagets artikel 4,
4a,
5 og
5a)
Artikel 4, stk. 1, indebærer, at de stoffer og blandinger af stofferne, der
fremgår af forordningens bilag
I,
ikke må stilles til rådighed for,
indføres,
besiddes eller bruges af personer, der ikke er erhvervsdrivende (dvs. den
brede offentlighed), medmindre stoffets koncentration er lavere end eller
svarer til de grænser, der er fastsat i bilaget.
Det følger imidlertid af artikel 4, stk. 2,
litra a,
at stofferne, der er opført i
bilag
I,
kan stilles til rådighed for,
besiddes eller anvendes af
sådanne per-
soner, hvis de pågældende har en licens udstedt af en kompetent myndig-
hed i
den
medlemsstat,
hvori det ønskede stof eller blanding skal
erhver-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ves,
besiddes eller anvendes. Alternativt kan de pågældende stoffer stilles
til rådighed for, besiddes eller anvendes af ikke-erhvervsdrivende perso-
ner, hvis den erhvervsdrivende, som stiller det ønskede stof til rådighed,
registrerer salget i overensstemmelse med den ordning, der er fastlagt i
den medlemsstat, hvori stoffet stilles til rådighed jf. artikel 4, stk. 2, litra b.
Det er overladt til medlemsstaterne selv at vælge, om man vil anvende et
licens- eller registreringssystem, eller om man ikke vil tillade undtagelser
til forbuddet i stk. 1.
Det følger endvidere af bestemmelsen i artikel 4, at ikke-erhvervsdrivende,
som ønsker at indføre et stof omfattet af bilag I fra en medlemsstat til en
anden eller fra et tredjeland skal være i besiddelse af en licens udstedt af
de kompetente myndigheder i det land, hvor stoffet indføres. Dette gælder
uanset, at det pågældende land i øvrigt har valgt en registreringsordning
ved salg internt på sit område.
Endvidere følger det af artikel 4, at medlemsstaterne er forpligtet til at
underrette Kommissionen om, hvorvidt medlemsstaten tillader fravigelse
af forbuddet i stk. 1 ved anvendelse af en licensordning eller ved anvendel-
se af et registreringssystem. Underretningen skal eksplicit foreskrive, hvil-
ke stoffer i bilag I, der er omfattet af ordningen, hvis ordningen ikke om-
fatter alle stoffer i bilag I. Kommissionen skal herefter offentliggøre en
oversigt over medlemsstaternes indberetninger.
Artikel 4, stk. 5 og 6, opstiller forpligtelser for de økonomiske aktører, der
stiller et stof eller en blanding omfattet af bilag
I
til rådighed for ikke-
erhvervsdrivende personer (den brede offentlighed). En økonomisk aktør
har således pligt til at kontrollere licenser efter artikel 4, stk. 2,
eller
til at
registrere den enkelte transaktion
i overensstemmelse med det registre-
ringssystem, der er fastlagt i den pågældende medlemsstat.
Økonomiske
aktører, der har til hensigt at stille stoffer
eller blandinger
omfattet af bilag
I
til rådighed for sådanne ikke-erhvervsdrivende personer, har endvidere
pligt til på emballagen tydeligt at angive, at køb, besiddelse og brug af
stoffet kræver licens
eller registrering.
Artikel 4a indeholder en frihandelsklausul, som – med forbehold for stren-
gere regler fastsat i anden EU-regulering og med forbehold for beskyttel-
sesklausulen i artikel 9a – forpligter medlemsstaterne til ikke at fastsætte
handelshindringer for stoffer og blandinger omfattet af bilag I med lavere
koncentration end koncentrationsgrænserne fastsat i bilag I eller for stof-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fer anført på bilag II.
Forslagets artikel 5, stk. 1-5, pålægger
de
medlemsstater,
som har valgt at
anvende et licenssystem
at fastsætte regler om udstedelse af licenser. Den
kompetente myndighed, der udsteder licensen, skal navnlig tage hensyn til,
om stoffet er beregnet til lovlig brug. I den forbindelse bestemmes det, at
licensen skal afvises, hvis der er rimelig grund til at tvivle på, at den på-
tænkte brug af stoffet er lovlig,
eller hvis der er grund til at tvivle på hen-
sigterne med at anvende stoffet.
Der er endvidere fastsat nærmere regler
om gyldighedstid, tilbagekaldelse, gebyrbetaling og klageadgang.
Licenser udstedt af en medlemsstats kompetente myndigheder
kan aner-
kendes af andre medlemslande, men medlemslandene er ikke forpligtet til
gensidigt at anerkende licenser udstedt i andre medlemslande. For at
fremme den gensidige anerkendelse skal
Kommissionen efter høring af det
stående udvalg vedrørende prækursorer udarbejde tekniske retningslinjer
for licenser, jf. artikel 5, stk. 6.
Til brug for de medlemsstater, som måtte vælge at anvende et registre-
ringssystem, opstiller artikel 5a en række oplysninger, som skal fremgå
ved de økonomiske aktørers registrering af et salg af stoffer omfattet af
bilag I. Således skal registreringen indeholde oplysninger om bl.a. navn
og adresse på køberen, det købte stof, dets koncentrationsniveau og
mængde, den af køberen påtænkte anvendelse, dato for salg samt køberens
underskrift. Den økonomiske aktør er endvidere forpligtiget til at gemme
registreringen i minimum fem år beregnet fra dagen efter salget og skal i
den periode på anmodning gøre oplysningerne tilgængelige for de kompe-
tente myndigheder, jf. stk. 3.
2.2.3. Indberetningspligt (forslagets artikel 6)
Artikel 6, stk. 1-5, indeholder en forpligtelse for de økonomiske aktører i
medlemsstaterne til at indberette mistænkelige transaktioner vedrørende de
stoffer, der er opført i bilagene og blandinger heraf samt af betydeligt tyve-
ri af de pågældende stoffer mv. til et
eller flere
nationale kontaktpunkter
oprettet af hver enkelt medlemsstat.
Bestemmelsen finder anvendelse, uan-
set om der er tale om overdragelse til en privatperson eller en erhvervs-
drivende.
Ved indberetning af mistænkelige transaktioner skal kundens
identitet om muligt indberettes.
Det nationale kontaktpunkt skal gemme
oplysningerne om sådanne indberetninger og træffe de fornødne foran-
staltninger med henblik på at undersøge de konkrete omstændigheder ved-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rørende den mistænkelige transaktion, herunder realiteten i kundens øko-
nomiske aktiviteter.
Med henblik på at fremme samarbejdet mellem de økonomiske aktører og
de nationale myndigheder, skal Kommissionen ifølge artikel 6, stk. 6-7,
udarbejde en vejledning til brug for forsyningskæden i den kemiske indu-
stri
og de kompetente myndigheder,
der bl.a. nærmere skal præcisere,
hvordan mistænkelige transaktioner skal identificeres,
herunder særligt i
hvilke koncentrationer og mængder indberetning af transaktioner vedrø-
rende stoffer på bilag II normalt ikke vil være påkrævet.
De kompetente
myndigheder i medlemsstaterne drager omsorg for, at vejledningen offent-
liggøres på passende vis.
2.2.4. Databeskyttelse, sanktioner,
beskyttelsesklausul
og delegerede rets-
akter (forslagets artikel 7-13)
Forslagets artikel 7 pålægger medlemsstaterne at sikre, at behandling af
personoplysninger, navnlig i forbindelse med udstedelse af licenser
og ved
registrering samt
ved indberetning af mistænkelige transaktioner, sker i
overensstemmelse med direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske perso-
ner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-
ling af sådanne oplysninger (persondatadirektivet).
Artikel 8 forpligter medlemsstaterne til at fastsætte bestemmelser om sank-
tioner for overtrædelse af forordningen og træffe alle nødvendige foran-
staltninger til at sikre gennemførelsen heraf. Sanktionerne skal være effek-
tive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende virk-
ning.
Beskyttelsesklausulen i artikel 9a giver mulighed for, at medlemsstaterne
kan fastsætte yderligere, nationale restriktioner. Således kan en medlems-
stat, der har rimelig grund til at tro, at det pågældende stof kan misbruges
til ulovlig fremstilling af hjemmelavede eksplosivstoffer, fastsætte nationa-
le restriktioner eller forbud mod stoffer, der ikke er medtaget i bilagene
eller pålægge en forpligtelse til at foretage indberetning af mistænkelige
transaktioner vedrørende sådanne stoffer.
Bestemmelsen giver endvidere medlemsstaterne mulighed for at fastsætte
lavere koncentrationsgrænser end dem, som er fastsat i bilag I, såfremt
den pågældende medlemsstat har rimelige grund til at tro, at stofferne i
lavere koncentrationsgrænser kan misbruges til ulovlig fremstilling af
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hjemmelavede eksplosivstoffer.
Desuden har medlemsstaterne mulighed for, når de har rimelig grund her-
til, at fastsætte nationale restriktioner eller forbud mod stoffer på bilag II,
som efter forordningen ellers kun gælder for stoffer anført på bilag I.
Medlemsstaterne er forpligtet til straks at underrette Kommissionen og de
øvrige medlemsstater om alle sådanne nationale restriktioner eller forbud
og angive baggrunden herfor. Kommissionen skal på baggrund af sådanne
indberetninger tage stilling til, om der skal foretages ændringer af bilage-
ne. Herefter vil den pågældende medlemsstat efter omstændighederne
eventuelt skulle ændre eller ophæve sine nationale regler, jf. stk. 3 og 4.
Endelig følger det af beskyttelsesklausulen, at medlemsstaterne har mulig-
hed for at opretholde eksisterende national lovgivning vedrørende stoffer
og blandinger heraf, der er fastsat med den begrundelse, at de kan anven-
des til ulovlig fremstilling af eksplosivstoffer. Medlemsstaterne skal i givet
fald senest 3 måneder efter forordningens ikrafttræden underrette Kom-
missionen om sådanne regler. Bestemmelserne i stk. 3 og 4 finder i øvrigt
anvendelse mutatis mutandis.
Artikel 9 og 10 indeholder hjemmel til, at Kommissionen ved delegerede
retsakter kan vedtage ændringer af bilagene til forordningen, der indehol-
der listerne over kemiske stoffer. Bestemmelserne regulerer samtidig den
nærmere procedure for vedtagelse af sådanne delegerede retsakter.
Artikel 13 indeholder hjemmel til, at Kommissionen kan vedtage delege-
rede retsakter i hasteprocedure samt den nærmere procedure herfor.
2.2.5. Almindelige og afsluttende bestemmelser (forslagets artikel 15-17)
Artikel 15, 16 og 17
indeholder
bestemmelser om ikrafttrædelse, revision
og en overgangsperiode. Der foreslås en overgangsperiode på 36 måneder
for ikke-erhvervsdrivende personers besiddelse af de stoffer mv., der er
omfattet af forordningsforslaget.
Endvidere lægges der op til, at
Kommission 5 år efter forordningens ikraft-
træden skal udarbejde en rapport til Rådet og Europa-Parlamentet, hvori
det undersøges, hvilke problemer forordningen har givet anledning til i
praksis, hvorvidt det er ønskeligt og muligt at udvide forordningens an-
vendelsesområde til også at omfatte erhvervsdrivende, og om det er ønske-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ligt og muligt at udvide forpligtelsen til at foretage indberetning af mis-
tænkelige transaktioner og tyverier, således at forpligtelsen også omfatter
ikke-registrerede stoffer. Kommissionen skal på baggrund af rapporten
fremsætte de nødvendige ændringsforslag.
Ikrafttrædelsesdatoen fastsættes til 18 måneder efter vedtagelsen af forsla-
get.
2.2.6. Forslagets bilag
Bilag
I
indeholder en liste over de stoffer og blandinger heraf, der ikke må
stilles til rådighed for ikke-erhvervsdrivende personer (den brede offent-
lighed), medmindre koncentrationen af det pågældende stof svarer til eller
er lavere end en nærmere fastsat grænse. Eksempelvis er
nitromethan og
blandinger, der indeholder mere end 30 masseprocent nitromethan, omfat-
tet af bilag I.
Bilag
II
indeholder en liste over de stoffer, der – udover stofferne i bilag
I
– er omfattet af bestemmelsen i artikel 6 om, at der skal ske indberetning
af mistænkelige transaktioner eller tyveri.
Bilag II indeholder bl.a. ammo-
niumnitrat og blandinger, der indeholder mere end 16 masseprocent ni-
trogen.
3.
Gældende dansk ret
3.1. Bekendtgørelse om udgangsstoffer til eksplosivstoffer
Efter våbenlovens § 4, stk. 2, nr. 3, kan justitsministeren udstede regler om
forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller
anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af stoffer, der
kan anvendes til fremstilling af de eksplosivstoffer, der er omfattet af for-
buddet i § 1.
Med hjemmel heri har justitsministeren udstedt bekendtgørelse nr. 257 af
18. marts 2010 om udgangsstoffer til eksplosivstoffer, der trådte i kraft den
1. maj 2010, og som regulerer indførsel, erhvervelse, besiddelse, anvendel-
se og opbevaring af en række nærmere definerede stoffer og blandinger af
disse stoffer i bestemte koncentrationer.
Bekendtgørelsens § 1, stk. 1, indeholder et forbud mod indførsel, erhver-
velse, besiddelse og anvendelse af følgende stoffer og produkter:
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1) Koncentreret hydrogenperoxid (H
2
O
2
) og kemiske produkter, der inde-
holder mere end 12 masseprocent hydrogenperoxid.
2) Koncentreret svovlsyre (H
2
SO
4
) og kemiske produkter, der indeholder
mere end 50 masseprocent svovlsyre.
3) Koncentreret salpetersyre (HNO
3
) og kemiske produkter, der indeholder
mere end 30 masseprocent salpetersyre.
4) Ren nitromethan (CH
3
NO
2
) og kemiske produkter, der indeholder mere
end 40 masseprocent nitromethan.
5) Salte af chlorat eller perchlorat (ClO
3
- eller ClO
4
-) og kemiske produk-
ter med mere end 40 masseprocent chlorat eller perchlorat eller blandinger
heraf.
6) Pulvere med en partikelstørrelse, der er mindre end 200 µm, af metal-
lisk aluminium, magnesium, zink, titan, zirkonium, jern (Al, Mg, Zn, Ti,
Zr, Fe) og blandinger eller legeringer heraf samt kemiske produkter, hvor-
af sådant pulver udgør mere end 70 masseprocent.
7) Elementært svovl (S) og kemiske produkter, der indeholder mere end 85
masseprocent svovl.
8) Elementært phosphor (P) og kemiske produkter, der indeholder mere
end 50 masseprocent elementært phosphor.
Forbuddet omfatter ikke pyrotekniske artikler, offentlige myndigheders
handlinger og de pågældende dispositioner til erhvervsmæssige formål, jf.
bekendtgørelsens § 1, stk. 2.
Ifølge bekendtgørelsens § 2 kan politidirektøren i særlige tilfælde meddele
dispensation fra forbuddet.
I praksis behandles ansøgninger om dispensationer i henhold til bekendt-
gørelsens § 2 blandt andet efter en vurdering af formålet, herunder hvor-
vidt det ønskede stof kan substitueres med et andet stof, der ikke er omfat-
tet af reglerne, eller om en eventuel lavere koncentration af stoffet kan
anvendes til det ønskede formål.
Det følger af bekendtgørelsens § 3, at stoffer, der er omfattet af bekendtgø-
relsen, alene må overdrages eller overlades til offentlige myndigheder,
virksomheder, der kan sandsynliggøre, at stoffet skal indgå i virksomhe-
dens drift eller produktion, transportvirksomheder, der skal levere til of-
fentlige myndigheder og virksomheder, samt personer, der kan fremvise en
dispensation.
Bekendtgørelsens § 4, stk. 1, indeholder en bestemmelse om, at stoffer, der
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er omfattet af reglerne, skal opbevares forsvarligt og i et aflåst lokale eller
skab, der er utilgængeligt for uvedkommende.
I medfør af bekendtgørelsens § 5 straffes overtrædelse af § 1, stk. 1, § 3 og
§ 4 med bøde.
3.2. Bekendtgørelse om begrænsning af salg af gødning der indeholder
ammoniumnitrat
Med hjemmel i § 2, § 4 og § 13, stk. 2, i lov om gødning og jordforbed-
ringsmidler m.v. har fødevareministeren udstedt bekendtgørelse nr. 863 af
27. august 2008 om begrænsning af salg af gødning, der indeholder am-
moniumnitrat. Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. september 2008.
Det følger af bekendtgørelsens § 1, at gødning, ren eller sammensat, der
indeholder mere end 16 masseprocent kvælstof hidrørende fra ammonium-
nitrat, kun må sælges til:
1) virksomheder, der er registrerede efter § 2 i lov om jordbrugets anven-
delse af gødning og om plantedække og efter den til enhver tid gældende
bekendtgørelse om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække,
2) og til andre virksomheder, der skal indberette, når de sælger eller afgi-
ver handelsgødning, jf. den til enhver tid gældende bekendtgørelse om
jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, og den til enhver
tid gældende bekendtgørelse om gødning og jordforbedringsmidler m.v.,
samt til
3) virksomheder m.v. registreret efter bekendtgørelsens § 3, der fastsætter,
at virksomheder m.v., der har en årlig omsætning på mere end 20.000 kr.
hidrørende fra erhvervsmæssigt vedligeholdelse af golfbaner, parker, ha-
ver, idrætsanlæg eller lignende, og som er registreret i Det Centrale Virk-
somhedsregister (CVR), kan registreres i Plantedirektoratet.
Den i stk. 1 fastsatte grænse på 16 masseprocent kvælstof hidrørende fra
ammoniumnitrat gælder også for enkeltkomponenter (granula) i mekaniske
blandinger af gødninger.
Salg til andre end de i § 1 nævnte må ikke finde sted, jf. bekendtgørelsens
§ 2.
Bekendtgørelsens § 4 indebærer, at ændringer i virksomhedens aktiviteter,
som har betydning for virksomhedens registrering, skal meddeles Plantedi-
rektoratet. Plantedirektoratet kan afmelde en virksomhed, hvis det konsta-
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
teres, at virksomheden ikke længere opfylder betingelserne for at være
registreret.
Plantedirektoratet fører kontrol med, at bestemmelserne i bekendtgørelsen
overholdes, jf. bekendtgørelsens § 5.
I medfør af bekendtgørelsens § 6 straffes overtrædelse af § 1, § 2 og § 4
med bøde.
Bekendtgørelsen er udstedt på baggrund af de gældende EU-regler i
REACH-forordningen, som med det foreliggende forslag til forordning om
markedsføring og brug af sprængstofprækursorer vil blive opretholdt.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
En forordning er ifølge Traktaten om Den Europæiske Unions Funktions-
måde (TEUF) artikel 288 almengyldigt bindende i alle enkeltheder og
gælder umiddelbart i hvert EU-medlemsland.
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, da det bl.a.
vil være nødvendigt at fastsætte nærmere regler om sanktioner for over-
trædelse af forordningen, jf. forslagets artikel 8, ligesom der forventes at
skulle fastsættes regler i tilknytning til den foreslåede indberetningspligt i
forbindelse med mistænkelige transaktioner og tyveri.
Herudover vil der
være behov for at foretage visse justeringer af de gældende danske regler,
idet koncentrationsgrænserne i forordningens bilag I for visse stoffers
vedkommende er fastsat lavere end de danske grænser.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget må forventes at medføre et øget ressourceforbrug hos de rele-
vante myndigheder i forbindelse med administration af reglerne, herunder
i forbindelse med behandling af ansøgninger om dispensation/licens samt i
forbindelse med undersøgelse af indberetninger om mistænkelige transak-
tioner. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at opgøre de økonomi-
ske konsekvenser forbundet hermed. Det bemærkes, at forslaget i sin fore-
liggende form giver mulighed for at opkræve brugerbetaling for udstedelse
af licenser.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Høring
Kommissionens oprindelige forslag har været sendt
i høring hos Affald
Danmark, Agro Danmark, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akzo
Nobel, Aldi Holding A/S, Altox, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Batte-
riforeningen, Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, Brancheforenin-
gen for Lim og Fugemasser, Brancheforeningen for sæbe, parfume og tek-
nisk/kemiske artikler, Chemtox, Coop Danmark, Danmarks Aktive For-
brugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Lak- og Farveindustri, Danmarks Motor Union, Dansk Akvakultur, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Byggeri,
Danske Malermestre, Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri,
Dansk Handel og Service, Dansk Kompetencecenter for Affald (DAKO-
FA), Dansk Landbrug, Dansk Supermarked, Dansk Transport og Logistik,
Dansk Varefakta Nævn, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Det
Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, DHI, DI – Organisation for
erhvervslivet, Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale Beredskabsche-
fer, Fyrværkeriforeningen, Ingeniørforeningen i Danmark, Kommunekemi,
Kongelig Dansk Aeroklub, Landbrugsrådet, Legetøjsfabrikanterne i Dan-
mark, Lif (Lægemiddelindustriforeningen), Matas A/S, Modelflyvning
Danmark, PET, Procesindustriens Arbejdsgiverforening, Rigspolitiet, Sun
Chemical og Træ – Industri – Byg.
PET, Rigspolitiet
og
Foreningen af Kommunale Beredskabschefer
har
ingen bemærkninger til forslaget.
Forbrugerrådet
har oplyst, at forslaget ligger uden for Rådets interesse-
område, og at man derfor har undladt at forholde sig hertil.
Modelflyvning Danmark
anfører, at nitromethan kan anvendes i sportsli-
ge sammenhænge. Modelflyvning Danmark udtaler, at et forbud mod at
anvende brændstof med mere end 30 masseprocent nitromethan vil være
skadeligt for EU-borgere, som dyrker modelflyvning på konkurrenceplan.
En koncentrationsgrænse på 30 masseprocent vil derfor medføre et stort
antal dispensationsansøgninger. På den baggrund anbefaler Modelflyv-
ning Danmark, at den foreslåede koncentrationsgrænse for nitromethan
hæves fra 30 masseprocent til 37 masseprocent.
6.
Nærhedsprincippet
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er i forslaget anført om nærhedsprincippet, at målet med forordnings-
forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne hver for
sig.
Det anføres i den forbindelse, at der findes regler på EU-niveau og natio-
nalt niveau, men at disse regler enten ikke specifikt er fokuseret på sikker-
hedsrisici, eller også er begrænset til at gælde i enkelte lande, men ikke
hele EU. Dette indebærer, at prækursorer, der er underlagt kontrol i en
medlemsstat, let kan købes i en anden, hvilket udover de sikkerhedsmæs-
sige følger kan give anledning til konkurrenceforvridning.
Endvidere er det anført, at de seneste forsøg på terrorangreb har vist, at
andre medlemsstater, end dem, der traditionelt har været mål for terror,
kan blive ramt af angreb, samt at terrorangreb undertiden planlægges i en
anden medlemsstat, end der hvor angrebet udføres.
På denne baggrund vurderes det, at en indsats på EU-niveau vil være et
mere effektivt redskab til at opfylde formålene med forslaget.
Det er regeringens vurdering, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprin-
cippet. Regeringen kan i den forbindelse tilslutte sig betragtningerne i for-
slaget.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdninger til forslaget.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overordnet set positiv over for forslaget,
som på det
foreliggende grundlag vurderes at ville bidrage til at styrke sikkerheden i
EU.
9.
Europa-Parlamentet
9.1. Generelt
Forslaget til direktiv behandles efter den almindelige lovgivningsprocedu-
re (TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal behandles i Europa-
Parlamentet.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens forslag er blevet behandlet i Udvalg om Borgernes Ret-
tigheder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE-udvalget), som har af-
holdt afstemning den 4. oktober 2011. LIBE-udvalget er generelt positivt
indstillet over for Kommissionens oprindelige forslag, herunder forslaget
om at salg af stoffer omfattet af bilag I alene skal kunne sælges til privat-
personer, som har den fornødne licens. LIBE-udvalget har dog fremsat en
række ændringsforslag.
9.2. Nærmere om hovedindholdet i LIBE-udvalgets ændringsforslag
9.2.1. Udstedelse af licenser
Det foreslås, at der indsættes en forpligtelse for den økonomiske aktør til
at kontakte den kompetente myndighed i situationer, hvor der er mistænke
om, at en licens er forfalsket. Den økonomiske aktør er endvidere forplig-
tet til at afvise at sælge stoffet, hvis situationen vedbliver at være mistæn-
kelig. Samtidig foreslås der indført en pligt for detailhandlen til at sikre, at
de økonomiske aktører har den fornødne træning og er tilstrækkeligt in-
formeret, ligesom de kompetente myndigheder skal sikre, at detailhandlen
efterlever bestemmelsen.
Det forslås endvidere, at Kommissionen – efter konsultation af det rådgi-
vende ad hoc-udvalg – skal udarbejde EU-retningslinjer, som fastsætter
betingelserne for udstedelse af licenser. Det foreslås samtidig, at med-
lemsstaterne skal fastsætte regler for udstedelse af licenser i overensstem-
melse med disse EU-retningslinjer.
Det foreslås desuden, at hvert medlemsland udpeger en kompetent myn-
dighed til udstedelse af licenser, som samtidigt skal være ansvarlig for
implementering af handleplanen om forøgelse af den kemiske, biologiske,
radiologiske og nukleare sikkerhed.
Herudover foreslås det, at der indsættes en bestemmelse, hvorefter den
licensudstedende myndighed skal sikre overholdelse af de grundlæggende
rettigheder, navnlig retten til ikke at blive forskelsbehandlet på baggrund
af race, køn, religion, seksuel orienter og alder.
9.2.2. Indberetning af mistænkelige transaktioner mv.
Definitionen af ”mistænkelige transaktioner” foreslås ændret, således at
definitionen angiver en række karakteristika, som kan indikere, at transak-
tionen er mistænkelig. I tilknytning hertil foreslås der indsat en ny be-
stemmelse, hvorefter transaktioner i en række tilfælde skal anses som mis-
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1035319_0016.png
tænkelige, herunder hvis den ikke-erhvervsdrivende person ved købet ikke
er villig til at dokumenter sin identitet og fremvise en licens.
Det foreslås, at det præciseres, at pligten til at foretage indberetninger
gælder ved mistænkelige transaktioner, tyveri og ved bortkomst af stoffer
på bilagene. Endvidere skal pligten til at foretage indberetninger ikke ale-
ne gælder ved væsentlige tyveri, men ved alle tyverier og bortkomst.
Det foreslås endvidere, at pligten til at indberette mistænkelige transaktio-
ner lempes i forhold til Kommissionens forslag, således at den økonomiske
aktør skal foretage indberetningen i god tid og i overensstemmelse med sin
kapacitet, i stedet for at være forpligtet til at indberette ”uden forsinkel-
se”.
9.2.3. Databeskyttelse mv.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse, hvorefter det nationale
kontaktpunkt er forpligtet til at opbevare information om indberetninger af
mistænkelige transaktioner i overensstemmelse med nærmere angivne da-
tabeskyttelsesregler, og alene er berettiget til at videregive denne informa-
tion til en anden myndighed i forbindelse med efterforskning af terror eller
anden kriminel anvendelse af eksplosivstoffer.
I tilknytning hertil foreslås der en række ændringer i bestemmelsen om
databeskyttelse, herunder bl.a. om at der skal udstedes retningslinjer, der
sikrer datasikkerhed mv.
9.2.5. Andre ændringer
Det foreslås, at den kompetente nationale myndighed skal foretage pas-
sende og regelmæssige inspektioner for at sikre, at landmænds brug er
ammonium nitrat er lovlig, og at landmandens tilladelse til at erhverve
ammonium nitrat ikke anvendes til at dække over ulovlige transaktioner
eller aktiviteter.
Det foreslås endvidere, at der foretages ændringer i bestemmelserne ved-
rørende delegerede retsakter, således at bestemmelserne bringes på linje
med den seneste fælles forståelse mellem institutionerne.
Det foreslås desuden, at forordningen skal revideres 4 år efter ikrafttræ-
den.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget for politimæssigt
og retligt samarbejde
forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 8.-9. november 2010.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsud-
valg
Forslaget tillige med et grundnotat herom er tidligere oversendt til Folke-
tingets Europaudvalg og Retsudvalget. Endvidere blev et samlenotat over-
sendt til udvalgene forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
8-9. november 2010.
17