Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0475 Bilag 1
Offentligt
904103_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
7. oktober 2010
2010-3778
Center for Kollektiv Trafik
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om oprettelse af et fælles europæ-
isk jernbaneområde (omarbejdning), KOM (2010) 475 endelig
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Trafikudvalg og Folketingets Eu-
ropaudvalg.
Resumé:
Kommissionen fremsatte den 17. september 2010 et direktivforslag om opret-
telse af et fælles europæisk jernbaneområde.
Direktivforslaget indeholder en sammenskrivning af de direktiver, der er om-
fattet af den første jernbanepakke, til ét direktiv, ligesom der med direktivfor-
slaget sigtes mod at forenkle, præcisere og modernisere de nuværende regler.
Derudover indeholder direktivforslaget forslag til en række nye regler, der
skal afhjælpe problemer, der hæmmer udviklingen af jernbanesektoren og
dens evne til at konkurrere med andre transportformer, og som vedrører en
uhensigtsmæssig finansiering og prisfastsættelse af infrastrukturen, vedva-
rende konkurrencehindringer og manglen på et passende tilsyn.
Overordnet er målsætningen med direktivforslaget at bidrage til, at der ska-
bes et egentligt indre marked for jernbanetransportydelser.
1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget er fremsat af Kommissionen den 17. september 2010. Det fo-
relå i dansk sprogversion den 21. september 2010.
Direktivforslaget er fremsat i henhold til Traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF) artikel 91, og beslutningsproceduren herfor er den al-
mindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294.
Direktivforslaget er en omarbejdning af den første jernbanepakke, der blev ved-
taget i 2000 og trådte i kraft i 2003. Fokus for den første jernbanepakke var at
sikre jernbanesektorens integration på europæisk niveau og at gøre det muligt
for jernbanesektoren at tage konkurrencen op med andre transportformer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904103_0002.png
Direktivforslaget indeholder (før selve lovteksten) en fyldig begrundelse for di-
rektivforslaget. Det fremgår heraf, at der er en række formål med forslaget.
For det første henviser Kommissionen til, at det overordnede mål for EU´s
transportpolitik er at oprette et indre marked ved at udarbejde fælles politikker
med henblik på at fremme en høj konkurrenceevne og en harmonisk, afbalan-
ceret og bæredygtig udvikling af de økonomiske aktiviteter. Forslaget om at
omarbejde den første jernbanepakke og dermed supplere og styrke de eksiste-
rende foranstaltninger, der er truffet på EU-niveau, vil således bidrage til, at
dette mål nås ved at lette integrationen og udviklingen af det europæiske jern-
banemarked. Endvidere anføres det, at oprettelsen af et egentligt indre marked
er afgørende for stimuleringen af jernbanesektoren og dennes konkurrenceev-
ne, og at et skift fra vejtransport til jernbanetransport på grund af jernbane-
transportens højere energieffektivitet vil medføre færre CO2-emissioner og re-
ducere antallet af andre forurenende stoffer.
For det andet er formålet med direktivforslaget en juridisk forenkling af de be-
stående regelsæt (bl.a. ved at samle tre direktiver i ét direktiv), en præcisering
af visse uklare bestemmelser, og en modernisering af lovgivningen.
For det tredje har direktivforslaget som målsætning at afhjælpe tre alvorlige
problemer, som Kommissionen påpeger hæmmer udviklingen af jernbanesek-
toren og dens kapacitet til at konkurrere på bæredygtig vis med andre trans-
portformer. Det drejer sig om en uhensigtsmæssig finansiering og prisfastsæt-
telse af infrastrukturen, vedvarende konkurrencehindringer og manglen på et
passende tilsyn.
Direktivforslaget er som nævnt en såkaldt ”omarbejdning” (”recast”). Det bety-
der, at der i princippet alene skal ske en forhandling af de ændringer og tilføjel-
ser, som Kommissionen foreslår til de eksisterende regler (fremhævet med gråt
i direktivforslaget). Der vil således ikke ske forhandling af de dele af forslaget,
der blot er en videreførelse af de bestående regler.
Indholdet af de mange forskelligartede ændringer og tilføjelser, der foreslås af
Kommissionen i direktivforslaget, gennemgås i det følgende, idet det bemær-
kes, at der ikke er tale om en udtømmende gennemgang, men en gennemgang
af de nye eller ændrede foranstaltninger, som vurderes vigtige i en dansk sam-
menhæng.
Forvaltning af jernbanevirksomheder efter kommercielle principper
Efter de nuværende EU-regler skal jernbanevirksomheder, som direkte eller
indirekte ejes eller kontrolleres af medlemsstaterne, sikres en uafhængig status
i forhold til staten.
Side 2/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904103_0003.png
I direktivforslaget foreslås en regel om, at hvis medlemsstaten direkte eller in-
direkte ejer eller kontrollerer jernbanevirksomheden, må dens kontrolrettighe-
der i forhold til ledelsen ikke være større end de ledelsesrelaterede rettigheder,
som der i henhold til national selskabsret tilstås aktionærer i private aktiesel-
skaber.
Endvidere foreslås det, at de politiske retningslinjer, som staten måtte fastsætte
for selskaber som led i udøvelsen af aktionærkontrol, kun må være af generel
art og ikke må gribe ind i ledelsens specifikke forretningsmæssige beslutninger.
Adskillelse af regnskaber
I direktivforslaget foreslås præciserende regler om adskillelse af regnskaber.
Det foreslås herunder, at der skal føres særskilte driftsregnskaber og balancer
på den ene side for aktiviteter i forbindelse med jernbanegodstransport og på
den anden side for aktiviteter i forbindelse med passagertransport.
Det foreslås videre, at offentlige midler, der udbetales til aktiviteter i forbindel-
se med transporttjenester som led i offentlig tjeneste, skal figurere særskilt for
hver kontrakt om offentlig tjeneste i de relevante regnskaber, og at de ikke må
overføres til aktiviteter i forbindelse med andre transporttjenester eller anden
form for aktivitet.
Der foreslås desuden en regel om, at regnskaber vedrørende de forskellige akti-
vitetsområder, herunder infrastrukturforvalterens regnskab, skal føres, så det
er muligt at overvåge forbuddet mod overførsel af offentlige midler, der er be-
talt til et aktivitetsområde, og til et andet.
Formålet med disse regler er yderligere at sikre, at statslige midler, der er be-
stemt til ikke-profitgivende aktiviteter, ikke omdirigeres til at subsidiere kom-
mercielle aktiviteter, altså at undgå konkurrencevridning.
Sund finansiering af infrastrukturforvaltningen
Det foreslås i direktivforslaget, at medlemsstaterne skal offentliggøre en ”ud-
viklingsstrategi for jernbaneinfrastrukturen” med henblik på at opfylde fremti-
dige mobilitetsbehov på grundlag af en såkaldt sund og bæredygtig finansiering
af jernbanesystemet. Strategien foreslås at dække en periode på mindst fem år
og skal kunne forlænges. Sigtet med udviklingsstrategien er ifølge Kommissio-
nen at sikre langsigtede investeringer i jernbaneinfrastrukturen, som jernbane-
industrien kan henholde sig, og som kan tiltrække nye aktører til markedet.
I henhold til de nuværende EU-regler skal infrastrukturforvalteren vedtage en
”virksomhedsplan”, som omfatter investerings- og finansieringsprogrammer,
og som skal udformes med henblik på at sikre optimal og effektiv udnyttelse og
Side 3/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904103_0004.png
udvikling af infrastrukturen og samtidig sikre finansiel balance og omfatte de
nødvendige midler til opfyldelsen af disse målsætninger.
I tilknytning hertil foreslår Kommissionen, at der indsættes en regel om, at in-
frastrukturforvalteren sikrer, at jernbanevirksomheder høres, før virksom-
hedsplanen godkendes, og at tilsynsorganet (”regulatory body”)afgiver en ikke-
bindende udtalelse om, hvorvidt virksomhedsplanen bidrager til at opfylde dis-
se målsætninger.
Betingelser for adgang til tjenesteydelser
Med henblik på at afskaffe interessekonflikter mellem på den ene side leveran-
dører af jernbanerelaterede tjenesteydelser eller ejere af servicefaciliteter og på
den anden side etablerede jernbanevirksomheder, og for at sikre ikke-
diskriminerende adgang til servicefaciliteter, foreslår Kommissionen bl.a. føl-
gende nye regler.
En operatør af servicefacilitet der tilhører et organ eller en virksomhed, som
også er aktiv(-t) og har en dominerende stilling på mindst et af de jernbane-
transportmarkeder, hvor faciliteten benyttes, skal være organiseret på en sådan
måde, at den er uafhængig af det pågældende organ/virksomhed med hensyn
til retlig status, organisation og beslutningstagning. (De pågældende servicefa-
ciliteter omfatter bl.a. passagerstationer og dertil hørende bygninger og andre
faciliteter, herunder billetsalg og rejseinformation).
Hvis det ikke er muligt at imødekomme alle ansøgninger om kapacitet for den
relevante facilitet på grundlag af de påviste behov, skal tilsynsorganet på eget
initiativ eller på grundlag af en klage træffe hensigtsmæssige foranstaltninger
for at sikre, at en passende del af kapaciteten forbeholdes andre jernbanevirk-
somheder end dem, der udgør en del af det organ eller den virksomhed, som
facilitetsoperatøren tilhører.
Generelle principper for grænseoverskridende aftaler
Kommissionen foreslår en regel om, at enhver bestemmelse i grænseoverskri-
dende aftaler mellem medlemsstater, der forskelsbehandler jernbanevirksom-
heder eller begrænser jernbanevirksomhedernes ret til frit at forestå grænse-
overskridende tjenesteydelser, bortfalder.
Kommissionens overvågningsopgaver
Efter de nuværende EU-regler skal Kommissionen overvåge udviklingen i den
europæiske jernbanesektor.
I direktivforslaget foreslås det, at medlemsstaterne til brug for Kommissionens
markedsovervågning hvert år tilvejebringer de oplysninger, der er angivet i di-
Side 4/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904103_0005.png
rektivforslagets bilag IV, samt andre nødvendige data, som Kommissionen
måtte anmode om. Bilag IV angår bl.a. oplysninger om udvikling i jernbane-
transportresultater og kompensation for offentlige serviceforpligtelser, tilsyns-
organer, beskæftigelsen i sektoren, infrastrukturafgifter, investeringer og en
række andre punkter.
Formålet er ifølge Kommissionen at gøre det klart, at Kommissionens overvåg-
ningsopgave vil omfatte spørgsmål som f.eks. investeringer i jernbaneinfra-
struktur, prisudvikling og kvalitet i jernbanetransporten og forpligtelser til of-
fentlig tjeneste for passagertransport med jernbane, idet denne foranstaltning
bl.a. vil kunne bidrage til at identificere flaskehalsproblemer på servicemarke-
det.
Netredegørelse
Kommissionen foreslår, at der indføres en regel om, at netredegørelsen offent-
liggøres på mindst to af EU´s officielle sprog. Sigtet er at gøre netredegørelser-
ne mere tilgængelige og dermed øge gennemsigtigheden.
Kontrakter mellem kompetente myndigheder og infrastrukturforvaltere
Efter de nuværende EU-regler skal infrastrukturforvaltere gives incitamenter
til at nedbringe både omkostningerne ved tilvejebringelse af infrastruktur og
niveauet for adgangsafgifterne.
I direktivforslaget foreslår Kommissionen en regel om, at dette efterleves ved
en aftale mellem den kompetente myndighed og infrastrukturforvalteren af
mindst fem års gyldighed, hvori er fastsat bestemmelser om statsfinansiering.
Direktivforslagets bilag VII indeholder de grundlæggende principper og para-
metre for sådanne aftaler, bl.a. præstationsmål i henhold til netværkskapacitet,
kundetilfredshed, togpræstation, forvaltning af aktiver, m.m. Ydermere foreslås
det, at tilsynsorganet beføjes til at vurdere, om den planlagte mellem- til lang-
sigtede budgetramme for infrastrukturspecifikationer for den pågældende pe-
riode er hensigtsmæssig til at opnå de aftalte præstationsmål samt til at frem-
sætte anbefalinger. Det foreslås videre, at hvis den kompetente myndighed ikke
påtænker at følge disse anbefalinger, skal den give tilsynsorganet en begrundel-
se herfor. Kommissionen anfører, at en sådan uafhængig vurdering kan mind-
ske risikoen for, at etablerede jernbanevirksomheder udnytter deres politiske
styrke til at øve indflydelse på aftalerne.
Afgiftsprincipper
De nuværende EU-regler indeholder en regel om, at afgifter for minimumsad-
gangsydelser (i Danmark kaldet baneafgifter) fastsættes som den omkostning,
der påløber direkte som følge af togtjenesten. Kommissionen foreslår en ud-
bygning heraf, idet det foreslås, at fastsættelsen heraf (dvs. af de direkte om-
Side 5/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904103_0006.png
kostninger) skal ske i overensstemmelse med det foreslåede bilag VIII til direk-
tivforslaget. Bilag VIII indeholder en oplistning af en række omkostninger, som
de direkte omkostninger
ikke
omfatter.
Derudover foreslås det i bilaget, at infrastrukturforvalteren skal give tilsynsor-
ganet en detaljeret begrundelse, hvis de direkte omkostninger for hele nettet
som gennemsnit overstiger 35 % af gennemsnitsomkostningerne til vedligehol-
delse, forvaltning og fornyelse af nettet beregnet pr. kørt togkilometer.
Kommissionen foreslår herudover en regel om, at når det i henhold til EU-
lovgivningen er tilladt at opkræve afgifter for omkostninger ved støjgener fra
vejgodstransport, skal infrastrukturafgifterne ændres for at tage hensyn til om-
kostningerne ved støjgener, der er forårsaget af togdriften i overensstemmelse
med forslaget i bilag VIII, punkt 2. I bilaget foreslås det, at der skal gælde en
differentiering af afgifter for sporadgang på grundlag af støjspecifikationerne
ved det rullende materiel, toget består af. Kommissionen anfører, at dette vil
indebære et klart incitament til at modernisere infrastrukturen og navnlig til at
investere i mere bæredygtige jernbaneteknologier.
Det foreslås videre, at infrastrukturafgifterne kan ændres for at tage hensyn til
omkostningerne ved andre miljøvirkninger, der er forårsaget af togdriften, idet
en stigning i infrastrukturforvalterens samlede indtægter dog kun er tilladt,
hvis sådanne afgifter er tilladt i EU-lovgivningen for vejgodstransport.
Derudover foreslås det, at de almindelige afgiftsprincipper ikke gælder for leve-
ring af servicefaciliteter (f.eks. adgang til passagerstationer), idet det foreslås,
at afgiften for sådanne tjenesteydelser ikke må overstige omkostningen ved at
levere dem samt en rimelig fortjeneste. For så vidt angår de såkaldte ekstra-
ydelser (f.eks. strøm til elektrisk kørsel) og hjælpeydelser (f.eks. adgang til tele-
net) foreslås det, at afgiften herfor i tilfælde, hvor ydelsen kun tilbydes af én le-
verandør, ikke må overstige omkostningen ved at levere ydelsen samt en rime-
lig fortjeneste.
Undtagelser fra afgiftsprincipperne
Efter de nuværende EU-regler kan en medlemsstat med henblik på at få infra-
strukturforvalterens omkostninger dækket fuldt ud opkræve tillæg, hvis mar-
kedet kan bære det. Afgiftsniveauet må dog ikke sættes så højt, at markedsseg-
menter, der som et minimum kan betale de omkostninger, der er direkte for-
bundet med jernbanedriften, samt en forrentning, som markedet kan bære,
udelukkes fra at bruge infrastrukturen.
I direktivforslaget foreslås det, at disse markedssegmenter fastlægges i over-
ensstemmelse med de kriterier, der er fastsat i et bilag til direktivforslaget, efter
at tilsynsorganet har godkendt dem. Kommissionen anfører, at sigtet er at for-
bedre sammenhængen i de nationale afgiftsordninger for sporadgang.
Side 6/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904103_0007.png
Side 7/11
Herudover foreslår Kommissionen en regel om, at tog, som er udstyret med det
europæiske togkontrolsystem (ETCS), og som kører på linjer, der er udstyret
med nationale styringskontrol- og signalsystemer, tilstås en midlertidig reduk-
tion af infrastrukturafgiften som nærmere fastsat i et bilag til direktivforslaget.
Formålet er ifølge Kommissionen at afkorte den overgangsperiode, hvor stræk-
ninger er udstyret med både nationale signalsystemer og det europæiske tog-
kontrolsystem (ETCS) og dermed mindske omkostningerne til infrastruktur-
vedligeholdelse.
Præstationsordning
Kommissionen foreslår, at de nuværende EU-regler om præstationsordning
uddybes, bl.a. på den måde, at infrastrukturforvalteren efter tilsynsorganets
godkendelse aftaler de vigtigste parametre for præstationsordningen med jern-
banevirksomhederne med henblik på at opnå et aftalt niveau af servicekvalitet
og undgå at bringe en tjenestes økonomiske levedygtighed i fare. Der forslås
også en kategorisering af alle forsinkelser.
Reservationsafgifter
Efter de nuværende EU-regler kan infrastrukturforvaltere opkræve en passende
afgift for kapacitet, som er tildelt, men som ikke udnyttes. I tilknytning til den-
ne regel, og for at sikre en så effektiv udnyttelse af infrastrukturen som mulig,
foreslår Kommissionen en ny regel, hvorefter der skal opkræves en reservati-
onsafgift, hvis der er mere end én ansøger til en togkanal, der skal tildeles in-
den for rammerne af den årlige køreplanslægning.
Samarbejde mellem infrastrukturforvaltere
Kommissionen foreslår, at der indføres nye foranstaltninger til at sikre, at in-
frastrukturforvalterne samarbejder om fastlæggelsen af afgiftssystemer for tra-
fik, der krydser mere end ét net.
Kommissionen foreslår endvidere yderligere regler vedrørende samarbejde
mellem infrastrukturforvaltere om tildeling af infrastrukturkapacitet på mere
end ét net. Desuden foreslås det, at Kommissionen og tilsynsorganerne under-
rettes om og indbydes til at deltage som observatører i alle infrastrukturforval-
ternes møder, hvor de fælles principper og metoder for tildeling af infrastruk-
tur drøftes.
Tildeling af infrastrukturkapacitet – planlægning
I tilknytning til de nuværende EU-regler om tildelingsproceduren foreslår
Kommissionen en regel om, at infrastrukturforvalteren efter anmodning gratis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904103_0008.png
skal stille en række oplysninger til rådighed for jernbanevirksomhederne, bl.a.
om kanaler, som alle andre jernbanevirksomheder har anmodet om for de
samme strækninger, kanaler, som er tildelt alle andre jernbanevirksomheder,
og udestående ansøgninger om kanaler for alle andre jernbanevirksomheder
for de samme strækninger, resterende kapacitet som er til rådighed på de rele-
vante strækninger og oplysninger om de kriterier, der anvendes ved tildeling af
kapacitet.
Reglerne sigter på at skabe større gennemsigtighed på jernbanemarkedet.
Kapacitetsforbedringsplan
Efter de gældende regler skal infrastrukturforvalteren foretage en kapacitets-
analyse, hvis infrastrukturen er erklæret overbelastet af infrastrukturforvalte-
ren. Senest seks måneder efter færdiggørelsen af kapacitetsanalysen skal infra-
strukturforvalteren fremlægge en kapacitetsforbedringsplan.
I tilknytning hertil foreslår Kommissionen en regel om, at tilsynsorganet kan
afgive en udtalelse om, hvorvidt foranstaltningerne i kapacitetsforbedringspla-
nen er hensigtsmæssige.
Tilsynsorgan
Direktivforslaget indeholder forslag til en række nye regler vedrørende tilsyns-
organet uafhængighed med sigte på at styrke tilsynsorganernes tilsynskapacitet
og troværdighed, herunder:
yderligere regler til sikring af tilsynsorganets uafhængighed, bl.a. at til-
synsorganet har fulde beføjelser til at ansætte og forvalte personalet i
tilsynsorganet, og at tilsynsorganet skal have den nødvendige organisa-
toriske kapacitet til at udføre sine opgaver.
i forhold til de nuværende EU-regler tydeliggøres det i højere grad i for-
slaget, at tilsynsorganet, hvor det er hensigtsmæssigt, skal træffe afgø-
relse på eget initiativ (altså uden en klage) med henblik på at korrigere
en uønsket udvikling på jernbanemarkederne.
der foreslås endvidere en regel om, at tilsynsorganets afgørelse ikke
skal være underlagt kontrol fra anden administrativ instans´ side, og at
tilsynsorganet skal kunne håndhæve sine afgørelser med passende
sanktioner, herunder bøder.
Side 8/11
Kommissionen foreslår endvidere nye regler med henblik på at udvide tilsyns-
organets kompetenceområder, herunder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904103_0009.png
det foreslås, at tilsynsorganets kompetence tillige skal omfatte afgørel-
ser truffet af operatøren af en servicefacilitet vedrørende adgang til og
opkrævning af afgifter for sådanne tjenester.
der foreslås endvidere en regel om, at tilsynsorganet er beføjet til at
gennemføre revisioner eller iværksætte eksterne revisioner hos infra-
strukturforvalterne og, når det er relevant, jernbanevirksomheder, for
at kontrollere, om bestemmelserne om adskillelse af regnskaber er
overholdt.
det foreslås, at infrastrukturforvaltere og nærmere fastsatte jernbane-
virksomheder skal forelægge detaljerede forskriftsmæssige regnskaber
for tilsynsorganet, der kan drage konklusioner vedrørende statsstøtte-
spørgsmål, som det skal indberette til de ansvarlige myndigheder.
endelig foreslås en række regler, der skal styrke samarbejdet mellem de
forskellige tilsynsorganer i EU, bl.a. at de skal arbejde sammen i ar-
bejdsgrupper, som mødes regelmæssigt, og om udveksling af oplysnin-
ger i forbindelse med sager om international jernbanetransport.
Side 9/11
Delegerede retsakter
Direktivforslaget indeholder ti bilag, bl.a. om liste over jernbaneinfrastruktur-
elementer, oplysninger til overvågning af jernbanemarkedet og krav vedrøren-
de omkostninger og afgifter i forbindelse med jernbaneinfrastruktur.
Kommissionen foreslår regler om, at hvert enkelt bilag kan ændres på bag-
grund af erfaringerne i overensstemmelse med en nærmere fastsat procedure,
der vedrører udøvelse af delegation. Proceduren går ud på, at Kommissionen
tillægges beføjelser til at vedtage de delegerede retsakter og således foretage
ændringer i bilagene. Samtidig foreslås regler om Europa-Parlamentets og Rå-
dets tilbagekaldelse af delegation henholdsvis indsigelse mod delegerede rets-
akter.
Gennemførelsesretsakter
Kommissionen foreslår, at Kommissionen på enkelte områder kan vedtage
gennemførelsesforanstaltninger med nærmere procedureregler og kriterier for
anvendelse af de pågældende regler. Det foreslås f.eks. i forhold til de nuvæ-
rende EU-regler om adgang til jernbaneinfrastruktur og – i relation til interna-
tional passagertransport - begrænsning heraf.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Direktivforslaget vil, såfremt det gennemføres med dets nuværende indhold,
medføre behov for ændringer i lov om jernbane og lov om den selvstændige of-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904103_0010.png
fentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S med tilhørende bekendtgørel-
ser. Der vil således være behov for at foretage ændringer i de danske regler, der
har gennemført den første jernbanepakke.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring hos EU-specialudvalget for transport samt relevante
jernbaneorganisationer med høringsfrist den 13. oktober 2010. Der vil blive
fremsendt et supplerende grund- og nærhedsnotat om resultatet af høringen,
såfremt høringen giver anledning hertil.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative
konsekvenser af forslaget
Direktivforslagets statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser kan
ikke vurderes på nuværende tidspunkt. Som det fremgår af det ovenstående,
foreslår Kommissionen en række tiltag, der skal bidrage til en forbedring af
jernbaneinfrastrukturen. Erfaringsmæssigt er investeringer i jernbaneinfra-
struktur meget omkostningstunge og således behæftet med potentielle væsent-
lige statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser. I relation hertil er
det dog vigtigt at tilføje, at der i Danmark allerede foregår en betydelig indsats i
forhold til den danske jernbaneinfrastruktur, herunder fornyelse og vedlige-
holdelse af den eksisterende infrastruktur samt etablering af nye banestræk-
ninger. Der bør også henvises til de dele af Kommissionens forslag, der inde-
holder nye tiltag i forhold til infrastrukturafgifterne, idet det på nuværende
tidspunkt er vanskeligt at vurdere, om disse forslag vil indebære statsfinansielle
og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrativt bemærkes det, at flere af Kommissionens forslag indebærer
yderligere opgaver for de danske aktører i jernbanesektoren, først og fremmest
for infrastrukturforvalteren (Banedanmark) og tilsynsorganet (Jernbanenæv-
net).
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at målene for forslaget, dvs. fremme
af udviklingen af jernbanerne i EU, fastsættelse af hovedprincipperne for ud-
stedelse af licenser til jernbanevirksomheder og koordinering af medlemssta-
ternes ordninger vedrørende tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet og af-
gifter for brug heraf, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne.
Det skyldes, at udstedelsen af sådanne licenser og driften af væsentlige dele af
jernbanenettene helt klart har internationale aspekter, og at der skal tages hen-
syn til behovet for at sikre retfærdige og ikke-diskriminerende vilkår for adgan-
gen til infrastrukturen. På denne baggrund anfører Kommissionen, at de nævn-
te mål på grund af deres grænseoverskridende aspekter bedre opfyldes af EU.
Side 10/11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
904103_0011.png
Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Således vur-
derer regeringen overordnet, at etablering af et egentligt indre marked for jern-
banetransportydelser, herunder udvikling og forbedring af jernbanesektorens
konkurrenceevne, bedst opnås ved hjælp af ensartede regler og vilkår, der fast-
sættes på EU-niveau, frem for fastsættelse heraf på nationalt niveau.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag om at sammen-
skrive de nuværende direktiver under 1. jernbanepakke til ét direktiv, ligesom
regeringen er positivt indstillet i forhold til de dele af forslaget, der vedrører
forenkling, præcisering og modernisering.
I forhold til de nye regler, Kommissionen foreslår, er regeringen overordnet
enig i Kommissionens betragtninger, for så vidt angår de problemer, som
Kommissionen identificerer som hæmmende for jernbanesektorens udvikling
og kapacitet til at konkurrere på bæredygtig vis med andre transportformer.
Samtidig må regeringen dog konstatere, at direktivforslaget indeholder en ræk-
ke nye regler med væsentlige nye tiltag i forhold til jernbanesektorens aktører,
hvorfor det for hvert enkelt tiltag må analyseres, om der er et reelt behov her-
for, og om de foreslåede tiltag kan forventes på effektiv måde at adressere de
problemer, som der er i den danske og europæiske jernbanesektor.
I den sammenhæng skal navnlig analyseres de forslag, der figurerer ovenfor
under overskrifterne ”Sund finansiering af infrastrukturforvaltningen”, ”Betin-
gelser for adgang til tjenesteydelser”, ”Kontrakter mellem kompetente myndig-
heder og infrastrukturforvaltere” og ”Tilsynsorgan”.
Det skal desuden vurderes, om omfanget af delegerede retsakter og gennemfø-
relsesretsakter, hvor det med forslaget overlades til Kommissionen at fastsætte
regler, er hensigtsmæssigt.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 11/11