Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0494 Bilag 1
Offentligt
908713_0001.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
26. oktober 2010
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om et program for støtte til videreudvikling af en integreret havpolitik
– KOM 2010 (494)
Resumé
Forslaget har til formål at sikre finansiering af foranstaltninger til vide-
reudvikling og gennemførelse af den integrerede havpolitik. I forslaget
fastsættes det finansielle rammebeløb til 50.000.000 EUR for perioden 1.
januar 2011 – 31. december 2013.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 30. september 2010 fremlagt forslag til forord-
ning om et program for støtte til videreudvikling af EU’s integrerede
havpolitik.
Forslaget er fremsat i henhold til traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, særlig artikel 43, stk. 2, artikel 74, artikel 77, stk. 2, arti-
kel 91, stk. 1, artikel 100, stk. 2, artikel 173, stk. 3, artikel 175, artikel
188, artikel 192, stk. 1, artikel 194, stk.2, og artikel 195, stk. 2. Baggrun-
den herfor er, at EU’s integrerede havpolitik i sig selv ikke har noget ud-
trykkeligt retsgrundlag i traktaten, mens de enkelte tiltag, f.eks. på sø-
transportområdet, har det. EU’s integrerede havpolitik dækker mange af
EU’s sektorpolitikker med tilknytning til have og kyster såsom fiskeri,
frihed, sikkerhed og retfærdighed, transport, industri, territorial samhø-
righed, forskning, miljø, energi og turisme.
Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles
beslutningstagen i EF Traktatens artikel 251.
Forslaget har til formål at sikre finansiering af foranstaltninger til videre-
udvikling og gennemførelse af den integrerede havpolitik. Foranstaltning-
erne baseres på blåbogen (Kommissionens meddelelse ”En integreret EU-
havpolitik” – KOM (2007) 75), som Kommissionen vedtog i 2007, og
den deraf afledte handlingsplan (SEK (2007) 1278). Forslaget bygger vi-
dere på de forberedende foranstaltninger og pilotprojekter, der allerede er
iværksat i forbindelse med EU’s integrerede havpolitik. Den foreslåede
forordning tilvejebringer grundlaget for gennemførelse af foranstaltninger
i perioden 1. januar 2011 – 31. december 2013.
Formålet med det foreslåede program er at realisere de mål og prioriteter,
der er anført i blåbogen. Disse vedrører navnlig:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908713_0002.png
2/4
1) videreudvikling og gennemførelse af integreret havforvaltning og inte-
grerede tilgange i medlemsstater og kystområder,
2) hurtig og fornuftig gennemførelse af de integrerede havområdestrate-
gier i Europa tilpasset behovene i de enkelte havområder,
3) videreudvikling og anvendelse af tværgående værktøjer for integreret
politikudformning, herunder et europæisk havobservations- og havdata-
netværk, og integreret havovervågning bl.a. gennem etablering af en fæl-
les ramme for informationsudveksling, maritim fysisk planlægning og in-
tegreret kystforvaltning,
4) yderligere fastlæggelse af bæredygtighedstærskler for menneskelige
aktiviteter, der har indvirkning på havmiljøet, under rammedirektivet om
havstrategi, under behørig hensyntagen til den samlede virkning ud fra en
økosystembaseret tilgang,
5) fremme af den integrerede havpolitiks internationale dimension gen-
nem forbedring af og tilskyndelse til dialog, samarbejde og koordinering
med tredjelande såvel som med internationale partnere og organisationer
om den integrerede havpolitik, så der skabes sammenhæng med de foran-
staltninger, der træffes i henhold til sektorpolitikkerne,
6) fornyet fokus på bæredygtig økonomisk vækst, beskæftigelse og inno-
vation,
7) større synliggørelse af det maritime Europa og fremme og forenkling
af informationsudveksling, udveksling af bedste praksis, udnyttelse og
styrkelse af synergier og dialog med og blandt aktører om havforvaltning
samt etablering af tværsektorielle samarbejdsplatforme og netværk på ho-
risontalt plan og for de enkelte havområder.
I den foreslåede forordning fastsættes det finansielle rammebeløb for
gennemførelsen af programmet for støtte til videreudvikling af den inte-
grerede havpolitik til 50.000.000 EUR for perioden 1. januar 2011 – 31.
december 2013. Midlerne skal findes inden for margenen af kategori 2
(Forvaltning af naturressourcer) på EU’s budget.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det er berettiget at træffe foranstaltninger på
EU-plan, fordi de involverede aktiviteter er tværsektorielle og tværnatio-
nale. Formålet er at udvikle en vidtspændende vækst- og bæredygtigheds-
strategi for have, kystområder og tværgående elementer i de maritime
sektorer. Tværsektorielle foranstaltninger kommer ikke til at påvirke lig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908713_0003.png
3/4
nende nationale eller regionale tiltag negativt, men er snarere ment at
styrke og supplere sådanne.
Da forslagets aktiviteter er tværnationale, finder regeringen, at nærheds-
princippet er overholdt.
4.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
5.
Høring
Forslaget har været i høring hos de myndigheder, som indgår i regerin-
gens netværk for den integrerede maritime politik. Det er ikke relevant at
sende forslaget i høring hos interesseorganisationer.
6.
Andre landes holdninger
Forslaget drøftes i en såkaldt Friends of the Presidency-gruppe for EU’s
integrerede havpolitik. Der tegner sig endnu ikke et klart billede af de an-
dre landes holdninger. En række lande har dog indledningsvis givet ud-
tryk for en budgetrestriktiv holdning.
7.
Foreløbig dansk holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslaget, som skal til-
vejebringe grundlag for gennemførelse af foranstaltninger i forbindelse
med EU’s integrerede havpolitik. Det er dog vigtigt, at forslaget kun om-
fatter tiltag, der har en reel merværdi, og som ikke kan løses bedre på na-
tionalt niveau.
Umiddelbart virker den foreslåede ramme på 50 mio. euro fra 2011-2013
uforholdsmæssigt høj, også i betragtning af at der i de foregående tre år er
blevet brugt ca. 20 mio. euro inden for den integrerede havpolitik. Rege-
ringen finder herudover, at det bør undgås, at der afsættes midler til akti-
viteter, hvortil der i forvejen er afsat midler andetsteds på EU-budgettet.
Midlerne bør så vidt muligt findes ved en omprioritering fra andre po-
ster under kategori 2 (Forvaltning af naturressourcer). Ligeledes finder re-
geringen det vigtigt, at medlemslandene ikke ved vedtagelsen af forord-
ningen forpligter sig til finansiering af aktiviteter udover den foreslåede
budgetperiode.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Hvis de samlede udgifter på 50 mio. euro findes inden for margenen af ka-
tegori 2, således som Kommissionen foreslår, er der dog reelt tale om stats-
lige merudgifter for alle medlemsstater, idet uforbrugte midler på margenen
tilhører medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908713_0004.png
4/4
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan evt. have positive økonomiske konsekvenser for sektorer, der
berøres af forslaget.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at få administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg.