Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0522 Bilag 1
Offentligt
920378_0001.png
Nærheds- og grundnotat
Kommissionens forslag om ændring af forordning 1467/97 om
fremskyndelse og afklaring af gennemførelsen af proceduren i
forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud (Stabilitets- og
Vækstpagtens korrigerende del) (KOM(2010)522)
Resumé
23. november 2010
Kommissionen har ved KOM(2010)522 af 29. september 2010 fremlagt forslag om ændring af
Stabilitets- og Vækstpagtens forordning 1467/97 (Pagtens korrigerende del). Formålet med
forslaget er bl.a. at øge fokus på den offentlige gæld i proceduren for uforholdsmæssigt store un-
derskud.
1. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 29. september 2010 en række forslag til retsakter,
der skal bidrage til at styrke det økonomiske samarbejde i EU.
På Det Europæiske Råd (DER) den 28.-29. oktober 2010 fremlagde Taskforcen
under ledelse af DER-formanden og med deltagelse af EU’s finansministre en
rapport med forslag til styrket økonomisk koordination i EU, som blev endosseret
af DER. Kommissionens forslag til retsakter forventes nu drøftet mhp. enighed
blandt EU’s finansministre.
Forslagene vedr. ændring af forordning 1466/97 (Stabilitets- og Vækstpagtens
forebyggende del), forordningen om sanktioner i Stabilitets- og Vækstpagten, fo-
rordningen om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer samt
forordningen om sanktioner ifm. korrektion af makroøkonomiske ubalancer skal
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure, dvs. fælles beslutningstagen
med Europa-Parlamentet, mens forslaget vedr. forordning 1467/97 (Stabilitets-
og Vækstpagtens korrigerende del) skal vedtages efter en særlig lovgivningsproce-
dure, hvorefter Rådet træffer afgørelse efter høring af Europa-Parlamentet og
Den Europæiske Centralbank, ECB. Direktivet om nationale finanspolitiske
rammer vedtages med kvalificeret flertal af Rådet efter høring af Europa-
Parlamentet.
Målet er, at reformen af det økonomiske samarbejde skal være færdig i sommeren
2011.
2. Formål og indhold
Kommissionen har ved KOM(2010)522 af 29. september 2010 fremlagt forslag
om ændring af Stabilitets- og Vækstpagtens forordning 1467/97 (Pagtens kor-
rigerende del). Formålet med forslaget er bl.a. at øge fokus på den offentlige gæld i
proceduren for uforholdsmæssigt store underskud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Kommissionen foreslår at operationalisere Traktatens gældskriterium (i henhold til
TEUF artikel 126, stk. 2), der siger, at den offentlige bruttogæld ikke må overstige
60 pct. af BNP, med mindre gælden vurderes at være tilstrækkeligt aftagende og
nærme sig referenceværdien med tilstrækkelig hastighed. Kommissionen foreslår
en hovedregel om, at gældsudviklingen overholder gældskriteriet, hvis forskellen
mellem gældsniveauet og referenceværdien er reduceret med 1/20 (5 pct.) om året
over de seneste tre år.
EU-lande med en gældskvote over 60 pct. af BNP kan således blive omfattet af
underskudsproceduren, hvis denne hovedregel ikke er opfyldt, selvom det offen-
tlige underskud ikke overstiger 3 pct. af BNP. Ligeledes er det ikke nødvendigvis
tilstrækkeligt at bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP for at få ophævet
underskudsproceduren, idet gælden, hvis den er over 60 pct. af BNP, også skal
være tilstrækkeligt aftagende. I en treårig periode efter forordningens ikrafttrædelse
skal der tages højde for indikatorens bagudrettede natur i dens anvendelse.
I forbindelse med vurderingen af efterlevelsen af underskuds- og/eller gældskrite-
riet skal Kommissionen og Rådet fortsat foretage en balanceret helhedsvurdering
af alle relevante faktorer, idet der særligt skal fokuseres på, om faktorerne påvirker
efterlevelsen af underskuds- og/eller gældskriteriet.
Hvis et EU-lands overskridelse af 3-procentsgrænsen for underskuddet eller 60-
procentsgrænsen for gælden skyldes implementeringen af en pensionsreform, der
indfører et fondsbaseret system (obligatorisk og fuldt finansierede individuelle
pensionsordninger) foreslår Kommissionen, at Kommissionen og Rådet skal tage
højde for omkostningerne ved reformen ifm. vurderingen af udviklingen i un-
derskuddet og gælden, herunder en eventuel ophævelse af underskudsproceduren.
Nettoomkostningerne ved reformen skal tages i betragtning i en femårig over-
gangsperiode med en lineært aftagende skala.
Kommissionen foreslår endvidere, at kravet om strukturelle budgetforbedringer i
henstillinger og pålæg udvides til et krav om at opnå årlige budgetmål, som er kon-
sistente med en årlig strukturel budgetforbedring på mindst 0,5 pct. af BNP som
hovedregel.
Derudover foreslår Kommissionen, at lande med henstillinger og pålæg skal afle-
vere rapport til Kommissionen og Rådet om gennemførelse af effektive tiltag i
henhold til disse, og at rapporterne skal inkludere mål for de offentlige udgifter og
diskretionære tiltag på indtægtssiden samt information om gennemførte og plan-
lagte tiltag til at nå målene.
Reglen om, at Rådet kan beslutte at revidere en henstilling eller et pålæg, hvis et
land har gennemført effektive tiltag, og landet har oplevet en uventet negativ øko-
nomisk udvikling, som har betydelige ugunstige effekter på de offentlige finanser,
er uændret. Kommissionen foreslår imidlertid at supplere reglen med, at Rådet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
efter henstilling fra Kommissionen, kan beslutte at revidere en henstilling eller et
pålæg i tilfælde af en hård lavkonjunktur.
Ændring af sanktioner for eurolandene
Kommissionen foreslår endvidere at ændre forordningens bestemmelser om
sanktioner for eurolandene:
Kommissionen foreslår, at sanktioner pga. manglende efterlevelse af pålæg (TEUF
artikel 126, stk. 11) skal medføre en bøde, mens de eksisterende regler indebærer
en rentefri deponering. Bøden skal bestå af en fast komponent på 0,2 pct. af BNP
og en variabel komponent. Hvis det uforholdsmæssigt store underskud skyldes en
overskridelse af grænsen på 3 pct. af BNP for det offentlige underskud, udgør den
variable del af bøden 1/10 af forskellen mellem underskuddet det foregående år
og 3 pct. (uændret formel ift. gældende regler). Hvis det uforholdsmæssigt store
underskud skyldes manglende efterlevelse af gældskriteriet, udgør den variable del
af bøden 1/10 af forskellen mellem underskuddet det foregående år og un-
derskuddet, som skulle være opnået i det år i henhold til pålægget.
Hvert år skal Rådet vurdere, om det pågældende land har gennemført effektive
tiltag i henhold til pålægget, og hvis det ikke er tilfældet, skal Rådet beslutte at in-
tensivere sanktionerne i form af en ny bøde. En ny bøde beregnes på samme
måde som den variable komponent, jf. ovenstående.
En enkelt bøde må ikke udgøre mere end 0,5 pct. af BNP (niveau uændret ift.
gældende regler), og indtægter fra bøder skal fordeles mellem eurolande uden
uforholdsmæssigt store underskud og uforholdsmæssigt store ubalancer.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 126, stk. 14, 2. afsnit, og skal behandles
efter en særlig lovgivningsprocedure, hvorefter Rådet træffer afgørelse med en-
stemmighed efter høring af Europa-Parlamentet og Den Europæiske Centralbank.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
4. Nærhedsprincippet
Målet om at øge fokus på den offentlige gæld i proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud kan ikke opfyldes på nationalt niveau, og forslaget vurderes
således at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Initiativer der styrker efterlevelsen af reglerne i Stabilitets- og Vækstpagten, her-
under reglerne om at undgå uforholdsmæssigt store underskud samt reglerne om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
at sikre fremskridt mod mellemfristede budgetmål, som er konsistente med en
holdbar udvikling i de offentlige finanser på længere sigt, forventes at have posi-
tive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekv-
enser.
7. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene støtter generelt en styrkelse af det økonomisk-politiske samarbejde i
EU. EU-landene støtter således generelt en styrkelse af Stabilitets- og Vækstpagten
og ventes i lyset af Taskforce-rapporten at kunne støtte et øget fokus på den offen-
tlige gæld i proceduren for uforholdsmæssigt store underskud på basis af Kom-
missionens forslag.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte initiativer, der styrker det finanspolitiske samar-
bejde i EU med henblik på at sikre sunde og holdbare offentlige finanser.
Regeringen støtter således i lyset af Taskforce-rapporten forslaget om at øge fokus
på den offentlige gæld og finanspolitisk holdbarhed i Stabilitets- og Vækstpagten
på basis af Kommissionens forslag og kan støtte en styrkelse af gældskriteriet i
proceduren for uforholdsmæssigt store underskud, fx i kraft af en hovedregel for
efterlevelse af Traktatens kriterium om, at gælden skal udgøre under 60 pct. af
BNP eller falde med tilfredsstillende hastighed. Regeringen arbejder for og lægger
vægt på, at der i implementeringen af en hovedregel for gældsnedbringelse
foretages en helhedsvurdering af efterlevelse af gældskriteriet, der inddrager alle
relevante forhold, og at reglen ikke på utilsigtet vis får en procyklisk effekt..
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Samlenotat vedr. Kommissionens meddelelse om et styrket økonomisk-politisk
samarbejde i EU af 12. maj 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til ori-
entering forud for ECOFIN den 18. maj 2010. Samlenotat vedr. Kommissionens
meddelelse af 30. juni 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhan-
dlingsoplæg forud for ECOFIN den 13. juli 2010. Folketingets Europaudvalg blev
endvidere orienteret om status for forhandlingerne i finansminister-Taskforcen i
forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 8. juni 2010 og ECOFIN den 7.
september 2010 og blev forelagt samlenotat vedr. udkastet til Taskforce-rapport til
forhandlingsoplæg i forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 19. oktober
2010.