Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0523 Bilag 1
Offentligt
920421_0001.png
Nærheds- og grundnotat
Kommissionens forslag om et direktiv vedr. krav til EU-landenes
budgetmæssige rammer (KOM(2010)523)
Resumé
23. november 2010
Kommissionen har fremsat forslag om et direktiv, der fastlægger en række minimumskrav til de
nationale finanspolitiske rammer.
1. Baggrund
På Det Europæiske Råd (DER) den 28.-29. oktober 2010 fremlagde Taskforcen
under ledelse af DER-formanden og med deltagelse af EU’s finansministre en
rapport med forslag til styrket økonomisk koordination i EU, som blev endosseret
af DER. Kommissionens forslag til retsakter forventes nu drøftet mhp. enighed
blandt EU’s finansministre.
Forslagene vedr. ændring af forordning 1466/97 (Stabilitets- og Vækstpagtens
forebyggende del), forordningen om sanktioner i Stabilitets- og Vækstpagten, fo-
rordningen om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer samt
forordningen om sanktioner ifm. korrektion af makroøkonomiske ubalancer skal
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure, dvs. fælles beslutningstagen
med Europa-Parlamentet, mens forslaget vedr. forordning 1467/97 (Stabilitets-
og Vækstpagtens korrigerende del) skal vedtages efter en særlig lovgivningsproce-
dure, hvorefter Rådet træffer afgørelse efter høring af Europa-Parlamentet og
Den Europæiske Centralbank, ECB. Direktivet om nationale finanspolitiske
rammer vedtages med kvalificeret flertal af Rådet efter høring af Europa-
Parlamentet.
Målet er, at reformen af det økonomiske samarbejde skal være færdig i sommeren
2011.
2. Formål og indhold
Kommissionen har ved KOM(2010)523 af 29. september 2010 fremlagt forslag
om et direktiv, der fastlægger en række minimumskrav til de nationale finanspoliti-
ske rammer:
Regnskab og statistik
Kommissionen foreslår, at EU-landene skal sikre regnskabssystemer, som omfat-
ter alle niveauer af den offentlige sektor og som muliggør en beregning af na-
tionalregnskabsbaserede data (ESA 95-baserede data). Samtidig skal landene sikre
tidsmæssigt passende og regelmæssig tilgængelighed af budget- og regnskabsdata
for alle offentlige delsektorer – herunder skal landene specifikt offentliggøre 1)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
kassebaserede regnskabsdata på månedsbasis og 2) en detaljeret tabel der viser
overgangen mellem kasse- og nationalregnskabsmæssige (ESA 95) data.
Prognoser/fremskrivninger
Kommissionen foreslår bestemmelser om, at EU-landene skal basere deres fi-
nanspolitiske planlægning på realistiske makroøkonomiske og budgetmæssige
prognoser samt udarbejde alternative makroøkonomiske scenarier. Derudover skal
landene forklare forskelle til Kommissionens prognoser. EU-landenes mak-
roøkonomiske og budgetmæssige prognoser skal revideres regelmæssigt.
Numeriske finanspolitiske regler
Kommissionens forslag indebærer, at EU-landene skal have nationale numeriske
finanspolitiske regler, der sikrer efterlevelse af de fælles finanspolitiske regler,
særligt Traktatens referenceværdier for underskud og gæld, og at landenes flerårige
finanspolitiske rammer skal sikre efterlevelse af landenes egne mellemfristede
budgetmål (MTO). De numeriske finanspolitiske regler skal indeholde et mål og et
anvendelsesområde for reglerne, overholdelse af reglerne skal overvåges, fx af en
uafhængig national institution, der skal være konsekvenser ved manglende eft-
erlevelse af reglerne, og der kan være et begrænset antal undtagelsestilfælde (’es-
cape klausuler’). EU-landenes årlige finanslove skal afspejle de nationale numer-
iske regler.
Mellemfristede budgetrammer
Kommissionen foreslår, at EU-landene skal have mellemfristede budgetrammer
med en horisont på min. 3 år, og at de flerårige mål for saldoen og gælden skal
være konsistente med de numeriske finanspolitiske regler. Landene skal desuden
udarbejde en redegørelse for de mellemfristede prioriteter, der viser tilpasningen
mod MTO. EU-landenes årlige finanslove skal være konsistente med de mellem-
fristede rammer.
Transparens og udbredelse
Kommissionens forslag indebærer, at de numeriske finanspolitiske regler og
flerårige budgetrammer skal dække alle offentlige delsektorer, og at der skal være
passende koordineringsmekanismer på tværs af de offentlige delsektorer.
Kommissionen foreslår, at EU-landene skal gennemføre de nødvendige bestem-
melser for at sikre overensstemmelse med direktivet inden 31. december 2013, og
at hovedindholdet af bestemmelserne skal kommunikeres til Kommissionen.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 126, stk. 14, 3. afsnit, hvorefter Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at målet om ensartet efterlevelse af budgetdisciplin som
påkrævet i Traktaten ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes på nationalt niveau, og
vurderer således forslaget i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen
er enig heri.
5. Gældende dansk ret
I Danmark er de statslige udgifter fastlagt i de årlige finanslove. Danmark har im-
idlertid ikke en budgetlov, som opstiller regler og rammer for bevillingssystemet
og de årlige finanslove. Der eksisterer heller ikke en lovregulering af
koordineringsmekanismer vedrørende budgetmæssige spørgsmål på tværs af stat,
region og kommune.
En række af de i direktivet indeholdte forslag vedrører således områder, der på
nuværende tidspunkt ikke er lovreguleret.
6. Konsekvenser
Det undersøges, om forslaget har lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget må forventes at have statsfinansielle konsekvenser som følge af øgede
krav til statistik og øgede krav til de grundliggende regnskabssystemer i stat og
kommuner. Konsekvenserne vil dog afhænge af forslagets endelige udformning
og gennemførelse og kan ikke vurderes nærmere på nuværende tidspunkt. Udg-
ifterne afholdes som udgangspunkt inden for ressortministeriets ramme. Hvis
udgifterne ikke kan afholdes inden for ressortministeriets ramme, vil sagen skulle
forelægges for regeringens Økonomiudvalg.
7. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene støtter generelt en styrkelse af det økonomisk-politiske samarbejde i
EU. EU-landene støtter således generelt en styrkelse af de nationale finanspolitiske
rammer.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte en styrkelse af de nationale finanspolitiske rammer, men
lægger vægt på, at der er en vis fleksibilitet ift. hvordan der konkret sikres
overensstemmelse mellem de nationale finanspolitiske rammer og EU-
bestemmelser vedrørende finanspolitik. Regeringen kan endvidere støtte, at der
defineres visse fælles principper eller krav til de nationale finanspolitiske rammer,
idet fastlæggelsen af de data, der skal leveres, skal drøftes nærmere. Regeringen
arbejder for, at kravene om kassebaserede regnskaber og de nævnte overgangsta-
beller fjernes, da de pågældende data mv. ikke vurderes at give et retvisende
billede af de offentlige finanser og er meget omkostningskrævende for stat, re-
gioner og kommuner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Samlenotat vedr. Kommissionens meddelelse om et styrket økonomisk-politisk
samarbejde i EU af 12. maj 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til ori-
entering forud for ECOFIN den 18. maj 2010. Samlenotat vedr. Kommissionens
meddelelse af 30. juni 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhan-
dlingsoplæg forud for ECOFIN den 13. juli 2010. Folketingets Europaudvalg blev
endvidere orienteret om status for forhandlingerne i finansminister-Taskforcen i
forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 8. juni 2010 og ECOFIN den 7.
september 2010 og blev forelagt samlenotat vedr. udkastet til Taskforce-rapport til
forhandlingsoplæg i forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 19. oktober
2010.