Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0571 Bilag 1
Offentligt
920619_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
16-11-2010
OK
4/0405-0300-0037
/JH
Kommissionens grønbog om øget anvendelse af elektronisk baserede
offentlige indkøbsprocedure i EU - KOM(2010) 571
Resumé
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 18. oktober 2010 en grønbog
om anvendelsen af elektronisk baserede offentlige indkøbsprocedurer i
EU (e-udbud). Grønbogen indeholder Kommissionens redegørelse for,
hvorfor e-udbud er nødvendigt, hvad Kommissionen har gjort for at
fremme anvendelsen af e-udbud, samt status for udbredelsen af e-udbud i
EU. Herudover opstiller Kommissionen, hvad den anser for de vigtigste
udfordringer for udbredelsen af e-udbud og stiller herefter medlemssta-
terne åbne spørgsmål om, hvor indsatsen skal lægges i fremtiden for at
fremme anvendelsen af e-udbud.
Kommissionens har sat fristen for modtagelse af bemærkninger fra med-
lemsstaterne til den 31. januar 2011. I løbet af foråret 2011 skal høringen
af grønbogen resultere i en hvidbog fra Kommissionen med konkrete for-
slag til initiativer til at fremme anvendelsen af e-udbud.
Det forventes ikke at medføre konsekvenser for dansk ret, før Kommissio-
nen vedtager konkrete initiativer på dette område.
1.
Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 18. oktober 2010 grønbog om
øget anvendelse af elektronisk baserede offentlige indkøbsprocedurer i
EU. Grønbogen skal udgøre oplæg til diskussion blandt medlemsstaterne
om, hvor den fremtidige indsats skal lægges for at fremme anvendelsen af
e-udbud. Grønbogen omhandler i hovedtræk følgende elementer:
Udfordringer
Kommissionen redegør for, hvad den anskuer at være de største udfor-
dringer for udbredelsen af offentlige e-indkøb. Disse udfordringer kan
ifølge Kommissionen være:
Myndighedernes og leverandørernes opfattelse af, at e-indkøb
medfører store omkostninger, samt usikkerhed omkring de forde-
le, der kan opnås ved e-indkøb. Hertil kommer de teknologiske
risici forbundet med omlægningen til e-indkøb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
920619_0002.png
2/5
Manglende standarder i e-indkøbsprocedurerne
Ingen muligheder for at lette gensidig anerkendelse af nationale
elektroniske løsninger
Dyre tekniske krav i forbindelse med autentifikation af bydende
Overgangen til offentlige e-indkøb foregår i flere hastigheder
Kommissionen spørger derfor medlemsstaterne, om disse udfordringer er
de vigtigste hindringer for udnyttelsen af e-indkøb og beder medlemssta-
terne at opstille udfordringerne i henhold til deres betydning.
Gulerødder og stokke for at fremme udnyttelsen af elektronisk baserede
offentlige indkøbsprocedurer
Kommissionen fremhæver, at en række medlemsstater har indført forplig-
telser til at gennemføre e-indkøb og fremhæver, at der ikke findes ud-
trykkelige retningslinjer i udbudsdirektiverne for indførsel af e-indkøb.
Kommissionen stiller sig åben over for, om en klarlæggelse af dette punkt
kunne give større sikkerhed for nationale myndigheder, når de indfører
brugen af e-indkøb. Derudover stiller Kommissionen sig åben over for,
hvorvidt lovgivning bør benyttes som incitament for de kontraherende
myndigheder til at gå over til e-indkøb.
Kommissionen spørger derfor medlemsstaterne, om der er mulighed for
at indføre yderligere lovgivningsmæssige incitamenter i EU-lovgivningen
for at fremme anvendelsen af e-indkøb. Bør EU-lovgivningen tillade, at
der indføres krav om obligatorisk anvendelse af elektroniske procedurer
for nogle indkøb?
Fremme grænseoverskridende deltagelse i elektronisk baserede offentlige
indkøbsprocedurer
Da medlemsstater og regioner bevæger sig i forskellige hastigheder med
henblik på anvendelse af e-indkøb, skal der findes en balance mellem at
tilskynde myndigheder til at investere i e-indkøbskapacitet og undgå op-
splitning af de offentlige indkøbsmarkeder. For at opnå dette bør op-
mærksomheden på EU-niveau fokuseres på de elektronisk baserede of-
fentlige indkøbsprocedurer, der ligger over EU-tærskelværdierne.
Kommissionen lægger op til, at aktioner på EU-niveau kan bidrage på
følgende måder:
Præcisering af fælles standarder
Fremme gensidig anerkendelse
Forenkling af adgangs-/deltagelseskrav for økonomiske aktører
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
920619_0003.png
3/5
Kommissionen spørger derfor medlemsstaterne, om de er enige i, at der
skal fokuseres på indkøbsprocedurer over EU’s tærskelværdier eller stør-
re systemer. Kommissionen spørger desuden, om der er behov for at æn-
dre eller opdatere eksisterende lovgivningsmæssige rammer og beder
medlemsstaterne udpege de største hindringer for økonomiske aktørers
deltagelse i partnerlandes e-udbud. Til sidst spørger Kommissionen om
disse hindringer er uoverkommelige, eller om de kan afhjælpes til en
overkommelig pris.
Moduler til driftskompatibel infrastruktur for offentlige e-indkøb
Kommissionen lægger vægt på, at den fremtidige indsats bør lægge vægt
på genanvendelige værktøjer og investering i udvikling af infrastruktur-
løsninger og standarder. Kommissionen fremhæver i denne forbindelse
TED-databasen (Tenders Electronic Daily) som en klar succes, der har
skabt et fælles referencepunkt over hele EU for alle procedurer over EU’s
tærskelværdier ved hjælp af information i et fælles format. EU kan dog
gøre mere og fremtidige initiativer bør:
Fremme standardisering af nøgleprocesser og –systemer
Fremme fælles løsninger, standarder eller skabeloner for indgivel-
se og behandling af tilbud online
Sikre økonomiske aktører de rette værktøjer til at overvinde
spørgsmål i relation til teknisk driftsinkompatibilitet
Kommissionen spørger derfor medlemsstaterne, hvilke EU-standarder der
i første omgang er nødvendige for at støtte offentlige e-indkøb, og om
Kommissionen bør øge tilbuddet om open source-løsninger, som kan in-
tegreres i eksisterende eller nye elektronisk baserede offentlige indkøbs-
systemer modul for modul?
Øge tilgængeligheden (for SMV’er), bæredygtigheden og innovationen i
offentlige indkøb
Kommissionen har allerede taget skridt til at opfordre til udformning af
strategier, der skal forbedre SMV’ernes adgang til de offentlige e-
indkøbsmarkeder. Kommissionen spørger nu medlemsstaterne, hvilke
yderligere skridt der eventuelt vil blive taget for at forbedre alle interesse-
rede parter, særligt SMV’ernes adgang til elektronisk baserede offentlige
indkøbssystemer.
Grønbogen er en del af Kommissionens handlingsplan for elektronisk of-
fentligt udbud
1
. Kommissionen beder om medlemsstaternes bemærkninger
til grønbogen senest den 31. januar 2011.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
1
KOM(2004) 841 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
920619_0004.png
4/5
3.
Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet grønbogen ikke
indeholder initiativforslag, men blot stiller åbne spørgsmål til medlems-
staterne med henblik på at modtage forslag til, hvor den fremtidige ind-
sats på området for elektronisk udbud skal lægges.
4.
Gældende dansk ret
Gældende dansk ret er bekendtgørelse om fremgangsmåderne ved indgåelse
af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og
offentlige bygge- og anlægskontrakter, jf. BEK nr. 937 af 16/09/2004, og
bekendtgørelse om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for
vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester, jf. BEK nr. 936 af
16/09-2004.
5.
Høring
Grønbogen har været i høring i Specialudvalget for Vækst og Konkurrence-
evne. I forbindelse hermed er følgende bemærkninger modtaget:
Danske Regioner: Deler Kommissionens holdning om, at anvendelsen af e-
udbud skal øges, og at det er vigtigt, at Kommissionen iværksætter initiati-
ver for at fremme brugen af e-udbud.
Danske Regioner samarbejder med IT- og Telestyrelsen omkring arbejdet i
CEN BII og støtter Kommissionens bestræbelser på at fremme initiativer
om fælles standarder.
Danske Regioner er enige i de udfordringer, Kommissionen skitserer. Det er
især en udfordring for regionerne, at omlægning af systemer er forbundet
med betydelige omkostninger. Adgang til informationer, materiale og stan-
darder m.v. bør være let tilgængeligt og være open source. Det kan være
medvirkende til, at europæiske anbefalinger og modeller inddrages så tidligt
som muligt i de initiativer, der foregår på nationalt niveau.
Det er Danske Regioners opfattelse, at Kommissionens vigtigste indsatsom-
råder bør være standardiseringsarbejde på europæisk plan og at fjerne hin-
dringer for, at man kan stille krav til leverandørerne om elektronisk handel.
Der skal samtidig være et klart incitament til at gøre processerne elektroni-
ske, enten i form af yderligere reduktion af frister eller lignende initiativer.
6.
Andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til grønbogen.
7.
Foreløbig dansk holdning
Det er den danske regerings forventning, at udbredelsen af elektronisk ud-
bud vil medføre mærkbare effektivitetsgevinster. Tidlig erfaring på området
indikerer, at anvendelsen af elektronisk udbud minimerer administrations-
omkostningerne, og at færre tilbud afvises som ukonditionsmæssige. Dette
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
920619_0005.png
5/5
medfører både bedre konkurrence om offentlige kontrakter og et effektivt
ressourceforbrug for det offentlige. I lyset af dette stiller den danske rege-
ring sig positivt over for Kommissionens indsats på området for elektronisk
udbud.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Grønbogen skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Gældende dansk ret vurderes ikke at blive påvirket af grønbogen, idet denne
ikke indeholder initiativforslag, men blot stiller åbne spørgsmål til med-
lemsstaterne med henblik på at modtage forslag til, hvor den fremtidige
indsats på området for elektronisk udbud skal lægges.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Grønbogen vurderes ikke at medføre samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Grønbogen vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.