Udenrigsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0586 Bilag 2
Offentligt
919398_0001.png
Grønbog fra Kommissionen om EU’s budgetstøtte til tredjelande i fremtiden
KOM (2010) 586
Resumé
Kommissionens Grønbog om EU’s budgetstøtte til tredjelande i fremtiden søger at fastlægge muligheder og
udfordringer for EU’s budgetstøtte og stille konkrete spørgsmål om, hvordan disse muligheder kan udnyttes og
udfordringerne imødegås. Der etableres en høring for at indsamle synspunkter og dokumentation, der kan
forbedre og styrke EU’s tilgang til budgetstøtte, som er åben for alle interessenter, og som løber frem til
slutningen af december 2010.
1. Baggrund
Kommissionen har den 19. oktober 2010 fremsendt en Grønbog om EU’s budgetstøtte til
tredjelande i fremtiden til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget. Kommissionen ventes på baggrund af Grønbogsprocessen at udarbejde en
meddelelse om EU’s budgetstøtte til tredjelande i 2011.
2. Formål og indhold
Formålet med grønbogen er at indsamle synspunkter fra interessenter vedrørende målene for
og anvendelsen af EU’s budgetstøtte forstået som den budgetstøtte, der forvaltes af Europa-
Kommissionen og stammer fra de udenrigspolitiske instrumenter, som er finansieret over EU-
budgettet, samt støtte, der er finansieret over Den Europæiske Udviklingsfond. Grønbogen
søger at fastlægge muligheder og udfordringer og stille konkrete spørgsmål om, hvordan disse
muligheder kan udnyttes og udfordringerne imødegås. Grønbogsprocessen muliggør
indsamling af synspunkter og dokumentation, der kan forbedre og styrke EU’s tilgang til
budgetstøtte, gennem en offentlig høring, som er åben for alle interessenter. Høringsprocessen
blev indledt den 19. oktober 2010 og løber frem til slutningen af december 2010.
Størstedelen af EU’s budgetstøtte ydes til udviklingslande, og grønbogen lægger derfor særlig
vægt på udviklingssamarbejdet. Grønbogen vedrører dog EU’s budgetstøtte til alle regioner og
nabolande, hvor det europæiske samarbejde og partnerskab har til formål at støtte reform- og
overgangsprocesser for at skabe tættere politiske forbindelser og en gradvis økonomisk
integration.
Fremadrettet peger Grønbogen på en række hovedprincipper, som er retningsgivende for
udformningen og anvendelsen af budgetstøtte, herunder at:
-
budgetstøtte er den del af en samarbejdspakke i modtagerlandet, der omfatter såvel
politikdialog, finansielle overførelser, en vurdering af indsatsen, kapacitetsopbygning og
andre ledsageforanstaltninger;
budgetstøtte skal basere sig på landets ejerskab og gennemførelsen af dets
udviklingsstrategier;
budgetstøtte bør have fokus på målbare resultater og tildeles på en måde, der sikrer
forudsigelighed. Fokus på resultater skal sikre større offentlig støtte fra interessenter i
EU. Samtidig skal borgerne i partnerlandene kunne se og forstå den forskel,
budgetstøtten gør i deres land;
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
919398_0002.png
-
budgetstøtte bør styrke regeringernes ansvarlighed over for borgerne, de nationale
parlamenter og overordnede revisionsinstitutioner vedrørende den måde, ressourcerne
anvendes på, og resultaterne opnås. Dette bør modsvares af ansvarlighed fra donorerne
for at opfylde deres forpligtelser over for modtagerlandene (gensidig ansvarlighed).
EU’s budgetstøtte bør bidrage til at fremme en mere koordineres tilgang fra EU’s side.
-
Grønbogen rejser en række spørgsmål, som de, der ønsker at deltage i den offentlige høring,
kan forholde sig til, herunder vedrørende den politiske ledelse og betydningen af den politiske
dialog; politikdialogens rolle, betydningen af støttebetingelserne og koblingen til indsats og
resultater; national og gensidig ansvarlighed; programmeringen af budgetstøtten og dens
samspil med andre instrumenter; styrkelse af risikovurderingen og håndtering af svig og
korruption; budgetstøtte til skrøbelige lande samt betydningen af vækst, finanspolitik og
generering af indenlandske indtægter.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Grønbogen har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser og medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til Grønbogen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan umiddelbart tilslutte sig, at EU’s fremtidige brug af budgetstøtte debatteres.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.