Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0608 Bilag 1
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Sendt via Folketingets hjemmeside
2. december 2010
Benedicte Federspiel
Dok. 108855/ps
Møde i Europaudvalget den 3. december 2010
Hermed Forbrugerrådets kommentarer til et af punkterne på Europaudvalgets
dagsorden den 3. december 2010.
Rådsmøde (økonomi og finans) den 7. december 2010
Pkt. 10. Meddelelse fra Kommissionen om det indre marked – Rådskonklusioner,
KOM (2010) 608
Rådskonklusionerne understreger, at der fortsat er et uudnyttet potentiale i det indre
marked, hvilket de europæiske forbrugere naturligvis er enige i. Ligeledes er vi
enige i, at bedømmelsen af de 50 forslag i høj grad afhænger af den endelige ud-
formning af direktivet og harmoniseringsgraden. Det anføres imidlertid i samleno-
tatet side 79, at ”en totalharmonisering af reglerne vil alt andet lige gøre det lettere
for erhvervslivet at udbyde varer og tjenester i andre lande, ligesom det vil være de
samme regler, som erhvervslivet stilles over for i alle EU-lande.” Dette er anført
under overskriften ”Administrative konsekvenser for erhvervslivet”, men Forbru-
gerrådet skal gøre opmærksom på, at totalharmonisering på andre områder i den
seneste tid har skabt så store problemer, at det er for snævert kun at omtale konse-
kvenserne for erhvervslivet.
Dette er imidlertid ganske symptomatisk for den drejning, som meddelelsen har
fået, idet de europæiske forbrugere allerede nu har noteret sig, at forbrugerne i
papiret nærmest omtales som et appendiks til erhvervspolitikken, i stedet for at ses
som selvstændige spillere for at skabe et indre marked. Forbrugerrådet skal i denne
forbindelse pege på rapporten, som tidligere kommissær Mario Monti har udarbej-
det til Kommissionens formand Barroso den 9. juni 2010, hvor der i langt højere
grad lægges vægt på det nødvendige sammenspil, der bør være mellem erhvervs-
og forbrugerpolitik, og hvor forbrugernes manglende tillid til det indre marked
vurderes som en af de afgørende barrierer for en videre udvikling af det – specielt
på et tidspunkt, hvor det fremgår, at forbrugerne ikke udnytter det indre markeds
fordele tilstrækkeligt.
1/2