Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0608 Bilag 5
Offentligt
955336_0001.png
Den 9. februar 2011
Single Market Act
Indledning
EU-Kommissionen offentliggjorde den 27. oktober 2010 Single
Market Act. Udspillet kommer i forlængelse af Mario Monti’s
rapport ”A new strategy for the single market” og udgør et væ-
sentligt element i EU2020-strategien.
Single Market Act præsenterer 50 konkrete forslag til, hvordan
potentialet i det indre marked kan høstes. Den komplemente-
rer EU-Kommissionens EU Citizenship Report 2010 med hen-
blik på både at skabe økonomisk vækst i EU’s medlemslande og
et mere borgernært indre marked.
De fleste af forslagene i Single Market Act kan DI støtte, men
nogle er vigtigere end andre, når kriteriet er at skabe vækst og
konkurrenceevne i Europa.
Set i det lyst har DI koncentreret sine bemærkninger om den
del af Single Market Act, der omhandler de væsentligste vækst-
fremmende forslag.
For overskuelighedens skyld er DI’s prioriteter samlet under
følgende fire temaer:
1. Viden og kreativitet i det indre marked
a. Forslag nr. 1: Et EU-patent
b. Forslag nr. 3: Handlingsplan vedrørende forfalsk-
ninger og pirateri
c. Forslag nr. 12: Adgang for kapital til MMV’ere
2. Effektivitet og ensartet håndhævelse
a. Forslag nr. 4: Gensidig evaluering på serviceområdet
b. Forslag nr. 39: En mere effektiv markedskontrol
c. Forslag nr. 44: Bedre håndhævelse
Sagsnr.:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
955336_0002.png
3. Et mere konkurrencedygtigt Europa
a. Forslag nr. 17: Offentlige indkøb
b. Forslag nr. 20: Harmoniserede momsregler
c. Forslag nr. 23: Den eksterne dimension
4. Et grønt indre marked
a. Forslag nr. 7: Fremtidens transportpolitik
b. Forslag nr. 11: Energieffektivitet
c. Forslag nr. 27: Et indre marked for energi
1. Viden og kreativitet i det indre marked
Forslag nr. 1: Et EU-patent.
Hver gang en virksomhed i EU patenterer et produkt, skal pa-
tentet oversættes til sprogene i de lande, hvor det skal gælde.
De unødige meromkostninger ved oversættelse og fornyelse af
patenter gør det europæiske patentsystem mindst fire gange
dyrere end det tilsvarende amerikanske, kinesiske eller japan-
ske system. Et europæisk patent, der dækker 13 EU-lande ko-
ster 11 gange så meget som et amerikansk patent.
Manglen på en fælles europæisk patentdomstol giver derud-
over erhvervslivet op imod to milliarder kr. i ekstraudgifter om
året. Samlet forringer det europæisk konkurrenceevne og inno-
vationslyst og er derfor en hæmsko for Europa, som netop ba-
serer økonomien på viden og innovation.
Et EU-patent vil understøtte MMV’er og andre virksomheders
investering i forskning, udvikling og innovation og herved
styrke den europæiske konkurrenceevne.
Forslag 3: Handlingsplan vedrørende forfalskninger
og pirateri
DI prioriteter en stærk og effektiv håndhævelse af IP-
rettigheder. Myndighedernes håndhævelse spiller en afgørende
rolle i bestræbelserne mod varemærkeforfalskning og piratko-
piering inden for EU og ved EU’s grænser.
178.000.000 kopi-
varer i 2008
Fravær af EU-
patent og patent-
domstol hæmmer
innovation
Antallet af beslaglæggelser af forfalskede og piratkopierede v a-
rer ved EU's grænser nåede op på 178 millioner varer i 2008,
hvoraf omkring 20 millioner varer udgjorde en potentiel risiko
for EU-borgernes sundhed og sikkerhed.
Udover de potentielt skadelige effekter for slutbrugerne af de
piratkopierede varer, udgør pirateriet en trussel mod væsentli-
ge samfundsøkonomiske interesser. Piratkopiering krænker de
enkelte rettighedshaveres økonomiske interesser, men har også
en række afledte samfundsøkonomiske konsekvenser. Landene
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i EU er i stigende grad videns- og innovationssamfund, og pi-
ratkopiering forrykker den frie konkurrence mellem virksom-
hederne, fordi piratkopiproducenter bringer sig i en ufor-
holdsmæssig fordelagtig position ved at misbruge legitime
virksomheders forskning, udvikling, brands, designs mv.
På den baggrund er det vigtigt, at der sættes (yderligere) fokus
på myndighedsbeføjelser, der på effektiv vis kan reagere og be-
slaglægge produkter, der krænker IP-rettigheder i EU, uden at
forstyrre legitime kommercielle aktiviteter.
Forslag 12: Adgang til kapital for MMV’ere
De mindre og mellemstore virksomheder (MMV) udgør over 99
pct. af samtlige virksomheder i Europa og beskæftiger to tred-
jedele af den privatansatte arbejdsstyrke. De er kilde til nye
idéer og satsninger, som kan udvikle sig til morgendagens pro-
dukter. De har derfor en enorm betydning for den samlede in-
novation og vækst. Det er vigtigt for europæisk økonomi, at
MMV’ernes rammevilkår støtter deres trivsel og udvikling og
derfor bør forslagene i Small Business Act gennemføres.
Innovationsmidler
Netop under den økonomiske krise har mange MMV’er fået be-
skåret deres lånemuligheder. Det er derfor særligt vigtigt, at de
får bedre adgang til risikovillig kapital, herunder især, at
MMV’erne får bedre adgang til innovationsmidler. Det skal sik-
res, at kravene for at deltage i EU’s innovationsprogrammer
ikke i praksis udelukker mindre og mellemstore virksomheder.
Samtidig skal MMV’erne have lettere ved at søge penge ved at
mindske de administrative krav.
2. Effektivitet og ensartet håndhævelse
Forslag nr. 4: Gensidig evaluering på serviceområdet
En korrekt implementering af servicedirektivet afhænger af de
forskellige medlemslandes engagement og forståelse for krave-
ne. Det er væsentligt for europæisk konkurrenceevne, at der
kommer mere konkurrence på serviceområdet gennem øget
grænseoverskridende handel.
Den screening af national lovgivning, der blev indført i forbin-
delse med Service-direktivet har vist sig at være meget hen-
sigtsmæssig og nødvendig. Det vil dog være nødvendigt at få en
bedre fælles forståelse for og definition af, hvad der berettiger,
at man opretholder en national særregel, både inden for tjene-
steydelser og inden for produktlovgivning, idet der er en ten-
dens til, at mange lande alligevel ønsker at fortsætte med egne
regler.
600-700 nationale
særregler om året
underminerer det
indre marked
Der indføres årligt 600 – 700 nye nationale særregler, der op-
listes i den såkaldte TRIS-database. I tilknytning til forslag nr.
4 og 44 ville det være naturligt at gennemgå databasen for at
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vurdere, om nogle af disse særregler er reelt berettigede med
baggrund i særlige nationale betingelser.
Forslag nr. 39: En mere effektiv markedskontrol
Bedre markedskontrol skal sikre høj forbrugersikkerhed, fair
konkurrence og beskyttelsen af varemærker og intellektuelle
rettigheder i det indre marked.
Udbygget samar-
bejde mellem med-
lemslande
Forordningen om markedskontrol (2008/265) er et vigtigt
skridt på vejen, men det er nødvendigt, at de eksisterende res-
sourcer bruges mere effektivt. Det kræver et udbygget samar-
bejde mellem medlemslandene og øget koordinering på euro-
pæisk plan. Et væsentligt element omfatter også inddragelsen
af toldmyndighederne.
Når myndighederne
bliver en barriere
Forslag nr. 47: Bedre håndhævelse
Det er vigtigt, at intentionerne i EU-lovgivningen følges af
medlemslandene, og at der er mekanismer, der hurtigt og reso-
lut håndterer sager, hvor medlemslandene implementerer for
langsomt eller håndhæver lovgivningen forkert. Bedre uddan-
nelse og træning af nationale embedsmænd vil skabe en bedre
forståelse for nødvendigheden af de fælles regler.
Varer for en samlet værdi af ca. 550 milliarder euro, eller mere
end en fjerdedel af vareomsætningen til andre EU-lande, ud-
sættes hvert år for barrierer. Blev alle barrierer for varer fjer-
net, ville det udløse en velfærdsgevinst på cirka 50 milliarder
euro hvert år.
Manglende eller ikke korrekt implementering af fælles regler,
kombineret med mange nationale særregler fører til en op-
splitning og en underminering af det indre marked. Det skader
virksomhedernes konkurrenceevne og EU’s økonomi.
3. Et mere konkurrencedygtigt Europa
Komplicerede
momsregler gør
grænseoverskri-
dende handel til et
administrativt ma-
reridt - især for
MMV'erne.
Forslag nr. 10: Harmoniserede momsregler
De konkurrenceforvridende momsregler bør fortsat have EU-
Kommissionens fokus. De nuværende regler er så komplicere-
de, at de udgør en hindring for grænseoverskridende handel,
ligesom reglerne i stigende grad benyttes til svindel fra få, men
velorganiserede, kriminelle. Regningen betales af alle de lovly-
dige virksomheder, der pålægges stadig stigende rapporte-
ringskrav. Hertil kommer, at selvom medlemsstaterne gennem
momspakken har taget initiativ til at forbedre procedurerne for
tilbagesøgning af moms, så oplever virksomhederne fortsat, at
de ikke får refunderet den moms, de er berettiget til.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hertil kommer, at de nye fakturakrav, der skal udgøre en for-
enkling og dermed en besparelse for virksomhederne, potenti-
elt kan have den modsatte effekt, hvis der sker en overimple-
mentering eller en uensartet implementering i Europa.
Endelig bevirker momsreglerne på nogle områder, at det ofte
billigere for momsfritagne virksomheder at gøre tingene selv
frem for at købe en momspligtig serviceydelse. Tilsvarende kan
reducerede momssatser i en medlemsstat virke konkurrence-
forvridende i forhold til andre medlemslande, eksempelvis den
danske turismebranche.
DI finder derfor, at en ny momsstrategi baseret på en grønbog
fra EU-Kommissionen kan være det værktøj, der kan reformere
momssystemet og effektivt reducere de økonomiske og admini-
strative byrder ved en uensartet implementering og praksis i
EU.
De administrative byrder der påføres virksomhederne rammer
ikke mindst de mindre og mellemstore virksomheder. Det
samme gælder regnskabsreglerne, som er nævnt i forslag nr.
14. DI mener, at MMV’erne bør udgå af regnskabsdirektiverne.
Forslag nr. 17: Offentlige indkøb
En mere målrettet indsats for at sikre en mere konsekvent of-
fentliggørelse af offentlige indkøb fra medlemslande i det indre
marked vil medføre store offentlige besparelser og skærpet
konkurrence i erhvervslivet. Størstedelen af de offentlige ind-
køb bliver ikke offentliggjort i EF-tidende, til dels fordi udby-
derne nedbryder udliciteringen i mindre opgaver og dermed
undgår at overskride den EU-fastsatte grænse for offentliggø-
relse.
Konsekvensen er, at kun få virksomheder får kendskab til ud-
buddene. Dermed er konkurrencen i de afgivne tilbud begræn-
set og prisen tilsvarende højere end nødvendig.
Forslag nr. 23: Den eksterne dimension
Det er vigtigt, at Danmark holder EU på sporet, når det hand-
ler om frihandel. Vejen ud af den økonomiske krise ligger i
handel og eksport til nye markeder.
Der er et stigende behov for at EU udarbejder egentlig europæ-
isk globaliseringsstrategi, der konkretiserer Det Europæiske
Råds konklusioner fra december 2007. Strategien bør tage ud-
gangspunkt i den eksterne dimension af det indre marked med
fokus på at udnytte den økonomiske magtfaktor det indre mar-
ked udgør, både i relation til nye handelsaftaler og i en politisk
kontekst.
Kompetencen til at regulere investeringsområdet ligger i nati-
onalt regi, men der er stort behov for europæiske eller interna-
Kæmpe potentiale i
offentlige indkøb
Frihandel og eks-
port skal løfte EU
ud af krisen
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
955336_0006.png
tionale løsninger. Bilaterale aftaler bør derfor inkludere inve-
steringsområdet.
Mens toldbarrierer nedbrydes i forhandlingerne om nye han-
delsaftaler, øges omfanget og betydningen af ”non-tariff bar-
riers”. DI bakker derfor op om Kommissionens forslag om at
etablere et øget globalt samarbejde omkring regulering. Uden
fælles overordnede mål i lovgivningen er det vanskeligt at øge
den internationale handel, ligesom anvendelse af internationa-
le standarder vanskeliggøres. Der skal endvidere mere fokus på
implementering af internationale standarder i praksis i forbin-
delse med handelsaftaler, og europæiske standarder skal udar-
bejdes med et globalt perspektiv.
4. Et grønt indre marked
Forslag nr. 7: Fremtidens transportpolitik
Transportsektoren er et afgørende led i den europæiske øko-
nomi, og derfor er det vigtigt at balancere hensynet mellem
mobilitet og klima. Forudsætningen er en velfungerende infra-
struktur, og derfor hænger forslaget sammen med forslag nr.
26 (TEN-T) i Single Market Act.
God mobilitet ska-
ber fri bevægelig-
hed
EU’s hvidbog der fastlægger principperne for fremtidens
transportpolitik udgør et meget stort og kompliceret område
med en meget stor erhvervspolitisk, samfundsøkonomisk og
miljømæssig betydning. Udfordringen er at indrette den græn-
seoverskridende transport på en bæredygtig måde, der samti-
dig sikrer høj mobilitet og understøtter virksomhedernes kon-
kurrenceevne.
Blandt DI’s prioriteter på transportområdet skal nævnes:
Harmonisering med henblik på at gøre vejtransporten og
forsyningskæderne mere effektive. Det vil føre til en bedre
samfundsøkonomi og en lavere udledning af CO2.
Satsning på alternative drivmidler, som el, brint og
biobrændstoffer, der både kan reducere transportens CO2-
udledning og bevare mobilitet.
Bedre sammenhæng i infrastruktur omkring knudepunkter
som havne og lufthavne samt udbredelse af intelligente
transportsystemer.
Øget konkurrence, især i jernbanesektoren og i den øvrige
kollektive transport.
Liberalisering af cabotagekørsel. Det reducerer tomkørsel
og reducerer brændstofforbruget.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
955336_0007.png
Tilladelse til modulvogntog på det overordnede vejnet fører
til mere effektive logistikkæder og reduceret forbrug af
brændstof.
Gennemførelsen af et europæisk luftrum inden luftfarten i
2011 bliver omfattet af EU’s CO2-kvotesystem.
Stort økonomisk og
klimamæssigt po-
tentiale i bedre ud-
nyttelse af energi
Forslag nr. 11: Energieffektivitet
Trods ambitionerne er EU’s krav til energibesparelser og et
mere effektivt energiforbrug ikke obligatoriske. Det resulterer
i, at energieffektiviteten varierer med op til 800 pct. blandt
EU-landene. Ifølge Kommissionens egne beregninger er konse-
kvensen, at den nuværende lovgivning kun vil resultere i 13
pct. bedre energieffektivitet i 2020 i stedet for 20 pct., som er
målsætningen. Der er derfor et stort økonomisk og klimamæs-
sigt potentiale i et mere effektivt forbrug af energi.
DI mener, at de nationale handlingsplaner for energieffektivi-
sering i højere grad skal udnytte potentialet i fjernvarme og
fjernkøling. Overskudsvarme og vedvarende energi i energifor-
syningen er både økonomisk og miljømæssigt oplagte energi-
kilder, som bliver groft underudnyttet i de fleste EU-lande.
Derudover er der behov for at fremme udviklingen af intelli-
gente systemer, der sørger for, at energien bliver efterspurgt
mest på de tidspunkter, hvor vedvarende energikilder kan leve-
re mest. Det vil gøre den vedvarende energi langt mere renta-
bel.
Muligheden for at afprøve potentielle energieffektive løsninger
pilot- og storskala forsøg er en afgørende forudsætning for at
gøre dem kommercielt bæredygtige. Denne fase er også den
dyreste, og derfor bør EU prioritere støtte til demonstrations-
miljøer i EU’s budget på bekostning af urentable støtteordnin-
ger til landbruget.
Det nuværende
energimarked for-
vrider konkurren-
cen og forringer in-
vesteringsklimaet
Forslag nr. 27: Indre marked for energi
EU-Kommissionens energistrategi for perioden 2011-2020
ventes at udstikke de overordnede retningslinjer for Kommis-
sionens prioriteringer på energiområdet i de kommende år.
Det skaber grundlaget for et stabilt og pålideligt investerings-
klima for både medlemsstater og erhvervsliv i forhold til lang-
sigtede investeringer i energiteknologiske løsninger. Strategien
ventes at udmønte sig i udvikling af
moderne integrerede trans-
missionsnet
, teknologisk udvikling og fremskridt i retning af et
lavkulstofs-energisystem.
Et velfungerende liberaliseret indre marked for energi er afgø-
rende for erhvervslivet. Den nuværende konstruktion med del-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
te markeder og uensartede, nationale støtteregler skaber gro-
bund for konkurrenceforvridende vilkår mellem europæiske
virksomheder. Det samme gør sig gældende for de energipro-
ducerende virksomheder, der har brug for et fælles europæisk
marked med klare rammer og tilstrækkelig overførselskapacitet
nationalt og transnationalt. Derudover skal der også sættes fo-
kus på støttesystemer indenfor vedvarende energiproduktion.
Med et reelt indre marked for energi følger nødvendigheden af
en reel harmonisering af energibeskatningen omtalt i forslag
nr. 8. DI mener desuden, at det er afgørende at målrette ener-
giafgifterne, så de tilgodeser klimaet og ikke statskassen. Det
nuværende energibeskatningsdirektiv er fastlagt med udgangs-
punkt i de fossile brændslers energiindhold og tager ikke højde
for CO2-udslippet.
8