Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0608 Bilag 6
Offentligt
955410_0001.png
Europaudvalget
Arbejdsmarkedsudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Udtalelse vedrørende Kommissionens meddelelse om det indre marked
(KOM (2010)608)
Kære Anne-Marie Meldgaard
I forlængelse af Europaudvalgets brev til Arbejdsmarkedsudvalget af 9. no-
vember 2010, hvor der anmodes om en udtalelse til Europaudvalget vedrø-
rende meddelelse ”På vej mod en akt for det indre marked” (KOM (2010)
608), skal jeg på Arbejdsmarkedsudvalgets vegne fremsende følgende udta-
lelse:
Et
flertal
i udvalget (Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkepar-
ti) noterer sig med tilfredshed, at Kommissionen med forslag nr. 29 vil tage
behørigt hensyn til grundlæggende rettigheder, herunder retten til kollektive
kampskridt. V, DF og KF finder det positivt, hvis der kan skabes grobund for
bedre gennemførelse af nødvendige forandringer (forslag nr. 32). Der bør
imidlertid ikke indføres nye instrumenter men tages udgangspunkt i eksiste-
rende lovgivning om restrukturering (information og høring, virksomhedsover-
dragelse, kollektive afskedigelser mv.) samt i principperne for flexicurity m.v.
Mulighederne for positive omstruktureringer skal således ses i lyset af ram-
merne for efteruddannelse, faglig mobilitet osv.
Et
mindretal
i udvalget (Venstre og Det Konservative Folkeparti)) ser som ud-
gangspunkt positivt på forslag nr. 30 om at forbedre implementeringen og
håndhævelsen af udstationeringsdirektivet. V og KF ser gerne at en sådan
indsats for bedre implementering og håndhævelse ledsages af en fortsat ind-
sats overfor for eksempel omgåelse. V og KF forholder sig imidlertid afven-
tende til Kommissionens forslag om evt. at præcisere udøvelsen af grundlæg-
gende og sociale rettigheder i forbindelse med det indre markeds økonomiske
frihedsrettigheder, idet det er afgørende, at fri bevægelighed og sociale ret-
tigheder ikke ses som hinandens modsætninger. Herudover bør evt. initiativer
ikke genåbne en ufrugtbar og ideologisk debat. V og KF vil i den forbindelse
stille sig skeptisk over for evt. forsøg på regulering af indhold af konfliktretten,
jf. herved Traktatens art. 153, stk. 5.
V og KF er positiv indstillet over for, at Kommissionen ønsker at debattere
pensionssystemerne i EU og deres rammebetingelser med henblik på at sikre
tilstrækkelighed og bæredygtighed (forslag nr. 31). Derimod tager V og KF
forbehold overfor grønbogens mange overvejelser - med afsæt i bl.a. disse
nye eller øgede risici - om at styrke reguleringen af det indre marked for pen-
sioner, om mere mobile pensioner, om bedre solvensregler for pensionskas-
10. februar 2011
Ref. 10-000903-2
Kontakt
Jakob Heltoft
Udvalgssekretær
Dir. tlf.
+45 33 37 55 96
[email protected]
1/6
kom (2010) 0608 - Bilag 6: Udtalelse fra Arbejdsmarkedsudvalget vedr. meddelelse om det indre marked
ser etc., men V og KF er åben overfor en diskussion heraf. V og KF finder det
afgørende, at der ikke sættes spørgsmålstegn ved medlemsstaternes beføjel-
ser med hensyn til pensioner eller ved arbejdsmarkedets parters rolle.
Et
andet mindretal
i udvalget (Socialdemokratiet) ønsker at understrege vig-
tigheden af en højere prioritering af indsatsen for håndhævelse af udstatione-
ringsreglerne.
S finder, at dette bl.a. kan opfyldes i forbindelse med de initiativer som Kom-
missionen aktuelt arbejder med, eksempelvis initiativer over for ”postkasse-
selskaber”
og bedre myndighedssamarbejde
mellem EU-landene. Denne pro-
ces er lagt an til at kulminere i første halvdel af 2012 under Danmarks for-
mandskab af EU, hvilket giver mulighed for en særlig dansk indsats på områ-
det.
S finder endvidere, at det vil være nødvendigt på traktatniveau at genoprette
den ubalance EU-Domstolen har skabt mellem grundlæggende rettigheder og
økonomiske friheder. Dette kan hensigtsmæssigt ske i form af vedtagelse af
den af EFS foreslåede ”Social progress protocol”.
Derimod finder S det aktuelt ikke hensigtsmæssigt at åbne udstationeringsdi-
rektivet.
Et
tredje mindretal
(Dansk Folkeparti) mener, at man i udstationeringsdirekti-
vet skal forebygge at arbejdskraft fra EU landene frit kan rejse til et andet land
og underbyde den eksisterende arbejdskraft. Den frie bevægelighed for ar-
bejdskraft skal ses i sammenhæng med de eksisterende overenskomster i det
pågældende land, jf. forslag nr. 30. I forhold til punkt 31 har DF har som ud-
gangspunkt, at EU ikke skal blande sig i det enkelte lands pensionsordninger.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (Socialistisk Folkeparti) mener, at titlen på
Kommissionens meddelelse, der er ”For en social markedsøkonomi med høj
konkurrenceevne”,
bør tages alvorligt. Derfor bør Kommissionens meddelelse
vurderes ud fra dens evne til at fremlægge forslag, der egner sig til at indfri to
målsætninger, nemlig:
at gøre markedsøkonomien social og
at give denne sociale markedsøkonomi konkurrenceevne
Ser man på EU-landenes
økonomier og EU’s udvikling i disse år, er begge
disse målsætninger blevet stadigt mere påtrængende. Siden finanskrisens og
den internationale økonomiske krises udbrud har markedsøkonomierne i EU-
landene hverken været præget af mere bæredygtig vækst, fuld beskæftigelse,
sociale fremskridt, forbedret velfærd eller øget social sikkerhed. Beslutninger-
ne i såvel EU’s medlemslande som i EU’s organer er i endnu ringere grad end
tidligere blevet truffet med respekt for beslutningernes sociale dimensioner,
og beslutningerne har derfor ikke medvirket til at skabe den ønskede sociale
sammenhængskraft, hverken i de enkelte medlemsstater eller i EU-området
som sådan. EU’s ambition om af skabe konkurrenceevne på grundlag af bed-
re, sundere og sikrere jobs, bedre jobkvalifikationer og livslang læring er ikke
blevet indfriet.
Desværre lever Kommissionens meddelelse kun i ringe grad op til disse nød-
vendige mål for skabelse, formning og udvikling af EU’s indre marked. Kom-
2/6
kom (2010) 0608 - Bilag 6: Udtalelse fra Arbejdsmarkedsudvalget vedr. meddelelse om det indre marked
missionen skriver ganske vist i sin meddelelse, at det europæiske projekt
samtidigt med
som en del af
– udviklingen af det indre marked gør ”EU’s
sociale og territoriale samhørighed til omdrejningspunktet for sine overvejelser
og erkender, at et frit marked alene ikke i tilstrækkelig grad opfylder alle kol-
lektive behov.” Men denne erkendelse omsættes i
meddelelsen kun sporadisk
til konkrete og brugbare initiativer. Der er således brug for andre og nye for-
slag, hvis EU’s kommende initiativer
vedrørende det indre marked skal leve
op til ambitionen om en social markedsøkonomi med høj konkurrenceevne,
og hvis det skal blive realistisk for EU at indfri de ovenstående mål.
SF skal her nøjes med at behandle de områder inden for arbejdsmarkedspoli-
tikken og inddragelsen af arbejdsmarkedets parter, hvor der er brug for andre
og nye initiativer og skal her indskrænke sig til at kommentere nogle af de
forslag i Kommissionens meddelelse, som forekommer mest problematiske
vurderet ud fra de to ovenstående mål.
Forsyningspligtydelser
Kommissionens
erkender, at ”et
frit marked alene ikke i tilstrækkelig grad op-
fylder alle
kollektive behov,” og at Unionen dermed ved eventuel (yderligere)
liberalisering af store netværksindustrier (energi, transport og kommunikation,
mv.) skal ledsage det ”af en række strenge krav om offentlige
tjenester til alle
borgere”. Men når denne erkendelse
skal omsættes til retningslinjer for kom-
mende foranstaltninger vedrørende forsyningspligtydelser, lægges der kun
vægt på henholdsvis klare regler for finansiering, høj kvalitet og tilgængelig-
hed for alle. Dette er klart utilstrækkeligt.
SF ønsker her at pege på behovet for:
at sikre lige og ens adgang for hele befolkningen til forsyningspligt-
ydelser af god kvalitet og til en overkommelig pris overalt i medlems-
staterne for dermed at undgå en samfundsmæssig og geografisk op-
splitning i EU og dets medlemsstater og for at mindske de handicaps,
som yderområder og -regioner ellers må kæmpe med.
at sikre rammer for de offentlige myndigheders (medlemsstaterne og
de regionale og lokale myndigheder) for en demokratisk udformning
af tjenesteydelser af almen interesse samt tjenesteydelser af almen
økonomisk interesse i forhold til befolkningen, herunder at iagttage
nærhedsprincippet og give medlemslandene mulighed for at anvende
forskellige krav til forsyningspligtydelser for herigennem at imøde-
komme forskelle med hensyn til brugernes og forbrugerens behov og
ønsker alt efter de økonomiske, samfundsmæssige, geografiske og
kulturelle forhold.
Sikre af arbejdsmarkedsparternes konflikt- og aftaleret i medlemsstaterne
Kommissionen skriver, at de økonomiske frihedsrettigheder og retten til kol-
lektive skridt ”skal bringes i overensstemmelse med hinanden.” Dette er at gå
som katten om den varme grød. Her er det nødvendigt at forholde sig til det
principielle problem på en principiel måde til gavn for sikringen af en social
økonomi. Dette kan og bør efter
SF’s
opfattelse ske ved, at det i en egentlig
topmødeerklæring og/eller i forbindelse med en eventuelt forestående traktat-
revision i en særlig social protokol slås fast, at de økonomiske frihedsrettighe-
der sikres inden for de rammer, der sættes af medlemsstaternes egne regler
for retten til overenskomstindgåelse og brug af kollektive kampskridt. Efter
3/6
kom (2010) 0608 - Bilag 6: Udtalelse fra Arbejdsmarkedsudvalget vedr. meddelelse om det indre marked
955410_0004.png
SF’s
opfattelse kan en sådan topmødeerklæring tage udgangspunkt i det for-
slag til social pagt, som den europæiske fagbevægelsen i EFS har fremlagt.
Det er derimod aldeles utilstrækkeligt, når Kommissionen foreslår, at det i for-
bindelse med en effektiv gennemførelse af chartret om grundlæggende ret-
tigheder
”tages behørigt hensyn til de rettigheder, der er fastsat i chartret,
herunder
retten til kollektive kampskridt”. De begrænsninger af medlemssta-
ternes egne regler for retten til overenskomstindgåelse og brug af kollektive
kampskridt, som EU-Domstolen ved gentagne domme har stadfæstet er for
fleres vedkommende netop sket under iagttagelse af chartret om grundlæg-
gende rettigheder, når netop ikke slås fast, at de økonomiske frihedsrettighe-
der kun sikres inden for de rammer, der sættes af medlemsstaternes egne
regler for retten til overenskomstindgåelse og brug af kollektive kampskridt.
Når Kommissionen så nøjes med at foreslå, at der ved en ’effektiv gennemfø-
relse’ af chartret skal tages ’behørigt’ hensyn til retten til kollektive kampskridt,
som den er beskrevet i chartret, bidrager det ikke på nogen måde til at sikre
konflikt- og overenskomstrettighederne i medlemsstaterne, men lægger sna-
rer op til at kodificere EU-Domstolens domme.
Med hensyn til udstationeringsdirektivet er der på baggrund af EU-
Domstolens domme behov for en målrettet, selektiv revision efter sigtelinjer,
som bl.a. fremlagt af den europæiske fagbevægelse, EFS. Desværre lægger
Kommissionen i sin meddelelse kun op til at ”forbedre gennemførelsen af di-
rektivet”, der dog skal suppleres med ”en præcisering af udøvelsen af de
grundlæggende sociale og arbejdsmarkedsmæssige rettigheder i forbindelse
med det indre markeds økonomisk frihedsrettigheder.” Dermed afstår Kom-
missionen både fra den nødvendige overordnede præcisering om EU-retten
og den nationale konfliktret, jf. ovenfor, og fra en egentlig revision og præcise-
ring af udstationeringsdirektiv, selv om der i høj grad er behov for begge dele.
I forbindelse med en sådan selektiv revision af udstationeringsdirektivet bør
det ligeledes fastslås, at der ved en udstationerende virksomhed forstås en
virksomhed, som (1) er hjemmehørende i medlemsland (herunder en definiti-
on af, hvornår en virksomhed er hjemmehørende i ét land frem for et andet),
(2) har sin økonomiske hovedvirksomhed og hovedproduktion i dette med-
lemsland og (3) udstationerer medarbejdere i et andet medlemsland (værts-
landet).
Det nuværende udstationeringsdirektiv indeholder desværre ikke en sådan
præcisering, og dermed giver direktivet ikke noget brugbart og klart svar på,
hvornår en virksomhed foretager udstationering, og hvornår virksomheden
etablerer sig i et andet land. Dette problem er i anden sammenhæng erkendt
af EU-Kommissionen, der har bebudet, at den vil tage initiativer mod såkaldte
”postkasseselskaber”, som er virksomheder, der alene er oprettet med de
formål at udføre social dumping, og som måske ikke engang er registreret i
hverken ”hjemlandet” eller ”værtslandet”, og som slet ikke har nogen form ak-
tivitet i ”hjemlandet”.
Arbejdsmarkedsorienterede pensionskasser
Kommissionen vil i forbindelse med direktivet om arbejdsmarkedsorienterede
pensionskassers
aktivitet og overvågning heraf ”fjerne hindringer, som
vandrende arbejdstagere støder på, når de vil tilrettelægge deres pension”.
SF vil gerne gøre opmærksom på, at dette må ske på at sådan måde, at ret-
4/6
kom (2010) 0608 - Bilag 6: Udtalelse fra Arbejdsmarkedsudvalget vedr. meddelelse om det indre marked
ten til at indgå kollektive overenskomster om bl.a. arbejdsmarkedsorienterede
pensionsordninger og disses indretning, m.v. ikke antastes, ligesom med-
lemsstaternes adgang til at tilrettelægge samlede pensionsmiks for sine bor-
gere på en samfundsøkonomisk bæredygtig måde ikke antastes.
Arbejdsmarkedsparternes indflydelse på en europæisk ramme for foregribelse
af de industrielle omstruktureringer
Kommissionen vil iværksætte en høring af arbejdsmarkedets parter for at
skabe en europæisk ramme for foregribelse af de industrielle omstrukturerin-
ger. SF er enig heri, men finder det af afgørende betydning for succes for en
sådan ramme, at der ikke kun bliver tale om en uforpligtende høring af ar-
bejdsmarkedets parter, men om en egentlig social dialog i overensstemmelse
af EU's’ traktatgrundlag herfor.
Fremme og validering af ikke-formel og uformel læring på arbejdspladsen
SF er enige i vigtigheden af at fremme og validere ikke-formel og uformel læ-
ring på arbejdspladsen. SF ser det bl.a. som et vigtigt led i at skabe bedre
jobs (”kvalitet i arbejdet”), et bedre
og mere transparent arbejdsmarked, bedre
jobmatch og herigennem øget innovationsevne og konkurrenceevne i virk-
somheder, og SF foreslår derfor, at dette initiativ ses i og udformes ud fra det-
te brede perspektiv.
Corporate governance i virksomhederne
SF er for det første enig
med Kommissionen i, at det er ”meget vigtigt, at eu-
ropæiske virksomheder udviser den allerstørste ansvarlighed, såvel over for
deres ansatte og aktionærer som over for samfundet som helhed” og dernæst
enige i, at ”der er plads til
forbedringer af corporate governance i virksomhe-
derne”.
SF
ser derfor med tilfredshed på, at Kommissionen planlægger initia-
tiver på dette område, men ønsker samtidig at gøre opmærksom på, at disse
initiativer må forholde sig til virksomhedernes corporate governance i forhold
til såvel ansatte, aktionærer og samfundet på både regionalt, nationalt og eu-
ropæisk plan.
Et
femte mindretal
i udvalget (Enhedslisten) slår fast, at det på trods af alle
hensigtserklæringer må konstateres, at EU's politik efter krisens gennembrud
er blevet endnu mindre social, hvad angår beskæftigelsespolitikken, den soci-
ale sikkerhed er blevet yderligere udhulet, og den overordnede økonomiske
politik har medført at de dårligst stillede EU-borgere er udset til at bære kri-
sens byrder.
Kommissionens meddelelse lægger ikke op til at ændre dette.
Her er ingen principiel anerkendelse af konfliktretten, der er blevet udhulet
gennem en række afgørelser i EF-domstolen.
Her er ingen principiel anerkendelse af nødvendigheden af en social protokol,
sådan som f.eks. den europæiske faglige sammenslutning har krævet.
Her er ingen anerkendelse af, at EU's nuværende regler ikke er en sikring
mod social dumping, men tværtimod tilskynder til det.
Her er ingen anerkendelse af nødvendigheden af en gennemgribende æn-
dring af udstationeringsdirektivet.
5/6
kom (2010) 0608 - Bilag 6: Udtalelse fra Arbejdsmarkedsudvalget vedr. meddelelse om det indre marked
Disse problemer søger meddelelsen at omgå med intetsigende fraser om, at
de økonomiske frihedsrettigheder og retten til kollektive skridt ”skal bringes i
overensstemmelse med hinanden”. Realiteten er, at EU
igen og igen har de-
monstreret, at kapitalens, varernes og serviceydelsernes fri bevægelighed har
forrang for sociale og kollektive rettigheder.
EL er på disse punkter enig i de mere udførlige kommentarer, som er fremsat
i SF’s bidrag, ligesom EL deler synspunktet om, at forslag 31 om arbejdsmar-
kedsorienterede pensionskasser ikke må udmøntes på en måde, der griber
ind i den danske overenskomstmæssige ret til at parterne indgår pensionsaf-
taler.
EL skal i den forbindelse understrege, at vi ikke er modstandere af arbejderes
ret til at søge arbejde i andre lande, men dette skal ske på lige vilkår, hvilket
EU's regler reelt underminerer.
Med venlig hilsen
Helle Sjelle,
formand
6/6