Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0611 Bilag 1
Offentligt
911098_0001.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVAL G
1. november 2010
Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for søfarts-
sikkerhed - KOM(2010)611
Resumé
Forslaget har til formål at justere den juridiske ramme for det allerede
eksisterende europæiske agentur for søfartssikkerhed (EMSA) samt dets
rolle i forhold til Kommissionen, medlemsstaterne og andre parter. Hen-
sigten er at effektivisere agenturets virke og udvide dets opgaveportefølje
på udvalgte tekniske områder; heriblandt ulykkesopklaring, inspektioner,
offshore, havmiljø samt skibsovervågnings- og informationssystemer.
Der vil ikke være behov for lovændringer som følge af forslaget.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 28. oktober 2010 fremlagt forslag til ændring af
forordning (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for
søfartssikkerhed.
Forslaget er fremsat i henhold til traktatens artikel 100, stk. 2. Forslaget
kan vedtages med kvalificeret flertal jævnfør den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i EF Traktatens artikel 251.
Kommissionen henviser i dens begrundelse for forslaget til de anbefalin-
ger, der fremkom under den eksterne evaluering fra 2007, om implemen-
teringen af forordningen for EMSA.
Endvidere henviser Kommissionen til den flerårige strategiplan for
EMSA, som blev vedtaget af bestyrelsen i marts 2010. Strategiplanen
skitserer 14 nye opgaveområder for agenturet, hvoraf flere kræver en æn-
dring af forordningen.
Endelig fremhæver Kommissionen behovet for at ændre forordningen
som følge af EMSA’s rolle i forhold til gennemførelsen af den tredje sø-
sikkerhedspakke.
Overordnet bibeholdes EMSA’s formål i forslaget. Det vil sige, at agen-
turet fortsat skal yde teknisk bistand til Kommissionen og medlemsstater-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
911098_0002.png
2/5
ne, overvåge medlemsstaternes gennemførelse af lovgivningen og vurde-
re effektiviteten heraf.
EMSA’s udvidede opgaveportefølje
Forslaget medfører en udvidelse af EMSA’s opgaver på fire hovedområ-
der.
1. Tekniske ekspertiseopgaver
Forslaget vil udvide EMSA’s opgaver, så agenturet kan stille eksperter til
rådighed for medlemsstaterne ved ulykkesopklaring af større søulykker.
Endvidere skal EMSA kunne analysere søulykkesrapporter med henblik
på erfaringsopsamling.
Efter forslaget kan agenturet assistere Kommissionen ved inspektioner af
klassifikationsselskaber
1
og anerkendte sikringsorganisationer
2
. Her ud
over kan agenturet assistere Kommissionen ved inspektioner af medlems-
staternes indsats med hensyn til sikring af skibe og havnefaciliteter.
Agenturet vil kunne analysere inspektionsrapporterne for at drage hori-
sontale konklusioner og skabe vidensdeling mellem medlemsstaterne.
Forslaget lægger op til, at agenturets indsatskapaciteter kan benyttes i til-
fælde af forurening fra andet end skibe, nemlig offshore-efterforskning
og produktion af olie og gas. Desuden kan EMSA ifølge forslaget bistå
Kommissionen med en analyse af sikkerheden ved mobile offshore olie-
og gasanlæg.
Forslaget vil styrke agenturets rolle i forhold til den maritime forskning
på EU-plan. EMSA vil kunne analysere igangværende og afsluttede
forskningsprojekter for at identificere mulig lovgivningsmæssig opfølg-
ning samt nye potentielle forskningstemaer.
Forslaget indebærer en ophævelse af den nuværende afgrænsning om, at
oprettelse af regionale centre skal relateres til overvågning af skibsfart.
Dermed kan anden relevant teknisk rådgivning, såsom uddannelse og ad-
gang til operative tjenester, muliggøres i regionale sammenhænge.
2. Operationelle systemer
I forslaget fremhæves EMSA’s opgave med at varetage og udvikle skibs-
overvågnings- og informationssystemer, som bidrager til etableringen af
et maritimt overvågningsnetværk i EU. Endvidere lægger forslaget op til,
at EMSA gennem dets aktiviteter kan bidrage til at styrke synergier på
EU-plan i henseende til visse kystvagtoperationer.
3.
Agenturets forhold til andre parter
1
Private organisationer, der udfører inspektioner og syn af skibe på vegne af flagstaten.
2
Private organisationer, der udfører sikringsrelateret vurderings-, kontrol-, godkendel-
ses- eller certificeringsaktivitet på skibe på vegne af flagstaten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
911098_0003.png
3/5
Forslaget indebærer, at EMSA kan udvide det tekniske samarbejde med
hensyn til gennemførelse af relevant EU-lovgivning til europæiske nabo-
skabspartnere samt medlemsstater i Paris Memorandummet om havne-
statskontrol
3
. Tillige kan EMSA gennem EU’s civile beskyttelsesordning
yde berørte stater støtte ved havforurening.
4. Institutionelle og organisatoriske ændringer
På det organisatoriske plan vil forslaget skabe fornyelse ved, at en uaf-
hængig ekstern evaluering af EMSA samt en flerårig strategiplan skal ud-
arbejdes og forelægges bestyrelsen. Ydermere kan direktøren - efter be-
styrelsen er orienteret - forpligte agenturet i administrative aftaler, som
ikke er internationale traktater. Dette omfatter eksempelvis aftaler med
andre agenturer.
Efter forslaget er der behov for en afklaring af en potentiel interessekon-
flikt i, at EMSA’s bestyrelsen, der blandt andet består af repræsentanter
fra medlemslandene, træffer beslutninger om EMSA’s inspektioner sam-
tidig med, at medlemsstaterne er underlagt inspektioner udført af agentu-
ret. Denne dobbeltrolle skal undgås ved, at beslutninger om agenturets
arbejdsmetoder ved inspektioner ikke længere træffes i bestyrelsen, men
flyttes til COSS, EU’s søsikkerhedskomite, og afgøres ved rådgivnings-
procedure.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
3.
Nærhedsprincippet
Som begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at den uafhængige,
eksterne evaluering af EMSA har bekræftet behovet for, at medlemssta-
terne og Kommissionen ved en EU-mellemkomst opretholder det kræve-
de niveau for søfartssikkerhed, søfartssikring og beskyttelsen af havmil-
jøet i EU. Endvidere anføres, at agenturets aktiviteter har opnået aner-
kendelse.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt, idet EMSA spiller en afgørende tværnational rolle for så vidt
angår opretholdelsen af søfartssikkerhed, søfartssikring samt beskyttelse
af havmiljøet. En rolle, som ikke kan erstattes af én enkelt medlemsstat
eller en gruppe af medlemsstater.
4.
Gældende dansk ret
Forordningen (EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur
for søfartssikkerhed har været gældende dansk ret siden den 25. august
2002.
5.
3
Høring
Regional organisation for harmoniseret havnestatskontrol. Pt. 27 medlemmer; bl.a.
Rusland, Canada og flere EU-lande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
911098_0004.png
4/5
Forslaget er sendt i høring i specialudvalget for skibsfartspolitiske spørgs-
mål. Fristen for høringssvar er den 8. november 2010.
6.
Andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
7.
Foreløbig dansk holdning
Overordnet er regeringen positivt indstillet over for forslaget, som opda-
terer og konsoliderer EMSA’s rolle i forhold til søsikkerhed, søfartssik-
ring og beskyttelse af havmiljøet i EU. I tidens løb har søulykker og den
almindelige samfundsudvikling medført tiltagende regulering, hvilket har
øget agenturets virke. Forslaget afspejler derfor i høj grad den nuværende
arbejdssituation for EMSA.
For regeringen er det dog væsentligt, at forslaget kun omfatter tiltag, der
har en reel merværdi, og som ikke kan løses bedre på nationalt eller in-
ternationalt niveau. Endvidere arbejder regeringen for at fremme løsnin-
ger, hvis merværdi står i rimeligt forhold til de økonomiske konsekven-
ser. Som det foreligger, indebærer forslaget en budgetforøgelse på 3.9
mio. euro over årerne 2012-2015 herunder 12 nyoprettede stillinger.
Ved evalueringen af EMSA i 2007 pegede Danmark på flere forhold, som
burde justeres. Flere af disse forslag er medtaget i forordningsforslaget.
Således foreslås arbejdsfordelingen mellem Kommissionen, medlemssta-
terne og EMSA vedrørende inspektioner effektiviseret, ligesom udarbej-
delsen af en flerårlig strategiplan gøres til et krav.
Regeringen ser positivt på forslaget for så vidt angår de operationelle sy-
stemer, der kan generere synergi og stordriftsfordele. Samtidig er det dog
væsentligt, at varetagelse og eventuel videreudvikling af skibsovervåg-
nings- og informationssystemer vurderes ud fra princippet om omkost-
ningseffektivitet.
Med hensyn til offshoreanlæg finder regeringen det vigtigt med en præci-
sering af sondringen mellem faste og mobile offshoreanlæg, før der kan
tages endelig stilling til forslaget. Regeringen ser dog grundlæggende po-
sitivt på en udvidelse af EMSA’s indsatskapacitet til også at omfatte off-
shoreanlæg, da dette vil kunne udgøre et nyttigt supplement til medlems-
landenes eget beredskab. Endvidere forholder regeringen sig i udgangs-
punktet positivt til, at EMSA i fremtiden vil kunne udarbejde generelle
sikkerhedsanalyser vedrørende offshore-området, idet det dog må afkla-
res nærmere, hvad sådanne sikkerhedsanalyser indebærer.
For så vidt angår henvisningen til kystvagtoperationer i forordningens
præambel, bør det undersøges nærmere, hvad dette indebærer.
Med hensyn til overflytningen af beslutninger vedrørende agenturets in-
spektioner fra bestyrelsen til EU’s søsikkerhedskomite (COSS) finder re-
geringen, at der er behov for en nærmere afklaring af problemstillingen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
911098_0005.png
5/5
inden en endelig holdning markeres.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til forordningen vil ikke kræve lovændring, da den vil være
umiddelbart gældende i dansk ret.
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at ville have samfundsøkonomiske konsekvenser
for danske offentlige myndigheder, virksomheder eller borgere.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke at ville have administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketinget Europaudvalg.