Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0618 Bilag 2
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
25. maj 2011
Statens Institut for Strålebeskyttelse
7-307-40-22/1
ku
Samlenotat
Forslag til Rådets direktiv (Euratom) om håndtering af brugt nukleart
brændsel og radioaktivt affald
- Sagen er ikke på dagsordenen i Rådet, men forventes sat på dagsordenen for et
snarligt rådsmøde med henblik på vedtagelse.
Nyt notat
KOM(2010) 618 endelig
1.
Resumé
Kommissionen har fremlagt revideret forslag til et nyt direktiv om brugt nukleart
brændsel og radioaktivt affald. Direktivets mål er at fastsætte en ramme på fælles-
skabsplan for ansvarlig og sikker håndtering af brugt nukleart brændsel og radio-
aktivt affald, der indebærer, at medlemsstaterne træffer passende nationale foran-
staltninger for at sikre et højt sikkerhedsniveau og for at opretholde og fremme
information af offentligheden og dens deltagelse. Med den foreliggende gennem-
skrevne tekst er det vurderingen, at der er enighed om de væsentligste elementer i
direktivet. En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for udarbejdelse af en
bekendtgørelse i medfør af radioaktivitetsloven. Forslaget skønnes at være i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget har ingen væsentlige statsfinan-
sielle, samfundsøkonomiske eller administrative konsekvenser. Fra dansk side kan
man støtte forslaget, der sigter mod at styrke sikkerheden i forbindelse med hånd-
tering af radioaktivt affald og brugt nukleart brændsel.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2010) 618 endelig af 3. november 2010 fremsendt
forslag om Rådets direktiv om håndtering af nukleart brændsel og radioaktivt af-
fald. Forslaget er fremsat med hjemmel i Euratom-traktaten, særlig artikel 31 og
32, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
Direktivforslaget erstatter Kommissionens tidligere forslag fra 2003, KOM (2003)
32, som indgik i Kommissionens oprindelige pakke i 2003 om nuklear sikkerhed.
Under drøftelserne i Rådet i 2003 kunne der hverken opnås flertal for at forkaste
eller vedtage forslaget. I stedet blev der i 2004 i enighed vedtaget Rådets konklusi-
oner om sikker håndtering af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald, hvilket
førte til oprettelsen af Rådets arbejdsgruppe for nuklear sikkerhed (WPNS) og se-
nere European Nuclear Safety Regulators Group (ENSREG). Begge grupperne har
gennemført et betydeligt udredningsarbejde om samarbejdet om nuklear sikkerhed
og radioaktivt affald i Europa og internationalt, og Kommissionen finder nu efter
den vellykkede vedtagelse af direktivet om nuklear sikkerhed (2009/71/Euratom),
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
at tiden er moden til at genstarte bestræbelserne på at fastsætte en retlig ramme på
EU-plan for håndtering af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald ved at
ajourføre og erstatte Kommissionens forslag fra 2003 med det foreliggende forslag.
3. Formål og indhold
Det generelle mål med forslaget er at fastsætte en retlig ramme på EU-plan for
håndtering af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald som en integrerende del
af en sikker brug af atomenergi til elektricitetsproduktion og af radioaktive stoffer
inden for medicin, industri, landbrug, forskning og uddannelse De specifikke mål
med hensyn til realisering af det generelle politiske mål er:
– at sikre, at arbejdstagerne og befolkningen beskyttes mod farer i forbindelse
med ioniserende stråling nu, i fremtiden og på tværs af nationale grænser
– at indføre de højeste sikkerhedsstandarder for håndtering af radioaktivt affald
og brugt nukleart brændsel
– at undgå at pålægge fremtidige generationer urimelige byrder
– at opnå et vedvarende politisk engagement i håndtering af brugt nukleart
brændsel og radioaktivt affald på lang sigt
– at sikre, at politiske beslutninger omsættes til klare bestemmelser for gennem-
førelse af alle skridt i håndteringen af radioaktivt affald og brugt nukleart
brændsel fra frembringelse til deponering
– at opnå og opretholde løbende forbedringer af håndteringssystemet baseret på
en trinvis beslutningstagning og social accept
– at sikre passende og gennemsigtigt forvaltede finansielle ressourcer, der er til-
gængelige, når der er behov herfor, i overensstemmelse med princippet om, at
forureneren betaler.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til Euratom-traktatens artikel 31 høres. Der
foreligger endnu ikke en udtalelse, men i udkast til betænkning (dok.nr. 2010/0306
(NLE)) fra udvalget for industri, forskning og energi anføres en generel støtte til
Kommissionens forslag, og der gives forbedringsforslag vedr. reversibilitet af slut-
depoter, finansielle ressourcer, udvikling af regionale slutdepoter samt gennemsig-
tighed og deltagelse af offentligheden.
5. Nærhedsprincippet
Håndteringen af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald er og vil fortsat være
et nationalt ansvar. Kommissionen finder dog, at det er et område, hvor national
lovgivning skal suppleres med lovgivning på EU-plan på grund af sikkerhedens
grænseoverskridende aspekt. Samtidig vil Kommissionen i henhold til reglerne for
det indre marked sikre ensartede spilleregler for at undgå konkurrenceforvridning.
Den eksisterende EU-lovgivning omfatter ikke alle aktiviteter og anlæg i tilknyt-
ning til håndtering af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald på lang sigt og
heller ikke aspekter såsom nationale politikker og gennemførelsen heraf eller op-
lysning af offentligheden og dens deltagelse i beslutningsprocessen. Derfor dækker
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
de eksisterende instrumenter på EU-plan efter Kommissionens vurdering ikke dette
område i tilstrækkeligt omfang.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,
at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Den gældende danske lovgivning omfatter følgende love:
– Lov nr. 170 af 16. maj 1962 om nukleare anlæg (atomanlægsloven).
– Lov nr. 244 af 12. maj 1976 om sikkerhedsmæssige og miljømæssige forhold
ved atomanlæg m.v. (atomanlægssikkerhedsloven). Loven er kun delvis sat i
kraft.
– Lov nr. 94 af 31. marts 1953 om brug m.v. af radioaktive stoffer.
– Lov nr. 322 af 19. juni 1974 om erstatning for atomskader (nukleare skader).
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan eventuelt medføre behov for udarbejdelse af en be-
kendtgørelse i medfør af radioaktivitetsloven, og der skal udarbejdes et egentlig
program (handlingsplan) for håndtering af radioaktivt affald her i landet. Gennem-
førelse af direktivets bestemmelser om brugt nukleart brændsel gælder ikke for
Cypern, Danmark, Estland, Irland, Letland, Luxembourg og Malta så længe disse
lande ikke beslutter at påbegynde nogen form for aktivitet med nukleart brændsel.
Det skal bemærkes, at direktivet ikke vil medføre nye bestemmelser eller krav i
tillæg til indholdet i det beslutningsgrundlag med tilhørende principper, der allere-
de er fastsat for etableringen af et dansk slutdepot for lav- og mellemaktivt affald.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller admini-
strative konsekvenser.
Forslaget skønnes at have positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, da
der fastsættes en retlig ramme på EU-plan for håndtering af brugt nukleart brænd-
sel og radioaktivt affald.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Euratom-spørgsmål.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forbindelse med behandlingen af Kommissionens forslag i Rådets Atomgruppe er
der sket en gennemskrivning af teksten, der bl.a. har medført:
– Direktivets titel er ændret til Rådets direktiv om EF-rammebestemmelser for
ansvarlig og sikker forvaltning af brugt nukleart brændsel og radioaktivt af-
fald.
– Radioaktivt affald skal som udgangspunkt slutdeponeres i det medlemsland,
hvori det er genereret, med mindre der er indgået aftaler med et andet med-
lemsland eller et tredjeland, der har programmer for affaldshåndtering mm,
hvis mål svarer til direktivets krav. Kommissionens skal informeres om så-
danne aftaler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
– Krav om indgåelse af sådanne aftaler gælder dog ikke for tilbagesendelse af
udtjente lukkede radioaktiv kilder fra brugerne til leverandøren eller produ-
cent, fx fra medicinske eller industrielle brugere af lukkede radioaktive kilder.
Tilsvarende er også gældende for tilbagesendelse eller eksport af brugt for-
søgsreaktorbrændsel, som det fx var tilfældet for forsøgsbrændslet fra de nu
lukkede reaktorer på Risø.
Det er vurderingen, at der med den foreliggende tekst nu er enighed om de væsent-
lige elementer i direktivet.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side kan man støtte forslaget, der sigter mod at styrke sikkerheden i bred
forstand i forbindelse med håndtering af radioaktivt affald og brugt nukleart
brændsel.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til Rådets direktiv om forvaltning af brugt nukleart brænd-
sel og radioaktivt affald, KOM(2003) 32, blev forelagt den 23. februar 2004 til
orientering.
Grund- og nærhedsnotat har været forelagt for Folketingets Europaudvalgt til ori-
entering den 2. december 2010.