Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0624 Bilag 1
Offentligt
944653_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
20. december 2010
Det Internationale
Kontor
2010-3070-0175
STS40467
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om indførelse af en evalueringsmekanisme til kontrol af anvendelsen
af Schengen-reglerne
Revideret grundnotat. Ændringerne i forhold til det grundnotat, som blev
fremsendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 1. maj 2009,
er markeret med kursiv.
(KOM(2010)624)
Resumé
Forslaget til forordning har til formål at ændre den nuværende ordning
for gensidig evaluering af gennemførelsen af Schengen-reglerne i de
lande, som deltager i Schengen-samarbejdet. Formålet er at justere den
gældende ordning, således at der indføres regler om evalueringernes
hyppighed, om fastlæggelse af prioriteter for evalueringsarbejdet, om
opfølgning på evalueringernes konklusioner og om sammensætning af de
hold af eksperter, som deltager i evalueringerne. Forslaget indebærer
herudover bl.a. at ansvaret for evalueringen af de lande, som deltager i
Schengen-samarbejdet, overgår fra Rådet til Kommissionen, at der på
visse områder åbnes mulighed for uanmeldte evalueringsbesøg, og at
Frontex’ rolle styrkes. Det fremlagte forslag er i vidt omfang en genfrem-
sættelse af et tidligere fremsat forslag, som på grund af Lissabon-
Ttraktatens ikrafttræden ikke blev vedtaget. Forslaget vurderes ikke at
være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at have lov-
givningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser af betydning. For-
slaget er fremlagt af Kommissionen. Der ses ikke at foreligge offentlige
tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget.
Fra dansk side har man endnu ikke taget endelig stilling til forslaget,
men Danmark er dog umiddelbart positiv over for forslaget.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
Baggrund
Schengen-samarbejdet har overordnet to hovedformål: For det første at
etablere fri personbevægelighed over de indre grænser mellem de delta-
gende lande, og for det andet at styrke indsatsen mod grænseoverskri-
dende kriminalitet og illegal indvandring.
Med henblik på gennemførelsen af det første formål om fri personbevæ-
gelighed følger det af Schengen-reglerne, at de indre grænser under nor-
male omstændigheder alle steder skal kunne passeres uden personkon-
trol. For at forhindre, at bortfaldet af personkontrollen mellem Schengen-
landene misbruges til kriminalitet eller illegal indvandring, rummer
Schengen-reglerne samtidig en række bestemmelser om såkaldte kom-
penserende foranstaltninger. Der er navnlig tale om bestemmelser om
politisamarbejde, retligt samarbejde, visumregler, kontrol med de ydre
grænser og oprettelse og brug af det såkaldte Schengen-informations-
system samt det kommende visuminformationssystem.
Schengen-samarbejdet blev oprindeligt oprettet på et mellemstatsligt
grundlag mellem Belgien, Nederlandene, Luxembourg, Frankrig og
Tyskland. For at sikre, at disse - og de senere deltagende lande i Schen-
gen-samarbejdet - anvendte Schengen-reglerne korrekt, så den nødvendi-
ge gensidige tillid kunne opretholdes, nedsatte Schengen-landene i 1998
et udvalg under den såkaldte Schengen-eksekutivkomité. Udvalgets
mandat blev fastlagt til at omfatte to opgaver: For det første at sikre, at
alle forudsætninger for anvendelse af Schengen-reglerne er opfyldt af
lande, som ønsker at tiltræde Schengen-samarbejdet, og for det andet at
sikre, at Schengen-reglerne anvendes korrekt i eksisterende Schengen-
lande.
Med Amsterdam-traktaten blev Schengen-reglerne integreret i EU. I den
forbindelse trådte Rådet i stedet for Schengen-eksekutivkomitéen, mens
det førnævnte udvalg blev til en arbejdsgruppe om Schengen-evaluering
(SCHEVAL-arbejdsgruppen).
Denne arbejdsgruppe blev i juli 2010 om-
dannet til en ud af fire underarbejdsgrupper under Schengen-
arbejdsgruppen. I dag varetages Schengen-evaluering således af Rådet
med Kommissionen som observatør.
Hovedparten af SCHEVAL-arbejdsgruppens opgaver varetages i dag
ved, at der nedsættes udvalg bestående af eksperter fra de forskellige
Schengen-lande, som aflægger besøg i det eller de lande, der skal evalue-
res, for at vurdere de pågældende landes anvendelse af Schengen-
reglerne i praksis. Herefter drøfter arbejdsgruppen ekspertudvalgenes
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
konklusioner, hvor det eller de evaluerede lande har mulighed for at re-
degøre for, hvordan man vil rette op på de mangler eller uhensigtsmæs-
sigheder, der måtte være konstateret.
Haag-programmet om styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i
Den Europæiske Union fra 2004 indeholder en opfordring til Kommissi-
onen til at fremsætte forslag om at supplere den nuværende Schengen-
evalueringsmekanisme med en tilsynsmekanisme, som bl.a. omfatter
uanmeldte inspektioner. Det foreliggende forslag har til formål at efter-
komme denne opfordring.
I marts 2009 fremlagde Kommissionen forslag til en forordning og en
rådsbeslutning om indførelse af en evalueringsmekanisme. Baggrunden
for at fremlægge to separate forslag til retsakter var, at Schengen-
samarbejdet før Lissabon-Traktatens ikrafttræden vedrørte både EU-
samarbejdets tidligere søjle 1 og den tidligere søjle 3.
Disse forslag blev i oktober 2009 forkastet af Europa-Parlamentet. Efter
Lissabon-Traktatens ikrafttræden er den fælles beslutningsprocedure
blevet den almindelige lovgivningsprocedure, hvilket indebærer, at for-
slaget skal vedtages både af Europa-Parlamentet og Rådet.
2.
Indhold
2.1. Generelt
Forslaget til
Europa-Parlamentets og
Rådets forordning er fremlagt un-
der henvisning til
Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF), særlig artikel 77, stk. 2, litra e.
Forslaget
har overordnet til formål at ændre den nuværende ordning for
gensidig evaluering af gennemførelsen af Schengen-reglerne i de lande,
som deltager i Schengen-samarbejdet. Formålet er nærmere at justere den
gældende ordning, således at der indføres faste regler om evalueringernes
hyppighed, om fastlæggelse af prioriteter for evalueringsarbejdet, om op-
følgning på evalueringernes konklusioner og om sammensætning af de
hold af eksperter, som deltager i evalueringerne. Forslaget indebærer
herudover som det væsentligste, at ansvaret for evalueringen af de lande,
som deltager i Schengen-samarbejdet, overgår fra Rådet til Kommissio-
nen, samt at der skabes mulighed for uanmeldte evalueringsbesøg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget har ikke til formål at harmonisere medlemsstaternes lovgivning
og kræver ikke, at medlemsstaterne træffer foranstaltninger med henblik
på indarbejdelse i national lovgivning.
I overensstemmelse med artikel 1 og 2 i protokollen vedrørende Dan-
marks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af forordningen og er
ikke bundet eller omfattet af den (”retsforbeholdet”). Da forordningen
imidlertid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Dan-
mark inden 6 måneder efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om,
hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret, jf. protokol-
lens artikel
4
(”opt-in”).
2.2. Nærmere om hovedelementerne i forslaget
Kommissionens forslag indebærer, at der indføres en ny mekanisme for
evaluering af eksisterende Schengen-landes anvendelse af Schengen-
reglerne. SCHEVAL-arbejdsgruppens mandat begrænses tilsvarende til
evaluering af gennemførelsen af Schengen-reglerne i lande, som ønsker
at tiltræde Schengen-samarbejdet. Denne opgave vil ifølge forslagene
fortsat naturligt høre under Rådet, da beslutningen om at optage nye lan-
de i Schengen-samarbejdet tilkommer medlemsstaterne. Administratio-
nen af den nye mekanisme for evaluering af eksisterende Schengen-lande
foreslås derimod henlagt til Kommissionen som ”traktaternes vogter”.
Den nærmere koordinering af den nye mekanisme vil skulle ske i
et ud-
valg,
bestående af repræsentanter for medlemsstaterne og med en repræ-
sentant for Kommissionen som formand.
Proceduren for vedtagelse af
beslutninger i udvalget vil følge den såkaldte forvaltningsprocedure, som
fremgår af artikel 4 i Rådets afgørelse nr. 468 af 28. juni 1999 om fast-
sættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjel-
ser, der tillægges Kommissionen. Denne procedure indebærer, at der
nedsættes et såkaldt forvaltningsudvalg bestående af repræsentanter for
medlemsstaterne og med Kommissionens repræsentant som formand.
Med henblik på at opnå større sammenhæng i evalueringsarbejdet vil
evalueringerne efter forslaget skulle ske inden for rammerne af flerårige
og årlige evalueringsprogrammer udarbejdet af Kommissionen. De fler-
årige programmer skal indeholde den overordnede planlægning for en
periode på fem år, inden for hvilken alle medlemsstaterne skal evalueres
mindst én gang.
De årlige programmer inddeles i to dele. Den første del
skal indeholde den
nærmere planlægning af evalueringsarbejdet
i form af
udarbejdelse af en liste over de områder, der skal evalueres, og kontrol-
besøgene. Det foreslås, at udvalget i overensstemmelse med den nævnte
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
944653_0005.png
forvaltningsprocedure vedtager denne liste. Den anden del af det årlige
program skal efter forslaget indeholde en liste over de uanmeldte kon-
trolbesøg, der skal gennemføres det næste år. Denne del af det årlige
program er fortroligt og fremsendes ikke til medlemsstaterne. De berørte
medlemsstater vil dog blive underrettet senest 48 timer inden besøget.
Ud
over evalueringer af medlemsstaterne enkeltvis vil der også kunne ske
tværgående evalueringer af flere medlemsstater ad gangen, eventuelt kun
for så vidt angår anvendelsen af bestemte dele af Schengen-reglerne (så-
kaldte regionale og tematiske evalueringer).
Ved fastlæggelsen af de årlige programmer vil der skulle tages hensyn til
risikoanalyser, som det europæiske agentur for forvaltning af det operati-
ve samarbejde ved EU-medlemsstaternes ydre grænser (Frontex) ifølge
forslaget til forordning hvert år skal udarbejde og fremsende til Kommis-
sionen. Risikoanalyserne skal bl.a. indeholde anbefalinger for prioritering
af evalueringsarbejdet
i forhold til såvel planlagte som uanmeldte besøg.
I forhold til den gældende evalueringsordning tager forslagene sigte på at
indføre mere præcise regler om sammensætningen af de eksperthold, der
skal gennemføre evalueringsbesøg i Schengen-landene. Det foreslås at
ekspertholdene skal sammensættes af Kommissionen ud fra en bruttoliste
over eksperter udpeget af medlemsstaterne. Eksperter fra Europol, Euro-
just
og andre relevante europæiske institutioner
kan herudover deltage
som observatører ved
evalueringerne.
De eksperter, der udpeges, skal
have passende praktisk erfaring og teoretiske kundskaber, herunder pas-
sende sprogkundskaber.
Endvidere indebærer Kommissionens forslag som noget nyt, at der også
som led i evalueringen skal ske kontrol af, at grænsekontrollen ved de
indre Schengen-grænser er ophævet. Efter den gældende ordning har
Schengen-evaluering kun rettet sig mod beskyttelsen af de ydre grænser
og mod anvendelsen af øvrige kompenserende foranstaltninger.
Forslaget
indebærer i forhold til den gældende ordning en mere detaljeret
regulering af opfølgningen på gennemførte evalueringer. Der lægges i
den forbindelse op til, at der på grundlag af hver evaluering skal udarbej-
des en rapport om de mangler eller svagheder, der er konstateret. Resul-
taterne skal klassificeres efter graden af efterlevelse af Schengen-
reglerne. Den berørte medlemsstat skal herefter inden 2 uger fremsætte
sine bemærkninger til resultaterne og inden
en måned
fremlægge en
handlingsplan for, hvordan der kan rettes op på eventuelle mangler og
svagheder. Efter en drøftelse af handlingsplanen i koordineringsgruppen
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal den pågældende medlemsstat herefter inden 6 måneder aflægge rap-
port til Kommissionen om gennemførelsen af handlingsplanen
og efter-
følgende hver tredje måned, indtil handlingsplanen er fuldt gennemført.
Der kan eventuelt ske supplerende
anmeldte eller uanmeldte
kontrolbe-
søg for at undersøge, om handlingsplanen gennemføres korrekt.
Ifølge forslaget skal Kommissionen hvert år fremlægge en rapport til Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet om gennemførte evalueringer i årets løb.
Rapporten skal offentliggøres.
Herudover indeholder forslagene en række regler af mere teknisk og pro-
ceduremæssig karakter, herunder bl.a. om beskyttelse af følsomme op-
lysninger i forbindelse med evalueringsarbejdet og om den nærmere
praktiske gennemførelse af evalueringsbesøg.
3.
Gældende dansk ret
Evaluering af gennemførelsen af Schengen-reglerne i de lande, som del-
tager i Schengen-samarbejdet, er ikke reguleret i dansk lovgivning. For-
slagene giver på den baggrund ikke anledning til at redegøre nærmere for
gældende dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til forordning har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser. For-
slaget vurderes endvidere ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Det bemærkes, at Danmark påtænker at tilslutte sig instrumentet i over-
ensstemmelse med artikel 4 i den danske protokol, hvorefter Danmark
som nævnt 6 måneder efter vedtagelse af en forordning træffer afgørelse
om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk ret.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring hos Rigspolitiet og Datatilsynet.
6.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har i begrundelserne for forslaget anført, at målet med
forslaget (at gøre Schengen-evalueringen mere effektiv) kun kan opnås
på fællesskabsniveau/EU-niveau.
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at forslaget må anses for at
være i overensstemmelse med nærhedsprincippet og kan i den forbindel-
se tilslutte sig Kommissionens betragtninger.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til forslagene.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side har man endnu ikke taget endelig stilling til forslaget.
Man er dog umiddelbart positiv over for forslaget.
9.
Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet om
forslaget til forordning om indførelse af en evalue-
ringsmekanisme til kontrol af anvendelsen af
Schengen-reglerne sendes –
ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folketingets Retsudvalg.
7