Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0662 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
Sagsbeh.:
Fil-navn:
Internationalt kontor
10/31756
CHC
Grundnotat
Grundnotat vedrørende listen over rejsedokumenter, der giver indehaveren ret til at
passere de ydre grænser, og som kan forsynes med visum, og om oprettelse af en
mekanisme til føring af denne liste (KOM(2010)662)
Nyt notat
Forslaget er omfattet af forbeholdet, men udgør en videreudbygning af Schengen-reglerne.
Resumé
Forslaget har til formål at indføre en mekanisme, som sikrer, at listen over rejsedokumenter,
der udstedes af tredjelande hele tiden opdateres, at rejsedokumenterne bliver teknisk vurde-
ret fra centralt hold, og at medlemslandene angiver deres holdning til, hvilke rejsedokumen-
ter de enkelte lande anerkender eller ikke anerkender til brug for udstedelse af et visum.
Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget har ingen
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Danmark deltager som følge af for-
beholdet ikke vedtagelsen af forslaget, men da forslaget udgør en udbygning af Schengen-
reglerne, skal Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen træffe afgørelse om, hvorvidt
det vil gennemføre afgørelsen i dansk ret. Regeringen støtter, at der skabes klarhed over,
hvilke rejsedokumenter der anerkendes af hvilke medlemslande til brug for indrejse og ud-
stedelse af visum.
1.
Baggrund
Ved ikrafttræden af Visumkodeks den 5. april 2010 blev Schengen-konventionens artikel 17,
stk. 3, litra a, ophævet. Det fremgik heraf, at Eksekutivkomiteen traf afgørelse om, hvilke rej-
sedokumenter der kan forsynes med visum, og udarbejdede på den baggrund ”Oversigt over
rejsedokumenter, som tredjelandsstatsborgere skal anvende ved visumudstedelse og græn-
sepassage”. Af de fælles konsulære instrukser, som også blev ophævet ved ikrafttræden af
Visumkodeks, fremgik forudsætningerne for, hvorvidt et rejsedokument kan forsynes med et
visum. Rådsforordning 789/2001, hvoraf medlemslandenes pligt til at supplere information
om ændringer i oversigten og Rådets generalsekretariats pligt til at udarbejde og revidere
oversigten fremgik, er også ophævet, da Visumkodeks trådte i kraft.
Da Visumkodeks trådte i kraft den 5. april 2010 ophørte den systematiske overvågning af li-
sterne over rejsedokumenter, som udstedes af tredjelande, således at medlemslandene ikke
nødvendigvis er forpligtet til at angive, hvorvidt de anerkender de på listen anførte rejsedo-
kumenter. Dette skaber en situation, hvor indehavere af visse rejsedokumenter ikke har sik-