Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0672 Bilag 2
Offentligt
926081_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
FødevareErhverv, EUK/Departementet 2.1/2.3
Sags.nr. 2215
Den 2. december 2010
FVM 833
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget om den fælles landbrugspolitik på vej mod 2020 - fremtidens ud-
fordringer: fødevarer, naturressourcer og landdistrikter
KOM (2010) 672
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 18. november 2010.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har den 18. november 2010 præsenteret sin meddelelse om reformkursen for den
fælles landbrugspolitik på vej mod 2020. Konkrete forslag forventes fremlagt til juli 2011. Medde-
lelsen fokuserer på, at reformen af den fælles landbrugspolitik skal tilvejebringe instrumenter med
henblik på at imødekomme de fremtidige nye udfordringer som fødevareforsyningssikkerhed, bære-
dygtig forvaltning af naturressourcer, klimaforandringer, global konkurrence, lokal beskæftigelse
og territorial balance. Kommissionen opstiller i meddelelsen tre optioner – 1) status quo med min-
dre tilpasninger, 2) mere balanceret, målrettet og bæredygtig støtte og 3) en mere omfattende re-
form af den fælles landbrugspolitik. Kommissionen beskriver hovedsageligt elementerne i option 2.
Baggrund
Kommissionen har den 18. november 2010 præsenteret sin meddelelse om den fælles landbrugspo-
litik på vej mod 2020 til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regi-
onsudvalget. Meddelelsen er modtaget i en dansk sprogversion den 23. november 2010. Forslag til
juridiske tekster forventes fremlagt i juli 2011.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingta-
gen til konkrete forslag.
Formål og indhold
Kommissionens meddelelse skitserer i meget generelle vendinger, hvilken retning Kommissionen
finder, at den fremtidige fælles landbrugspolitik skal tage. Dermed påbegyndes drøftelserne om
rammerne for EU’s landbrugspolitik for perioden 2014-2020. Meddelelsen indeholder ikke angivel-
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
926081_0002.png
se af nogen beløbsstørrelser for støtteniveauer eller budgetandele. Reformen af den fælles land-
brugspolitik skal ses i sammenhæng med forhandlingerne om de finansielle rammer, som ventes at
finde sted sideløbende med landbrugsforhandlingerne. Kommissionen har i meddelelsen fastholdt
behovet for en stærk fælles landbrugspolitik, struktureret omkring to søjler. Kommissionen argu-
menterer for, at den fælles landbrugspolitik skal forholde sig til de fremtidige nye udfordringer så-
som fødevareforsyningssikkerhed, bæredygtig forvaltning af naturressourcer, klimaforandringer,
global konkurrence, lokal beskæftigelse og territorial balance. Meddelelsen berører spørgsmålet om
omfordeling af den direkte støtte, redesign af søjle I og målretning af den direkte støtte, samt fast-
holdelse og udvidelse af den nuværende søjle II.
Kommissionen fremhæver følgende 3 overordnede udfordringer for den fælles landbrugspolitik:
1) Fødevareforsyningssikkerhed, det vil sige, at der skal produceres fødevarer til forbrugerne af høj
kvalitet og i et bredt udvalg, herunder lokale produkter. Produktionen vil i fremtiden være præ-
get af et mere konkurrencepræget miljø, større usikkerhed og øget prisvolatilitet.
2) Miljø og klimaforandringer, det vil sige, at man bør udnytte landbrugssektorens potentiale til at
bidrage til opfyldelse af EU’s klima- og energimål, herunder afbøde klimaforandringer og bi-
drage til reduktion af CO
2
udslip.
3) Territorial balance, fastholdelse af en territorial balance i erkendelse af, at landbrugsproduktion
er en afgørende faktor for økonomien i landdistrikterne gennem koblingen til tilknyttede sekto-
rer inden for særligt fødevarer, turisme og handel.
Ved at imødekomme disse udfordringer finder Kommissionen, at den fælles landbrugspolitik også
vil bidrage til Europa 2020 strategiens mål om intelligent, bæredygtig og inkluderende grøn vækst.
Fremtidige instrumenter
Den fælles landbrugspolitik skal ifølge Kommissionen også fremover baseres på 2 søjler, hvor søjle
I skal indeholde støtte, som ydes til alle landbrugerne på årlig basis, mens søjle II skal indeholde
støtteredskaber, der giver medlemsstaterne tilstrækkelig fleksibilitet til at afpasse støtten til med-
lemsstaternes særlige behov på en flerårig basis.
Direkte støtte (søjle I)
Den fremtidige direkte støtte, der ydes til aktive landbrugere, foreslås baseret på følgende princip-
per:
En afkoblet ensartet grundlæggende indkomststøtte til alle landbrugere på regionalt niveau, for-
udsat opfyldelse af krydsoverensstemmelseskravene. Denne støtte ventes underlagt et øvre støt-
teloft (capping).
En obligatorisk ”grøn” komponent til støtte, der baseres på enkle, generelle, ikke-aftalebaserede
og årlige miljøtiltag i EU, som for eksempel permanente græsarealer, grønt plantedække, om-
driftskrav og økologisk braklægning. Derudover foreslår Kommissionen, at man skal undersøge
muligheden for at inkorporere de krav, der gælder for de nuværende Natura 2000-områder og at
udbygge visse elementer af kravene om God Landbrugs- og Miljømæssig stand (GLM).
En supplerende indkomststøtte til landbrugere i områder med naturlige begrænsninger (herunder
ugunstigt stillede områder), der ydes under søjle 2.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
926081_0003.png
En for medlemsstaterne frivillig koblet støtte med henblik på at tage hensyn til særlige proble-
mer i visse regioner.
En fastsættelse af en enkel og specifik støtteordning for små landbrugere med henblik på at op-
retholde konkurrenceevnen og beskæftigelsen i landdistrikterne.
Forenkling af reglerne for krydsoverensstemmelse. Det skal overvejes at inddrage vandramme-
direktivet i anvendelsesområdet for reglerne om krydsoverensstemmelse, når direktivet er gen-
nemført.
Markedsforanstaltninger (under søjle I)
Kommissionen vil overordnet set fastholde den nuværende markedsorientering af den fælles land-
brugspolitik, idet Kommissionen dog vil foreslå en forenkling og justering af de nuværende mar-
kedsinstrumenter, herunder introducere yderligere elementer, som for eksempel forlængelse af in-
terventionsperioden, anvendelse af klausuler om forstyrrelse af markedet og støtte til privat oplag-
ring. Kommissionen vil forbedre sukkersektorens konkurrencedygtighed ved at foreslå, at det skal
undersøges, hvilke muligheder, herunder en eventuel kvoteudfasning, der er ved de nuværende suk-
kerkvoters ophør i 2014/15. Endelig foreslås det, at fødevareforsyningskædens funktionsmåde skal
forbedres, idet landbrugets andel af værditilvæksten er faldet. Fokus i denne sammenhæng er på
landmændenes forhandlingsposition, kontraktforhold, strukturudvikling og funktionen af derivat-
markedet
1
for landbrugsråvarer.
Landdistriktsudvikling (søjle II)
Kommissionen fremhæver, at landdistriktspolitikken, som en integreret del af den fælles landbrugs-
politik, har vist sin værdi ved at styrke bæredygtigheden af EU’s landbrugssektor. Landdistriktspo-
litikken skal fortsat bidrage til
landbrugets konkurrenceevne ved at fremme innovation og omstrukturering og mere effektiv
anvendelse af ressourcerne,
en bæredygtig forvaltning af naturressourcer, hvor der tages hensyn til miljøet, landskabspleje
og bevarelse af landarealernes produktionskapacitet, og
territorial balanceret udvikling i landdistrikterne i hele EU gennem en styrkelse af lokalområder,
kapacitetsopbygning og forbedring af lokale forhold.
Inden for denne ramme skal miljø, klimaændring og innovation være de retningsgivende temaer.
Der skal fastsættes indikatorer, som skal sikre en effektiv målopfyldelse, ligesom der skal fokuseres
på øget sammenhæng mellem landdistriktspolitikken og andre politikker for eksempel gennem en
fælles strategisk ramme for EU-fonde.
Derudover foreslår Kommissionen, at der etableres risikohåndteringsværktøjer til at tage bedre hånd
om indkomstsvingninger og markedsvolatilitet. Under landdistriktspolitikken foreslår Kommissio-
nen mulighed for et nyt indkomststabiliserende værktøj, som er i overensstemmelse med WTO’s
regler for grøn boks samt øget støtte til forsikringsinstrumenter og gensidige fonde. Kriterierne for
fordelingen mellem medlemsstaterne af midler til udviklingen af landdistrikterne skal overvejes.
1
Et derivat er et finansielt instrument, hvis værdi afhænger af udviklingen i det underliggende aktiv
.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
926081_0004.png
Endelig skal der ske en styrkelse og forenkling af kvalitets- og afsætningsfremme politikker med
henblik på at styrke konkurrenceevnen i landbrugssektoren.
Reformscenarier
Kommissionen finder, at der er tre overordnede optioner til videre overvejelse, hvor den ene er den
ovenfor beskrevne, mens de andre to reformscenarier alene skitseres meget kort. Disse er:
Option 1, der karakteriseres som et status quo scenarie, indebærer gradvise mindre tilpasninger af
den nuværende politiske ramme med fokus på justeringer og forbedringer af visse områder som for
eksempel omfordeling af støtten mellem medlemsstaterne.
Option 2 lægger op til reform, som beskrevet ovenfor, med den målsætning at gøre den fælles land-
brugspolitik mere bæredygtig og skabe bedre balance mellem forskellige politiske målsætninger.
Dette skal gøres gennem mere målrettede foranstaltninger.
Option 3 indebærer en mere omfattende reform af den fælles landbrugspolitik med stærk fokusering
på miljø og klimamålsætninger og gradvis ophævelse indkomststøtte og de fleste markedsforan-
staltninger.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen. Europa-Parlamentet forventes dog at
fremlægge en udtalelse på eget initiativ.
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for EU-budgettet, ligesom meddelelsen ikke i sig selv
har statsfinansielle, lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser. Idet meddelelsen vil
danne grundlag for det videre arbejde med reformen af landbrugspolitikken efter 2013 vil den dog
have afledte statsfinansielle konsekvenser for det danske bidrag til finansiering af landbrugspolitik-
ken samt erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af omfanget af landbrugsstøtten, som Danmark
modtager. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Høring
§ 2-udvalget(landbrug) er blevet hørt om meddelelsen på møde den 16. november 2010, og medde-
lelsen har endvidere været i skriftlig høring.
Landbrug & Fødevarer lægger vægt på, at EU’s landbrugspolitik også i fremtiden skal være fælles,
således at de samme regler gælder for alle landmænd i alle medlemsstater. Det er vigtigt, at der ta-
ges udgangspunkt i, at en ny fælles landbrugspolitik skal forbedre erhvervets konkurrenceevne, og
at der samtidig tænkes yderligere forenkling ind i lovgivningen. Der skal desuden skabes mere sy-
nergi og sammenhæng mellem EU’s forskellige ordninger, således at disse understøtter, og ikke
modarbejder, hinanden. Det gælder for eksempel definitionen af støtteberettigede arealer i forhold
til overgang til natur. Landbrug & Fødevarer ønsker ikke forsikringsordninger, men derimod en
markedsbaseret løsning af udfordringerne. Intervention kan i visse tilfælde være nødvendigt, men
det skal kun ske som en nødløsning. Endvidere er det vigtigt, at der sendes et signal om, at den di-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
926081_0005.png
rekte støtte sker som en honorering af de høje krav, der stilles til landmænd og producenter i EU. Et
konkret problem er, at der ikke er mulighed for at give éngangskompensation til de landbrug, der er
placeret i områder med særlige miljøudfordringer. Landbrug & Fødevarer finder, at støtte til ugun-
stigt stillede områder også bør kunne gives til områder med naturlige restriktioner i henhold til mil-
jølovgivningen.
Udgangspunktet for Landbrug & Fødevarer er en grundholdning om at fremme en stærk fælles eu-
ropæisk landbrugspolitik, der fremmer en konkurrencedygtig og markedsorienteret sektor. Politik-
ken skal bygge på en fælles finansiering, og samtidig forhindre, at der indføres konkurrenceforvri-
dende statsstøtte. Tilsvarende skal den fælles landbrugspolitik så vidt muligt bygge på ens ramme-
vilkår gennem blandt andet fælles EU-regler. Endelig skal man holde sig for øje, at EU’s land-
brugspolitik løbende skal afstemmes med udviklingen i de lande vi normalt konkurrerer med på det
globale marked; det skal blandt andet ske i regi af verdenshandelsorganisationen WTO.
I forhold til den aktuelle meddelelse, så skal det indledningsvist konstateres, at meddelelsen ikke
indeholder konkrete budgetovervejelser, konkrete satser, procentændringer m.v. En endelig vurde-
ring af meddelelsen må nødvendigvis kræve kendskab til disse elementer. Men med dette forbehold,
så efterlader meddelelsen et indtryk af, at Kommissionen i det anbefalede scenarie på nogle områ-
der bevæger sig i den rigtige retning – men ikke er ambitiøse nok. Det er Landbrug & Fødevarers
overordnede opfattelse, at den fælles landbrugspolitik i større grad skal målrettes mod to mål. For
det første skal politikken sikre en styrket konkurrenceevne for europæisk landbrug og fødevareindu-
stri; og for det andet skal politikken bidrage til at løse de udfordringer, som europæisk landbrug står
overfor i relation til blandt andet miljø og klima.
I forhold til behovet for en styrket konkurrenceevne, så er det holdningen hos Landbrug & Fødeva-
rer, at meddelelsen ikke i tilstrækkelig grad forholder til udfordringen fra den fortsatte globalisering
– og dermed behovet for en fortsat styrkelse af europæisk landbrugs og fødevareindustris konkur-
renceevne. Hvis ikke EU forstår at tage den udfordring op, så vil EU’s nuværende eksport af føde-
varer i stigende grad blive presset væk fra til globale marked og henvist til afsætning på de indre
marked; og samtidig må der forventes en øget import af fødevarer fra konkurrencedygtige lande.
Dermed vil man forsømme muligheden for at øge væksten og dermed muligheden for at skabe nye
arbejdspladser. Og netop landbrugs- og fødevaresektorens vigtige rolle som skaber af vækst og be-
skæftigelse i relation til EU’s vækststrategi – Europa 2020 – blev understreget af EU’s stats- og
regeringschefer på deres møde i marts 2010.
I forhold til ambitionerne om i større udstrækning at målrettet landbrugspolitikken mod at løse nog-
le af problemerne i relation til miljø og klima, så er der rigtige takter i Kommissionens oplæg. Det
gælder både i forhold til den direkte støtte (søjle 1) og i forhold til landdistriktspolitikken (søjle 2),
hvor man lægger op til, at landbrugspolitikken i stigende grad skal bruges til at fremme innovation
og grønne løsninger. Men det er vigtigt, at man giver mulighed for at præmiere de landbrug, som er
frontløbere på miljø og klimaområdet – hvad der generelt karakteriserer dansk landbrug og fødeva-
reindustri.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
926081_0006.png
I forhold til mere konkrete bemærkninger, så skal nedenstående punkter fremhæves:
Anerkendelse af frontløbere i forhold til Kommissionens forslag om en ”grøn” komponent
Kommissionen lægger op til, at man vil indføre en obligatorisk ”grøn” komponent, der skal styrke
den miljø- og klimamæssige hensyntagen i forbindelse med dyrkningen af landbrugsjorden. På dette
område er dansk landbrug generelt betydeligt længere en det øvrige EU – blandt andet med hensyn
til krav om efterafgrøder og reducerede kvælstofnormer. Det bør i forbindelse med den konkrete
udformning af dette element sikres, at lande/regioner (som for eksempel Danmark), der har været
frontløbere, anerkendes for denne indsats. Det skal med andre ord sikres, at de krav, der stilles for at
kunne modtage denne ”grønne” komponent, skal tage udgangspunkt i de gældende fælles EU-regler
således at strammere nationale bestemmelser betyder, at man umiddelbart kan modtage støtten.
Øget satsning på landdistriktspolitikken
Landbrug & Fødevarer mener, at den fremtidige landdistriktsstøtte bør have en øget fokus på både
en vækstdagsorden og en miljødagsorden. I forhold til miljødagsordnen så skal ikke mindst målret-
tede tiltag prioriteres højt. Disse skal blandt andet være med til at afhjælpe en række af de udfor-
dringer, som erhvervet står overfor i tilknytning til implementering af blandt andet vandramme- og
habitatdirektivet. Vækstdagsordnen skal blandt andet fokusere på klimaområdet, og sikre en øget
støtte til innovation, vidensformidling og investeringsstøtte til prioriterede områder.
For at fremme denne dagsorden bør Danmark have en mere rimelig andel af EU’s samlede landdi-
striktsbudget. Da de udfordringer, som landdistriktspolitikken skal bidrage til at løse, står i forhold
til den samlede landbrugsproduktion, bør Danmarks andel EU’s landdistriktsbudget afspejle Dan-
marks andel af EU’s samlede landbrugsproduktion – det vil sige en andel på omkring 2,5 %.
I forhold til især miljøområdet er det vigtigt at sikre, at de konkrete ordninger indeholder de nød-
vendige incitamenter – for eksempel i form af en engangskompensation – der sikrer den ønskede
udnyttelse. Endvidere bør det i forhold til den nuværende støtte til ugunstigt stillede områder vurde-
res, hvorvidt den også bør kunne ydes til arealer, der har en naturlig restriktion i forhold til miljø-
lovgivningen.
Endelig er det vigtigt, at den fremtidige landbrugspolitik, herunder ikke mindst landdistriktspro-
grammet, muliggør naturpleje som produktionsgren. Med den nuværende politik er der ofte et mod-
sætningsforhold mellem de krav, der stilles for at modtage enkeltbetaling og de målsætninger, der er
i landdistriktsprogrammet.
En ny fordeling af EU’s landbrugsstøtte mellem EU’s medlemslande
Et af de væsentlige temaer i diskussionen om den fremtidige landbrugspolitik er fordelingen af støt-
te mellem EU’s medlemslande. Landbrug & Fødevarer bakker op om, at man finder en bedre balan-
ce, der imødekommer de nye medlemslande. Men samtidig er det vigtigt at sikre – også set i relati-
on til ambitionen om at være konkurrencedygtige på det globale marked – at man sikrer, at de direk-
te betalinger understøtter de bedrifter, der producerer effektivt og med fokus på fødevaresikkerhed,
klima, miljø, dyrevelfærd m.v.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
926081_0007.png
En forenkling af landbrugspolitikken
En reel forenkling af den fælles landbrugspolitik kan kun ske i forbindelse med en reform af land-
brugspolitikken. Set i lyset af de meget komplicerede regelsæt, der gælder i forhold til den fælles
landbrugspolitik, så er det vigtigt at få det sat på dagsordnen. Det er vigtigt både i forhold til at sikre
at politikken er forståelig, men også for at lette de administrative omkostninger for landmænd og
virksomheder. Landbrug & Fødevarer er i færd med at udarbejde en liste med konkrete forslag.
Fastholdelse af nuværende markedsinstrumenter – og øget satsning på promotion
I forhold til markedsforanstaltninger støtter Landbrug & Fødevarer en fortsat markedsorientering af
EU’s landbrugspolitik. Men samtidigt er det nødvendigt, at der bevares et reelt og effektivt sikker-
hedsnet for de produkter, der allerede er omfattet af eksisterende markedsinstrumenter. Man bør
endvidere undersøge, om de senere års opstramninger af markedsinstrumenterne, for eksempel for
korn, fortsat er relevante i forhold til målsætningen om at skabe markedsbalance og -stabilitet.
Hvad angår risikohåndteringsværktøjer mener Landbrug & Fødevarer, at markedsstabilitet bør sik-
res via eksisterende instrumenter. Såfremt der, som foreslået i meddelelsen, indføres nye sikker-
hedsforanstaltninger lægger Landbrug & Fødevarer stor vægt på, at ordningerne er så transparente
og generelle som muligt. Ordningerne bør være fuldt ud EU-finansierede, og det skal sikres, at de
hverken er konkurrenceforvridende eller bidrager til renationalisering af landbrugsstøtten.
Med hensyn til afsætningsfremme finder Landbrug & Fødevarer det meget positivt, at Kommissio-
nen lægger op til en mere aktiv afsætningspolitik via promotion-ordningen. Det er vigtigt, at de af-
sætningsfremmende værktøjer kan implementeres på en enkel måde og primært bruges uden for
EU’s indre marked.
Overvejelser om en fjernelse af sukkerkvoterne
EU har netop færdigimplementeret sukkerreformen fra 2006, som har ført til en reduktion i EU’s
sukkerproduktion med 30 pct., herunder stop for sukkerroedyrkning i fem medlemslande. Det har
også betydet, at EU er gået fra at være eksportør til nettoimportør. Sektoren har således netop gen-
nemgået en kraftig effektivisering, og en udfasning af kvoterne vil sandsynligvis føre til stop for
sukkerproduktionen i yderligere områder. En udfasning af kvoterne skal således vurderes nøje i
forhold til andre markedsforanstaltninger, som kan give et nødvendigt stabilt grundlag for en fort-
sættelse af sukkerproduktionen. Fjernelse af kvoterne stiller skærpede krav til lige konkurrencevil-
kår mellem medlemslandene, hvilket i givet fald vil blive en afgørende faktor for en fortsættelse af
sukkerproduktionen i Danmark.
Indførelse af en basisindkomststøtte og overvejelser om at indføre et loft per bedrift
Kommissionen lægger op til at indføre en basisindkomststøtte og i den forbindelse overveje at ind-
føre et loft for betalingerne til store landbrug. Det er Landbrug & Fødevarers opfattelse, at de direk-
te betalinger fremadrettet skal ses som en honorering af de samfundsmæssige krav og ønsker, som
stilles til landbrugsproduktionen i EU, for eksempel i forhold til miljø, fødevaresikkerhed, dyrevel-
færd og klima – krav som produkter fra lande uden for EU, som vi konkurrerer med, ikke skal leve
op til. På den baggrund kan Landbrug & Fødevarer heller ikke støtte indførelsen af et støtteloft på
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
926081_0008.png
bedriftsniveau, da vil ramme de bedrifter, der søger at blive mere konkurrencedygtige gennem en
udnyttelse af størrelsesøkonomien.
Det bør endvidere sikres, at man på nationalt/regionalt niveau kan fastlægge, hvorvidt basispræmien
skal være en flat-rate betaling, som er ens per hektar inden for en landet/regionen, eller den skal
differentieres med udgangspunkt i de nuværende betalingsrettigheder. (Danmark betragtes som en
region). Der skal således sikres mulighed for, at de sektorer, hvor der i Danmark er, eller vil kom-
me, et tillæg til basisbetalingen under enkeltbetalingssystemet, fremover skal kunne modtage for-
holdsmæssigt den samme præmie.
Mulighed for en frivillig koblet støtte
Kommissionen foreslår, at det inden for nogle klart definerede grænser fortsat bør være muligt at
yde en begrænset koblet støtte. Landbrug & Fødevarer støtter denne mulighed, idet det blandt andet
af hensyn til en fortsat handyrproduktion (ungtyre) i Danmark sandsynligvis vil være nødvendigt at
have dette instrument til rådighed.
DI Fødevarer mener generelt, at den fælles landbrugspolitik bør indrettes, så den lever op til mål-
sætningerne i EU2020-strategien og aktivt bidrager til at understøtte vækst og konkurrenceevne i
Europa. Den fælles landbrugspolitik skal være markedsorienteret, skabe forsyningssikkerhed og
adgang til råvarer til konkurrencedygtige priser på en ressourceeffektiv måde, der tilgodeser hensyn
til miljø og klima. DI Fødevarer mener, at den direkte landbrugsstøtte skal omlægges og udfases så
en større del af EU’s budget bliver målrettet EU’s vækststrategi.
DI Fødevarer bemærker, at Kommissionens meddelelse i meget generelle vendinger skitserer, hvil-
ken retning Kommissionen finder, at den fremtidige fælles landbrugspolitik skal tage. Der lægges
op til, at den fælles landbrugspolitik skal bidrage til EU’s vækststrategi, hvilket er positivt. I den
forbindelse er det helt centralt, at reformen af den fælles landbrugspolitik ses i sammenhæng med
forhandlingerne om de finansielle rammer, som ventes at finde sted sideløbende med landbrugsfor-
handlingerne. Meddelelsen indeholder ikke angivelser af nogen beløbsstørrelser for støtteniveauer
eller budgetandele. DI Fødevarer mener, at den mest direkte vej til at bidrage til EU’s vækststrategi
vil være at overføre midler fra den direkte støtte til andre områder af EU’s budget, der understøtter
europæisk forskning og innovation, høj mobilitet, en effektiv energisektor, adgang til kapital for
iværksættere samt digitalisering. DI Fødevarer er betænkelige ved udsigten til, at omlægningen af
den fælles landbrugspolitik sker inden for rammerne af de eksisterende søjler. En mindre justering
af den direkte støtte og eventuel overførsel af midler til søjle 2 vil ikke være tilstrækkeligt til at sik-
re de nødvendige midler til vækstskabende initiativer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark lægger stor vægt på en øget markedsorientering og liberalisering af den fælles landbrugs-
politik med henblik på en afvikling af landbrugsstøtten på længere sigt. Danmark lægger vægt på, at
EU’s landbrugspolitik er bæredygtig i forhold til klima, natur, miljø og dyrevelfærd. Der er ikke
modsætning mellem på den ene side en støtteafvikling og på den anden side et fokus på bæredyg-
tighed. Endelig lægger regeringen vægt på, at drøftelserne om Kommissionens meddelelse ikke
foregriber de kommende forhandlinger om EU’s flerårige finansielle rammer.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
926081_0009.png
Fra dansk side henholder man sig generelt til det danske budget review høringssvar fra april 2008,
regeringens strategi for afviklingen af EU’s landbrugsstøtte fra maj 2008 (B75) samt regeringens
høringssvar ”På sporet af en ny landbrugspolitik” fra juli 2010.
Uden at foregribe resultatet af forhandlingerne om de nye flerårige finansielle rammer for perioden
efter 2013, og potentielle afledte budgetmæssige justeringer, har regeringen fremlagt én måde at
organisere den fælles landbrugspolitik inden for et givent budget indtil 2020 med henblik på at sikre
øget merværdi i EU som helhed ved at fremme Grøn Vækst.
Den danske regering er af den opfattelse, at tendensen i de seneste reformer og markedsorienterin-
gen af den fælles landbrugspolitik skal fortsætte, og at Europa 2020-strategien er en mulighed for at
tænke fremad, også i landbrugs- og fødevaresektoren. Europa 2020-strategiens mål bør være en del
af den fremtidige fælles landbrugspolitik, navnlig gennem øget fokus på forskning, udvikling og
innovation i landbrugs- og fødevaresektoren.
Den europæiske landbrugs- og fødevaresektors evne til at overleve i fremtiden, er tæt knyttet til
sektorens evne til at være innovativ og aktivt bruge sin faglighed, snarere end at basere sig på klas-
siske støttemekanismer.
Fra et dansk synspunkt skal den fælles landbrugspolitik i perioden 2014-2020 have et meget stærke-
re fokus på håndtering af nye udfordringer og at levere offentlige goder.
Den fælles landbrugspolitik har potentialet til at være en del af løsningen på mange af de nye udfor-
dringer, og at bidrage til at udforske nye indtjeningsmuligheder og en bæredygtig udvikling. For
eksempel hvordan man kan skabe en effektiv vandforvaltning og forvaltning af biodiversitet, føde-
varesikkerhed, håndtering af klimaændringer, højere miljømæssige hensyn, og levering af grøn
energi.
Én måde at nytænke den fælles landbrugspolitik på, er at skabe en mere målrettet og moderne søjle
I og søjle II i perioden 2014-2020. Den nye ordning for direkte betalinger kan bestå af en grundlæg-
gende præmie til rådighed for alle landbrugere - på regionalt niveau. En anden del af søjle I kan
udbetales til landbrugerne som en top op for at levere offentlige goder. Og det bør være enkelt at
administrere. Søjle II kan have et stærkere fokus på projekter, der baseres på innovation og udvik-
ling i landdistrikterne, ved hjælp af understøttende rammebetingelser (for eksempel uddannelses-
programmer, ny teknologi m.v.). Dette er for at sikre Grøn Vækst i overensstemmelse med Europa
2020 strategien.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede meddelelsen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29.-30. november
2010. Der var grundlæggende opbakning fra medlemsstaterne til de meget overordnede målsætnin-
ger. En stor gruppe af medlemsstater Frankrig, Spanien, Portugal, Østrig, Italien, Grækenland, Ir-
land, Polen, Ungarn mv. ønskede at sikre en høj indkomststøtte, en stærk regulering af landbrugs-
markederne, udvikling af nye forsikringsordninger, og at der blev taget hensyn til europæisk land-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
926081_0010.png
brug i handelsforhandlingerne med tredjelande. Frankrig støttede Kommissionens model med 3 lag
i den direkte støtte. Tyskland, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Nederlandene og Danmark lagde
stor vægt på en yderligere markedsorientering af den fælles landbrugspolitik med større fokus på
konkurrenceevne, innovation, klima og miljø. Tyskland lagde vægt på at bevare den nuværende
indkomststøtte. Storbritannien og Danmark lagde vægt på, at landbruget på sigt skulle kunne klare
sig uden indkomststøtte. En række medlemsstater som Polen, Rumænien, Letland, Tjekkiet, Portu-
gal, Spanien, Storbritannien talte for en ny fordeling af den direkte støtte, der ikke var baseret på
historiske kriterier og gerne en ensartet støtte per hektar. Langt hovedparten af medlemsstaterne var
bekymrede for yderligere administrative byrder særligt i forhold til det nye grønne lag 2 i den direk-
te støtte. Kommissionen understregede, at forenkling skulle indarbejdes løbende, og at der ikke ville
blive tale om egentlige nye krav i lag 2.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 26. november 2010 forud for rådsmø-
det (landbrug og fiskeri) den 29.-30. november 2010, jf. samlenotat oversendt den 18. november
2010.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
10