Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0743 Bilag 1
Offentligt
995853_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæi-
ske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget.
- Den europæiske handlingsplan for digital forvaltning 2011-2015
KOM (2010) 743
22. december 2010
IT- og Telestyrelsen
Resumé
Kommissionens meddelelse indeholder en europæisk handlingsplan for digital
forvaltning 2011-2015 med undertitlen ”Intelligent, bæredygtig og innovativ of-
fentlig forvaltning ved hjælp af IKT”. Handlingsplanen er et initiativ under Eu-
ropas Digitale Dagsorden (EU’s IKT-strategi). Handlingsplanen skal implemen-
tere prioriteterne i Malmø-ministerdeklarationen om digital forvaltning.
Handlingsplanen har fokus på borgernes og virksomhedernes styrkede mulighe-
der for at anvende elektroniske forvaltningstjenester, herunder på tværs af lan-
degrænserne. Endvidere fokuseres der på, hvordan it kan bidrage til generel ef-
fektivisering i samfundet, herunder reducering af administrative byrder, hvilket
også kan afstedkomme miljømæssige gevinster. Endelig skal der skabes de nød-
vendige forudsætninger og katalysatorer for, at prioriteterne kan realiseres.
Kommissionen har til hensigt at oprette en ekspertgruppe på højt niveau, som
skal koordinere og evaluere implementeringen af handlingsplanen.
1. Baggrund
Kommissionen lancerede i april 2006 som et led i i2010-initiativet
1
en handlings-
plan for hurtigere indførelse af digital forvaltning (på engelsk kaldet eGovern-
ment) i Europa
2
. Den nye handlingsplan for digital forvaltning vil skulle fortsætte
arbejdet hermed og er udarbejdet af Kommissionen blandt andet på baggrund af
drøftelser i en ekspertgruppe nedsat under i2010-initiativet. Denne gruppe består
af eksperter fra medlemsstaterne og har eksisteret siden 2006.
Kommissionen offentliggjorde den 3. marts 2010”Europa
2020-strategien”
med
undertitlen
”Intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst”
3
. I Europa 2020 har
Kommissionen udpeget syv ’flagskibsinitiativer’, som skal bidrage til gennemfø-
relse af målene i den nye strategi.
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
1
“i2010 – Et europæisk informationssamfund som middel til vækst og beskæftigelse”,
KOM(2005) 229
2
KOM(2006) 173
3
KOM (2010) 2020
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995853_0002.png
Det første af disse flagskibsinitiativer er Europas Digitale Dagsorden, som blev
offentliggjort den 19. maj 2010 i meddelelsen
”En digital dagsorden for Euro-
pa”
4
.
Europas Digitale Dagsorden efterfølger det hidtidige i2010-initiativ som
EU’s nye IKT-strategi, og den nye europæiske handlingsplan for digital forvalt-
ning er således et initiativ under den nye strategi.
Den nye handlingsplan for digital forvaltning tager udgangspunkt i målet om im-
plementering af Malmø-ministerdeklarationen, som blev vedtaget på minister-
konferencen om digital forvaltning i Malmö i november 2009
5
.
Malmø-ministerdeklarationen definerer særligt fire politiske prioriteter:
Borgerinddragelse – styrket inddragelse af borgere og virksomheder
Øget mobilitet på det indre marked
Øget effektivitet og produktivitet
Skabelse af forudsætninger og katalysatorer for ovenstående prioriteter
2. Formål og indhold
Handlingsplanen skal understøtte skabelsen af en bæredygtig og inkluderende vi-
denbaseret økonomi, som det er skitseret i Europa 2020-strategien.
Handlingsplanens udgangspunkt er, at der i EU er behov for mere åbne, fleksible
og sammenhængende digitale forvaltningstjenester. Målet er at styrke inddragel-
sen af borgere og virksomheder, øge mobiliteten på det indre marked og sikre, at
offentlige tjenester bidrager til en økonomi, som bygger på fremtidens netværk.
Handlingsplanen har følgende fire overordnede prioriteter:
Styrket inddragelse af borgere og virksomheder
Borgernes, virksomhedernes og andre organisationers evne til at agere i viden-
samfundet skal styrkes. Derfor skal digitale forvaltningstjenester i højere grad le-
ve op til brugernes forventninger, og de skal designes til brugernes behov og ger-
ne i samarbejde med brugerne. Tjenesterne skal give nem adgang til offentlig in-
formation, sikre øget gennemsigtighed og gøre virksomheders og borgeres invol-
vering i beslutningsprocesser mulig.
Øget mobilitet på det indre marked
De fleste offentlige, internetbaserede tjenester virker ikke på tværs af grænserne,
hvilket er til ulempe for borgernes og virksomhedernes mobilitet. Problemfri tje-
nester på tværs af grænserne bør udvikles, så iværksættere kan oprette og drive
en virksomhed hvor som helst i EU-landene, ligesom borgerne bør kunne studere,
arbejde, bo, modtage sygesikring og blive pensioneret overalt i EU.
IT- og Telestyrelsen
Side 2/5
4
KOM (2010) 245
E-government ministerdeklaration, 18. november 2009: http://www.egov2009.se/wp-
content/uploads/Ministerial-Declaration-on-eGovernment.pdf
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995853_0003.png
Øget effektivitet og produktivitet
Ved hjælp af initiativer inden for digital forvaltning kan administrative opgaver
reduceres, organisatoriske processer kan optimeres, og et bæredygtigt samfund
kan fremmes.
Skabelse af forudsætninger og katalysatorer for prioriteterne
Interoperabilitet på tværs af grænser bør fremmes ved hjælp af åbne standarder
og digital id /digital signatur, og innovation af digital forvaltning bør styrkes.
Kommissionen vil for at sikre implementeringen af de fire prioriteter oprette en
ekspertgruppe på højt niveau med deltagelse af repræsentanter for medlemslan-
dene. Gruppen skal diskutere, koordinere og evaluere handlingsplanen og imple-
menteringen af den.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Området er ikke direkte reguleret af dansk lovgivning.
6. Konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ikke statsfinansielle konsekvenser og forventes ikke at
have konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Det kan ikke afvises, at initiativer, som kan tænkes at tage udgangspunkt i denne
meddelelse, på et senere tidspunkt vil kunne have positive samfundsøkonomiske
og/eller miljømæssige konsekvenser. Hensigten med handlingsplanen er at skabe
en række positive forandringer for borgernes og virksomhedernes anvendelse af
digitale forvaltningstjenester. En opfyldelse af de konkrete initiativer i handlings-
planen skønnes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser for effektivite-
ten og væksten i samfundet generelt. Opfyldelse af de konkrete initiativer kan og-
så have positive miljømæssige konsekvenser, herunder ved at it bidrager til en re-
duceret CO
2
-udledning til gavn for klimaet, samt bidrager til borgernes inddra-
gelse i samfundet. Dette kan imidlertid først vurderes i forbindelse med de kon-
krete initiativer.
Området er som anført oven for under punkt 5 ikke direkte reguleret af dansk
lovgivning. Hvis det fra Kommissionens side eller fra regeringens side på et se-
nere tidspunkt vurderes, at udvalgte initiativer bør understøttes af egentlig lov-
givning, vil udarbejdelsen heraf følge de sædvanlige procedurer herfor, såsom
separate EU-procedurer med henblik på vedtagelse af direktiver mv. eller ved
fremsættelse af lovforslag i Folketinget.
IT- og Telestyrelsen
Side 3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995853_0004.png
7. Høring
Meddelelsen vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommuni-
kation.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen er blevet præsenteret af Kommissionen i Rådets arbejdsgruppe for
informationssamfundet og telekommunikation, men der har endnu ikke været
drøftelser om meddelelsen i gruppen blandt medlemsstaterne.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i, at EU står over for vigtige beslutninger
om, hvordan man skal opbygge en sammenhængende digital økonomi og et digi-
talt indre marked, og er positivt indstillet over for handlingsplanen.
Danmark arbejder generelt for at udbrede anvendelsen af it, så teknologien bliver
brugt som løftestang for nye arbejdsgange i den borgernære service og frigør of-
fentlige medarbejdere fra unødige rutineopgaver. Det er blandet andet et mål at
øge borgernes anvendelse af digital selvbetjening, så borgerne selv indtaster de
oplysninger, som det offentlige skal anvende i sin sagsbehandling.
Den 3. juni 2010 offentliggjorde OECD efter ønske fra regeringen, KL og Dan-
ske Regioner en analyse af Danmarks digitaliseringsindsats i den offentlige sek-
tor. OECD roser Danmark som et digitalt foregangsland, om end der ses en fort-
sat udfordring i at realisere gevinsterne og det fulde potentiale ved digitalisering.
Regeringen, KL og Danske Regioner har den 12. juni 2010 indgået aftale om, at
der skal udarbejdes en ny ambitiøs fællesoffentlig digitaliseringsstrategi. Strate-
gien skal afløse den aktuelle fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der udløb ved
udgangen af 2010.
I forhold til opbygningen af en sammenhængende digital økonomi og et digitalt
indre marked lægges der fra dansk side særligt vægt på følgende:
At der er stort fokus på EU-borgernes digitale færdigheder.
At det digitale indre marked styrkes, herunder nedbrydelse eller minimering
af barrierer for e-handel, styrkelse af forbrugernes rettigheder samt øget stan-
dardisering og bedre udnyttelse af standarder.
At EU's konkurrenceevne styrkes gennem udnyttelse af mulighederne i et
åbent og tilgængeligt informationssamfund, herunder øget brug af IKT-
baserede forretningsmodeller.
At EU kommer i front med at udvikle og implementere teknologiske løsnin-
ger med henblik på bedre velfærd og offentlige tjenesteydelser, f.eks. til
sundhed, ældre og mennesker med handicap.
At IKT-løsninger fremmes på områder, hvor det giver mærkbare forbedringer
af effektivitet og produktivitet.
At der ved udformningen af IKT-løsninger også tages hensyn til tilgængelig-
hed for mennesker med handicap.
IT- og Telestyrelsen
Side 4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
995853_0005.png
Derudover arbejder regeringen generelt for, at der er fokus på at fremme brugen
af grønne IKT-løsninger, der bidrager til en reduktion af CO2-udledningen.
Generelt falder målene i handlingsplanen inden for de danske prioriteter. En ræk-
ke af de danske fokusområder prioriteres desuden særligt i handlingsplanen, her-
under PEPPOL-projektet (arbejde vedrørende elektronisk indkøb og fakturering),
STORK (arbejde vedrørende e-signatur), tilgængelighed og miljøvenlig anven-
delse af it (grøn it).
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
IT- og Telestyrelsen
Side 5/5