Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0775 Bilag 1
Offentligt
985835_0001.png
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
15. april 2011
Single Euro Payments Area (SEPA)
Forslag til forordning om tekniske krav til kreditoverførsler og direkte
debiteringer i euro og om ændring af forordning (EF) nr. 924/2009,
KOM(2010) 775
Resumé
Kommissionen har den 16. december 2010 fremsat forslag til forordning
om tekniske krav til kreditoverførsler og direkte debiteringer i euro og om
ændring af forordning (EF) nr. 924/2009.
Det indre marked for betalingstjenester i euro - the Single Euro Payments
Area (SEPA) - er et initiativ fra den europæiske banksektor, der er støttet
af Kommissionen og Den Europæiske Centralbank og har til formål at
gøre elektroniske eurobetalinger indenfor EU/EØS let tilgængelige og
forbrugervenlige. Elektroniske betalinger kan fx være brug af betalings-
kort eller bankoverførsler. Ideen med projektet er at sikre effektiv konkur-
rence og sikre, at der ikke er forskel på ordningerne for grænseoverskri-
dende og indenlandske betalinger. SEPA projektet har fuld opbakning fra
Kommissionen og Den Europæiske Centralbank. Banksektoren har haft
mulighed for at udbyde de første SEPA produkter siden den 28. januar
2008. Kommissionen har i december 2010 fremsat forslag til forordning,
der har til formål at fastlægge slutdatoerne for overgang til SEPA.
1.
Baggrund og indhold
Det indre marked for betalingstjenester i euro - the Single Euro Payments
Area (SEPA) - er startet som et primært markedsstyret projekt, som har fået
og får væsentlig støtte fra både Kommissionen og Den Europæiske Central-
bank, og som har til formål at gøre elektroniske betalinger i euroområdet let
tilgængelige og forbrugervenlige. Elektroniske betalinger kan fx være brug
af betalingskort eller overførsler mellem konti.
Formålet med SEPA er at effektivisere betalinger i euro, således at der ikke
skelnes mellem indenlandske og grænseoverskridende transaktioner i euro i
EU og EØS-landene. Midlet er at opbygge én fælles standard for betalinger
i euro for herigennem at fjerne de eksisterende nationale barrierer for græn-
seoverskridende betalinger, fremme konkurrencen mellem betalingsydelser
og understøtte den økonomiske integration i EU.
Den europæiske banksektor har haft mulighed for at udbyde de første SEPA
produkter siden den 28. januar 2008. I Danmark har danske pengeinstitutter
således fra 28. januar 2008 kunnet tilbyde kunder at foretage overførsler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
985835_0002.png
2/5
mellem konti i euro ved brug af ”SEPA Credit Transfers”. Fra den 2. no-
vember 2009 har det med ”SEPA Direct Debit” været muligt at foretage di-
rekte betalingstræk på kundernes konto i stil med Betalingsservice i Dan-
mark. I forbindelse med ”SEPA Direct Debit” deltager Nationalbanken i det
fælleseuropæiske clearingssystem, STEP2, på vegne af et antal pengeinsti-
tutter, der har tilsluttet sig et fælles engagement, som er åbent for alle pen-
geinstitutter i Danmark. Nogle danske banker har valgt selv at være direkte
deltagere i STEP2.
Kommissionen har fremsat forslag til forordning, der har til formål at fast-
lægge slutdatoerne for overgang til SEPA. Baggrunden for forslaget er, at
pga. den langsomme migration er alle kategorier af interesserede parter ved
at nå til erkendelse af, at det kan blive nødvendigt med en juridisk bindende
slutdato for at sikre en vellykket afslutning af projektet. Fuldstændig inte-
gration af betalingsmarkedet vil først blive opnået, når betalingsinstrumen-
ter for hele Unionen har erstattet alle de traditionelle indenlandske instru-
menter. For at nå dette mål ønsker EU-Kommissionen, at der ved denne
forordning indføres slutdatoer for migration for kreditoverførsler og direkte
debiteringer i euro. Kommissionen foreslår, at slutdatoer er 24 måneder ef-
ter forordningens ikrafttræden for direkte debiteringer og 12 måneder for
kreditoverførsler.
Forordningen indeholder ligeledes en overgangsordning for ikke-euro lan-
de. Slutdatoerne finder anvendelse på medlemsstaterne i euroområdet tidli-
gere, mens medlemsstaterne udenfor euroområdet indrømmes en over-
gangsperiode (3-4 år) i betragtning af det begrænsede omfang af deres beta-
lingstransaktioner i euro.
Udover de endelige implementeringsdatoer indeholder forslaget ligeledes
forbud mod (multilaterale) interbank-gebyrer på SEPA Direct Debit efter en
overgangsperiode. Formålet er at undgå, at disse gebyrer kommer til at ud-
gøre en kollektivt aftalt bund for de gebyrer, som kreditorerne (betalings
modtagerne) kan forhandle sig frem til hos deres respektive banker.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet forventes at støtte en slutdato for overgang til SEPA.
Europa-Parlamentet har i sine beslutninger af 12. marts 2009 og 10. marts
2010 om gennemførelsen af SEPA understreget vigtigheden af at sikre hur-
tig migration til SEPA. Europa-Parlamentet henviser til, at alle involverede
parter er enige om, at det er absolut nødvendigt at fastsætte en frist, hvis
SEPA skal lykkes.
3.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at målene med forslaget ikke i tilstrække-
lig grad kan realiseres af medlemsstaterne. Uden en fælles frist på EU-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
985835_0003.png
3/5
niveau vil manglende koordinering medlemsstaterne imellem og de interes-
serede parter imellem føre til problemer i forbindelse med overgangen til
SEPA og i værste fald forhindre reel migration. Et integreret marked for be-
talinger i euro kræver en indsats på EU-plan, eftersom de underliggende
standarder, bestemmelser og processer skal være ens i alle medlemsstaterne.
Hertil kommer, at kun en koordineret indsats på EU-plan mellem efter-
spørgsels- og udbudssiden kan give adgang til alle de potentielle netværks-
fordele.
Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Betalingstjenestedirektivet udgør det juridiske grundlag for de europæiske
bankers arbejde med at etablere SEPA. Direktivet blev implementeret i
Danmark pr. 1. november 2009 med lov om betalingstjenester.
5.
Høring
Finansrådet støtter den foreløbige danske holdning, som den er beskrevet
under punkt 7.
Finansrådet finder, at betalinger gennemført via Large Value Paymen Sy-
stems generelt skal undtages fra forordningens anvendelsesområde. Dette
vil sikre, at fx Euro 1 og TARGET2 betalinger undtages fra forordningen.
Finansrådet er bekymret for, at EU-kommissionen tildeles for bred kompe-
tence, særligt i relation til videreudvikling af SEPA. Herudover ønsker Fi-
nansrådet ensartede sanktioner på tværs af landene, således at der kan sikres
et level playing field.
Finansrådet finder, at forbuddet mod (multilaterale) interbankgebyrer på
SEPA Direct Debit efter en overgangsperiode skal udgå af teksten. Finans-
rådet uddyber det med, at et forbud mod opkrævning af interbankgebyrer
kombineret med, at forordningen indeholder krav om, at udbyderen af en
betalingstjeneste skal give adgang for Credit Transfers og Direct Debits, i
realiteten betyder, at en betalingstjenesteudbyder ved lov bliver påtvunget at
levere en ydelse samtidig med, at der fastsættes forbud mod, at udbyderen
opkræver et gebyr for denne ydelse.
Dansk Erhverv finder, at implementeringen af SEPA generelt skal tage hen-
syn til velfungerende nationale betalingssystemer, så man ikke ødelægger
muligheden for nationale betalingssystemer som Dankortet mv. Det be-
mærkes, at Forordningen alene vedrører kreditoverførsler og direkte debite-
ring og ikke kortbetalinger. Forordningen har således isoleret set ikke be-
tydning for kortbetalinger, herunder Dankortet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
985835_0004.png
4/5
Danmarks Rederiforening og Dansk Aktionærforening støtter den foreløbi-
ge danske holdning, som den er beskrevet under punkt 7.
6.
Andre landes holdninger
Generelt er der opbakning til en ambitiøs tidsplan for implementering. Imid-
lertid har enkelte lande væsentlige udfordringer med forslaget i forhold til
implementeringsfristerne.
7.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side støttes forslaget om effektivisering af betalingsinfrastruktu-
ren i Europa gennem etableringen af SEPA.
Fra dansk side findes, at det vil være mest hensigtsmæssigt med én migrati-
onsdato, således at der er 24 måneder til migration vedrørende både kredit-
overførsler og direkte debiteringer.
8.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Det vil umiddelbart ikke være nødvendigt at ændre lovgivningen med hen-
blik på at leve op til forordningens bestemmelser. Ligeledes forventes for-
slaget ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at SEPA migration vil kunne føre til mere ensarte-
de konkurrencevilkår og en besparelse på driftsudgifter til opretholdelse af
mange betalingsplatforme. Dette vurderes at have en positiv samfundsøko-
nomisk effekt.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Effekterne i Danmark må umiddelbart forventes at være beskedne, idet
transaktionsomfanget i euro udgør en relativ lille del af alle de transaktio-
ner, hvor danske aktører er en part. Omkostninger for danske virksomheder
ved at have aktiviteter i forskellige eurolande vil blive reduceret, f.eks. vil
det blive muligt for en koncern at styre sin likviditet i euro centralt, og på
længere sigt kan øget konkurrence på markedet for betalingstjenester i EU
medføre lavere priser til gavn for også danske forbrugere og virksomheder.
Dette opvejes dog i nogen grad af de investeringsomkostninger, der er for-
bundet med projektet.
Effekterne af forordningen for danske pengeinstitutter må umiddelbart for-
ventes at være beskedne, idet pengeinstitutterne allerede har gennemført
mange af de tiltag, som forordningen nu stiller lovkrav om, for så vidt angår
grænseoverskridende eurobetalinger. For erhvervskunder indebærer forord-
ningen, at de skal kunne sende og modtage særlige standarder, når de fil-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
985835_0005.png
5/5
transmitterer betalingsinstruktioner til/fra banken, hvilket kan betyde sy-
stemmæssige ændringer.
Danske pengeinstitutter tilbød ikke et direkte debiteringsprodukt i euro før
SEPA Direct Debit. Derfor har en forordning, der fastlægger en slutdato for
andre direkte debiteringsprodukter end SEPA Direct Debit, ingen betydning
for danske pengeinstitutter.
For SEPA Credit Transfer betyder forordningen, at også indenlandske over-
førsler mellem konti i euro skal foretages med en SEPA løsning. Det får en
mindre betydning for danske pengeinstitutter. I dag er det kun institutternes
grænseoverskridende kreditoverførsler, der gennemføres som SEPA Credit
Transfer. Under forordningen vil de indenlandske kreditoverførsler i euro
sumclearingen således fremadrettet skulle lægges om til SEPA Credit
Transfer.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om SEPA. Kom-
missionens forslag til forordning om slutdato på SEPA har ikke tidligere
været forelagt Folketingets Europaudvalg.