Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2010) 2020 Bilag 7
Offentligt
Socialministeriet
Socialøkonomi
J.nr. 2010-3103
cjk
25. juni 2010
Notat
om
målgruppen for indsatsen mod fattigdom og social eksklusion
i EU´s 2020 strategi
I Kommissionens meddelelse af 3. marts 2010 foreslog Kommissionen Det
Europæiske Råd et mål for Europa 2020 om at løfte 20 mio. EU-borgere ud af
risiko for fattigdom. Målgruppen for indsatsen mod fattigdom blev defineret
ved en indikator, som angiver antallet af personer med en indkomst under 60 %
af medianindkomsten i de enkelte lande. I alt ca. 80 mio. borgere har en ind-
komst under denne medianindkomst i EU.
De efterfølgende drøftelser har ændret fokus for indsatsen og målgruppen: Må-
let er at fremme social inklusion, særligt gennem en reduktion af fattigdom, ved
at løfte mindst 20 mio. mennesker ud af risiko for fattigdom og social eksklusi-
on. Målgruppen er personer, der er i risiko for fattigdom og eksklusion, og der
har været enighed om at definere denne gruppe gennem tre indikatorer: I risiko
for fattigdom (60 pct. af medianindkomsten), oplever materielle afsavn og lever
i husholdninger uden for beskæftigelse.
For det første er det væsentligt, at fokus nu er på at fremme social inklusion,
særligt gennem en reduktion af fattigdom. Det afspejler, at social inklusion
handler om mere end økonomi – på samme måde som at fattigdom er en fler-
dimensionel problemstilling. Social inklusion er en væsentlig faktor i forhold
til personers og familiers evner og muligheder for at deltage i samfundet på lige
fod med andre – og man kan godt opleve social udstødelse, uden at man ople-
ver at være økonomisk fattig.
For det andet er det ændrede fokus for indsatsen også blevet afspejlet i mål-
gruppedefinitionen. Den består nu ikke kun af personer, som har en indkomst
under 60 % af medianindkomsten, men også af personer der oplever, at de lider
materielle afsavn, og af personer, der lever i husholdninger, hvor ingen er i
beskæftigelse.
Bag denne ændring i målgruppen ligger blandt andet en anerkendelse af, at
netop relationen til arbejdsmarkedet er meget vigtig i forhold til, hvorvidt man
er socialt inkluderet i samfundet. Flere lande, herunder Danmark, har således
talt for at målgruppen defineres ved flere indikatorer – blandt andet for at af-
spejle, at fattigdom og social eksklusion er mangesidet.
Side
1
af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Desuden er der meget stor forskel på de udfordringer, som EU landene står
overfor: Der er lande, som står overfor at skulle løfte hele befolkningens leve-
standard, fx ved at fokusere på at mindske antallet af personer, der oplever
materielle afsavn. Modsat er der lande, hvor den generelle levestandard gør, at
meget få personer oplever materielle afsavn, men hvor dét at befinde sig uden-
for arbejdsmarkedet udgør en særlig risiko for at blive social udstødt, hvorfor
man ønsker at mindske antallet af personer i husholdninger udenfor beskæfti-
gelse.
Den samlede målgruppe af personer i risiko for fattigdom og social udstødelse
er skønnet til at udgøre ca. 120 mio. borgere i EU. Det vurderes, at små 1 mio.
mennesker udgør den samlede målgruppe i Danmark. Det er vigtigt i den for-
bindelse at bemærke, at dette ikke er udtryk for, at små 1 mio. danskere er fat-
tige eller socialt udsatte.
Vi havde fra dansk side gerne set, at målgruppen var blevet indsnævret betyde-
ligt, for eksempel ved at se på fællesmængder mellem indikatorerne, blandt
andet for at sikre, at indsatsen rettes mod de personer, der har mest brug for
den. Det er afgørende, at man i den kommende indsats hjælpen dem, der har
mest behov for det, og ikke bare høster de lavthængende frugter. Det vurderes,
at de supplerende indikatorer har styrket dette ved at pointere, at social eksklu-
sion omfatter andet og mere end økonomi.
Målets størrelse og ambitionsniveauet for indsatsen er det samme: 20 mio.
mennesker skal løftes ud af risiko for fattigdom og social udstødelse. Men det
er blevet tydeliggjort, hvilke problemer målgruppen har og dermed, at de kan
have andre problemer og udfordringer, end en relativ lav indkomst. På bag-
grund heraf kan landene frit vælge nationale indikatorer på det eller de områ-
der, som er mest relevant i forhold til de nationale udgangspunkter og priorite-
ter. I den forbindelse skal det samtidigt anskueliggøres, hvordan opnåelse af de
nationale mål vil bidrage til det samlede EU mål.
Side 2 af 2