Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0105
Offentligt
912393_0001.png
Udenrigsminister Lene Espersen
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. november 2010
Lovafdelingen
Birgitte Broberg
2010-780/21-0045
BBO41572
Kære udenrigsminister
Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes ved-
lagt besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende KOM (2010) 105, som
Folketingets Europaudvalg har stillet udenrigsministeren den 6. oktober
2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Med venlig hilsen
Lars Barfoed
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 2 vedrørende KOM (2010) 105 fra Folketingets Euro-
paudvalg:
”Ministeren bedes – i forlængelse af Europaudvalgets møde
den 1. oktober 2010 – redegøre for, om de nye regler for lov-
valg i forbindelse med skilsmisse og separation i Kommissi-
onens forslag kan betyde, at en ung kvinde, der i forbindelse
med sit ægteskab har accepteret, at det skal være underlagt
lovgivningen i f.eks. et katolsk land, hvor skilsmisse er meget
svært at opnå, så ikke kunne blive skilt i Danmark?”
Svar:
Kommissionens forslag til Rådets forordning om indførelse af et forstær-
ket samarbejde om lovvalgsreglerne i forbindelse med skilsmisse og se-
paration (KOM (2010) 105) udmønter den bemyndigelse til at indføre et
indbyrdes forstærket samarbejde om lovvalgsreglerne i forbindelse med
skilsmisse og separation, som Rådet har meddelt en række medlemssta-
ter.
Forordningen vil kun være bindende for de medlemsstater, der deltager i
det forstærkede samarbejde. De foreslåede lovvalgsregler vil derfor kun
finde anvendelse i skilsmisse- eller separationssager, der behandles i en
af disse medlemsstater.
Forordningen er omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og
indre anliggender. Den vil derfor hverken være bindende for eller finde
anvendelse i Danmark. De foreslåede lovvalgsregler vil således ikke
kunne anvendes i skilsmisse- og separationssager, der behandles her i
landet.
Det afgøres efter regler om international kompetence, om en medlemsstat
kan behandle en separations- eller skilsmissesag. Sådanne regler findes
navnlig i Rådets forordning (EF) nr. 2201/2003 af 27. november 2003
om kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i
ægteskabssager og i sager vedrørende forældreansvar og om ophævelse
af forordning (EF) nr. 1347/2000 (den nye Bruxelles II-forordning).
Denne forordning er ligeledes omfattet af det danske forbehold vedrø-
rende retlige og indre anliggender.
I det følgende redegøres der generelt for, hvilken betydning de foreslåede
lovvalgsregler – i sager, der behandles i de medlemsstater, der deltager i
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det forstærkede samarbejde – vil have for en aftale mellem to ægtefæller
om, hvilken lov der skal finde anvendelse på deres skilsmisse eller sepa-
ration.
Efter forordningsforslagets artikel 3, stk. 1, vil ægtefæller ved aftale kun-
ne vælge, hvilken lov der skal finde anvendelse på deres skilsmisse eller
separation, forudsat det er loven i et land, som de har en særlig tilknyt-
ning til, eller loven i domstolslandet.
Forordningsforslaget indeholder regler, der ifølge Kommissionens be-
mærkninger til forslaget skal sikre, at ægtefællerne er klar over konse-
kvenserne af en lovvalgsaftale. En sådan aftale skal derfor efter forslaget
indgås skriftligt, dateres og underskrives af begge ægtefæller, jf. artikel
3, stk. 3.
Hvis loven i den deltagende medlemsstat, hvor de to ægtefæller har deres
sædvanlige opholdssted på tidspunktet for lovvalgsaftalens indgåelse,
indeholder yderligere regler om formkrav til aftalen, vil disse regler dog
finde anvendelse. Har ægtefællerne deres sædvanlige opholdssted i for-
skellige deltagende medlemsstater, og indeholder loven i disse medlems-
stater forskellige regler om formkrav, vil aftalen være gyldig med hensyn
til sin form, hvis den opfylder betingelserne i loven i en af disse stater, jf.
forslagets artikel 3, stk. 3.
Forordningsforslaget indeholder særlige regler for lovvalgsaftaler, der
indgås under en domstols behandling af en skilsmisse- eller separations-
sag.
Forslaget indeholder ikke regler om gyldigheden af en lovvalgsaftale, der
overholder disse krav. Indsigelse fra en ægtefælle mod gyldigheden af en
lovvalgsaftale – f.eks. en indsigelse om, at aftalen er indgået under tvang
– vil derfor i sådanne tilfælde skulle afgøres efter loven i den medlems-
stat, hvor skilsmissesagen behandles.
Forslaget indeholder visse muligheder for at se bort fra en gyldigt indgået
lovvalgsaftale. Efter forslagets artikel 7 vil en domstol kunne undlade at
anvende en bestemmelse i den lov, der i henhold til en lovvalgsaftale skal
anvendes, hvis anvendelsen af den pågældende bestemmelse er åbenbart
uforenelig med grundlæggende retsprincipper (ordre public) i domstols-
landet. Det følger endvidere af forslagets artikel 5, at loven i domstols-
landet vil finde anvendelse, når den lov, der skal anvendes i henhold til
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en lovvalgsaftale, ikke giver mulighed for skilsmisse eller ikke giver en
af ægtefællerne lige adgang til skilsmisse eller separation på grund af
dennes køn.
En domstol, der behandler en anmodning om eksempelvis skilsmisse, vil
således ikke kunne undlade at anvende en aftalt lov under henvisning til,
at den indeholder strengere betingelser for skilsmisse end loven i dom-
stolslandet, medmindre anvendelsen af den pågældende lov er åbenbart
uforenelig med grundlæggende retsprincipper (ordre public) i domstols-
landet, ikke giver mulighed for skilsmisse eller ikke giver en af ægtefæl-
lerne lige adgang til skilsmisse på grund af dennes køn.
Som anført er forordningen omfattet af det danske forbehold vedrørende
retlige og indre anliggender, og de foreslåede lovvalgsregler vil således
ikke kunne anvendes i skilsmisse- og separationssager, der behandles her
i landet.
4