Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0137
Offentligt
Udenrigsministeriet
HP j.nr. 400.E.11.Sydkorea.16
25. marts 2011
Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål nr. 1 ad KOM (2010) 0137 af 3. marts 2011.
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere artiklen i dagbladet Information d. 21. februar
2011 om frihandelsaftalen mellem EU og Korea og herunder redegøre for, hvad
EU i den forbindelse har arbejdet for mht. CO2-krav til biler i forskellige klasser.
Ministeren bedes desuden redegøre for, om Danmark har bakket op om EU's
forhandlingslinje i forhold til frihandelsaftalen og i givet fald hvorfor, og i benægtende
fald hvordan den danske modstand mod EU’s forhandlingslinje er kommet
til udtryk.
Svar:
Artiklen i Information den 21. februar 2011: ”Klimahandel: EU tvinger Sydkorea til at slække
på klimakrav” af Thomas Hebsgaard omhandler EU-Korea frihandelsaftalen og EU’s
forhandlinger med Korea om reduktion af kravene til bilers CO2-udslip i et lovforslag fremsat
af det koreanske miljøministerium. I artiklen citeres bl.a. Jeppe Juul fra Det Økologiske Råd for,
at aftalen er endnu et eksempel på, at bilindustriens interesser for mange europæiske politikere
er vigtigere end at bekæmpe den globale opvarmning.
Opmærksomheden henledes i øvrigt på §20-spørgsmål nr. S 1197-S1200 af 23. februar 2011 fra
Per Clausen (EL), der blev besvaret den 4. marts 2011, dagen efter modtagelsen af nærværende
spørgsmål nr. 1 ad EUU alm. del af 3. marts 2011.
EU og Republikken Korea opnåede medio 2009 enighed om teksten til en frihandelsaftale.
Aftaleudkastet udgjorde en balancegang mellem de forskellige offensive og defensive interesser.
Efter sproglig og juridisk gennemgang blev aftalen godkendt i Rådet i oktober 2010 samt af
Europaparlamentet den 17. februar 2011. Aftalen ventes endeligt ratificeret, efter at EU’s
medlemslande har meddelt Rådssekretariatet, at eventuel følgelovgivning på områder med delt
kompetence er vedtaget.
Frihandelsaftalen, som liberaliserer ca. 98 % af handlen imellem EU og Korea, indebærer
betydelige fordele for EU og Danmark og ventes at få positiv betydning for dansk eksport til
Korea. Aftalen indeholder en lang række handelsliberaliserende tiltag, herunder også i forhold
till miljømæssige varer og -tjenesteydelser. Danmark har i forhandlingerne arbejdet for, at
aftalen generelt bygger på principper om bæredygtighed i socialt og miljømæssigt henseende.