Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0137
Offentligt
Udenrigsministeriet
HP j.nr. 400.E.11.Sydkorea.16
25. marts 2011
Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål nr. 1 ad KOM (2010) 0137 af 3. marts 2011.
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere artiklen i dagbladet Information d. 21. februar
2011 om frihandelsaftalen mellem EU og Korea og herunder redegøre for, hvad
EU i den forbindelse har arbejdet for mht. CO2-krav til biler i forskellige klasser.
Ministeren bedes desuden redegøre for, om Danmark har bakket op om EU's
forhandlingslinje i forhold til frihandelsaftalen og i givet fald hvorfor, og i benægtende
fald hvordan den danske modstand mod EU’s forhandlingslinje er kommet
til udtryk.
Svar:
Artiklen i Information den 21. februar 2011: ”Klimahandel: EU tvinger Sydkorea til at slække
på klimakrav” af Thomas Hebsgaard omhandler EU-Korea frihandelsaftalen og EU’s
forhandlinger med Korea om reduktion af kravene til bilers CO2-udslip i et lovforslag fremsat
af det koreanske miljøministerium. I artiklen citeres bl.a. Jeppe Juul fra Det Økologiske Råd for,
at aftalen er endnu et eksempel på, at bilindustriens interesser for mange europæiske politikere
er vigtigere end at bekæmpe den globale opvarmning.
Opmærksomheden henledes i øvrigt på §20-spørgsmål nr. S 1197-S1200 af 23. februar 2011 fra
Per Clausen (EL), der blev besvaret den 4. marts 2011, dagen efter modtagelsen af nærværende
spørgsmål nr. 1 ad EUU alm. del af 3. marts 2011.
EU og Republikken Korea opnåede medio 2009 enighed om teksten til en frihandelsaftale.
Aftaleudkastet udgjorde en balancegang mellem de forskellige offensive og defensive interesser.
Efter sproglig og juridisk gennemgang blev aftalen godkendt i Rådet i oktober 2010 samt af
Europaparlamentet den 17. februar 2011. Aftalen ventes endeligt ratificeret, efter at EU’s
medlemslande har meddelt Rådssekretariatet, at eventuel følgelovgivning på områder med delt
kompetence er vedtaget.
Frihandelsaftalen, som liberaliserer ca. 98 % af handlen imellem EU og Korea, indebærer
betydelige fordele for EU og Danmark og ventes at få positiv betydning for dansk eksport til
Korea. Aftalen indeholder en lang række handelsliberaliserende tiltag, herunder også i forhold
till miljømæssige varer og -tjenesteydelser. Danmark har i forhandlingerne arbejdet for, at
aftalen generelt bygger på principper om bæredygtighed i socialt og miljømæssigt henseende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En af de helt store knaster under forhandlingerne har været spørgsmålet om markedsadgang
for biler. Imens EU’s marked traditionelt har været meget åbent for import af biler, har det
Koreanske marked været meget beskyttet både gennem toldbarrierer og ikke-toldmæssige
barrierer som f.eks. tekniske standarder.
Efter der i 2009 var opnået enighed mellem EU og Korea om frihandelsaftalen, introducerede
det koreanske miljøministerium i 2010 et lovforslag om reduktion af landets CO2 udslip.
Lovens første udkast indeholdt et maksimum niveau for CO2 udslip fra biler, som ramte EU’s
bilproducenter hårdere en koreanske, og som derved forrykkede balancen i det kompromis, der
var indgået i forhandlingerne om en frihandelsaftale.
Lovforslaget ville i praksis have medført, at EU’s bilproducenter blev tvunget til at reducere
deres CO2 udslip dobbelt så meget som koreanske bilproducenter, da EU generelt eksporterer
større biler til Korea. Det er Kommissionens vurdering, at den oprindeligt foreslåede reduktion
var så kraftig (nogle europæiske bilproducenter skulle reducere CO2-emissonerne med op til 30
% for perioden 2009-2015 og i nogle tilfælde mere) at konsekvensen i praksis ville have været,
at nogle europæiske modeller skulle trækkes helt fra det koreanske marked. Dette skal ses i lyset
af, forhandlingerne med Korea om en frihandelsaftale i forvejen var domineret af, at Korea er
et land med en betydelig bilproduktion og stærke eksportinteresser, ikke mindst i forhold til
EU. Korea har et hjemligt bilmarked, som kulturelt og frem til vedtagelsen af frihandelsaftalen
også i praksis har været et lukket marked for udenlandske bilproducenter. EU’s andel af
bilmarkedet i Korea var i 2009 3,7 %, mens Koreas andel af EU’s bilmarked i samme år var 8,2
%.
Flere store bil-producerende lande betingede derfor den endelige vedtagelse af frihandelsaftalen
med, at en ændring af Koreas foreslåede CO2-lovgivning måtte sikre EU’s bilproducenter ikke-
diskriminerende behandling i forhold til koreansk producerede biler, og altså dermed ikke
forrykkede balancen i det oprindelige kompromis i frihandelsaftaleforhandlingerne.
Det er Kommissionens vurdering, at det reviderede lovforslag bevarer de ambitiøse koreanske
klimamålsætninger, men uden at der diskrimineres mellem hjemlig og udenlandsk
bilproduktion. EU’s bilproducenter skal fortsat nedsætte deres CO2 udslip betydeligt mere end
de koreanske bilproducenter. Men forbedringer og større fleksibilitet i lovforslaget vil gøre det
lettere for dem at leve op til kravene.
Den danske regering støtter fuld ud den koreanske regerings bestræbelser på at nedsætte
landets CO2 udslip med henblik på at bekæmpe klimaforandringer. Siden en ændring af Koreas
foreslåede CO2 lovgivning blev en forudsætning for vedtagelsen af frihandelsaftalen, og
Danmark støtter frihandelsaftalen som helhed, støtter den danske regering også det
kompromis, som Kommissionen har nået med det koreanske miljøministerium. Det kan
tilføjes, at regeringen løbende arbejder for ambitiøse krav i EU's egen lovgivning for køretøjers
CO2 udslip.