UDENRIGSMINISTERIET
Center for Juridisk Tjeneste
Besvarelse af FEU-spørgsmål 1 ad KOM (2010) 0171 til udenrigsministeren af 1. juni 2010,
omtrykt 8. juni 2010, vedr. Stockholm-programmet og det danske forbehold på det retlige
område.
Spørgsmål
”Vil ministeren oversende et notat, der redegør for, hvilke forslag og initiativer i
handlingsplanen for Stockholm-programmet Danmark der vil ryge ud grundet
det danske forbehold, samt de konsekvenser det vil få for Danmark på kort og på
lang sigt?”
Svar
Idet spørgsmålet strækker sig over flere forskellige ministerområder, er nedenstående en samlet
besvarelse, der dækker henholdsvis Justitsministeriets, Integrationsministeriets,
Forsvarsministeriets og Udenrigsministeriets områder.
Det retlige forbehold efter Lissabon-traktatens ikrafttræden
Den 1. december 2009 trådte Lissabon-traktaten i kraft. Traktaten indebærer store ændringer af
den måde, som EU-medlemsstaterne samarbejder på, når det gælder retlige og indre
anliggender. Det skyldes bl.a., at man med traktaten har flyttet det mellemstatslige samarbejde
om politi og strafferet til det overstatslige samarbejde. Forbeholdet på området vedrørende
civilretten og udlændingeområdet (bortset fra visse regler om visum) blev dog aktuelt allerede
ved Amsterdam-traktatens ikrafttræden den 1. maj 1999, hvor samarbejdet herom blev
overstatsligt. På disse områder indebærer Lissabon-traktaten kun få ændringer, og det retlige
forbehold finder således fortsat anvendelse på samme måde som før Lissabon-traktatens
ikrafttræden.
Ifølge Protokollen om Danmarks Stilling, artikel 1, deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse
af foranstaltninger, der foreslås i henhold til Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V. Det følger også af protokollen, at ingen af de
foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, er bindende for eller
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
For så vidt angår Schengen-samarbejdet bemærkes det, at Danmark – i det omfang Rådet
fremover træffer foranstaltning om et forslag om eller initiativ til udbygning af Schengen-
reglerne efter bestemmelserne i TEUF, tredje del, afsnit V – inden 6 måneder træffer
foranstaltning om, hvorvidt Danmark vil gennemføre denne foranstaltning i dansk lovgivning.
En dansk beslutning herom vil skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige
medlemsstater (og associerede Schengen-lande).