Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0171
Offentligt
Spørgsmål nr. 5 ad KOM (2010) 0171 fra Folketingets Europaud-
valg:
”Ministeren bedes – i forlængelse af Europaudvalgets møde
den 8. april 2011 og svaret på spørgsmål 1 på KOM
(2010)171 – oversende et notat, der beskriver følgende for-
hold i forbindelse med implementeringen af initiativerne i
Stockholmprogrammet: hvor mange steder det vil være nød-
vendigt for Danmark at indgå en parallelaftale, og hvor man-
ge steder vil det være muligt at implementere EU-reglerne i
dansk ret på anden vis, og hvilke af initiativerne agter Dan-
mark ikke at gennemføre?”
Svar:
1.
Efter Protokol nr. 22 om Danmarks Stilling, der er knyttet til Lissabon-
Traktaten, deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger,
der foreslås i henhold til 3. del, afsnit V, i Traktaten om Unionens Funk-
tionsmåde, ligesom ingen af disse foranstaltninger er bindende for eller
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
I nogle tilfælde vil Danmark have mulighed for ensidigt at gennemføre
retsakter, der er omfattet af retsforbeholdet, i dansk ret. Hvis de forbe-
holdsramte foranstaltninger indeholder bestemmelser om gensidig aner-
kendelse eller andre gensidige forpligtelser, vil det imidlertid kræve en
parallelaftale eller anden form for samarbejdsaftale mellem Danmark og
EU, hvis Danmark – på mellemfolkeligt grundlag – skal være omfattet af
den pågældende retsakt.
Det bemærkes, at de hidtidige erfaringer med parallelaftaler viser, at
Danmark ikke på forhånd kan forvente, at en anmodning om en parallel-
aftale vil blive imødekommet. Hertil kommer, at EU anser parallelaftaler
for at have ekstraordinær og midlertidig karakter, og at indgåelsen af så-
danne aftaler er en meget langstrakt proces. Der kan også peges på, at
Danmark først, når forhandlingerne om et forbeholdsramt EU-initiativ er
afsluttet, har mulighed for at anmode om en parallelaftale.
2.
Det Europæiske Råd vedtog den 10.-11. december 2009 et flerårigt
arbejdsprogram for området retlige og indre anliggender (Stockholmpro-
grammet). Kommissionen har efterfølgende fremlagt en handlingsplan,
der indeholder en oversigt over de forslag og initiativer, som Kommissi-
onen påtænker at fremsætte med henblik på at gennemføre Stockholm-
programmet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1010123_0002.png
Til brug for besvarelsen af 5. august 2010 på spørgsmål 1 angående
KOM (2010) 0171 fra Folketingets Europaudvalg udarbejdede Justitsmi-
nisteriet en oversigt over de forslag i den nævnte handlingsplan, som in-
den for Justitsministeriets område vurderedes at være omfattet af retsfor-
beholdet. En kopi af oversigten er vedlagt til orientering.
Størstedelen af de forslag, der fremgår af oversigten, er endnu ikke frem-
sat. Det nærmere indhold af disse forslag kendes derfor ikke, og det er
ikke muligt at vurdere, om forslagene vil indeholde bestemmelser om
gensidig anerkendelse eller andre gensidige forpligtelser, ligesom det ik-
ke er muligt at vurdere, hvorvidt Danmark til sin tid vil have en interesse
i at blive tilknyttet de vedtagne retsakter.
3.1.
Inden for det politimæssige og strafferetlige samarbejde er der på
Justitsministeriets område aktuelt fremsat ni forslag til retsakter til gen-
nemførelse af Stockholmprogrammet, der er omfattet af det danske rets-
forbehold. Det drejer sig om følgende forslag:
-
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæm-
pelse af seksuelt misbrug af børn, seksuel udnyttelse af børn og
børnepornografi og om ophævelse af rammeafgørelse
2004/68/RIA.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om angreb på
informationssystemer og om ophævelse af Rådets rammeafgørel-
se 2005/222/RIA.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om den euro-
pæiske efterforskningskendelse i straffesager.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om den euro-
pæiske beskyttelsesordre.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ret til in-
formation under straffesager.
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om indførel-
se af en evalueringsmekanisme til kontrol af anvendelsen af
Schengen-reglerne.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om anvendel-
se af passagerlisteoplysninger til at forebygge, opdage, efterforske
og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet.
-
-
-
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1010123_0003.png
-
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af
grænseoverskridende udveksling af oplysninger om trafiksikker-
hedsrelaterede færdselslovsovertrædelser.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om mini-
mumsstandarder for ofres rettigheder i straffesager.
-
På nuværende tidspunkt indeholder fire af de fremsatte direktivforslag
bestemmelser om gensidig anerkendelse eller andre gensidige forpligtel-
ser. Det drejer sig om direktivforslaget om den europæiske efterforsk-
ningskendelse i straffesager, direktivforslaget om den europæiske beskyt-
telsesordre, direktivforslaget om anvendelse af passagerlisteoplysninger
til at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og
grov kriminalitet samt direktivforslaget om fremme af grænseoverskri-
dende udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdsels-
lovsovertrædelser.
Hvis de fire direktivforslag fortsat indeholder bestemmelserne om gensi-
dig anerkendelse eller andre gensidige forpligtelser, når de til sin tid bli-
ver vedtaget, vil det således kræve en parallelaftale eller anden form for
samarbejdsaftale mellem Danmark og EU, hvis Danmark – på mellem-
folkeligt grundlag – skal være omfattet af disse retsakter.
Forordningsforslaget om indførelse af en evalueringsmekanisme til kon-
trol af anvendelsen af Schengen-reglerne en udbygning af Schengen-
reglerne. Det indebærer, at Danmark efter artikel 4 i Protokollen om
Danmarks Stilling vil have mulighed for at blive tilknyttet forordningen
på et mellemfolkeligt grundlag (opt in-mulighed).
For så vidt angår de øvrige forslag kan det oplyses, at disse på nuværende
tidspunkt ikke indeholder bestemmelser om gensidig anerkendelse eller
andre gensidige forpligtelser. Hvis dette fortsat er tilfældet, når de til sin
tid bliver vedtaget, vil det således være muligt at gennemføre retsakterne
ensidigt i dansk ret.
3.2.
Inden for det civilretlige område er der på Justitsministeriets område
aktuelt fremsat fem forslag til retsakter til gennemførelse af Stockholm-
programmet, der er omfattet af det danske retsforbehold. Det drejer sig
om følgende forslag:
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om retternes
kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det civil- og handelsretlige område (revision af den gældende forord-
ning).
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gensidig
anerkendelse af beskyttelsesforanstaltninger i civile sager.
- Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om lovvalg,
kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og offici-
elt bekræftede dokumenter vedrørende arv og om indførelse af et eu-
ropæisk arvebevis.
- Forslag til Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse
og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende formueforholdet
mellem ægtefæller.
- Forslag til Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse
og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende de formueretlige
retsvirkninger af registrerede partnerskaber.
Forslaget til forordning om retternes kompetence og om anerkendelse og
fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område er en
revision af den såkaldte Bruxelles I-forordning (Forordning (EF) nr.
44/2001 om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af
retsafgørelser på det civil og handelsretlige område). I kraft af en såkaldt
parallelaftale mellem Danmark og Unionen er Danmark tilknyttet regler-
ne i Bruxelles I-forordningen på mellemstatsligt grundlag, således at be-
stemmelserne i forordningen gælder mellem Danmark og de øvrige med-
lemsstater. Danmark har i medfør af samme parallelaftale mulighed for at
meddele Kommissionen, at Danmark vil gennemføre indholdet af even-
tuelle ændringer til forordningen i dansk ret. Hvis Danmark meddeler
Kommissionen, at Danmark ikke ønsker at gennemføre indholdet af æn-
dringerne, følger det af parallelaftalen, at aftalen skal betragtes som op-
sagt, hvilket vil bevirke, at bestemmelserne i Bruxelles I-forordningen
ikke længere vil gælde mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
På nuværende tidspunkt indeholder de fire øvrige forordningsforslag be-
stemmelser om gensidig anerkendelse eller andre gensidige forpligtelser.
Hvis de fire forordningsforslag fortsat indeholder bestemmelserne om
gensidig anerkendelse eller andre gensidige forpligtelser, når de til sin tid
bliver vedtaget, vil det således kræve en parallelaftale eller anden form
for samarbejdsaftale mellem Danmark og EU, hvis Danmark – på mel-
lemfolkeligt grundlag – skal være omfattet af disse retsakter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1010123_0005.png
3.3.
Det kan også oplyses, at der til gennemførelse af Stockholmpro-
grammet er fremsat forslag til to rådsafgørelser om henholdsvis under-
tegnelse og indgåelse af en aftale mellem EU og Australien om luftfarts-
selskabers behandling og overførsel af passagerlisteoplysninger (PNR-
oplysninger) til de australske told- og grænsekontrolmyndigheder. De to
forslag er fremsat i henhold til 3. del, afsnit V, i Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde, og vil således umiddelbart være omfattet
af det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender. Det har
imidlertid været drøftet, om hjemmelsgrundlaget for så vidt angår hoved-
parten af PNR-aftalen i stedet skal findes i artikel 16 og 3. del, afsnit VI,
i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde. Dette ville i
givet fald betyde, at det danske retsforbehold ikke fuldt ud finder anven-
delse.
Rådet har endvidere bemyndiget Kommissionen til på vegne af EU at
indlede forhandlinger om PNR-aftaler med USA og Canada.
4.1.
Inden for det politimæssige og strafferetlige samarbejde er der på
Justitsministeriets område på nuværende tidspunkt vedtaget fire retsakter
til gennemførelse af Stockholmprogrammet, der er omfattet af det danske
retsforbehold. Det drejer sig om:
-
Rådets forordning (EU) nr. 541/2010 af 3. juni 2010 om ændring
af forordning (EF) nr. 1104/2008 om overgang fra Schengenin-
formationssystemet (SIS 1+) til anden generation af Schengenin-
formationssystemet (SIS II).
Rådets forordning (EU) nr. 542/2010 af 3. juni 2010 om ændring
af afgørelse 2008/839/RIA om overgang fra Schengeninformati-
onssystemet (SIS 1+) til anden generation af Schengeninformati-
onssystemet (SIS II).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/64/EU af
20. oktober 2010 om retten til tolke- og oversætterbistand i straf-
fesager.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forebyggelse og be-
kæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor og
om ophævelse af rammeafgørelse 2002/629/RIA.
-
-
-
For så vidt angår de to vedtagne forordninger kan det oplyses, at der er
tale om en udbygning af Schengen-reglerne, hvilket betyder, at Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1010123_0006.png
efter artikel 4 i Protokollen om Danmarks Stilling havde mulighed for at
blive tilknyttet retsakterne på et mellemfolkeligt grundlag (opt in-
mulighed). Som tidligere oplyst over for Folketingets Europaudvalg har
Danmark valgt at benytte sig af denne mulighed i forhold til de to forord-
ninger.
For så vidt angår de to vedtagne direktiver kan det oplyses, at de ikke in-
deholder bestemmelser om gensidig anerkendelse eller andre gensidige
forpligtelser. Der er således mulighed for ensidigt at gennemføre direkti-
verne i dansk ret, og Justitsministeriet vil i den kommende tid vurdere,
om der er behov herfor.
4.2.
På det civilretlige område er der ikke inden for Justitsministeriets
område på nuværende tidspunkt vedtaget retsakter til gennemførelse af
Stockholmprogrammet, som er omfattet af det danske retsforbehold.