Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2009-10
KOM (2010) 0193
Offentligt
870148_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
25. juni 2010
Svar på spørgsmål nr. 1 af 14. juni 2010 vedr. KOM(2010)193
stillet af Europaudvalget efter ønske fra MF Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvordan Kommissionens anbefaling i forbindelse
med forslag til de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG), om at
medlemsstaternes finanspolitiske konsolidering "bør indrettes med fokus på
tilbageholdenhed i udgiftspolitik og prioritering af vækstskabende udgiftsområder,
herunder uddannelse, forskning og udvikling m.m..", hænger sammen med
regeringens genopretningsplan?
Svar:
Der er fin overensstemmelse mellem på den ene side de overordnede økonomisk-
politiske retningslinjer, og på den anden side genopretningsaftalen (Aftale
om geno-
pretning af dansk økonomi),
der styrker arbejdsudbuddet, øger holdbarheden af de
offentlige finanser med vægt på udgiftstilbageholdenhed og prioriterer opfyldelsen
af de eksisterende danske målsætninger om, at det offentlige forskningsbudget
skal udgøre 1 pct. af BNP, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en
ungdomsuddannelse samt at 50 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en
videregående uddannelse.
Forslaget til nye overordnede økonomisk-politiske retningslinjer, som bl.a. var på
dagsordenen for Det Europæiske Råds møde d. 17. juni, indeholder, som navnet
antyder, en række overordnede anbefalinger for den generelle økonomiske politik
i medlemslandene og EU. Retningslinjerne er generelt udformet og formuleret, så
de respekterer, at der i vidt omfang er tale om politikområder med national kom-
petence, hvor der er mange måder til at nå samme overordnede resultater.
Retningslinje nr. 1 (Sikring
af kvaliteten og holdbarheden af de offentlige finanser)
angiver
bl.a., at medlemslandene bør implementere konsolideringsstrategier i overens-
stemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten, herunder anbefalingerne til landene
underlagt proceduren for uforholdsmæssigt store underskud. Indtil den offentlige
gæld er bragt ind i en faldende trend bør den årlige konsolidering som minimum
være 0,5 pct. af BNP per år strukturelt. Den finanspolitiske konsolidering bør
starte senest i 2011 og i mange lande tidligere. Konsolideringen bør indrettes med
fokus på tilbageholdenhed i udgiftspolitik og prioritering af vækstskabende udg-
iftsområder, herunder uddannelse, forskning og udvikling m.m.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Med genopretningsaftalen styrkes de offentlige finanser strukturelt gennem tiltag
for godt 24 mia. kr. i 2013. Det svarer til kravene om en strukturel stramning på
0,5 pct. af BNP i gennemsnit per år fra 2011 til 2013 i henstillingen til Danmark,
som Kommissionen har fremlagt udkast til, og som ECOFIN ventes at vedtage
den 13. juli 2010.
Heraf tilvejebringes 13,5 mia. kr. ved, at de reale ressourcer til offentlig service
som udgangspunkt fastholdes uændret i 2011-2013. Inden for denne uændrede
samlede økonomiske ramme gennemføres en række budgetforbedringer, som
skaber plads til at øge de offentlige udgifter på udvalgte områder med i alt 10 mia.
kr. over de næste tre år, herunder bl.a. til opfyldelsen af uddannelses- og for-
skningsmålsætningerne. Et væsentligt element af aftalen er således tilbagehold-
enhed i udgiftspolitikken samtidig med, at vækstskabende udgiftsområder prior-
iteres.
Aftalen indeholder desuden reformer, som styrker arbejdsudbuddet med ca.
11.000 fuldtidsansatte og som sikrer, at stigningen i den offentlige gæld bremses,
og at der er tillid til både finanspolitikken og fastkurspolitikken. Aftalen er således
et solidt fundament, der sikrer velfærd og vækst i årene fremover.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen