Finansudvalget 2009-10
KOM (2010) 0302
Offentligt
874113_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 1 af 29. juni 2010 vedr.
makrofinansiel assistance til Moldova stillet efter ønske fra Per
Clausen.
Spørgsmål:
Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde den 29. juni 2010 -
oversende et notat, der redegør for de krav, som det igangværende IMF-program
for Moldova stiller, idet EU betinger sin gavebistand på, at der gøres fremskridt i
gennemførelsen af IMF-programmet.
Svar:
Den Internationale Valutafonds (IMF) lån til lande med betalingsbalanceproblemer
ledsages som udgangspunkt af en række gensidigt aftalte konditionaliteter, hvis
formål det er at sikre en udbedring af de bagvedliggende årsager til landets aktuelle
problemer, og dels at sikre det pågældende lands evne til at tilbagebetale lånet til
fonden.
Konditionaliteterne i et låneprogram tager udgangspunkt i et såkaldt ”Letter of
Intent”, hvori det pågældende land detaljeret redegør for de konkrete økonomisk-
politiske tiltag man med lånet forpligter sig til at gennemføre. Konditionaliteterne
tager hensyn til, at det pågældende land selv er ansvarligt for at udvælge, sammen-
sætte og implementere de nødvendige politiktiltag.
Betalingsbalanceproblemer er som regel et resultat af betydelige økonomiske og
finansielle ubalancer i det pågældende land. Konditionaliteterne i låneprogrammet
vil derfor typisk være fokuseret på generel makroøkonomisk genopretning, herun-
der strukturreformer og sikring af sunde og holdbare offentlige finanser.
Moldova har i samarbejde med IMF udarbejdet et program for stabilisering og
genopretning af Moldovas økonomi, inden for rammerne af IMF’s lånefaciliteter
for lavindkomstlande, der tilbyder lån på særligt favorable vilkår.
Moldovas program omfatter fire hovedelementer: 1) finanspolitisk genopretning
idet der skal tages særlige hensyn til sociale aspekter; 2) fleksibel monetær- og valu-
takurspolitik; 3) tiltag der skal styrke den finansielle regulering, herunder de lovgiv-
ningsmæssige rammer for bl.a. afvikling af banker; 4) strukturreformer for at styrke
Moldovas økonomiske potentiale.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
IMF har stillet et lån til rådighed for Moldova på i alt ca. 588 mio. USD (den sam-
lede finansieringspakke inkl. bidrag fra bl.a. EU og Verdensbanken ventes at være
ca. 1.200 mio. USD). Lånet udbetales i flere trancher i perioden 2010-2012 betinget
af Moldovas tilfredsstillende implementering af programmet. Inden for program-
mets fire hovedelementer har Moldova tilkendegivet at ville iværksætte følgende
tiltag:
1) Forbedre de offentlige finanser igennem tiltag på både udgiftssiden og ind-
tægtssiden, herunder ved at øge afgiften på bl.a. benzin og diesel, tobak, al-
kohol og kosmetik, øge momsen på naturgas fra 5 pct. til 6 pct., reducere
landbrugsstøtten, effektivisere den offentlige sektor, udsætte den planlagte
20 pct. forøgelse af de offentlige lønninger, herunder til militær og politi,
samt stoppe for væksten i offentlige ansatte. Desuden vil Moldova genind-
føre selskabsskat på 10 pct. fra og med 2012.
2) Indføre klare, troværdige og operationelle rammer for pengepolitikken med
veldefinerede målsætninger for politikken samt genopbygge centralbankens
valutareserver.
3) Styrke den finansielle stabilitet ved bl.a. at styrke centralbankens muligheder
for hurtig indgriben i banker med problemer, forbedre indskydergarantien
og gennemføre løbende stress-tests af den finansielle sektor.
4) Forbedre økonomiens potentiale ved bl.a. at forsimple erhvervsregulerin-
gen, indføre et merit- og resultatbaseret lønsystem i den offentlige sektor,
og reformere pensionssystemet med henblik på at sikre dets holdbarhed.
5) For at dæmpe effekterne af den økonomiske krise på de svagest stillede, vil
Moldova desuden indføre tiltag, der vil øge antallet af personer berettiget til
sociale ydelser og øge størrelsen af disse ydelser.
EU’s makrofinansielle assistance er generelt tilknyttet IMF programmer da pro-
grammerne og de tilknyttede konditionaliteter bygger på sund økonomiske politik
og bidrager til at udbedre de bagvedliggende årsager landets problemer. I tillæg
forventes Moldova og Kommissionen at udarbejde EU-specifikke målsætninger,
som knytter sig til det løbende samarbejde mellem Moldova og EU.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen