Erhvervsudvalget 2011-12
KOM (2010) 0371
Offentligt
1062839_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7228 2400
F +45 7228 2401
M
[email protected]
W
oim.dk
Dato: 3. januar 2012
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har den 28. november 2011 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 1:
”Som lovet på Europaudvalgets møde den 25. november 2011 bedes ministe-
ren oversende et notat med ministerens kommentarer til Finansrådets hø-
ringssvar til forslaget om investorgarantiordninger.”
Svar:
Finansrådets høringssvar
Kommissionens oprindelige forslag til revision af direktiv om investorgarantiord-
ninger blev sendt i høring i EU-specialudvalget for den finansielle sektor. Det gav
anledning til følgende bemærkninger fra Finansrådet (FR):
FR støtter en velfungerende investorgarantiordning som en del af et velfunge-
rende marked for finansielle produkter, og FR kan tilslutte sig de i notatet in-
deholdte indstillinger.
FR finder, at en gennemførelse af direktivforslaget nødvendiggør en nøje gen-
nemgang og beregning af de økonomiske konsekvenser for pengeinstitutterne.
FR finder, at direktivforslaget er meget ambitiøst i relation til dækningsområde
og i relation til ex ante indbetalingen samt den tidsmæssige horisont herfor. In-
vestorgarantiordningen vil ifølge FR som oftest alene være relevant i tilfælde,
som involverer svig eller andre uregelmæssigheder. Udgangspunktet for op-
bevaring af kunders værdipapirer er, at disse er opbevaret i særlige depoter
separeret fra bankens/investeringsselskabets egne aktiver, alternativt opbeva-
ret i et samledepot, hvor banken skal føre et register, hvoraf de enkelte kun-
ders ejerforhold til de registrerede værdipapirer klart fremgår. I begge tilfælde
sikres kundens separatiststilling.
I relation til finansiering af garantiordningen, finder FR, at der skal være en
passende kombination af ex ante og ex post finansiering. Ifølge forslaget fast-
sættes en metode til beregning af værdien af midler og finansielle instrumen-
ter, der er omfattet af direktivets beskyttelse, ved gennemførelsesforanstalt-
ninger. Det fremgår ikke klart af direktivteksten, hvilken værdi, kursværdien af
indholdet af det enkelte depot eller det dækkede beløb pr. investor/konto på
50.000 euro, der skal tages udgangspunkt i ved beregning af målfinansie-
ringsniveauet. FR finder, at et sådant principielt spørgsmål skal afklares i di-
rektivet og ikke henvises til nærmere definition ved gennemførelsesforanstalt-
ninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1062839_0002.png
Side 2
For så vidt angår misligholdelse fra tredjemandsdepositarer og fra UCITS de-
potselskaber og disses subcustodians, finder FR direktivets bemærkninger
herom uklare. Det er uklart, hvilke situationer og juridiske enheder det udvide-
de dækningsområde omfatter, ligesom det forekommer uklart, hvorledes den
foreslåede finansiering af udvidelsen i praksis skal gennemføres.
Forslaget om udvidelse af at yde dækning, hvis et UCITS depotselskab eller et
depotselskabs subcustodian ikke kan tilbagelevere værdipapirer, som opbeva-
res for en UCITS, rejser ifølge FR en række spørgsmål om den praktiske im-
plementering af en sådan udvidelse. Det vil skulle afklares, hvorledes de dæk-
ningsberettigede deltagere identificeres, idet f.eks. en dansk investeringsfor-
ening ikke vil have kendskab hertil, samt hvem det påhviler at indhente oplys-
ninger herom hos f.eks. depotselskaberne. Herudover vil der også være skat-
temæssige konsekvenser.
FR finder, at en eventuel udvidelse af dækningsområde og fastlæggelse af bi-
dragsstrukturen skal afklares i selve direktivet, inden der gives mandat til gen-
nemførelsesforanstaltninger om finansieringen af udvidelsen.
Bemærkninger til Finansrådets høringssvar
Den foreslåede harmonisering af finansieringen af investorgarantiordningerne
er helt fjernet fra Rådets kompromis. I stedet fastsættes fælles overordnede
principper herfor. Det foreslåede udvidede anvendelsesområde indgår desu-
den ikke i Rådets kompromis. Se nedenfor for nærmere tekniske detaljer.
Harmonisering af finansiering af investorgarantiordninger
I det oprindelige forslag, som FRs høringssvar henviser til, foreslår Kommissi-
onen en harmonisering af finansieringen af investorgarantiordningerne. I det
kompromis for Rådet som man er nået til enighed om, har man helt fjernet
harmoniseringen af finansieringen af investorgarantiordningerne fra forslaget. I
stedet er der indsat en artikel, der fastsætter fælles overordnede principper for
finansiering af investorgarantiordningerne, således at medlemsstaterne alene
skal sikre, at ordningerne omfatter hensigtsmæssige systemer til at konstatere
deres potentielle forpligtelser og sørge for, at den fornødne finansiering er til
stede. Der er indsat en revisionsklausul med henblik på, at Kommissionen
vurderer spørgsmålet om finansiering inden for et par år.
Udvidelse af investorgarantidirektivets anvendelsesområde
Forslaget præciserer, at enhver form for investeringsservice og aktivitet, som
falder ind under MiFID-direktivet (direktiv om markeder for finansielle instru-
menter), bør være omfattet af direktivet. I henhold til MiFID-direktivet kan fi-
nansielle instrumenter opbevares på to forskellige måder: i) af investeringssel-
skabet
1
, der opbevarer finansielle instrumenter for en kunde, eller ii) af en de-
potinstitution (tredjemandsdepotinstitution), fx et pengeinstitut, som investe-
ringsselskabet udpeger til at opbevare kundens finansielle instrumenter.
1
Et investeringsselskab er, jf. MiFID-direktivet, en juridisk person, hvis erhvervsmæssi-
ge virksomhed består i at yde én eller flere former for investeringsservice til tredjemand
og/eller udføre én eller flere former for investeringsaktiviteter på erhvervsmæssigt
grundlag. Det kan fx være et fondsmæglerselskab, som på vegne af kunder foretager
handel med værdipapirer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
- misligholdelse fra en tredjemandsdepotinstitutions side
I det oprindelige forslag lægger Kommissionen op til at udvide garantien til at
omfatte investorers krav i forbindelse med tilbagelevering af finansielle instru-
menter i de tilfælde, hvor en depotinstitution (tredjemandsdepotinstitution) ikke
er i stand hertil. I Rådets kompromis er dette ikke medtaget. Der er i stedet
indsat en revisionsklausul med henblik på at få vurderet behovet for at medta-
ge tredjemandsdepotinstitutioner i direktivet ved en fremtidig ændring.
- misligholdelse fra en investeringsforenings depotselskabs side
I det oprindelige forslag har Kommissionen lagt op til at give investorer i inve-
steringsforeninger ret til udbetaling fra en garantiordning, hvis aktiverne ikke
ville kunne tilbageleveres til investeringsforeningen på grund af misligholdelse
fra en depositar eller underordnet depotinstitutions (såkaldte subcustodians)
side. I Rådets kompromis er en investeringsforenings depositar eller under-
ordnede depotinstitutions misligholdelse ikke længere omfattet af forslagets
anvendelsesområde.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager