Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0475
Offentligt
1015669_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2011-2152
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
33 92 33 55
Europaudvalget har i brev af 1. juni 2011 stillet udenrigsministeren følgende
spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Pia Olsen Dyhr (SF).
KOM (2010) 0475
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om oprettelse af et fælles
europæisk jernbaneområde (Omarbejdning)
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes oversende en detaljeret gennemgang af procedurerne og de
konkrete arbejdsgange mellem Transportministeriet og DSB, og vurdere,
hvordan disse forholder sig til den del af Kommissionens forslag om oprettelse
af et fælles europæisk jernbaneområde, der foreslår, at en medlemsstats
kontrolrettigheder ift. en jernbanevirksomhed den ejer, ikke må være større
end de ledelsesrelaterede rettigheder, som der i henhold til national selskabsret
tilstås aktionærer i private aktieselskaber."
Svar:
Den omtalte bestemmelse, om at en medlemsstats kontrolrettigheder ift. en
jernbanevirksomhed den ejer, ikke må være større end de ledelsesrelaterede
rettigheder, som der i henhold til national selskabsret tilstås aktionærer i priva-
te aktieselskaber, indgår ikke i den generelle indstilling, som landene opnåede
enighed om på Transportrådsmøde i Luxembourg den 16. juni 2011. Forslaget
er således udgået under forhandlingerne i Rådet. Europa Parlamentets første
læsning af forslaget forventes i efteråret.
Om procedurerne og de konkrete arbejdsgange mellem Transportministeriet og
DSB set fra et kontrolrettighedsperspektiv kan jeg oplyse følgende:
Jeg forudsætter, at spørgeren henviser til transportministerens udøvelse af
ejerskabet over DSB og dermed forholdet til ledelsen.
I henhold til lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog
A/S, er DSB underlagt selskabslovgivningens regler om aktieselskabers ledelse.
Det betyder, at den daglige ledelse af DSB varetages af en direktion, mens be-
styrelsen varetager den overordnede ledelse af virksomheden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1015669_0002.png
Det følger endvidere af loven, at transportministeren i forhold til DSB sidestil-
les med en eneaktionær, og udøver de beføjelser, der tilkommer en eneaktio-
nær på virksomhedsmødet (generalforsamlingen). Transportministerens ret til
som ejer at træffe beslutning i forhold til DSB kan således kun udøves på virk-
somhedsmødet.
Den valgte ledelsesmodel svarer således allerede i dag til, hvad der gælder for
aktionærers beføjelser over for ledelsen i private aktieselskaber.
Jeg kan derudover tilføje, at jeg tidligere har redegjort for, hvordan ejerskabet
af DSB varetages i min besvarelse af spørgsmål 1352 (TRU alm. del.) fra Trafik-
udvalget.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt