Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0526
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
13. oktober 2010
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 2 af 8. oktober 2010
(KOM(2010)0526) stillet efter ønske fra Kim Mortensen (S).
Spørgsmål:
I Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del foreslår Kommissionen i den
fremlagte lovgivningspakke at begynde at overvåge udviklingen i offentlige udgif-
ter ift. BNP. Det omtales som et forsigtighedsprincip ift. de offentlige finanser og
hensigten er at sikre, at ekstraordinære indtægter (”windfall revenue”) bruges på
gældsnedbringelse. Vurderer regeringen, at det betyder, at sådanne ekstraordinære
indtægter, som eks. kan være olieindtægter, ikke kan bruges på investeringer, der
øger vækstpotentialet som eks. investeringer i uddannelse, forskning, ny teknologi,
forbedret infrastruktur etc.? I forlængelse heraf bedes ministeren vurdere, om
medlemsstaterne reelt fratages en vis autonomi ift. selv at bestemme, hvordan
udviklingen i deres offentlige udgifter skal være ift. BNP? Desuden bedes ministe-
ren – såfremt regeringen ikke fuldstændig kan afvise, at Kommissionens forslag
kan tolkes derhen, at medlemsstaterne ikke kan bruge ekstraordinære indtægter til
andet end gældsafvikling, og at medlemsstaterne reelt fratages en hvis autonomi
ift. selv at bestemme, hvordan udviklingen i deres offentlige udgifter skal være ift.
BNP – redegøre for, om regeringen så vil arbejde for, at der gives en garanti imod,
at reglerne fortolkes på denne måde?
Svar:
Kommissionens forslag indebærer, at Rådet skal verificere, at væksten i de offent-
lige udgifter, sammenholdt med effekten af gennemførte eller planlagte tiltag på
indtægtssiden, er konsistent med ”forsigtig finanspolitik” (PFP) defineret således:
1) For lande som har opnået sit mellemfristede mål (MTO) bør den årlige udgifts-
vækst ikke overstige en realistisk mellemfristet BNP-vækstrate, med mindre det
opvejes af diskretionære indtægtstiltag. 2) For lande, der ikke har opnået MTO,
bør den årlige udgiftsvækst ikke overstige en vækstrate, der ligger under en reali-
stisk mellemfristet BNP-vækstrate, med mindre det opvejes af diskretionære ind-
tægtstiltag. 3) Diskretionære reduktioner af offentlige indtægter skal finansieres via
reducerede udgifter og/eller andre indtægtsstigninger. I tilfælde af en særlig hård
lavkonjunktur kan det være tilladt midlertidigt at afvige fra den tilpasning, som er
defineret som PFP.
Regeringen lægger vægt på at styrke den forebyggende del af Stabilitets- og
Vækstpagten, særligt efterlevelse eller fremskridt mod de mellemfristede budget-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk