Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0527
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
21. oktober 2010
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 4 af 11. oktober 2010
(KOM (2010) 0527) stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål:
Hvordan vurderer ministeren mulighederne i forslaget om, at lande med overskud
på betalingsbalancen – fx Tyskland – også har et ansvar for den samlede makro-
økonomiske balance i EU? Hvordan skal Tyskland nedbringe deres betalingsba-
lanceoverskud og samtidig overholde de øvrige regler i ØMU’en: Tyskland må
ikke lempe sin finanspolitik, de kan ikke revaluere og de kan ikke slippe lønstig-
ninger og inflation løs?
Svar:
Der ventes igangsat en proces vedrørende adressering af makroøkonomiske uba-
lancer i EU-landene, som er et nyt element i koordinationen af den økonomiske
politik i EU. Den nærmere implementering af den nye proces må derfor fremad-
rettet forventes at skulle udvikles i praksis, jf. også svar på Europaudvalgets
spørgsmål 1-3 af 8. oktober 2010 (KOM (2010) 0527) stillet efter ønske af Kim
Mortensen (S).
Der lægges blandt andet op til, at betalingsbalancen kan være et af omdrejnings-
punkterne i den forbindelse. Der forventes som udgangspunkt især fokus på de
situationer og problemstillinger, der kan være knyttet til, at medlemslande har
markante betalingsbalanceunderskud af mere vedvarende karakter, men der vil
formentlig også åbnes mulighed for at adressere situationer, hvor medlemslande
har markante og vedvarende overskud på betalingsbalancen.
Det er ikke nødvendigvis i sig selv problematisk eller uhensigtsmæssigt, at et med-
lemsland i perioder har overskud eller underskud på betalingsbalancen. Et beta-
lingsbalanceunderskud kan fx skyldes, at et land gennemfører rationelle investe-
ringer, der udvider produktionspotentialet, mens et betalingsbalanceoverskud kan
afspejle, at et land har behov for at reducere en høj udlandsgæld.
Relativt lange perioder med store betalingsbalanceunderskud kan imidlertid være
en indikator på fx for lempelig økonomisk politik eller store strukturelle proble-
mer, herunder vedvarende svag konkurrenceevne. Omvendt kan lange perioder
med store betalingsbalanceoverskud være en indikator på strukturelle forhold, der
bidrager til en forholdsvis svag indenlandsk efterspørgsel.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk