Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0527
Offentligt
905729_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
21. oktober 2010
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 5 af 11. oktober 2010
(KOM(2010)0527) stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr.
Spørgsmål:
Hvordan vurderer ministeren muligheden for at inddrage vækst og beskæftigelse
fra 2005-reformen i de foreslåede indikatorer under makroøkonomiske ubalancer?
Svar:
Reglerne vedr. henholdsvis exceptionelle omstændigheder og særlige omstændig-
heder og praksis herfor siden 2005-reformen af Stabilitets- og Vækstpagten, inde-
bærer overordnet undtagelser og fleksibilitet i tilfælde af kriser og dybe lavkon-
junkturer i Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del om henstillinger mv. i
tilfælde af uforholdsmæssigt store underskud, jf. besvarelse af spørgsmål nr. 117 af
31. august 2010 (Alm. del).
Anvendelsen af Stabilitets- og Vækstpagtens regler viser i praksis, at Kommissio-
nen og Rådet tager hensyn til konjunkturudviklingen i medlemslandene. Under
den aktuelle krise har der blandt EU-landene og Kommissionen været enighed om
at iværksætte underskudsprocedurerne og vedtage henstillinger for lande med
underskud over 3 pct. af BNP, men med flerårige frister for at bringe underskud-
dene ned under 3 pct. af BNP.
I det aktuelle arbejde med at styrke koordination af medlemslandenes økonomiske
politiker i EU, er der ikke er lagt op til at ændre disse fleksibilitetsbestemmelser i
Stabilitets- og Vækstpagten.
Kommissionen har som noget nyt fremsat forslag om indførelsen af en procedure
for uforholdsmæssigt store ubalancer, der bygger på en varslingsmekanisme med
et ’scoreboard’ bestående af et antal relevante makroøkonomiske og makrofinan-
sielle indikatorer, som tidligt i et forløb skal kunne bidrage til at identificere inter-
ne og eksterne ubalancer i EU-landene. Proceduren skal fx adressere en svækket
konkurrenceevne, der fører til lavere vækst og beskæftigelse. Der henvises til be-
svarelse af spørgsmål nr. 1-3 af 8. august 2010 (KOM(2010)0527).
I Kommissionens forslag lægges der ikke umiddelbart op til særlige bestemmelser
om exceptionelle og særlige omstændigheder eller om vækst og beskæftigelse i
forbindelse med proceduren for uforholdsmæssigt store ubalancer og vedtagelse
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
af henstillinger om makroøkonomiske ubalancer. Selve formålet med at adressere
makroøkonomiske ubalancer er imidlertid netop at bidrage til at sikre høj og stabil
vækst og beskæftigelse, og en evt. udskydelse af korrektionen af ubalancer kan
ikke forventes at gøre omkostningerne i form af lavere vækst og beskæftigelse
mindre.
I Kommissionens forslag om sanktioner, som kun gælder for eurolande, anføres
det, at tildelingen af en bøde skal anses som automatisk vedtaget af Rådet, med-
mindre et flertal i Rådet beslutter at fravige denne beslutning, men at Kommissio-
nen kan, såfremt der vurderes at foreligge exceptionelle omstændigheder, som
fastlagt i Traktatens artikel 126, stk. 2a og præciseret i Stabilitets- og Vækstpagtens
forordning 1467/97, eller efter modtagelse af en motiveret anmodning fra et med-
lemsland, fremsætte forslag om at reducere eller slette bøden.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen