Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 100
Offentligt
949712_0001.png
949712_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 28. januar 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JET/ J.nr. 2010-6034
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. januar 2011følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 19 (L100).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 19:”Vil ministeren tage initiativ til, at VISO i samarbejde med Danske Handicap-organisationer iværksætter en undersøgelse af, hvordan borgere med speci-aliserede behov oplever udviklingen med hensyn til specialrådgivning sidenkommunalreformen?”
Svar:Socialministeriet har løbende haft fokus på udviklingen i specialrådgivningensiden kommunalreformens ikrafttræden, herunder brugernes tilfredshed.I forbindelse med de regionale udviklingsråds redegørelser har der væretfokus på, om kommunerne har levet op til deres forpligtelser, ligesom der harværet udmeldt særlige temaer for at belyse udviklingen bedst muligt. Senestblev ”Den specialiserede rådgivning til borgere med særlige behov” den 15.januar 2010 udmeldt som et særligt tema på det sociale område for udvik-lingsrådenes redegørelser for 2009.Det fremgik af den redegørelse, som blev fremsendt til Folketinget i juni må-ned sidste år, og som byggede på indberetninger fra de regionale udviklings-råd, at der samlet set ikke ser ud til at være sket ændringer i borgernes mu-lighed for at få specialrådgivning. Nogle kommuner nævner dog, at de haroprettet nye tilbud, herunder blandt andet til personer med ADHD ellerAspergers syndrom. Hertil kommer, at en del kommuner har etableret tvær-faglige samarbejder med andre kommuner eller med regionen om special-rådgivning, mens andre kommuner nævner, at specialrådgivningen i stigen-
2
de grad er blevet en del af den almindelige sagsbehandling og dermed enintegreret del af opgaverne.VISO er en del af specialrådgivningen efter kommunalreformen. VISO blevoprettet for at være en stærk støttefunktion for både kommuner og borgere ide vanskelige enkeltsager og dermed sikre fagligheden og kvaliteten i desociale afgørelser til gavn for såvel borgere som kommuner.I efteråret 2008 gennemførte Rambøll Management for Socialministeriet enevaluering af VISO med henblik på at vurdere, om VISO levede op til sitformål. Evalueringen viste, at der generelt set er stor tilfredshed med VISOsydelser blandt både kommuner og borgere.
Benedikte Kiær/ Lone Larsen