Der er jo med lovforslaget her i virkeligheden tale om en opdatering, en modernisering, en tidstilpasning af færdselslovens sanktionsområde, forstået på den måde, at det med de traditionelle bøder, der er på færdselslovområdet, nemlig typisk 500 kr.
for en færdselsforseelse, i hvert fald nede i den milde ende, for langt de fleste bilister er dyrere at fylde tanken op med brændstof, end det er at betale en bøde.
Det giver jo sådan lidt en skævvridning i forhold til respekten for, hvis man har lavet noget forkert i trafikken og bliver pågrebet og politiet siger, at det her skal man have en bøde for.
Så skal bøden ligesom også have en størrelse, sådan at det er føleligt, at det er mærkbart og det har en præventiv effekt, og at man lidt sidder og siger:
Øv, det var også ærgerligt, kunne jeg da ikke have undgået det?
Og så tænker man sig om næste gang, man kører.
Men hvis det er sådan, at bøderne med tiden bliver udhulet af pris- og lønfremskrivninger osv., så det til sidst er sådan med en bøde i trafikken, at man siger, at nå ja, det betyder vel ikke det store, så er det, den præventive effekt går fløjten.
Så den ene del af forslaget, der handler om, at vi i praksis groft sagt fordobler bøderne fra typisk 500 kr.
til typisk 1.000 kr., er et godt forslag, og det er tiltrængt, at vi får den opdatering af færdselslovens bødekatalog.
Der er så en lang række andre forseelser, hvor det bliver skærpet yderligere.
Bl.a.
bliver det gjort mere konsistent og ensartet, sådan at hvis man laver en forseelse, der også giver et klip i kørekortet, ja, så skal bøden selvfølgelig også være større end for andre forseelser, så man også dér i bøden kan se, at der er noget alvor bag det:
Der er en god grund til, at man får et klip i kørekortet, og der er også en større bøde forbundet med at lave overtrædelser, der er så grove, at det giver klip i kørekortet.
Vi er også meget tilfredse med, at man nu skærper det i forhold til dem, der kører rundt i påvirket tilstand i forbindelse med euforiserende stoffer, sådan at man, om jeg så må sige, her går ind og lidt populært sagt har en nultolerance og siger, at det vil man simpelt hen ikke finde sig i.
Altså, det er jo noget, som desværre ses mere og mere, nemlig at nogen kører rundt i påvirket tilstand, og det duer simpelt hen ikke.
Det er nøjagtig lige så farligt og måske endda farligere end at køre rundt i spirituspåvirket tilstand.
I det hele taget skal man ikke være påvirket af noget som helst bevidsthedsforstyrrende, når man kører bil, og derfor er det vigtigt, at der er nogle sanktioner forbundet med det her, der klart og tydeligt indikerer og tilkendegiver, at det vil vi ikke finde os i.
Alle andre trafikanter skal have lov til at færdes i tryghed på gader og stræder uden risiko for at møde nogen, der er påvirket af alkohol eller euforiserende stoffer.
Så synes jeg også, at den del, der handler om, at vi nu gør det obligatorisk med konfiskation af køretøjet ved kørsel i frakendelsestiden, er en af de gode ting.
Det har jo tidligere været en »kan«-bestemmelse, altså at man sådan har skullet vurdere det, skal/skal ikke, om det var rimeligt på nuværende tidspunkt, hvad personens situation var, og at domstolene skulle ind i nogle lange vurderinger og sådan noget.
Det her er meget nemmere:
Der bliver en »skal«-bestemmelse, og hvis ikke man kan finde ud af at lade være med at køre i frakendelsestiden, forsvinder bilen.
Sådan er det.
Det bliver til en »skal«-bestemmelse, og det støtter vi meget.
Så er der en sidste ting, som jeg har overvejet meget og drøftet med flere, og som ikke fremgår af det her lovforslag, men som jeg godt kunne tænke mig kunne komme med i overvejelserne frem mod en anden- og tredjebehandling, og det er i forhold til dem, der kører bil, og som er under 18 år.
Altså, det, at man ikke har noget kørekort, fordi man simpelt hen ikke er gammel nok til at have et kørekort, viser sig at være et stigende problem.
Politiet pågriber flere og flere unge førere under 18 år, der derfor naturligvis også kører uden overhovedet at have erhvervet et kørekort.
Det kunne godt være, at vi skulle prøve at lave en sanktion ud over, at de kan få en bøde osv., så man måske lavede en tillægsstraf i forhold til lige nøjagtig den her gruppe, der hed:
Hvis ikke man kan finde ud af at lade være med at køre bil, før man er 18 år gammel og har fået et kørekort, udsætter vi tidspunktet for, hvornår man kan få lov til at erhverve et kørekort, f.eks.
til man bliver 19 år.
Jeg tror, at det for rigtig, rigtig mange unge, specielt for mange unge mænd, er sådan, at det, at man bliver 18 år og får et kørekort, ligesom er manddomsprøven, det er det vigtigste her i livet.
Og hvis man har udsigt til, at man kan blive taget i at køre rundt i mors og fars bil, som man har snuppet uden at få lov, som 17-årig, fordi man synes, det er sjovt, og hvis man ved, at den risiko, der er, ikke bare er, at man får en bøde, men at det rent faktisk er tidspunktet for, hvornår man kan få et rigtigt kørekort, der bliver udsat med f.eks.
et år, så tror jeg, det har en enorm præventiv effekt.
Så det vil jeg gerne kaste ind i debatten allerede her, så vi har det med ved førstebehandlingen, og så er det også noget nemmere, hvis det er sådan, at vi skal i gang med nogle ændringsforslag til andenbehandlingen.