Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 153 Bilag 1
Offentligt
fdl
frie danske lastbilvognmænd
DTC Torvet 20 – 7100 Vejle - tlf. 86 88 05 44 - fax 86 88 90 19[email protected]Hørings frist for FDL den 14. januar 2011. (Vejtransportpakken)
Hermed FDL`s høringssvar i henhold til høringen om Godskørsel og lov om buskørsel.Frie danske lastbilvognmænd FDL kan ikke godtage, eller stå inde for Trafikstyrelsens forslag tilændringerne af Godskørsel og lov om buskørsel. (Vejtransportpakken)Trafikstyrelsens forslag i dens nuværende udformning er et tilbageslag, for Danske vognmænd, iforhold til nuværende lov. Det kan ikke være meningen at uddannelsen af Danske vognmænd skalforringes, forholdene skal forbedres for Danske vognmænd.Det gøres ikke ved forringelse af uddannelsen, eller ved at slække på de økonomiske krav iforbindelse med erhvervelse af vognmandstilladelser.Forbedringer for Danske vognmænd opnås kun ved forbedrede uddannelser, opstramninger afkravene ved afsluttende test / eksamener for erhvervelse af vognmandstilladelser.Der skal ligeledes strammes op på sikkerhedsstillelsen i forbindelse med erhvervelse afvognmandstilladelser, det skal ikke være muligt at stille sikkerhed ved en revisor påtegnelse, derskal være krav om banksikkerhed til Trafikstyrelsen, for alle udstedte vognmandstilladelser.Vognmandstilladelserne skal styres elektronisk gennem CRM central register for motorkøretøjer,ingen tilladelser ingen nummerplader, ved tilbagekaldelse af tilladelser inddrages nummerpladerne.Her er nogle eksempler på hvorfor Danske vognmænd har brug for ordnede forhold, ulovligheder,svindel og bedragerier florerer lige nu i stor stil.1. Et stort problem i dag er, der udføres vognmandskørsel hvor en lovlige registrerede virksomhed,ulovligt udlejer køretøjet til en (chauffør / vognmand) alt til en fast månedlig leje, plus forbrug.Udlejers krav er, alle indtjeninger sendes til den lovlige registrerede virksomhed (udlejer), alleudgifter på det ulovligt udlejede køretøj modregnes derefter, så udbetales rest beløbet til (chauffør /vognmand).(Kan kun kontroleres/afsløres af SKAT i lønningsregnskabet)2. Der køres vognmandskørsel, uden at forny udløbne vognmandstilladelser.(Er indberettet)3. Der køres vognmandskørsel, uden at omregistrerer køretøjer, fra en lukket virksomhed, til ennystartet virksomhed.(Er indberettet)4. Der registreres køretøjer til vognmandskørsel i selskaber, som ikke ifølge Trafikstyrelsen erindehaver af vognmandstilladelser.(Er indberettet)5. Virksomheder der ifølge Trafikstyrelsen er i besiddelse af 2 vognmandstilladelser registrerer 9lastbiler til vognmandskørsel.(Er indberettet)Disse eksempler understreger med al tydelighed, at Danske vognmænd ikke har brug for, lempelserpå kontrolmulighederne/ adgangsbetingelserne til erhvervet.Og det til trods for, at den gren af transportbranchen de store kørselsrekvirenter samt Dansk industritilhører, ikke ønsker kontrolmuligheder overhovedet.p.f.v.Jens Grootkontorleder