Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 153 Bilag 1
Offentligt
12. januar 2011RUN
Trafikstyrelsen
Høringssvar vedrørende forslag til lov om godskørsel og lov om buskø r-selDI Transport har følgende bemærkninger til det fremsendte lovforslag, der er koor-dineret med Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL):DI Transport støtter ændringerne i forhold til lov om buskørsel.DI Transport har endvidere noteret, at der i høringsbrevet lægges op til en meregrundlæggende revision af godskørselsloven i efteråret 2011, og at det fremlagteforslag har til formål at indpasse lovene til EU’s forordning 1071/2009.I det følgende forholder DI Transport sig derfor alene til det fremlagte lovforslag.Eventuelle øvrige forslag til revision af godskørselsloven vil DI Transport bringe oppå det bebudede møde mellem branchen og Trafikstyrelsen.Effektiv godstransport er en væsentlig forudsætning for vækst og for dansk er-hvervslivs konkurrenceevne. DI Transport arbejder derfor grundlæggende for atDanmark har en international konkurrencedygtig godstransportsektor, der harrammerne for og kan levere logistik og godstransport af høj kvalitet. Da markedetfor godstransport er kendetegnet ved en høj international konkurrence, er det ti l-svarende væsentligt, at danske transportvirksomheder ikke stilles ringere end i deandre EU-lande.Regeringen har i dets vejgodsstrategi fra marts 2008 som mål at ”arbejde for enstørre regelharmonisering med henblik på at reducere antallet af nationale særregler.”Dette synspunkt blev støttet af den samlede transportbranche.Trafikstyrelsen har i bemærkningerne til lovforslaget noteret, at man ønsker at ti l-passe godskørselsloven til EU-reglerne, så de danske regler ikke er diskriminerendeover for danske vognmænd ved at være strengere end nødvendigt i forhold til andrelande. DI Transport deler dette grundsynspunkt. Dette synspunkt gør sig navnliggældende indenfor det indre marked. Efter DI Transports opfattelse skal der væresærdeles tungvejende grunde til at fravige dette synspunkt, hvilket der ikke umid-delbart er i forhold til lovforslaget.
På den baggrund har DI Transport noteret sig, at Trafikstyrelsen har ønsket, at dedanske særkrav om obligatorisk kursus for nye vognmænd og om højere egenkapi-tal for de to første tilladelser bortfalder. Der sker således ikke ændringer for de ef-terfølgende tilladelser, udover de to første, og kravet om en prøve fastholdes.DI Transports vurdering er, at det kun i begrænset omfang vil have betydning foradgangen til markedet, da ændringen i kravet til egenkapital kun vedrører de toførste tilladelser, og samtidigt er der andre adgangsbarrierer i form af køb af mate-riel mv.Det er væsentligt for DI Transport, at der er et højt uddannelsesniveau i branchen.Det er derfor afgørende, at niveauet i prøven fortsat afspejler disse ambitioner medhenblik på at kunne levere gods- og logistikløsninger af høj kvalitet.Tilpasningen af de danske regler til EU-reglerne skal derfor ikke være til hinder for,at man fra dansk side i EU kan arbejde for højere kvalitet og standard i godstrans-porterhvervet i hele Europa.I forhold til bestemmelser om bortfald af tilladelser, så har DI Transport noteret , atder i overensstemmelse med forordningen fremover vil ske en tilbagekaldelse af ti l-ladelser i tilfælde af konkurs, betalingsstandsning etc.I den forbindelse skal DI Transport påpege, at det fortsat er nødvendigt at kontrol-lere reglerne og være kritisk i forbindelse med udstedelsen af tilladelser i Trafiksty-relsen, så man f.eks. undgår planlagte konkurser, hvor der spekuleres i at opnå enkonkurrencefordel ved at fortsætte i nye selskaber.DI Transport har noteret sig, at lovforslaget giver anledning til betydelig diskussioninden for branchen. DI Transport skal derfor tilkendegive, at vi gerne deltager i etmøde, hvor branchen kan drøfte lovforslaget i sin helhed.
Med venlig hilsen
Rune Noack