Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 153 Bilag 1
Offentligt
961317_0001.png
961317_0002.png
TrafikstyrelsenAdelgade 131304 Købehavn KSendt pr. mail til [email protected]Dato12. januar 2011Deres ref.Vores ref. k-lr

Høringssvar: Forslag til Lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel

Dansk Busvognmænd har modtaget forslag til Lov om ændring af lov om godskørsel og lov ombuskørsel. Forslaget vedrører:--En teknisk tilretning af dansk lovgivning til kravene i forordning EF/1071/2009.En justering af de elementer i den danske lovgivning, hvor EU-forordningen givermedlemsstaterne mulighed for at stille yderligere krav.
Danske Busvognmænds høringssvar relaterer sig hovedsagligt til de sidstnævnte elementer iforslaget.Den tekniske tilretningDanske Busvognmænd kan generelt tilslutte sig de justeringer af lov om buskørsel, derforetages som resultat af den nye forordning: I særdeleshed bestemmelser der fremmer enensartet implementering af forordningen i de forskellige medlemsstater, ønske om at mindskekonkurrenceforvridning samt krav for at imødegå stråmandsvirksomhed.Fastholdelse af dansk krav om forfalden gæld til det offentlige (Herunder adgangen tiltilbagekaldelse)Foreningen er enig i, at de nuværende, danske krav vedrørende forfalden gæld til detoffentlige fastholdes. Vi har noteret os, at de nuværende satser på hhv. 50.000 kr. (vedansøgning om tilladelse) og 100.000 kr. (Ved vurdering af om tilladelsesindehaveren fortsatopfylder kravet) bevares.Krav om kursus udgårTransportministeren foreslår, at det nuværende krav om kursus udgår. Der er i dag enadministrativt fastlagt adgang til, at ansøge om dispensation for kursusdeltagelse, hvisvedkommende igennem de seneste 5 år har haft en stilling med overordnede funktioner i envirksomhed, der udfører personbefordring (Buskbekendtgørelsen § 11, stk. 2).Danske Busvognmænd kan tilslutte sig forslaget om, at kursuskravet udgår. En forudsætningherfor er dog, at det nuværende høje niveau for den kvalificerende prøve opretholdes.I den forbindelse understreges det, at branchen (bus og gods) fortsat bør involveres itilrettelæggelsen, udformningen og indholdet af prøverne, så disse fortsat afspejler denvirkelighed, tilladelsesindehaverne skal fungere i.
DA N S K E B U SV O G N M ÆN D, Su n dk rogs ga d e 13 , K øb e nh a v n ØT lf 70 22 7 0 9 9 Fax 70 22 1 0 9 9 ww w. d b- dk .dk d b @d b- dk .dkMe d l em af I RU o g UIT PD a n i s h B u s a n d C o a c h O wn e r s ’ A s s o c i a t i o n
Krav om økonomisk baggrund sænkesEfter Danske Busvognmænds opfattelse bør de nuværende egenkapitalkrav (150.000 for de toførste tilladelser og 40.000 for hver efterfølgende) fastholdes.Det nuværende minimumskrav på 150.000 kr. er med til at sikre, at tilladelsesansøgeren haret tilstrækkeligt økonomisk fundament for at opstarte transportvirksomhed.Foreningen står naturligvis til rådighed, hvis der er spørgsmål eller kommentarer tilovenstående og ser frem til en fortsat dialog med Transportministeriet om emnet.Med venlig hilsen
Steen BundgaardAdm. direktør
DA N S K E B U SV O G N M ÆN D, Su n dk rogs ga d e 13 , K øb e nh a v n ØT lf 70 22 7 0 9 9 Fax 70 22 1 0 9 9 ww w. d b- dk .dk d b @d b- dk .dkMe d l em af I RU o g UIT PD a n i s h B u s a n d C o a c h O wn e r s ’ A s s o c i a t i o n