Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 153 Bilag 1
Offentligt
TrafikstyrelsenAdelgade 131304 København K
J.nr.: Transport FS/tkDeres J.nr. FS200-000037
11. januar 2011
Høringssvar vedrørende forslag til ændring af lov om godskørsel
samt lov om buskørsel
Trafikstyrelsen har ved brev af 22. december 2010 fremsendt udkast tilændring af ovennævnte love til høring. 3F skal i den forbindelse give udtrykfor følgende:I forslaget til godstransportlovens § 11, stk. 1 anføres dækningsområdet tilkøretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger 3500 kg. 3F har ved tidligerelejligheder, lige som store dele af det øvrige erhverv, anført, at dennevægtgrænse giver anledning til en skævvridning af konkurrenceforholdene,idet varebiler under denne grænse kan operere uden nogen form forregulering. 3F vil derfor foreslå, at vægtgrænsen for anvendelse af godslovengenerelt reduceres eksempelvis til 2500 kg, idet dette selvfølgeligredaktionelt indarbejdes i loven, hvor det i øvrigt måtte være relevant.Lovens § 13 indeholder en bestemmelse om fremgangsmåden, såfremt entilladelse bliver tilbagekaldt. Det eksisterende system har vist sig at være tilhinder for, at der effektivt har kunnet skrides ind i de tilfælde, hvor vilkårenefor tilladelsen ikke er blevet overholdt. 3F skal derfor foreslå, at paragraffenændres, således at en tilbagekaldelse af en tilladelse kan indbringes aftilladelseshaveren for domstolene, og at dette skal ske af pågældende selv ihenhold til de almindelige civilretslige bestemmelser.Dette har som konsekvens, at referencen til straffeloven og straffelovensretspleje fjernes, og det vil være op til indehaveren selv at dokumentere, atgrundlaget for tilbagekaldelsen af tilladelsen er sket uretmæssigt. 3F foreslår,at dette princip også kommer til at finde anvendelse i lov om buskørsel.Det fremgår af høringsbrevet, at man allerede nu har gjort sig tanker om,hvilke konsekvenser ændringerne af lovgivningen skal have i forhold tilbekendtgørelsen. I den forbindelse anføres det, at kapitalkravet for førstetilladelse vil blive reduceret fra de nuværende 150.000 kr. til 70.000 kr. 3Fhar flere gangen gjort opmærksom på de problemer, der er medkonkursrytteri, og der er enighed i branchen om, at noget sådant skalimødegås. Vi opfatter reduktionen i kapitalkravet som havende den direktemodsatte effekt. Et højt egenkapitalkrav vil sikre en vis robusthed ivirksomheden, hvilket vil forbedre deres stilling i forhold til den europæiskekonkurrence og vil endvidere vanskeliggøre det førnævnte konkursrytteri.
3F er endvidere af den opfattelse, at egenkapitalkravet skal følgevirksomheden løbende og ikke kun i forbindelse med virksomhedensetablering. Det er desværre ikke unormalt, at ansøgningerne alene er vedlagten revisorerklæring om, at pengene er til disposition på en given konto, og atpengene fjernes umiddelbart efter, at tilladelsen er udstedt.Synspunktet omkring kapitalkravet foreslår vi ligeledes finder anvendelse påbusloven.Afslutningsvis vil vi kommentere høringsbrevets forslag om, at kravet om etobligatorisk kursus for nye vognmænd udgår. 3F mener fortsat, at der skalvære krav om vognmandskurser. Hverken de nu obligatoriske EUchaufførkurser eller en generel teoretisk forretningsmæssig uddannelsebibringer det nødvendige vidensniveau, når det drejer sig om ledelse af entransportvirksomhed udsat for international konkurrence. 3F finder ikke, at etsådant krav er diskriminerende over for de danske vognmænd. Det stillerdem tværtimod stærkere i konkurrencen. Også dette synspunkt børindarbejdes i forslaget til busloven.Jeg skal i øvrigt henvise til forbundets e-mail dateret 26. oktober 2010 fraJørgen Aarestrup Jensen til Færdselsstyrelsen, hvor synspunkterne for så vidtangår reduktionen af vægtgrænsen samt problemerne med garantistillelsenblandt andet er uddybet.Venlig hilsen
Flemming Smidt
-2-