Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 153 Bilag 1
Offentligt
961321_0001.png
961321_0002.png
961321_0003.png
961321_0004.png
961321_0005.png
961321_0006.png
961321_0007.png
UDKAST
Adelgade 131304 København KTelefon 3392 9100[email protected]www.trafikstyrelsen.dkNotatDato 11. februar 2011Sagsnr. FS200-000037Sagsbehandler LC
Høringsnotatvedrørende forslag til ændring af lov om godskørsel og lov om buskør-sel(Vejtransportpakken)

1. Indledning

Trafikstyrelsen har den 22. december 2010 sendt udkast til forslag tillov om ændring af godskørselsloven og busloven til høring hos de ibilag 1 nævnte organisationer. Lovforslaget har også været offentlig-gjort på høringsportalen.Høringsfristen udløb den 12. januar 2011.Følgende organisationer m.v. kan tilslutte sig forslaget eller har ikkehaft bemærkninger til forslaget:Dansk Taxi Råd
Trafikstyrelsen har herudover modtaget høringssvar fraDansk ErhvervDansk Transport og Logistik (DTL)Danske BusvognmændDanske SpeditørerDI TransportFagligt Fælles Forbund (3F)FDL Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)International Transport Danmark (ITD)
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærkninger.Bemærkningerne er delt op i relevante emner. Trafikstyrelsens kom-mentarer til de enkelte emner følger efter i kursiv.
Side 1 (7)
Indkomne bemærkninger, der vedrører emner, der vil indgå i det for-slag til ændring af godskørselsloven og busloven, som forventes frem-sat i efteråret 2011, er ikke gengivet. Disse bemærkninger vil blivemedtaget i arbejdet med det kommende lovforslag.
Dato 11. februar 2011

2. Teknisk tilretning af betingelserne for at udøve vognmands-

virksomhed som følge af forordning nr. 1071/2009

Dansk Erhverv og DTL har ingen bemærkninger til den tekniske tilret-ning.Danske Busvognmænd kan generelt tilslutte sig de justeringer afbusloven, der foretages som resultat af den nye forordning.DI Transport har noteret sig, at der i forhold til bestemmelser ombortfald af tilladelser i overensstemmelse med forordningen fremovervil ske en tilbagekaldelse af tilladelser i tilfælde af konkurs, betalings-standsning etc. I den forbindelse påpeger DI, at det forsat er nødven-digt at kontrollere reglerne og være kritisk i forbindelse med udstedel-se af tilladelser i Trafikstyrelsen, så man f.eks. undgår planlagte kon-kurser, hvor der spekuleres i at opnå en konkurrencefordel ved atfortsætte i nye selskaber.Trafikstyrelsen har igennem længere tid haft skærpet opmærksomhedi forbindelse med behandling af ansøgninger, hvor personkredsen tid-ligere har været involveret i driften af virksomhed med økonomiskevanskeligheder. Tilfælde, hvor personkredsen bag en vognmandsvirk-somhed står bag en spekulativ langtidsplanlægning af en konkurs, la-der sig efter styrelsens opfattelse vanskeligt regulere.På et møde i januar 2010 erklærede den samlede transportbranchesig enig heri og i, at der ikke var behov for yderligere regulering afområdet. Branchen udtrykte samtidig tilfredshed med styrelsensskærpede opmærksomhed på konkurssager og styrelsens initiativer iden anledning.

3. Fastholdelse af de danske krav vedrørende restancer til det

offentlige

Dansk Erhverv kan støtte kravet om, at en ansøger ikke må have be-tydelig forfalden gæld til det offentlige, og at en tilladelse kan tilbage-kaldes, hvis indehaveren har betydelig forfalden gæld til det offentli-ge.Danske Busvognmænd er enig i, at de nuværende danske krav fast-holdes.
Side 2 (7)
Danske Speditører kan støtte kravet, idet det synes velbegrundet fort-sat at regulere adgangen til at udøve godskørselserhvervet gennemkravet om begrænsning af gæld til det offentlige.DTL har ingen bemærkninger.ITD støtter forslaget om at bibeholde de eksisterende danske krav, damyndighederne hermed har et effektivt værktøj til at vurdere, om envirksomhed er økonomisk sund.
Dato 11. februar 2011

4. Lempelse af egenkapitalkravet

Dansk Erhverv finder, at forslaget om en lempelse af egenkapitalkra-vet med fordel kunne drøftes med branchen og andre relevante par-ter, herunder med fokus på konkurrencesituationen, konkursrytteri,mulighederne for alternative løsninger og forbehold, som eksempelvishøjere krav til vognmænd, der tidligere er gået konkurs.Danske Busvognmænd finder, at de nuværende krav til egenkapitalbør fastholdes. Det nuværende minimumskrav på 150.000 kr. er medtil at sikre, at tilladelsesansøgeren har et tilstrækkeligt økonomiskfundament for at opstarte transportvirksomhed.Danske Speditører kan tilslutte sig den ændrede udformning af egen-kapitalkravet ud fra en samlet vurdering af hensynet til en økonomiskvelfunderet dansk vognmandsbranche af høj kvalitet og med ind-gangskriterier, som ikke væsentligt adskiller sig fra, hvad der er gæl-dende i det øvrige EU.DI Transport deler ønsket om at tilpasse godskørselslovgivningen tilEU-reglerne, så de danske regler ikke er diskriminerende over fordanske vognmænd ved at være strengere end nødvendigt i forhold tilandre lande. Efter DI Transports opfattelse skal der være særdelestungtvejende grunde til at fravige dette synspunkt, hvilket der ikkeumiddelbart er i forhold til lovforslaget. DI Transport har noteret sig,at lovforslaget har givet anledning til betydelig diskussion inden forbranchen og deltager derfor gerne i et møde, hvor branchen kan drøf-te lovforslaget i sin helhed. Det er DI Transports vurdering er, at enlempelse af egenkapitalkrave kun i begrænset omfang vil have betyd-ning for adgangen til markedet, da ændringen kun vedrører de førsteto tilladelser, og der samtidig er andre adgangsbarrierer i form af købaf materiel mv.DTL finder ikke, at der er et påtrængende behov for at ændre reglernefor egenkapitalkravet sammen med tilpasningen til Vejtransportpak-ken. DTL foreslår derfor, at man udskyder denne del af forslaget til engrundig drøftelse i forbindelse med den senere planlagte ændring afbus- og godskørselsloven i efteråret 2011. En lempelse af egenkapi-talkravet kan bidrage til, at det bliver væsentligt nemmere at blive
Side 3 (7)
vognmand med en overhængende risiko for faldende kvalitet i erhver-vet og tilknyttet dårligere image, som branchen som bekendt harbrugt mange kræfter på at forbedre. Desuden vil der komme vogn-mandsvirksomheder, der er mindre velkonsoliderede. Risikoen forkonkurs og konkursrytteri vil dermed blive større, medmindre man framyndighedernes side sætter andre initiativer i værk for at sikre etbedre værn mod konkursrytteri.3F anfører, at et højt egenkapitalkrav sikrer en vis robusthed i virk-somhederne, hvilket forbedrer deres stilling i forhold til den europæi-ske konkurrence og vanskeliggør konkursrytteri.FDL finder, at lovforslaget i dets nuværende udformning er et tilbage-slag for danske vognmænd i forhold til den nuværende lov. Forholde-ne for danske vognmænd skal ikke forringes, men forbedres. Dettegøres ikke ved at slække på de økonomiske krav i forbindelse mederhvervelse af vognmandstilladelser.ITD støtter forslaget, da foreningen finder, at danske regler ikke mådiskriminere danske vognmænd ved at være strengere end nødven-digt i forhold til andre medlemslande. Sikkerhedsstillelsens størrelsehar ikke den store betydning i bedømmelsen af en virksomheds øko-nomiske formåen. Desuden sker der med forslaget en ligestilling mel-lem danske vognmænd og vognmænd i det øvrige EU. Derimod er detaf betydning, at myndighederne er opmærksomme på virksomheder,der har til hensigt at udnytte systemerne, f.eks. ved konkursrytteri.Der har på baggrund af høringssvarene været afholdt et møde mellemtransportbranchen og Trafikstyrelsen for en yderligere drøftelse af for-slaget om at lempe kravet til egenkapital.Det er besluttet på nuværende tidspunkt ikke at lempe på egenkapi-talkravet. Forslaget kan genovervejes i forbindelse med det forslag tilændring af godskørselsloven og busloven, som forventes fremsat i ef-teråret 2011.

5. Kursuskravet udgår

Dansk Erhverv finder, at der bør indledes en drøftelse og afvejning afbranchens uddannelsesmæssige niveau, de sikkerhedsmæssigeaspekter, mulige effekter på konkurrencesituationen samt andre ele-menter, der kunne være relevante for såvel transportudbydere somtransportkøbere.Danske Busvognmænd kan tilslutte sig forslaget om, at kursuskravetudgår. En forudsætning herfor er dog, at det nuværende høje niveaufor den kvalificerende prøve opretholdes.Danske Speditører kan tilslutte sig den ændrede udformning af kvalifi-kationskravet ud fra en samlet vurdering af hensynet til en økonomiskvelfunderet dansk vognmandsbranche af høj kvalitet og med ind-
Dato 11. februar 2011
Side 4 (7)
gangskriterier, som ikke væsentligt adskiller sig fra, hvad der er gæl-dende i det øvrige EU.DI Transport deler ønsket om at tilpasse godskørselslovgivningen tilEU-reglerne, så de danske regler ikke er diskriminerende over fordanske vognmænd ved at være strengere end nødvendigt i forhold tilandre lande. Efter DI Transports opfattelse skal der være særdelestungtvejende grunde til at fravige dette synspunkt, hvilket der ikkeumiddelbart er i forhold til lovforslaget. DI Transport har noteret sig,at lovforslaget har givet anledning til betydelig diskussion inden forbranchen og deltager derfor gerne i et møde, hvor branchen kan drøf-te lovforslaget i sin helhed. DI Transport finder det væsentligt, at derer et højt uddannelsesniveau i branchen. Det er derfor afgørende, atniveauet i prøven fortsat afspejler disse ambitioner med henblik på atkunne levere gods- og logistikløsninger af høj kvalitet.DTL finder ikke, at der er et påtrængende behov for at ændre reglernefor obligatorisk vognmandskursus sammen med tilpasningen til Vej-transportpakken. DTL foreslår derfor, at man udskyder denne del afforslaget til en grundig drøftelse i forbindelse med den senere planlag-te ændring af bus- og godskørselsloven i efteråret 2011. Kravet om 3ugers obligatorisk vognmandskursus er med til at sikre et vist fagligtniveau indenfor branchen. Man risikerer, at det høje niveau for dendanske vognmandsbranche sænkes, uagtet at der fortsat er prøve-krav. En obligatorisk uddannelse sikrer, at alle har været gennem defor en vognmand relevante emner. Desuden bliver der også undervisti andet på vognmandskurset end emner, der er eksamen i, f.eks. øko-nomistyring.Hidtil har alle kursusudbydere været godkendt af Trafikstyrelsen. Detformodes, at dette krav ikke opretholdes. Myndighedsgodkendelsensikrer, at man på uddannelsesstederne har et vist minimumsniveau.Der er en åbenlys risiko for, at det ikke længere vil være tilfældet, ogat der vil opstå mere eller mindre lødige kursusudbydere. For kom-mende vognmænd vil det derfor blive noget mere vanskeligt at sikresig, at den valgte kursusudyder har den fornødne kvalitet.3F finder, at der fortsat skal være krav om vognmandskursus. Hver-ken de nu obligatoriske EU-chaufførkurser eller en generel teoretiskforretningsmæssig uddannelse bibringer det nødvendige vidensniveau,når det drejer sig om ledelse af en transportvirksomhed udsat for in-ternational konkurrence. 3F finder ikke, at et sådant krav er diskrimi-nerende over for de danske vognmænd, men stiller dem tværtimodstærkere i konkurrencen.FDL finder, at lovforslaget i dets nuværende udformning er et tilbage-slag for danske vognmænd i forhold til den nuværende lov. Forholde-ne for danske vognmænd skal ikke forringes, men forbedres. Dette
Dato 11. februar 2011
Side 5 (7)
gøres ikke ved forringelse af uddannelsen i forbindelse med erhvervel-se af vognmandstilladelser.ITD støtter forslaget, da foreningen finder, at danske regler ikke mådiskriminere danske vognmænd ved at være strengere end nødven-digt i forhold til andre medlemslande. Foreningen understreger, at etgodt uddannelsesniveau understøtter foreningens ønske om en højkonkurrenceevne for danske vognmænd. ITD finder det derfor nød-vendigt, at niveauet i prøven som minimum afspejler de krav, der idag stilles til viden for at blive vognmand.Der har på baggrund af høringssvarene været afholdt et møde mellemtransportbranchen og Trafikstyrelsen for en yderligere drøftelse af for-slaget om, at kravet om obligatorisk kursus ophæves. De enkelte or-ganisationers udtalelser på mødet afspejlede indholdet af de modtag-ne høringssvar.Det er besluttet ikke på nuværende tidspunkt at ophæve kravet omobligatorisk kursus. Forslaget kan genovervejes i forbindelse med detforslag til ændring af godskørselsloven og busloven, som forventesfremsat i efteråret 2011.
Dato 11. februar 2011
Side 6 (7)
Bilag 1Arbejdsgiverforeningen for Transport og LogistikCentralforeningen af Taxiforeninger i DanmarkDansk ArbejdsgiverforeningDansk ErhvervDansk Taxi RådDansk Transport og LogistikDanske AdvokaterDanske BiludlejereDanske BusvognmændDanske HandicaporganisationerDanske RegionerDanske SpeditørerDanske Taxivognmænds ArbejdsgiverforeningDet Centrale HandicaprådDIDI TransportFagligt Fælles ForbundFDL Frie Danske LastbilvognmændInternational Transport DanmarkKommunernes LandsforeningLandsorganisationen i DanmarkNOAH-TrafikRådet for Sikker Trafik
Dato 11. februar 2011
Side 7 (7)