Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 153 Bilag 4
Offentligt
984880_0001.png
984880_0002.png
984880_0003.png
984880_0004.png
Til lovforslag nr.L 153
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 12. april 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel(Lovgivning i tilknytning til EU’s vejtransportpakke)[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 23. februar 2011 og var til1. behandling den 3. marts 2011. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i trafikudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 23. decem-ber 2010 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. delbilag124. Den 24. februar 2011 sendte transportministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til transportministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2 af udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennessvar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.2. Indstilling og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Socialdemokratiets medlemmer af udvalget forventer, at de2 optrykte spørgsmål indgår i det arbejde, transportministereniværksætter i det efterfølgende store revisionsarbejde af gods-kørselsloven med henblik på behandling i Folketinget til ef-teråret 2011.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktetfor betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlem-mer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V)Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S)Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Jesper Petersen (SF) Johs. Poulsen (RV)Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)
4745242317
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)
31111
AX013179
2
Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
94
Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
12
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 153Bilagsnr.123TitelHøringssvar og høringsnotat, fra transportministerenTidsplan for udvalgsbehandlingen af lovforslagetUdkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 153Spm.nr.1TitelSpm. om, hvilke konsekvenser det vil få, hvis vægtgrænsen ned-sættes til 2,5 t eller til 2,8 t, som man har det i Tyskland, i stedet forde foreslåede 3,5 t, til transportministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvilke konsekvenser det vil få, hvis bestemmelsen æn-dres, således at det for både godsloven og buslovens vedkommendegælder, at tilbagekaldelsen af en tilladelse kan indbringes for dom-stolene af tilladelsesindehaveren, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om implementering af EU’s vejtransportregler i forhold til EU´s konkurrencebetingelser, til transportministeren, og ministerenssvar herpå
2
3
4
Bilag 22 af udvalgets spørgsmål til transportministeren og dennes svar herpåSpørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra S.Spørgsmål 1:Med henvisning til lovforslagets nr. 7 vedr. § 11, stk. 1 bedes ministeren redegøre for, hvilke konsekvenserdet vil få, hvis vægtgrænsen nedsættes til 2,5 t. eller til 2,8 t, som man har det i Tyskland, i stedet for deforeslåede 3,5 t. Her tænkes på både de afgifts-, skatte- og momsmæssige konsekvenser og konsekvenserm.h.t. hvor mange køretøjer det vil omfatte.Svar:Der er med lovforslaget ikke tilsigtet ændringer i den gældende retstilstand for så vidt angår vægtgrænsenfor, hvornår man skal have vognmandstilladelse.I forbindelse med den kommende ændring af godskørselsloven, der forventes gennemført til efteråret,overvejes det, om varebiler skal omfattes af godskørselslovens krav om vognmandstilladelse.Indførelse af en sådan ordning kræver en grundig undersøgelse af fordele og omkostninger ved en udvidetregulering, herunder eksempelvis afgiftsmæssige og skatte- og momsmæssige konsekvenser samt antalletaf køretøjer, der i givet fald vil blive omfattet af ordningen.Spørgsmål 2:Med henvisning til lovforslagets nr. 10 vedr. § 13 bedes ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser detvil få, hvis bestemmelsen ændres, således det for både godsloven og buslovens vedkommende gælder, attilbagekaldelsen af en tilladelse kan indbringes for domstolene af tilladelsesindehaveren, og at dette skal skeaf pågældende selv i henhold til de almindelige civilretlige bestemmelser.Svar:Der er med lovforslaget ikke tilsigtet ændringer i den gældende retstilstand for domstolsprøvelse i for-bindelse med tilbagekaldelse af vejtransporttilladelser.I forbindelse med den kommende ændring af gods- og buskørselslovene, der forventes fremsat til efteråret,overvejes en ændring af reglerne. I disse overvejelser indgår bl.a., hvorvidt den nuværende bestemmelseom, at Trafikstyrelsen skal indbringe sagen for domstolene, skal ændres.