Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 156 Bilag 1
Offentligt
961439_0001.png
961439_0002.png
ArbejdsmarkedsstyrelsenHolmens Kanal 20Postboks 21501016 København K[email protected][email protected][email protected]4. januar 2010Vedrørende sags nr. 2010-0018467

Høring - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om aktiv

socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og lov om social service

(Ændring af 450 timers reglen til en 225 timers regel, uændret boligstøtte

ved nedsættelse af kontanthjælp, reduktion af boligstøtten ved manglende

forældreansvar m.v.)

På grund af den meget korte svarfrist henover jul og nytår, ser Børnerådet sigikke i stand til at komme med et detaljeret høringssvar. Børnerådet forholdersig således alene til de mere overordnede perspektiver i udkastet.Børnerådet har tidligere forholdt sig kritisk til både 300 timers reglen ogindførelsen af 450 timers reglen. Rådet kan derfor ikke støtte nye stramningerpå dette område af flere årsager.Hvis 450 timers reglen ændres til 225 timer, og til at disse skal være optjentindenfor 12 måneder, vurderer Børnerådet, at det vil få store konsekvenser forde berørte børns sociale og kulturelle muligheder. Børn i familier med fåpenge har færre venner, de dyrker mindre sport og deltager sjældnere ifritidsaktiviteter.Mange af de familier, som berøres af ændringen, er børnefamilier, ofte etniskeminoritetsfamilier og ofte med flere børn. Når familierne udsættes for envæsentlig reduktion i deres disponible indkomst, kan det have ødelæggendekonsekvenser for børnenes sociale og kulturelle vilkår – og dermed også forderes muligheder for at blive integreret i det danske samfund.Socialforskningsinstituttets litteraturstudie ’Udsatte børns fritid’ kandownloades på www.sfi.dk/sw49704.asp. viser således, at børn i familier medfå penge, har væsentligt ringere vilkår end andre børn, når det gælderdeltagelse i fritidsaktiviteter og opbygning af sociale netværk. Det gælder isærlig grad etniske minoritetsbørn - og blandt disse børn især pigerne.Børnerådet hæfter sig yderligere ved de sanktionsmuligheder der er forbundetmed manglende efterlevelse af et forældrepålæg efter lov om social serviceeller bortfald af ungeydelsen. Hvis lovforslaget vedtages, åbnes der op for, at
boligstøtten, som vedrører det barn der ikke efterlever pålægget, skalbortfalde.Børnerådet finder en sådan ændring uhensigtsmæssig af flere årsager. For detførste er Rådet af den opfattelse, at forældres ansvar støttes bedst via dialog ogikke ved hjælp af tvang og økonomiske sanktioner. Til dette er det også vigtigtat påpege, at der ikke eksisterer dokumentation for at straffendeforanstaltninger over for forældre kan fremme forældreansvar i en positivretning. Derimod tyder den eksisterende forskning på, at sanktioner over forforældre i de hårdest belastede familier kan føre til forværring affamilieforholdene, fx ved at forældre støder deres børn fra sig, og yderligeremarginalisering af familierne (jfr. Ungdomskommissionens Betænkning nr.1508 om Indsatsen mod ungdomskriminalitet - mindretalsudtalelse omforældreansvar, punkt 7.5.12, som Børnerådet tilslutter sig).Herudover finder Børnerådet, at forslaget lægger op til en forskelsbehandlingmellem børn af boligejere og børn af lejere, idet sanktionerne alene er tiltænktmodtagere af boligstøtte, hvorimod boligejerne går fri.Med venlig hilsenLisbeth Zornig AndersenFormand for BørnerådetAnnette Juul Lundsekretariatschef
2