Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 156 Bilag 1
Offentligt
961442_0001.png
961442_0002.png
961442_0003.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG27. januar 2011
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik,lov om individuel boligstøtte og lov om social service
J.nr. 2010-00184675.kt/alh/ljsPËNST JØP/ael
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Arbejdsmarkedsstyrelsen1. juli 2011Anne Louise Hennings, Lillis Jarby Søndergaard,Sophie Mørk35288374/35288379/33951661[email protected], [email protected], [email protected]

Baggrund for loven

Som led i regeringens plan for at forbedre forholdene i ghettoområderne og styrkeintegrationen, har regeringen (Venstre og de Konservative), Dansk Folkeparti ogKristendemokraterne indgået aftale om en fælles ghettostrategi, der blandt andetskal få personer væk fra passiv forsørgelse på offentlige ydelser.Som led i denne ghettostrategi er det blevet besluttet at ændre den 2-årige 450 ti-mers regel til en et-årig 225 timers regel. Formålet hermed er at sikre en mere kon-tinuerlig tilknytning til arbejdsmarkedet.Regeringen ønsker endvidere, at det skal have yderligere konsekvenser:hvis kontanthjælpsmodtagere ikke gør en reel indsats for at komme væk fra pas-siv forsørgelse,hvis forældre ikke lever op til deres forældreansvareller hvis unge mennesker eller deres forældre ikke følger eller ikke samarbej-der om en uddannelsesplan.

Lovforslagets formål

Formålet med lovforslaget er at udmønte den del af aftalen, der vedrører en æn-dring af 450 timers reglen og en reduktion af boligstøtten.1. Ændring af 450 timers reglen til en 225 timers regelI denne del af forslaget indgår:1. Forslag om at perioden, hvor et ægtepar på kontanthjælp skal have modta-get hjælp ændres fra sammenlagt 2 år til sammenlagt 1 år.2. Kravet om arbejde ændres, således at hver ægtefælle fremover skal doku-mentere 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for 12 kalendermå-neder, for at begge ægtefæller kan blive ved med at modtage hjælp.
Der foreslås, at reglen træder i kraft den 1. juli 2011 og har virkning fra den 1. juli2012.Det forslås, at der gives de berørte ægtepar en rimelig tid til at indrette sig på æn-dringen i reglerne.Alle ægtefæller vil fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2011 have 12 måneder til atopfylde det ændrede arbejdskrav om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde indenfor de seneste 12 måneder.2. Forslag om uændret boligstøtte ved nedsættelse af kontanthjælp og reduktion afboligstøtten ved manglende forældreansvarFormålet med denne del af lovforslaget er at give en øget tilskyndelse til, at kon-tanthjælpsmodtagere gør en reel indsats for at komme væk fra passiv forsørgelse,og til at forældre lever op til deres forældreansvar.Forslaget består i at knytte reglerne for beregning af boligstøtte til en række eksi-sterende incitamentsfremmende regler på kontanthjælpsområdet og i relation tilbørne- og ungeydelsen.Konkret foreslås det:At nedsættelse af kontanthjælp i bestemte situationer ikke længere skal kunnekompenseres gennem en forhøjelse af boligstøtten, samtAt et barn tages ud af beregningen af boligstøtten, hvis forældrene ikke efterle-ver et eventuelt forældrepålæg i relation til det pågældende barn, eller hvis denunge eller forældrene ikke følger eller ikke samarbejder om en uddannelsesplan

Den primære målgruppe for lovforslaget

Den primære målgruppe for lovforslagets del om en 225 timers regel er ægtepar,der har modtaget hjælp efter § 11 lov om aktiv socialpolitik i et år eller mere, ogsom aktuelt modtager kontanthjælp på voksensats.Forslaget skønnes at have ligestillingsmæssige konsekvenser.Ved fremsættelsen af LF 89, folketingsåret 2005-06, 1. samling, lov nr. 239 af 27.marts 2006 (Indførelsen af 300 timers reglen) skønnedes det, at forslaget kunne ha-ve ligestillingsmæssige konsekvenser. Uanset at timekravet om 300 timers ordinærtog ustøttet arbejde gjaldt begge ægtefæller var forventningen, at det ofte ville værekvinder, der ville miste kontanthjælpen. Omvendt var det også forventningen, at300-timers-reglen ville øge kvindernes incitament til at søge ud på arbejdsmarke-det.Af en undersøgelse fra SFI fra juni 2008 fremgår, at blandt de interviewede, derhavde mistet retten til kontanthjælp på baggrund af 300-timers-reglen, var 70 pct.kvinder. Blandt de interviewede i risikogruppen, men som ikke havde mistet rettentil hjælp, var 52 pct. kvinder.I en rapport fra AKF (Anvendt Kommunal Forskning) fra juni 2008 fremgår det, atmange indvandrerkvinder har været ude af arbejdsmarkedet af kulturelle årsager.Der har i mange tilfælde været selvvalgt, men for nogle indvandrekvinder har det
2
ikke været deres eget ønske. For disse kvinder har 300-timers-reglen været et ar-gument, de har kunnet bruge over for deres ægtefælle til at kunne søge ud på ar-bejdsmarkedet.Det er vurderingen, at de effekter, som har kunnet måles af 300- timers-reglen, vilblive videreført ved de foreslåede ændringer i lovforslaget. Som forventet er derflere kvinder end mænd, som er blevet berørt af arbejdskravet og derved har mistetretten til hjælp og er blevet hjemmegående. Omvendt har reglen også medvirket til,at mange kvinder har fået mulighed for at søge ud på arbejdsmarkedet.Den primære målgruppe for lovforslagets del om uændret boligstøtte ved nedsæt-telse af kontanthjælp henholdsvis reduktion af boligstøtten ved manglende foræl-dreansvar er modtagere af kontanthjælp henholdsvis børnefamilier, der modtagerboligstøtte. I forhold til kontanthjælpsmodtagere vil målgruppen primært være æg-tepar, hvor begge personer modtager kontanthjælp, og hvor begge personer fårhjælpen reduceret efter 6 måneder på kontanthjælp. I forhold til børnefamilier vur-deres det, at forslaget vil berøre meget få familier.De foreslåede ændringer af boligstøtteloven vurderes ikke at have ligestillingsmæs-sige konsekvenser.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Den sekundære målgruppe for lovforslaget er kommunerne, der skal vejlede de be-rørte personer om lovens konsekvenser.For så vidt angår den del af lovforslaget om ændring af den 2-årige 450 timers re-gel til en et-årig 225 timers regel, fremgår det af rapporten fra AKF, at den tidligere300 timers regel har virket som ”et prik på skulderen” også for sagsbehandlerne ikommunerne. For dem har reglen virket som en opfordring til en målrettet indsatsfor de ledige kontanthjælpsmodtagere, der faktisk er i stand til at arbejde, men erlangt væk fra arbejdsmarkedet.Kommunernes nødvendige øgede fokus på de langvarige kontanthjælpsmodtageregavner de kvinder som har været længe i kontanthjælpssystemet, der derved får enmulighed for at komme ind på arbejdsmarkedet.

Samlet vurdering

For så vidt angår den del af lovforslaget, der vedrører en 225 timers regel, er detvurderingen at de effekter, som har kunnet måles af 300-timers-reglen vil blive vi-dereført ved en ændring af perioden, hvor ægteparret skal have modtaget hjælp frasammenlagt 2 år til sammenlagt 1 år, ændring af arbejdskravet fra 450 timer til 225timer og en forkortelse af optjeningsperioden perioden fra 24 måneder til 12 måne-der. Som forventet er der flere kvinder end mænd, som er blevet berørt af arbejds-kravet og derved har mistet retten til hjælp og er blevet hjemmegående. Omvendthar reglen også medvirket til, at mange kvinder har fået mulighed for at søge ud påarbejdsmarkedet.
3