Tak.
Lovforslaget her bygger jo, som det også lige blev nævnt, på den betænkning, som Ægtefælleskifteudvalget er kommet med.
Det er jo en meget, meget grundig gennemgang af det nuværende regelsæt.
At der er brug for det, når det regelsæt, vi bruger i dag, bygger på en lovgivning helt tilbage fra 1874 med enkelte justeringer, er jo soleklart, når vi tænker på, hvordan måden, vi lever med hinanden på, har ændret sig i den periode.
Der er flere forbedringer i forslaget, som vi kan glæde os over i de tilfælde, hvor parterne ikke kan blive enige, og forslaget bygger jo også på, at det stadig væk er forventningen, at de fleste selvfølgelig, når de skal skilles eller separeres, opnår en enighed om det.
Men i de tilfælde, hvor det desværre ikke sker, og man behøver hjælp udefra, synes vi, at der er klare forbedringer her.
Vi opfatter det som en klar fordel, at bodelingen kan ske, uden at der er så store udgifter for parterne, og at der er en klar opdeling i opgaver, og hvordan de fordeles imellem og bobehandleren og skifteretten.
Vi oplever også, at det er en god idé, at bobehandlerne er autoriserede og skal indgå i et samarbejde med skifteretten, men vi er meget optaget af, at valg af bobehandler er et valg, borgeren skal gøre sig, at borgeren er bekendt med, hvilke omkostninger der er forbundet med det allerede ved det første møde med bobehandler, og vi er noget optaget af at få afdækket, hvis parterne på det møde ikke er enige, om man som den borger, der står og skal have hjælp, så kan lave et nyt valg.
Høringssvarene er jo i virkeligheden meget positive.
Der er enkelte områder, som bliver nævnt, som man skal fokusere på.
Lovforslaget rummer jo den mulighed, at ministeren kan træffe beslutninger om, at bodeling skal ske i Danmark, hvis alene en af parterne er tilknyttet det danske.
Der finder vi, at det er meget, meget vigtigt, at vi lever op til samarbejdet, som vi har både internationalt og europæisk, og at vi er i samklang med vores omverden.
Datatilsynet fortæller os, at når en af parterne forsøger at være passiv i processen og ikke vil indgive oplysninger, så kan skifteretten hente disse oplysninger, og der er det vigtigt, at man hele tiden har proportionalitetsprincippet inde, sådan at personfølsomme oplysninger ikke leveres på en måde, så det kommer til skade for retssikkerheden for den enkelte.
Så er der en ting, som undrer os, og det er, at man jo i bemærkningerne redegør for, at man forventer, at der vil være et stigende antal behandlinger både hos skifteretten og eventuelt byretten, og derfor forbavser det os meget, at man siger, at det her ingen omkostninger har, hvis man ikke vil acceptere, at fristerne forlænges for behandling, og da vi jo ser hele lovforslaget som et ønske om, at sagsbehandlingen også skal gå hurtigt, hvilket vi synes er rigtigt, fordi de problemer, der findes i de her områder, bestemt ikke vinder ved, at de trækkes i langdrag, så vi er lidt undrende over for, hvordan vi kan gennemføre det her, uden at det har nogle omkostninger overhovedet.
Så vi Socialdemokrater vil gerne støtte forslaget, men med baggrund i de sidste tre bemærkninger, som vi synes der er grund til at holde øje med, vil vi gerne have indført, at vi laver en opfølgningsbestemmelse efter 3 år for at se, om man rammer rigtigt, og om man faktisk får rammet de her ting præcist nok ind.
Ellers synes vi, at der mange forbedringer i det, som vi gerne vil støtte.