Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 194 Bilag 9
Offentligt
1003297_0001.png
1003297_0002.png
1003297_0003.png
1003297_0004.png
1003297_0005.png
J.nr. 2010-511-0060Dato: 26. maj 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 194 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,

kursgevinstloven, ligningsloven og selskabsskatteloven (Skattefrita-

gelse for gevinst og udbytte af iværksætteraktier m.v.)

Hermed sendes svar på henvendelse af 25. maj 2011 fra Foreningen afStatsautoriserede Revisorer (L 194 – bilag 8).
Peter Christensen/ Lise Bo Nielsen
FSR – danske revisorer har gennemgået ovennævnte lovforslag og skal i den forbindelsefremkomme med kommentarer:

Overordnede bemærkninger

På baggrund af en anmodning fra Danske Advokater er der indsat mulighed for, at advoka-ter kan afgive erklæring om, hvorvidt iværksætterselskabet opfylder betingelserne i § 4C,stk.3-5. Danske Advokater finder det konkurrenceforvridende, hvis advokater ikke må af-give denne erklæring. FSR finder tværtimod, at muligheden for at advokater kan afgivedenne erklæring vil medføre klar konkurrenceforvridning til fordel for advokater. Advoka-ter er ikke underlagt de samme krav ved afgivelse af erklæringer som godkendte revisorerog er ikke, som godkendte revisorer, offentlighedens tillidsrepræsentant. Advokater repræ-senterer derimod udelukkende deres klienter. I øvrigt har advokater ikke nogen uddannel-sesmæssig baggrund for at udføre det nødvendige arbejde, der er en forudsætning for at af-give en erklæring. Advokater kan derfor ikke på samme måde, som godkendte revisorer, påbetryggende vis sikre sig at der er et tilstrækkeligt grundlag for at afgive en erklæring.FSR finder det derfor stærkt konkurrenceforvridende, når det foreslås at acceptere erklæ-ringer, der afgives af advokater, uden at disse har den tilstrækkelige uddannelsesmæssigebaggrund herfor og som oven i købet heller ikke er underlagt tilsvarende tilsyn i forbindelsemed deres afgivelse af erklæringer.

Kommentar

Det vurderes, at advokaterne besidder den tilstrækkelige uddannelsesmæssige baggrund forat kunne vurdere, om betingelserne i henhold til iværksætteraktieordningen er opfyldt. Be-tingelserne i henhold til iværksætteraktieordningen findes ikke at indeholde krav, der alenekan vurderes ud fra et regnskabsmæssigt perspektiv. Derfor findes det ikke konkurrence-forvridende, at advokater på lige fod med godkendte revisorer kan påse, at betingelserne ihenhold til iværksætteraktieordningen er opfyldt.

§4C

Der opstilles i § 4C, stk. 3-6 en række betingelser der skal være opfyldt for at der er tale omiværksætteraktier. Stk. 3 indeholder 5 betingelser om hvis opfyldelse iværksætterselskabetsrevisor skal afgive erklæring. Det anføres dog intet sted i stk.3, hvornår disse betingelserskal være opfyldt. Revisor skal alene påse opfyldelsen ved udstedelsen af iværksætterakti-erne. I § 4C, stk. 1, sidste pkt. anføres det, at såfremt betingelserne i stk. 3 ikke længere eropfyldt, anses aktierne for afstået og anskaffet igen til handelsværdi (som porteføljeaktier).Sidstnævnte formulering lægger dermed op til at betingelserne skal være opfyldt hvert år,så længe aktierne beskattes efter iværksætterordningen. Dette synes også bekræftet af lov-bemærkningerne på side 10.
Side 2
Imidlertid er det FSRs opfattelse, at det bør anføres i selve lovbestemmelsen, såfremt krite-rierne skal være opfyldt i hvert indkomstår, hvor iværksætteraktierne ejes for at bevare sta-tus som iværksætteraktier.At betingelserne skal være opfyldt i hvert indkomstår, synes umiddelbart at være i konfliktmed betingelsen om at revisorerklæringen alene skal fremsendes til Erhvervs- og Selskabs-styrelsen ved udstedelsen af aktierne. Det forekommer i øvrigt ikke hensigtsmæssigt, så-fremt betingelserne skal være opfyldt i hvert indkomstår.

Kommentar:

Betingelserne i henhold til iværksætteraktieordningen skal være opfyldt i hvert indkomstår.Den godkendte revisor eller advokat skal dog alene afgive erklæring herom i forbindelsemed udstedelse af iværksætteraktier. Erklæringen skal bl.a. sikre, at der ikke på tegnings-tidspunktet bliver udstedt for mange iværksætteraktier henover en 12-månedersperiode, ogat iværksætterselskaberne opfylder kravene til at være små eller mellemstore virksomhederi de pågældende faser. For så vidt angår den efterfølgende kontrol af, om betingelserne ihenhold til ordningen fortsat er opfyldt, er denne kontrol pålagt ligningsmyndighederne.Det skal dog bemærkes, at investorselskabet har pligt til at selvangive, såfremt selskabethar en skattepligtig indtægt - hvilket i det her tilfælde vil forekomme, hvis betingelserne ihenhold til ordningen ikke længere er opfyldt, og iværksætteraktierne herefter bliver skat-tepligtige.

§ 4C, stk. 6 – erklæring fra iværksætterselskabets revisor eller advokat

Det er efter FSRs opfattelse en misforståelse, at det skulle være konkurrenceforvridende, atalene en godkendt revisor kan påse opfyldelsen af betingelserne i stk. 3-5. Det er derimodkonkurrenceforvridende, hvis advokater efter høringsfasen nu også får mulighed for at af-give en erklæring, når advokater ved afgivelse af erklæringer ikke skal opfylde samme højekrav som godkendte revisorer. Både det forhold at Skatteministeriet har indføjet advokatersmulighed for at afgive erklæringer og ministeriets kommentar til FSRs tilbud om at hjælpemed at udforme en særlig revisorerklæring viser, at ministeriet ikke er tilstrækkelig bekendtmed de særlige krav revisorer er underlagt.FSR vil derfor advare mod, at give advokater eller andre, uden tilstrækkelig baggrund til atafgive erklæringer, adgang hertil. At afgive erklæringer er godkendte revisorers kerneom-råde og revisorer er underlagt strenge etiske og faglige regler, der skal sikre kvaliteten aferklæringen. En godkendt revisor må i øvrigt ikke påtage sig opgaver, som den pågældendeikke har tilstrækkelige forudsætninger for og kompetencer til at løse og godkendte revisorerer underlagt efteruddannelseskrav på 120 timer over 3 år indenfor de godkendte revisorersspecialområder.En godkendt revisor er som nævnt og i modsætning til en advokat offentlighedens tillidsre-præsentant og godkendte revisorer afgiver i mange andre sammenhænge erklæringer over-for offentlige myndigheder mv.Side 3
Det er korrekt, som anført i høringssvaret af 1. april 2011 fra Danske Advokater, at advoka-ter også i ligningslovens § 7A, stk. 4 og § 7H, stk. 7, har fået adgang til at afgive erklæringom disse forhold. Det er FSRs opfattelse at advokaters mulighed for at afgive erklæringifølge disse to bestemmelser ligeledes bør fjernes. I det mindste bør advokater, der afgiversådanne erklæringer være omfattet af samme vilkår for at afgive disse erklæringer somgodkendte revisorer. I modsat fald vil der være tale om at advokater tildeles en urimeligkonkurrencefordel i forhold til godkendte revisorer.Såfremt der er et politisk ønske om at give advokater mulighed for at afgive samme slagserklæringer, som godkendte revisorer, bør det være på samme vilkår og med samme krav.Det bør derfor også sikres, at der er samme høje uddannelsesniveau vedrørende afgivelse aferklæringer og at der er samme sanktionsmuligheder. Revisornævnet har i dag kompetencetil at sanktionere en godkendt revisor, der ikke overholder gældende regler, herunder erklæ-ringsbekendtgørelsen. Det må derfor være et krav, at advokater, der afgiver samme erklæ-ringer som godkendte revisorer også omfattes af Revisornævnets kompetence til at sanktio-nere overtrædelser.Det kan oplyses, at såfremt en godkendt revisor skal erklære sig om, hvorvidt betingelsernei § 4 C er opfyldt, så skal de til enhver tid gældende revisionsstandarder være overholdt.Endvidere vil FSR som hjælp til medlemmerne udarbejde en standarderklæring, der opfyl-der kravene i både internationale og danske regler. Godkendte revisorer kan herefter benyt-te denne standarderklæring, når der afgives erklæring efter § 4 C overfor Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsen. Hvis advokater får adgang til at afgive erklæring overfor Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsen, bør der selvfølgelig gælde samme krav og vilkår for en sådan erklæring,som der gælder for godkendte revisorer. Dette betyder, at en eventuel erklæring fra en ad-vokat bør overholde de samme regler og være underlagt de samme krav og sanktionsmulig-heder som gælder for godkendte revisorer.

Kommentar:

Der henvises til kommentaren til de overordnede bemærkninger.

Andre forhold

Det er yderligere et krav, at iværksætterselskabets revisor skal påse om iværksætterselska-ber modtager anden statsstøtte med samme formål. Dette er en betingelse, som ikke er opli-stet i selve lovforslaget, men alene i bemærkningerne. FSR skal derfor henstille, at betin-gelsen anføres i selve lovforslaget.I øvrigt bør der efter FSRs opfattelse være frit, hvilken revisor der vælges til opgaven. Li-gesom det vil være i tilfældet med hensyn til advokater, hvis forslaget om at lade advokaterfå mulighed for at afgive erklæring fastholdes.

Kommentar:

Side 4
Såfremt der ved anvendelse af iværksætteraktieordningen sker kumulering med en andenstøtteordning, påvirker det ikke skattefritagelsen af iværksætteraktier. Ved kumulering vildet være det støtteberettigede beløb efter den anden støtteordning, der skal nedsættes.Det findes desuden mest nærliggende, at det er iværksætterselskabets godkendte revisor el-ler advokat, der påser, om betingelserne i henhold til ordningen er opfyldt. Det sker ud fraen betragtning om, at det, uagtet om det betinges eller ej, oftest vil være iværksætterselska-bets godkendte revisor eller advokat, der vil foretage anmeldelsen om udstedelse af iværk-sætteraktier til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Side 5