Skatteudvalget 2010-11 (1. samling), Skatteudvalget 2010-11 (1. samling), Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 195 Bilag 11, L 195 A Bilag 11, L 195 B Bilag 11
Offentligt
Til lovforslag nr.L 195
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 18. maj 2011
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov omtobaksafgifter, lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. og forskellige andrelove(Ændring af afgift på erhvervenes energiforbrug m.v., forkortelse af kredittider for tobaksafgift og lempelse afølmoderationsordningen)[af skatteministeren (Peter Christensen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovfor-slaget, herunder 1 om deling af lovforslaget, som er tiltrådtaf udvalget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 27. april 2011 og var til 1.behandling den 3. maj 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringTre udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og skatteministeren sendte den 17. marts ogden 13. april 2011 disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. del– bilag 156, 157 og 188. Den 27. april og den 2. maj 2011sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og notaterherom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 8 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og LA) vil stemme forændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Flertalletindstiller de under A og B nævnte lovforslag tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (S, SF og RV) vil stemme for æn-dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretalletvil ved 3. behandling af lovforslaget stemme hverken for el-ler imod det under A nævnte lovforslag, men vil stemme forde stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det underB nævnte lovforslag tilvedtagelsemed det stillede æn-dringsforslag.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og RadikaleVenstres medlemmer af udvalget bemærker til det under Anævnte lovforslag, at beskatningen af industriens energifor-brug til procesformål gennem de senere år har været under-kastet skiftende beslutninger og tilkendegivelser fra regerin-gen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Fol-keparti.Det begyndte med Forårspakke 2.0, hvor regeringen ogDansk Folkeparti bl.a. vedtog en afgift på procesenergi. Af-giften skulle indføres med en tredjedel fra den 1. januar2010 (4,5 kr. pr. GJ) og fuldt ud fra den 1. januar 2013 (til15 kr. pr. GJ).Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og RadikaleVenstres medlemmer af udvalget tilkendegav, at lovforsla-get dels indeholdt finansiering af de skatteændringer, der varindeholdt i Forårspakke 2.0, dels indeholdt uklare bestem-melser om implementeringen af afgift på energi anvendt tilproduktion i konkurrenceudsatte virksomheder. S, SF og RVpåpegede på baggrund af en lang række henvendelser tilSkatteudvalget de konsekvenser, som disse afgifter ville ha-ve for virksomheder og arbejdspladser.S, SF og RV stemte derfor hverken for eller imod lovfor-slaget, som partierne fandt var en socialt skæv og uhensigts-mæssig skattereform.Med »Serviceeftersyn af Forårspakke 2.0« besluttede re-geringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
AX013280
2
Dansk Folkeparti, at afgiftsforhøjelsen skulle reduceres medto tredjedele af hensyn til konkurrenceevne og beskæftigelsemen til gengæld indfases gradvis allerede fra 2012. Afgiftenblev med det nye forslag sat op med knap 3,5 kr. pr. GJ modca. 10,5 kr. i den oprindelige aftale.Den præcise udformning af afgiftsforhøjelsen fra 2012skulle bero på en analyse af de energitunge virksomhederskonkurrencevilkår.Analysen forelå i marts 2011. Den anbefalede, at afgifts-forhøjelsen udmøntedes med den samme forhøjelse for alleerhverv.På baggrund heraf fremsatte regeringen nærværende lov-forslag om en ensartet forhøjelse for alle erhverv, men meden tidligere indfasning. Herefter vil procesafgiften blive7,65 kr. i 2012 og 8,64 kr. i 2013.Der er med dette lovforslag derfor ikke tale om – hverkenhelt eller delvis – at friholde de virksomheder og brancher,der allerede har gjort en indsats for at reducere energiforbru-get eller er undergivet stærk international konkurrence, fraafgiften.I Sverige eksisterede der f.eks. et aftalesystem, så derkunne opnås yderligere afgiftsfritagelse for virksomheder,der havde en relativt stor afgiftsbelastning i forhold til vær-ditilvæksten, under forudsætning af at de overholder en afta-le om energibesparelser.S, SF og RV vil derfor undlade at stemme ved lovforsla-gets endelige vedtagelse.S, SF og RV bemærker, at lovforslaget også indebærer enændret opgørelsesmetode af afgiftsbelagt energiindhold i af-fald, hvor der skal betales tillægsafgift efter kulafgiftslovenog CO2-afgiften (brug af røggasmålinger), som mindretalletisoleret set ville have kunnet støtte.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og RadikaleVenstres medlemmer af udvalget bemærker, at det under Bnævnte lovforslag indeholder en forøgelse af tobaksafgiften,ved at kredittiden for betalingen af afgiften forkortes, og enudvidelse af ølmoderationsordningen (afgiftsreduktion påstærk øl) fra at omfatte kun mindre bryggerier, der har frem-stillet øl før november 1940, til også at omfatte bryggerier,der er begyndt at fremstille øl efter 1940.S, SF og RV kan støtte udvidelsen af ølmoderationsord-ningen, som forventes at styrke de små bryggeriers mulig-hed for at gøre sig gældende på markedet. Det vil styrkeproduktionsmulighederne og fremme en ligelig udvikling iDanmark. S, SF og RV støtter også, at virksomheder be-handles og beskattes ens, uanset om de er fra før eller efter1940.S, SF og RV kan også støtte afkortelsen af kredittiden forbetaling af tobaksafgiften. S og SF har i »Fair Forandring«peget på det ønskelige i at forbedre folkesundheden ved atlægge afgift på tobakken.S, SF og RV har også noteret sig, at regeringen hermedendnu en gang bryder sit eget skattestop, og at regeringensbekymring for følgerne af øget grænsehandel, som den harhaft over forslaget i »Fair Forandring« om at hæve tobaksaf-giften, kun har været på skrømt, da man nu selv har valgt atforøge den.
Regeringen har bebudet, at provenuet, der fremkommerved afkortelsen af kredittiden for betalingen af tobaksafgif-ten, skal bruges til at finansiere nedsættelsen af jordskatter-ne i medfør af landbrugspakken fra foråret 2010.S, SF og RV kan ikke støtte denne anvendelse. Der tagesmed dette lovforslag ikke stilling til anvendelsen, men aleneforslaget om at afkorte kredittiden.S, SF og RV kan stemme for lovforslaget.Etandet mindretali udvalget (EL) vil stemme for æn-dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretalletindstiller det under A nævnte lovforslag tilforkastelseved 3.behandling, men vil stemme for de stillede ændringsforslag.Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag tilved-tagelsemed de stillede ændringsforslag.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldiog Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningensafgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektrici-tet og forskellige andre love. (Ændring af afgift på erhverve-nes energiforbrug m.v.)« omfattende §§ 1-6, § 9, § 10, § 11,stk. 1-3, 6 og 7, og § 12.B.»Forslag til lov om ændring af lov om tobaksafgifter oglov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. (Forkortelse af kre-dittider for tobaksafgift og lempelse af ølmoderationsordnin-gen)« omfattende § 7, § 8 og § 11, stk. 4 og 5.[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagNy paragraf2)Efter § 10 indsættes som ny paragraf:»§ 01I det af Folketinget den 28. april 2011 vedtagne forslag tillov om ændring af lov om elforsyning, lov omnaturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov omEnerginet.dk og lov om fremme af vedvarende energi.(Gennemførelse af el- og gasdirektiverne m.v.), foretagesfølgende ændring:
3
1.§ 1, nr. 3,ophæves.«[Ophævelse som konsekvens af lovforslagets § 6]Til § 113)Istk. 1ændres »stk. 2-5« til: »stk. 2 og 3«.[Konsekvens af deling]4)Istk. 2indsættes efter »§ 10«: », § 01«.[Ikrafttræden efter skatteministerens bestemmelse]cÆndringsforslag til det under B nævnte lovforslagTil § 115)Stk. 4og5affattes således:»Stk. 4.Loven træder i kraft den 1. juli 2011, jf. dog stk.5.Stk. 5.§ 7 har virkning fra og med den 17. oktober 2011.§ 8 har virkning fra og med den 1. januar 2011.«[Konsekvens af deling]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås i ændringsforslag nr. 1 at dele lovforslaget ito dele. Den ene del (A) vedrører ændring af afgift på er-hvervenes energiforbrug m.v. Den anden del (B) vedrørerforkortelse af kredittider for tobaksafgift og lempelse af øl-moderationsordningen.Til nr. 2Der foreslås ophævelse af § 9 a, stk. 1, 2. pkt., i elforsy-ningsloven som affattet ved § 1, nr. 3, i lovforslag nr. L 87
om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsy-ning, lov om varmeforsyning, lov om Energinet.dk og lovom fremme af vedvarende energi. (Gennemførelse af el- oggasdirektiverne m.v.) som vedtaget af Folketinget ved 3. be-handling den 28. april 2011. Ophævelsen skal ses i sammen-hæng med nærværende lovforslags § 6, nr. 1, som nyaffatter§ 9 a, stk. 1, 2. pkt. Nyaffattelsen sker for at sikre, at der ale-ne kan gives fritagelse for PSO-bidrag, hvis elpatronordnin-gen benyttes, og ikke, hvis der sker tilbagebetaling af elaf-gift efter den nye mulighed i lovforslagets § 1, nr. 2.Til nr. 3 og 5Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.Til nr. 4Med dette ændringsforslag til § 11, stk. 2, foreslås det, atskatteministeren fastsætter ikrafttrædelsestidspunktet for op-hævelsen af § 9 a, stk. 1, 2. pkt., i elforsyningsloven som af-fattet ved § 1, nr. 3, i lovforslag nr. L 87 om ændring af lovom elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varme-forsyning, lov om Energinet.dk og lov om fremme af vedva-rende energi. (Gennemførelse af el- og gasdirektiverne m.v.)som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 28. april2011. Dette sker for at sikre samtidighed mellem ophævel-sen af § 9 a, stk. 1, 2. pkt., som affattet ved § 1, nr. 3, i lov-forslag nr. L 87 og ikrafttræden af nærværende lovforslagsnyaffattelse af § 9 a, stk. 1, 2. pkt., som også fastsættes afskatteministeren.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V) Mikkel Dencker (DF)Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S)John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldi (T)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 195Bilagsnr. Titel1Høringsskema og høringssvar vedrørende tobaksafgiftsloven, fraskatteministeren2Høringsskema og høringssvar vedrørende energiforbrug, fra skat-teministeren3Høringsskema og høringssvar vedrørende øl- og vinafgiftsloven,fra skatteministeren4Supplerende høringsskema vedrørende energiforbrug, fra skatte-ministeren5Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget6Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget71. udkast til betænkning8Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren92. udkast til betænkning103. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 195Spm.nr.12TitelSpm. om teknisk bistand til ændringsforslag om opdeling af lov-forslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange bryggerier der i dag er omfattet af ølmode-rationsordningen, og hvor mange der yderligere forventes at bliveomfattet, såfremt lovforslaget vedtages, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om en opgørelse, der viser stigningen i afgiften på brændselog el til proces i henholdsvis 2012 og 2013, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt over de virksomheder, der skal betale denforhøjede energiafgift, og som enten har et lavt energiforbrug iforhold til deres produktion eller er undergivet international kon-kurrence, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan den del af forslaget, som om-handler afgifter på energi, og hvor der ikke tages hensyn til virk-somheder, der allerede har reduceret deres energiforbrug, passerind i regeringens samlede energipolitik, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at lavere afgiftssatser for energiintensiveudlandskonkurrerende virksomheder giver en mindre konkurren-ceevnepåvirkning for disse virksomheder end ved at anvende ens-artede energiafgifter for alle erhverv, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om at bekræfte, at andre lande med betydelige energiafgif-ter på erhverv tilgodeser de energiintensive virksomheder medsærlige lempelser af hensyn til konkurrenceevnen, til skattemini-steren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
5
8
Spm. om at bekræfte, at reguleringen af afgiftssatserne på over-skudsvarme i lovforslaget udgør en barriere for udnyttelse af detoverskudsvarmepotentiale, der findes i industrien, til skattemini-steren, og ministerens svar herpå