Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 199 Bilag 2
Offentligt
989774_0001.png
989774_0002.png
989774_0003.png
989774_0004.png
989774_0005.png
Indenrigs- og SundhedsministerietEnhed:KommunaløkonomiSagsbeh.: DEPMBSags nr.: 1102196Dok. Nr.: 508899Dato:28. april 2011
Høringsnotat til Folketingets Kommunaludvalg og FolketingetsSundhedsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lovom kommunernes styrelse og regionsloven(Kommunal og regional pligt til konkurrenceudsættelse)Modtagne høringssvarIndenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget i alt 20 høringssvar.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 16) har meddelt, at de har bemærk-ninger: Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker, Dansk Byggeri, DanskErhverv (forbehold for politisk godkendelse), Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd,Danske Regioner (forbehold for politisk godkendelse), Danske Ældreråd, Fag ogArbejde, FTF, Håndværksrådet, KL (forbehold for politisk godkendelse), Landbrugog Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark, Lægeforeningen, Offentlig Ansat-tes Organisationer og Organisationen af Selvejende Institutioner.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 4) har meddelt, at de ikke har be-mærkninger: Dansk Revisorforening, Datatilsynet, Institut for Menneskerettighedersamt Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab.Det bemærkes, at Dansk Arbejdsgiverforening har tilkendegivet, at lovforslagetfalder uden for Dansk Arbejdsgiverforenings virkefelt, og at foreningen derfor ikkeønsker at afgive bemærkninger til lovforslaget.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 32) har ikke afgivet høringssvar:Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Er-hvervsråd, Børnerådet, Børns Vilkår, Centralorganisationernes FællesUdvalg,Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Handicapforbund, Danske Handicapor-ganisationer, Danske Skoleelever, Dansk Transport og Logistik, Danske Patienter,DESA Dansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd, Forbrugerrå-det, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af Statsforvaltningsjuri-ster, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Hotel-, restaurant- og turisterhver-vets brancheorganisation, Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte,Kommunernes Revision A/S, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen afForældre til Børn i Daginstitutioner, Landsforeningen Ældresagen, Pårørendegrup-pen for svage ældre, Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening,Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutning af LandbrugetsArbejdsgiverforeninger, Skole og Samfund, Sundhedskartellet samt Ældremobilise-ringen.Bemærkninger til lovforslagetI det følgende foretages en tværgående gennemgang af de politisk centrale forslagtil ændringer af lovforslaget, som er fremkommet i høringssvarene. Der er ud overde punkter, som omtales i det følgende, på baggrund af ministeriets egen kvalitets-
Side 2
sikring af lovforslaget indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske,ændringer i lovforslaget inden fremsættelsen.IndledningKonkurrence i forhold til offentlige opgaver handler om at sikre, at borgerne fårmest mulig velfærd for deres skattekroner. Regeringen ønsker på den baggrund atsikre, at kommunerne og regionerne systematisk bruger konkurrenceudsættelsemed henblik på at opnå den bedste og billigste opgaveløsning.Efter lovforslaget foreslås det at give indenrigs- og sundhedsministeren hjemmel tilfor kommuner og regioner at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen og re-gionsrådet skal konkurrenceudsætte nærmere fastlagte opgaver helt eller delvis,og om de nærmere betingelser for konkurrenceudsættelse.Sigtet for regeringen vil imidlertid være en aftalebaseret ordning. Den foreslåedebemyndigelse til indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætte bindende reglerom konkurrenceudsættelse i kommuner og regioner vil således alene blive an-vendt, hvis det ikke lykkes at indgå en aftale med KL og Danske Regioner om øgetkonkurrenceudsættelse, eller hvis kommunerne eller regionerne ikke lever op til deaftalte målsætninger.Generelle bemærkningerEn række organisationer hilser overordnet set lovforslaget om en kommunal ogregional pligt til konkurrenceudsættelse velkomment. Det gælder bl.a. Branchefor-eningen for Privathospitaler og Klinikker, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, DanskIndustri samt Landbrug og Fødevarer.Dansk Erhverv finder, at der er et stort potentiale for at øge konkurrenceudsættel-sen af kommunale og regionale opgaver samt at større inddragelse af private aktø-rer er væsentlig for at imødekomme de store udfordringer, det danske velfærds-samfund står over for.Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker fremfører bl.a., at et sundheds-væsen i verdensklasse kræver, at sundhedsvæsenet har fokus på innovation gen-nem offentlig-privat samarbejde og videndeling på tværs af hele sundhedssekto-ren, nedbrydning af faggrænser, effektiv anvendelse af ressourcer og sammen-hængende patientforløb samt fri og fair konkurrence mellem alle aktører – offentli-ge som private.Flere organisationer fremhæver det positive i, at regeringen sigter efter en aftale-baseret ordning i første ombæring. Det gælder bl.a. Dansk Erhverv, Danske Ældre-råd, Dansk Industri, FTF samt Landbrug og Fødevarer.KL anfører i den forbindelse, at KL ønsker at videreføre samarbejdet mellem kom-munerne og staten om at øge konkurrenceudsættelsen og styrke offentlig-privatsamarbejde i form af en ny aftale om kommunernes konkurrenceudsættelse.Dansk Industri anfører, at det vil være i alles interesse, at de nye mål for konkur-renceudsættelse opnås gennem forhandling med de berørte parter for at sikre
Side 3
ejerskab til målet. Dansk Industri finder det endvidere positivt, at der arbejdes for,at de kommuner, der konkurrenceudsætter mindst, øger deres konkurrenceudsæt-telse relativt mere end andre kommuner.En række organisationer stiller sig kritisk over for lovforslaget om en kommunal ogregional pligt til konkurrenceudsættelse. Det drejer sig bl.a. om Danske Regioner,Dansk Sygeplejeråd, FOA, FTF, KL, Landsorganisationen i Danmark og Organisa-tionen af Selvejende Institutioner,KL tilkendegiver, at KL tager skarp afstand fra tvangsudbud, da tvang efter KL’sopfattelse er skadeligt for en sund udvikling af det offentlig-private samspil. KLfremfører, at forslaget indebærer stor risiko for lokal politisering på et område, hvorder de seneste år har været stigende konsensus om at afprøve nye veje.Konkrete bemærkningerDanske Regioner finder, at lovforslaget bryder med de grundlæggende tanker omselvstyre, som den danske kommunale og regionale struktur bygger på. DanskeRegioner ser med betænkelighed på, at regionsråd fratages muligheden for selv atbestemme tilrettelæggelsen af opgaveløsningen.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:Regionsrådet (og kommunalbestyrelsen) fratages naturligvis ikke med lovforslagetmuligheden for at selv at tilrettelægge opgaveløsningen.Det vil fortsat være regionsrådet (og kommunalbestyrelsen), som har ansvaret forden konkrete opgavevaretagelse. Regionen (kommunen) skal i udbudsmaterialetfastlægge, hvilket serviceniveau den ønsker.Konkurrenceudsættelse er et redskab til at sikre, at opgaverne løses bedst og bil-ligst ud fra de rammer, der fastlægges af regionsrådet (og kommunalbestyrelsen).Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.Dansk Byggeri anfører, at det fulde udbytte af konkurrenceudsættelse bl.a. forud-sætter, at alle omkostninger indregnes i kommunernes kontrolbud, hvilket efterDansk Byggeris opfattelse langt fra altid er tilfældet. Håndværksrådet finder ligele-des kommunernes anvendelse af kontrolbud problematisk.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:Indenrigs- og Sundhedsministeriet har fastsat regler for kommunernes beregningaf kontrolbud, der skal sikre, at alle omkostninger – såvel direkte som indirekte –indregnes.Det bemærkes, at der som opfølgning på regeringens strategi til fremme af offent-lig-privat samarbejde (OPS-strategien) – skal ske en evaluering af reglerne forkontrolbud.En række initiativer i Konkurrencepakken og OPS-strategien tager netop sigte påat forenkle regler og rammer for offentlig-privat samarbejde.
Side 4
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.FTF savner tilstrækkelig bevisførelse for, at konkurrenceudsættelse er en velafprø-vet metode, der kan sikre kvalitet og effektivitet. LO og Offentlig Ansattes Organi-sationer støtter dette synspunkt.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:Der findes allerede mange gode erfaringer med konkurrenceudsættelse, som deter muligt at bygge videre på.Der kan også drages erfaringer fra udlandet, bl.a. Sverige, som har en lang traditi-on for offentlig-privat samarbejde på de store velfærdsområder.Udbudsportalens dokumentationsdatabase udgør endvidere en central platform forvidendeling.Regeringen har desuden nedsat et Udbudsråd, der netop har fokus på at indsamleerfaringer med konkurrenceudsættelse – både nationalt og internationalt.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.Lægeforeningen mener, at der i vurderingen af udbudsegnede opgaver skal indgåbåde kliniske kvalitetsparametre og organisatoriske kvalitetsparametre.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:Der er intet til hinder for, at kvalitetsparametre kan indgå i vurderingen af, hvilkekonkrete opgaver, der er udbudsegnede.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.Danske Regioner finder, at en bemyndigelse bør begrænses til at omfatte heltoverordnede forhold, idet de lokale markedsmæssige forhold kan være meget for-skellige.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:Som anført i bemærkningerne til lovforslaget kan der i forbindelse med en udmønt-ning af bemyndigelsen fastsættes en dispensationsadgang, således at det blivermuligt at undtage regioner (og kommuner) fra de fastsatte krav, når særlige forholdgør sig gældende.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.Landbrug og Fødevarer giver udtryk for ønske om, at erhvervsorganisationerneinddrages i arbejdet med at foretage de analyser, der skal danne baggrund for enudvælgelse af konkrete udbudsegnede opgaver.Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger:Regeringen vil gennemføre analyser af, hvilke konkrete opgaver der er udbudseg-nede, herunder hvilke opgaver der har størst potentiale for at kunne øge den sam-lede konkurrenceudsættelse i henholdsvis kommuner og regioner. Disse analyservil blive gennemført i samarbejde med KL og Danske Regioner.
Side 5
Det vil blive overvejet i de konkrete tilfælde, hvorvidt der er behov for inddragelseaf relevante erhvervsorganisationer.Det bemærkes, at en udbudspligt for konkrete opgaver i givet fald vil blive fastlagt ien bekendtgørelse, som sendes i en høring med henblik på bemærkninger indenudstedelsen.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.