Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 211 Bilag 10
Offentligt
1011822_0001.png
Til lovforslag nr.
L 211
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 17. juni 2011
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af integrationsloven og repatrieringsloven
(Styrket kommunal vejledningspligt og indførelse af resultattilskud i forbindelse med repatriering m.v.)
[af integrationsministeren (Søren Pind)]
1. Ændringsforslag
Integrationsministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. maj 2011 og var til 1.
behandling den 14. juni 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Lovforslaget har samtidig med fremsættelsen været sendt
i høring, og integrationsministeren har efterfølgende sendt
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til integrationsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
mange udlændinge, der har været i Danmark i mange år,
desværre aldrig er kommet i arbejde eller på anden måde
faldet til i det danske samfund. Derfor sikrede regeringen og
DF i 2010 en forbedring af repatrieringsordningen med støt-
te til frivillig hjemsendelse. Ordningen er udvidet, så den
omfatter flere udlændinge, og støttebeløbet er blevet øget
væsentligt. Med dette lovforslag udvides den hidtidige ind-
sats.
I Danmark er der desværre en lang række områder, hvor
man oprigtigt kan blive i tvivl om, hvorvidt man befinder
sig i Danmark eller ej. Disse områder udgør sproglige og
kulturelle huller i vores land. I disse områder lever der per-
soner og grupper, som både mentalt og kulturelt befinder sig
et helt andet sted. De får med lovforslaget et tilbud om at le-
ve deres liv dér, hvor de helst vil leve det, og kommunerne
får et incitament til at vejlede og oplyse disse personer og
grupper om de muligheder, der er for hjemsendelse.
DF anerkender indsatsen hos de udlændinge, som vil
Danmark, og som på trods af social kontrol og modstand
bl.a. fra parallelsamfundene formår at tage det danske til sig.
Det er DF’s opfattelse, at man bør betragte lovforslaget som
en venlig handling over for de velintegrerede udlændinge
såvel som over for dem, der føler sig dårligt tilpas her, eller
som måske blot vil føle sig bedre tilpas i deres hjemland.
Med lovforslaget sikres det, at udlændinge, der egentlig
hellere vil bo i deres hjemland, og som ikke har fodfæste på
arbejdsmarkedet, kan komme tilbage. I de tilfælde er det
bedst for de omtalte udlændinge og bedst for Danmark. DF
vil følge effekten af lovforslaget og kan med disse bemærk-
ninger støtte lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-
mer af udvalget kan konstatere, at lovforslaget udgør en del
af Dansk Folkepartis pris for at forringe efterlønnen og fol-
kepensionen. Partierne kan ligeledes konstatere, at lovforsla-
get er fremsat i forlængelse af det eklatante løftebrud, som
Dansk Folkeparti og regeringen har udsat vælgerne for ved
at forringe efterlønnen og folkepensionen.
S og SF støttede, at repatrieringsordningen blev forbedret
i 2010. Der er tale om et godt tilbud, som mange har benyt-
tet sig af til glæde for dem selv. Det er vigtigt for S og SF, at
der er tale om en tvangsfri ordning. Men partierne mener, at
dette lovforslag i unødig grad hæmmer ordningen ved at på-
lægge kommunerne at rådgive om den i utide, selv om kom-
munerne allerede i dag har en vejledningspligt og dermed
AX013461
L 211 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 10: Betænkning over L 211
1011822_0002.png
2
skal gøre opmærksom på ordningen, når de mener, det er re-
levant. Lovforslaget vil skade kommunernes mulighed for at
have en god dialog, og repatrieringsordningen vil gå fra at
være et godt tilbud til at blive en belastning i dagligdagen
for både kommuner og de personer, som kommunerne skal
rådgive. Bonussen for personer, der repatrierer, kommer til
at falde meget tilfældigt ikke mindst i forhold til sammen-
sætningen af nationaliteter blandt udlændinge i den enkelte
kommune. Det skal ses i lyset af, at muligheden for og ly-
sten til at bruge repatrieringsordningen ikke mindst handler
om forholdene i den enkeltes hjemland.
Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af ud-
valget mener, at repatriering grundlæggende er en god mu-
lighed. RV og EL mener dog, at en resultatbonus til kommu-
nerne i forbindelse med repatriering sender et signal til kom-
munerne om, at man hellere ser, at kommunerne får udlæn-
dinge til at forlade landet, end at de hjælper dem til en suc-
cesfuld integration. Ligeledes sender man et signal til ud-
lændinge i Danmark om, at man er så interesseret i at få dem
til at forlade landet, at man er villig til at betale kommuner-
ne, når det »lykkes«. I ministerens høringsnotat kan man læ-
se, at formålet med dette resultattilskud er at understrege be-
tydningen af kommunernes indsats for at medvirke til afkla-
ring af udlændinges muligheder, herunder repatriering. Hvis
målet virkelig er afklaring, kan det undre, at det udelukken-
de er den afklaring, der fører til udrejse, der belønnes.
RV og EL er ligeledes stærkt kritiske over for, at jobcen-
trene forpligtes til at vejlede om repatriering. For det første
er medarbejderne på jobcentrene ikke uddannet til at kunne
vejlede om repatriering. For det andet sender det et signal til
udlændingen om, at man hellere ser, at de forlader landet,
end at de kommer i arbejde. Dette risikerer at være direkte
skadeligt for beskæftigelses- og integrationsindsatsen og for
den enkelte udlændings tillid til medarbejderen på jobcente-
ret. For det tredje vil der være en række tilfælde, hvor repa-
triering helt åbenlyst ikke er en mulighed, hvorfor det er me-
ningsløst at forpligte jobcentrene til at vejlede om netop re-
patriering.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med med-
lemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at kom-
me med indstillinger eller politiske udtalelser i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
integrationsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
1)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 3, stk. 1,
af-
fattes
2. pkt.
således:
»Loven omfatter endvidere udlændinge, som er meddelt
opholdstilladelse i Danmark efter regler, som gjaldt før ud-
lændingeloven af 1983, jf. lov nr. 226 af 8. juni 1983, eller
som er født her i landet som efterkommere af disse.«
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig præcisering i forhold til det
fremsatte lovforslag. Ændringen har til formål at præcisere,
at der henvises til udlændinge, der har fået opholdstilladelse
i Danmark efter regler, som gjaldt før udlændingeloven af
1983, jf. lov nr. 226 af 8. juni 1983.
Karsten Lauritzen (V) Karen Jespersen (V)
fmd.
Eyvind Vesselbo (V) Troels Christensen (V) Peter Skaarup (DF)
Martin Henriksen (DF) Jesper Langballe (DF) Carina Christensen (KF) Naser Khader (KF) Henrik Dam Kristensen (S)
Maja Panduro (S) Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Astrid Krag (SF)
nfmd.
Meta Fuglsang (SF)
Marianne Jelved (RV) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
46
45
24
23
17
9
4
Liberal Alliance (LA)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Sambandsflokkurin (SP)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
1
1
1
1
1
2
L 211 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 10: Betænkning over L 211
1011822_0003.png
3
L 211 - 2010-11 (1. samling) - Bilag 10: Betænkning over L 211
1011822_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 211
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Brev om lovforslaget og lovudkast fra integrationsministeren
Høringssvar fra integrationsministeren
Høringssvar pr. 9/6-11
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsnotat fra integrationsministeren
Høringssvar modtaget efter 9/6-11
Høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder af 14/6-11
Ændringsforslag fra integrationsministeren
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 211
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om medarbejderne på jobcentrene er klædt på til at vejlede
udlændinge om, hvorvidt repatriering til de pågældendes oprin-
delsesland vil være en god mulighed for den enkelte, til integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om mistillid mellem den enkelte udlænding og dennes sags-
behandler på et jobcenter, til integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren har kendskab til situationer, hvor kommu-
nerne ikke har vejledt om repatriering i relevante tilfælde, til inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er ministerens indtryk, at kommunerne ikke lever
op til deres vejledningspligt ift. repatrieringsordningen, til inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår en repatriering anses for at have fundet sted, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om baggrunden for skønnet over merudgiften for staten på
10 mio. kr. årligt, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministerens kommentar til høringssvar af 11. juni 2011
fra Retspolitisk Forening vedr. lovforslaget, til integrationsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor det kun er den type afklaring, der indebærer, at
en udlænding rejser hjem, der udløser resultattilskuddet, til inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8