Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 211 Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 211
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 17. juni 2011
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af integrationsloven og repatrieringsloven
(Styrket kommunal vejledningspligt og indførelse af resultattilskud i forbindelse med repatriering m.v.)
[af integrationsministeren (Søren Pind)]
1. Ændringsforslag
Integrationsministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. maj 2011 og var til 1.
behandling den 14. juni 2011. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Lovforslaget har samtidig med fremsættelsen været sendt
i høring, og integrationsministeren har efterfølgende sendt
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til integrationsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
mange udlændinge, der har været i Danmark i mange år,
desværre aldrig er kommet i arbejde eller på anden måde
faldet til i det danske samfund. Derfor sikrede regeringen og
DF i 2010 en forbedring af repatrieringsordningen med støt-
te til frivillig hjemsendelse. Ordningen er udvidet, så den
omfatter flere udlændinge, og støttebeløbet er blevet øget
væsentligt. Med dette lovforslag udvides den hidtidige ind-
sats.
I Danmark er der desværre en lang række områder, hvor
man oprigtigt kan blive i tvivl om, hvorvidt man befinder
sig i Danmark eller ej. Disse områder udgør sproglige og
kulturelle huller i vores land. I disse områder lever der per-
soner og grupper, som både mentalt og kulturelt befinder sig
et helt andet sted. De får med lovforslaget et tilbud om at le-
ve deres liv dér, hvor de helst vil leve det, og kommunerne
får et incitament til at vejlede og oplyse disse personer og
grupper om de muligheder, der er for hjemsendelse.
DF anerkender indsatsen hos de udlændinge, som vil
Danmark, og som på trods af social kontrol og modstand
bl.a. fra parallelsamfundene formår at tage det danske til sig.
Det er DF’s opfattelse, at man bør betragte lovforslaget som
en venlig handling over for de velintegrerede udlændinge
såvel som over for dem, der føler sig dårligt tilpas her, eller
som måske blot vil føle sig bedre tilpas i deres hjemland.
Med lovforslaget sikres det, at udlændinge, der egentlig
hellere vil bo i deres hjemland, og som ikke har fodfæste på
arbejdsmarkedet, kan komme tilbage. I de tilfælde er det
bedst for de omtalte udlændinge og bedst for Danmark. DF
vil følge effekten af lovforslaget og kan med disse bemærk-
ninger støtte lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-
mer af udvalget kan konstatere, at lovforslaget udgør en del
af Dansk Folkepartis pris for at forringe efterlønnen og fol-
kepensionen. Partierne kan ligeledes konstatere, at lovforsla-
get er fremsat i forlængelse af det eklatante løftebrud, som
Dansk Folkeparti og regeringen har udsat vælgerne for ved
at forringe efterlønnen og folkepensionen.
S og SF støttede, at repatrieringsordningen blev forbedret
i 2010. Der er tale om et godt tilbud, som mange har benyt-
tet sig af til glæde for dem selv. Det er vigtigt for S og SF, at
der er tale om en tvangsfri ordning. Men partierne mener, at
dette lovforslag i unødig grad hæmmer ordningen ved at på-
lægge kommunerne at rådgive om den i utide, selv om kom-
munerne allerede i dag har en vejledningspligt og dermed
AX013461