Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 23 Bilag 10
Offentligt
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den []. november 2010
4. udkast(Nyt ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lønsumsafgiftsloven, momsloven,registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Fremrykning af forhøjelse af lønsumsafgift for finansielle virksomheder, lønsumsafgiftsfritagelse for undervisning påprofessionshøjskoler, ændring af reglerne om renten af registreringsafgift ved bl.a. forholdsmæssig betaling i forbindelse medleasing)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovforsla-get.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2010 og var til 1.behandling den 14. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 9. juni 2010 ogden 13. september 2010 dette udkast til udvalget, jf. (2009-10)SAU alm. del - bilag 249 og 287. Den 7. oktober 2010 sendteskatteministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra Forsikring & Pension. [Skattemi-nisteren har over for udvalget kommenteret den skriftligehenvendelse. ]SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Et mindretal (Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti)bemærker, at lovforslaget indeholder mange mindre og tek-niske ændringer i en række forskellige love, herunder ændrin-ger på baggrund af henstillinger fra EU og EU-direktiver, derskal implementeres. Alle disse ændringer kan mindretalletstøtte.Lovforslaget indeholder også en fremrykning af forhøjelseaf lønsumsafgiften, og det er regeringens hensigt, at det pro-venu, der kommer ind ved denne fremrykning, skal gå til atfinansiere Grøn Vækst. Mindretallet kan også støtte fremryk-ningen af forhøjelsen af lønsumsafgiften, men da mindretalletikke er en del af aftalen om Grøn Vækst, kan mindretallet al-lerede af den grund ikke støtte, at provenuet anvendes på denaf regeringen foreslåede måde. Mindretallet ønsker i stedet, atprovenuet anvendes til den forbedring af forholdene i folke-skolen, som er foreslået i »Fair Forandring«.Mindretallet vil stemme for de nævnte ændringer og forlovforslaget i sin helhed, men mindretallet vil samtidig her-med præcisere, at mindretallet ikke ved denne stemmeafgiv-ning har tilsluttet sig anvendelsen af det provenu, der kommerind ved fremrykningen af forhøjelsen af lønsumsafgiften forfinansielle virksomheder.
DocIDJournalnummer
2
Mindretallet vil, når de politiske forudsætninger er til stede,søge en anden anvendelse af provenuet gennemført.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen. [Der gøres opmærksom på, at et flertal eller etmindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretalved afstemning i Folketingssalen. ]4. Ændringsforslag med bemærkninger
»Stk. 5.I tilfælde, hvor aftaler om levering af den løbendeadministration af fast ejendom, omfattet af afgiftspligten efterændringen af momslovens § 13, stk. 1, nr. 8, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 1, helt eller delvist omfatter perioder fra ogmed den 1. januar 2011 eller senere, skal der uanset bestem-melsen i momslovens § 23, stk. 2, betales afgift af de leverin-ger, som vedrører perioden fra og med den 1. januar 2011 ellersenere. Finder betaling helt eller delvis sted den 6. oktober2010 eller senere, men før 1. januar 2011, for løbende admi-nistration af fast ejendom, der rent faktisk først præsteres fraog med den 1. januar 2011 eller senere, skal der uanset be-stemmelsen i momslovens § 23, stk. 3, betales afgift af deleveringer, som vedrører perioder fra og med 1. januar 2011eller senere.««[Ændret affattelse af overgangsbestemmelse]Til § 10
ÆndringsforslagTil § 2Afskatteministeren,tiltrådt af []1)I det undernr. 22foreslåede§ 36, stk. 5,udgår », 1. pkt.«.[Ændring af redaktionel karakter]Til § 32)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.Overskriftenfør §§ 36 og 36 a,»Definitioner af tobaks-varer m.v.«,ændres til:»Administrative regler for afgiftsfritagne varer m.v.««[Ændring af redaktionel karakter]Til § 43)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 14affattesstk.2således:»Stk. 2.Hvis varer fra et andet EU-land overgår til forbrugog betaling af afgift her i landet efter § 4 via en herværenderepræsentant, skal repræsentanten føre regnskab over varel-everancerne. Hvis en virksomhed i et andet EU-land ellervirksomhedens herværende repræsentant leverer varer tilfjernsalg her i landet efter § 6 a, stk. 1, nr. 2, skal virksomhedeneller repræsentanten føre regnskab over vareleverancerne ogskal endvidere føre fortegnelser over, hvor varerne er leveret.«[Præcisering af regnskabsreglerne, når varer leveres fra andreEU-lande, herunder når varerne leveres via herværende fiskalerepræsentanter]Til § 74)Nr. 4affattes således:»4.§ 3, stk. 5,affattes således:5)Inr. 2udgår »stk. 6, 2. pkt.,« og »og § 3 c, stk. 3, 1. og 2.pkt.,«.[Ændringen er af redaktionel karakter]6)Efter nr. 3 indsættes som nye numre:»01.I§ 3 b, stk. 6, 2. pkt.,udgår »og det tillæg«.02.I§ 3 c, stk. 3, 1.og2. pkt.,ændres »tillæg« til: »rente«.«[Ændringerne er af redaktionel karakter]Til § 117)Istk. 2udgår », samt ikrafttræden af registreringsafgiftslo-vens § 3 a, stk. 4, 2. og 3. pkt., stk. 5 og stk. 6, 2. pkt., § 3 b,stk. 3, 2. pkt., stk. 4, stk. 6, 2. pkt., og stk. 8, 2. og 3. pkt., og§ 3 c, stk. 3, 1. og 2. pkt., og stk. 5, som affattet ved denne lovs§ 10, nr. 1, 2 og 4, og ophævelsen af registreringslovens § 3a, stk. 12 og 13, og § 3 b, stk. 11 og 12, som affattet ved dennelovs § 10, nr. 3«.[Bemyndigelsen af skatteministeren til at fastsætte tidspunktetfor ikrafttrædelsen af denne del af loven er overflødig, efter atEuropa-Kommissionen har accepteret ændringen]8)Istk. 7ændres »der modtages af told- og skatteforvaltnin-gen efter at ændringen er trådt i kraft, jf. stk. 2« til: »der ermodtaget af told- og skatteforvaltningen, efter at loven er trådti kraft«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 79)Istk. 7indsættes som2. pkt.:»Ansøgning, der er modtaget før lovens ikrafttræden, be-handles efter de hidtil gældende regler.«[Præcisering af, at disse ansøgninger behandles efter de hidtilgældende regler, selv om disse er ophævet ved lovens ikraft-træden]
3
BemærkningerTil nr. 1I lovforslagets oprindelige affattelse af momslovens § 36,stk. 5, henvises til momslovens § 36, stk. 1, nr. 5, 1. pkt.Momslovens § 36, stk. 1, nr. 5, rummer imidlertid kun étpunktum. Det foreslås, at henvisningen til 1. pkt., udgår, daden er overflødig.Til nr. 2Ved lovforslagets § 3, nr. 3 og 4, foreslås reglen, der be-myndiger skatteministeren til at fastsætte de nærmere reglerfor definitioner på tobaksvarer, flyttet fra tobaksafgiftslovens§ 36, stk. 2, til § 1, stk. 2. Som konsekvens foreslås med æn-dringsforslaget en ny overskrift, der er dækkende for indholdetaf tobaksafgiftslovens §§ 36 og 36 a.Til nr. 3I øl- og vinafgiftslovens § 4 er der fastsat regler for varersovergang til forbrug og betaling af afgift i Danmark, når varerleveres til Danmark som det første land inden for EU, og i øl-og vinafgiftslovens § 6 a, stk. 1, nr. 2, er fjernsalg af varer iDanmark afgrænset til at omfatte leverancer af varer fra etandet EU-land til private forbrugere i Danmark. Endvidere erder i øl- og vinafgiftslovens § 6 a, stk. 5 og 6, fastsat regler forsikkerhedsstillelse for afgiftskrav, samt for udnævnelse, auto-risation og registrering af virksomhed, når en virksomhed i etandet EU-land leverer varer til Danmark via en herværendefiskal repræsentant, herunder når varer leveres som led i fjern-salg.Reglerne i øl- og vinafgiftslovens § 14, stk. 2, foreslåspræciseret således, at det fremgår, at– Hvis varer fra et andet EU-land overgår til forbrug og be-taling af afgift i Danmark efter øl- og vinafgiftslovens § 4via en herværende repræsentant, skal repræsentanten føreregnskab over vareleverancerne, og at– Hvis en virksomhed i et andet EU-land eller virksomhe-dens herværende repræsentant leverer varer ved fjernsalgtil private forbrugere i Danmark efter øl- vinafgiftslovens§ 6 a, stk. 1, nr. 2, skal virksomheden eller repræsentantenføre regnskab over vareleverancerne og føre fortegnelserover, hvor varerne er leveret.Kravet om, at leverandørvirksomheden i et andet EU-landeller dennes herværende fiskale repræsentant skal føre forteg-nelser over, hvor varerne er leveret ved fjernsalg i Danmark,
hænger sammen med, at fjernsalg sker til private forbrugere.Af hensyn til SKATs kontrol med afgifternes betaling, skalder således forelægge et regnskabs- og transaktionsspor foradressaterne for de enkelte vareleverancer.De foreslåede præciseringer ved ændringsforslaget er ioverensstemmelse med EU’s regler i direktiv 2008/118/EFom den generelle ordning for punktafgifter og medfører ikkeøgede administrative byrder for virksomhederne i forhold tilden gældende affattelse af reglerne.Til nr. 4Det var oprindeligt vurderingen, at der alene forelå et pro-blem med, at ejendomsadministratorer kunne forudfakturerederes kunder for 2011 og senere år, men uden at kræve for-udbetaling for ydelserne, for at undgå momspligten på ejen-domsadministration fra 1. januar 2011. Det ser nu imidlertidud til, at der er en reel risiko for, at ejendomsadministratorerneog deres kunder vil indgå aftale om forudbetaling i 2010 foradministration i 2011 og senere år for at undgå momsen.Overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 7, nr. 4, ændres forat imødegå dette. Det betyder, at selvom om man forudbetaleradministrationsydelserne i indeværende år, skal der betalesmoms for den administration, som udføres i 2011 og frem.Til nr. 5 og 6Ændringsforslagene er af redaktionel karakter.Til nr. 7 og 8Europa-Kommissionen har nu tilkendegivet, at den ikkehar indvendinger mod den under § 10 foreslåede renteæn-dring. Dermed er bemyndigelsen af skatteministeren til atfastsætte tidspunktet for ikrafttræden af denne del af lovenoverflødig.Denne del af loven kan nu, som hovedparten af loven iøvrigt, træde i kraft den 1. januar 2011, jf. § 11, stk. 1.Til nr. 9Efter loven finder den nye forrentning af udskudt registre-ringsafgift ved forholdsmæssig betaling i forbindelse medleasing anvendelse på ansøgninger om forholdsmæssig beta-ling, der modtages efter lovens ikrafttræden.Med bestemmelsen præciseres, at ansøgninger, der er mod-taget før lovens ikrafttræden, behandles efter de hidtil gæl-dende regler, selv om disse formelt er erstattet af de nye reglerved lovens ikrafttræden.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V) Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF)Mike Legarth (KF) Kurt Scheelsbeck (KF) Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) KlausHækkerup (S) René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Malene Søgaard-Andersen (SF) Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
Liberal Alliance (LA)
3
4
Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
4524231794
Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
111112
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 23Bilagsnr.123456789TitelHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra skatteministeren2. udkast til betænkning3. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministerenHenvendelse af 23/11-10 fra Forsikring og Pension
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 23Spm.nr.12TitelSpm. om grundlaget for skønnet vedrørende selskabsindkomsten, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor lønsumsafgiften skulle være, hvis provenuet fra den skullesvare til provenuet ved momsfritagelsen af den finansielle sektor, til skattemini-steren, og ministerens svar herpå