Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 37 Bilag 6
Offentligt
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 0. december 2010
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og integrationsloven(Revision af reglerne om uledsagede mindreårige udlændinge m.v.)[af integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. oktober 2010 og var til1. behandling den 9. november 2010. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlæn-dinge- og Integrationspolitik.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for flygtninge, indvandrere ogintegration sendte den 26. august 2010 dette udkast til udval-get, jf. UUI alm. del - bilag 184 (2009-10). Den 29. oktober2010 sendte ministeren for flygtninge, indvandrere og inte-gration de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-get.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Dansk Røde Kors.Integrationsministeren har over for udvalget kommenterethenvendelsen.SpørgsmålUdvalget har stillet 28 spørgsmål til ministeren for flygt-ninge, indvandrere og integration til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.2. Indstillinger [og politiske bemærkninger][Etflertali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslagettil vedtagelse uændret. ]Venstres medlemmer af udvalget er af den opfattelse, at dedanske asylregler skal skrues effektivt sammen, så de sikrerhjælp til de personer, som reelt har behov for det, men så reg-lerne samtidig har en præventiv virkning på de mennesker, derbevidst forsøger at snyde sig til asyl i Danmark.Siden 2007 har Danmark – ligesom andre europæiske lande– oplevet en kraftig stigning på over 500 pct. i antallet af uled-sagede mindreårige, der kommer til Danmark, dvs. unge under18 år, der kommer hertil uden familiemedlemmer ved deresside for at søge asyl. Disse unge får deres asylsager behandletefter særlige procedurer, så vi sikrer os, at der på forsvarligvis tages hånd om dem.V noterer sig, at det i bemærkningerne til lovforslagetfremhæves, at danske og internationale undersøgelser viser,at der er god grund til at formode, at et større antal af de uled-sagede mindreårige er sendt af sted af deres forældre med detformål at tjene penge til familien eller på sigt at kunne få restenaf familien familiesammenført i Danmark. I 2009 gennem-førte Politiet 120 aldersundersøgelser, der viste, at i syv ud afti tilfælde var de pågældende »mindreårige« 18 år eller ældre.Mange undlader også at oplyse, at de er i kontakt med foræl-drene, og at de ved, hvor familien opholder sig.Tallene taler ifølge V deres eget sprog. I hele Europa –særligt i Norden – står vi i disse år i en situation, hvor voresasylregler er under pres fra personer, der bevidst forsøger atnedbryde dem. Det er helt uacceptabelt, og derfor følger Dan-mark nu i fodsporene på lande som Norge, Storbritannien ogHolland og strammer reglerne på dette område.V er tilfreds med, at integrationsministeren har forsikretom, at der vil blive gjort en stor indsats for at opstarte modtage-og omsorgscentre i børnenes hjemlande, specielt i Afghani-
DocIDJournalnummer
2
stan, hvor langt det største antal unge kommer til Danmarkfra. Her skal de hjemsendte unge kunne blive indkvarteret, fåtilbudt uddannelse og deltage i reintegrationsforløb mv. Deter centralt for V at prioritere, at de unge får en tryg hjemsen-delse og bliver hjulpet i hjemlandet. Derfor er V enig i behovetfor at skærpe reglerne, så der ikke gives opholdstilladelse tiluledsagede mindreårige, hvis der netop er passende modtage-og omsorgsfaciliteter i hjemlandet. På den måde kan vi tagetryg hånd om børnene og samtidig bekæmpe uacceptabelsnyd.V ønsker en udlændingepolitik, der er fair over for de asyl-ansøgere, som har brug for hjælp, men som har konsekvenserfor dem, som bevidst udnytter vores system og samfundsgo-der.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, atlovforslaget ligger i forlængelse af den udlændingeaftale, somregeringen og Dansk Folkeparti indgik i marts i 2010, bl.a.fordi Danmark ligesom andre europæiske lande oplever, at derhar været et stigende antal mindreårige asylansøgere – fra Af-ghanistan i høj grad. Det er en problemstilling, som DF ønskerat håndtere af hensyn til sammenhængskraften og den frem-tidige velfærd. Det er ifølge DF vigtigt, at Folketinget løbendefølger asylområdet, og foretager de nødvendige justeringer.Med henblik på at sikre uledsagede mindreårige, der skaludrejse af Danmark, en forsvarlig tilbagevenden til hjemlan-det, er DF tilfreds med, at regeringen vil foranledige, atDanmark i lighed med andre europæiske lande søger nærom-rådeindsatsen forstærket gennem etableringen af modtage- ogomsorgscentre for uledsagede mindreårige i disses hjemlande.I første omgang vil fokus være rettet mod Afghanistan, hvorfralangt de fleste uledsagede mindreårige i dag stammer. Detforeslås samtidig, at opholdstilladelser til uledsagede min-dreårige på grund af manglende familiemæssigt netværk frem-over ikke kan gives, hvis der i hjemlandet er passendemodtage- og omsorgsfaciliteter. DF ser gerne, at ordningenmed modtagercentre udbredes til andre relevante lande.I dag er det udlændingens alder på asylansøgningstids-punktet, der er bestemmende for, om den pågældende bliverbetragtet som en uledsaget mindreårig. Også efter at være fyldt18 år behandles den unge fortsat som en »uledsaget mindre-årig«. Det gælder både i forhold til de særlige sagsbehand-lingsprocedurer, der gælder for uledsagede mindreårige, iforhold til spørgsmålet om opnåelse af opholdstilladelse somuledsaget mindreårig og i forhold til spørgsmålet om mulighedfor fortsat ophold i Danmark.Efter DF’s opfattelse er grundlaget for en opholdstilladelse,der er givet til en udlænding, fordi den pågældende er min-dreårig og derfor tilhører en særligt sårbar gruppe, ikke læn-gere til stede, når den pågældende bliver voksen. DF hilser detvelkommen, at reglerne om opholdstilladelse som uledsagetmindreårig på grund af manglende netværk i hjemlandet ju-steres, således at opholdstilladelse på den baggrund fremoverkun kan gives, indtil udlændingen fylder 18 år. Når udlæn-dingen fylder 18 år og således er blevet voksen, er grundlagetfor opholdstilladelsen som mindreårig ikke længere til stede.DF noterer, at det klare udgangspunkt i lovforslaget er, at denpågældende mindreårige skal vende tilbage til sit hjemland.
Med disse bemærkninger kan DF støtte lovforslaget. DFhenviser desuden til ordførertalen ved 1. behandling af lov-forslaget.[Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lov-forslaget til forkastelse ved 3. behandlingen. ]Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-mer af udvalget mener, at det stigende antal uledsagede min-dreårige asylansøgere, der kommer til Europa og Danmark, eret stort problem. Det er et massivt svigt af de børn, der ud-sættes for kyniske menneskehandleres spekulation i desperatefamiliers håb om en bedre fremtid for deres børn. S og SFmener ikke, vi kan leve med det, og beklager derfor også, atregeringens forslag ikke er ambitiøst nok.S og SF anerkender, at modtagecentre i nærområderne kanvære en del af en samlet strategi for at komme problemet medmenneskehandleres trafik af børn til Europa til livs.S og SF finder det dog problematisk, at Danmark frasigersig ansvaret for de uledsagede børn, der hjemsendes. Af lov-forslagets bemærkninger og af svarene på de spørgsmål, derer stillet til lovforslaget, fremgår det ikke, at Danmark har etentydigt ansvar for kontrollen med modtagecentrene. Tværti-mod virker ansvaret diffust, og kontrolopgaven kan tilfaldeandre lande end Danmark. Dette vender S og SF sig imod. Veden ændring af loven, således at uledsagede børn ikke længerekan få ophold i Danmark, eksisterer der stadig et betydeligtansvar for at sikre disse børns fremtid, uanset motiverne forat de er kommet til Danmark. Derfor bør den danske stats an-svar ifølge S og SF som minimum være at drive centrene ellerpermanent være til stede på centrene.Sikkerheden på modtagecentrene skal ifølge S og SF værei orden, så barnets tarv reelt varetages. At Danmark har etløbende tilsyn med modtagecentrene, men ikke tager ansvarfor de ansattes sikkerhed og børnenes sikkerhed, trivsel ogvilkår, er ikke tilstrækkeligt. Dette skal særligt ses i lyset af,at krigen i Afghanistan kan eskalere og gøre samtlige områderi landet højest usikre. S og SF anerkender regeringens tilken-degivelse af, at man også vil have lokale børn som målgruppefor modtagecentrene, jf. svar på spørgsmål 11. Men en sådanordning forudsætter, at der tages hånd om sikkerheden påmodtagecentrene. Hele sikkerhedsspørgsmålet er ikke til-strækkeligt belyst i lovforslaget fra regeringen.Ud over elementet om modtagecentre rummer lovforslagetogså nye regler for opholdstilladelse efter det fyldte 18. år. Sog SF deler høringsparternes frygt for, at det bliver megetsvært for kommunerne at motivere mindreårige/unge til attage en uddannelse, når de med sikkerhed ved, at de, når defylder 18 år, bliver sendt til deres hjemland, ligegyldigt hvormeget større tilknytning de nu end måtte have til Danmark,fremfor det land de oprindeligt kom fra.Desuden finder S og SF det ovenud problematisk, at mindrebørn kan komme til Danmark og modtage skolegang i endansk skole uden at vide, om dette vil føre til permanent op-hold jf. svar på spørgsmål 18, hvoraf det fremgår, at der kunundtagelsesvist kan gives opholdstilladelse, når barnet fylder18 år, og at dette beror på integrationsparathed. Med en sådanpraksis kan børn, der ikke har fået nok ud af deres skolegang,og som kun har fået få danske venner, risikere udsendelse tilet land, hvor de ikke har et netværk og hverken kender sprog
3
eller kultur. I en sag, hvor en udenlandsk statsborger bosid-dende i Danmark har begået kriminalitet, kan denne praksisifølge S og SF forsvares. Men i tilfælde, hvor børn er ofre foren mangelfuld skolegang, virker udsendelse uproportional.Hele lovforslaget omhandler en omfattende problemstil-ling, hvor regeringens forslag alene tager fat i et lille hjørneog ikke får fat i de grundlæggende årsager til menneskesmug-ling og menneskehandel, der må og skal angribes gennem enoverordnet og samlet strategi for bekæmpelse af det grund-læggende problem. F.eks. mener S og SF, at Danmark børforpligtige sig på det internationale samarbejde om at bekæm-pe menneskehandlere, at Danmark bør indgå aftaler om jointventure med andre europæiske lande for at løse problemerne.I S og SF’s optik er det afgørende, at den samlede mængde afuledsagede mindreårige asylansøgere falder.S og SF finder det betænkeligt, at regeringen ikke har re-degjort for, hvorvidt den præventive effekt, der forventes afdisse modtagelsescentre, har nogen effekt på det samlede antaluledsagede mindreårige asylansøgere, der kommer til Europa,jf. svar på spørgsmål 6.S og SF afviser således lovforslaget.Radikale Venstre stemmer imod lovforslaget ved 3. be-handling. RV vil følge andre landes erfaringer med de særligemodtagecentre i Afghanistan og sikkerheden for børnene der.Svarene fra integrationsministeren på spørgsmålene vedrø-rende centrene er næsten for lyserøde, og der er ikke svaretkonkret. Desuden finder RV det for mekanisk, når man - udenat tage højde for en individuel behandling af den enkelte uled-sagede mindreårige udlænding - slår fast i lovforslaget, at derikke gives opholdstilladelse i Danmark, såfremt der er et mod-tagecenter i barnets hjemland. Endelig finder RV det uaccep-
tabelt at fratage opholdsgrundlaget fra et uledsaget mindre-årigt barn, der har opholdstilladelse i Danmark, når barnetfylder 18 år.Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte lovfor-slaget. Som flere af høringsparterne påpeger, bygger skræm-mende meget af argumentationen for forslaget på formodnin-ger. Man formoder, at børnene er rejst hertil frivilligt. Manformoder, at det er deres forældre, der har sendt dem hertil.Man formoder, at børnene lyver om deres alder, og at de reelter ældre, end de oplyser. Det finder vi retssikkerhedsmæssigtdybt betænkeligt.Derudover rammer lovforslaget en meget udsat, men tilgengæld lille gruppe børn. EL mener derfor, at der slet ikke ernoget behov for denne lovændring. Tværtimod.Modtage- og omsorgscentre lyder jo umiddelbart megetsympatiske. Men EL deler de mange høringsparters (bl.a. RedBarnet, Børns Vilkår og Amnesty International) bekymringfor, at disse centre ikke vil skabe rum for, at børnene kan ud-vikle sig eller i øvrigt kan være i sikkerhed. Mange af de lande,børnene vil blive sendt til, er jo i væbnet konflikt med f.eks.Danmark, som det er tilfældet for Afghanistan.Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel-disflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmeri udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme medindstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller etmindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretalved afstemning i Folketingssalen.
Karsten Lauritzen (V) Karen Jespersen (V)fmd.Eyvind Vesselbo (V) Troels Christensen (V) Peter Skaarup (DF) MartinHenriksen (DF) Jesper Langballe (DF) Carina Christensen (KF) Naser Khader (KF) Henrik Dam Kristensen (S) Maja Panduro(S) Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Astrid Krag (SF)nfmd.Meta Fuglsang (SF) Marianne Jelved (RV) JohanneSchmidt-Nielsen (EL)Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 37Bilagsnr.12345TitelHøringsnotat, høringssvar, brev fra og svar til UNHCRUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 18/11-10 fra Dansk Røde Kors vedr. regler om uledsagede min-dreårige asylansøgere1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 37Spm.nr.1TitelSpm. om ministeren vil beskrive de vilkår, der skal være opfyldt, for at den danskeregering kan tage ansvar for børnenes tarv og sikkerhed på et modtagecenter if.eks. Afghanistan, til integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil beskrive andre landes initiativer og erfaringer vedr.modtagecentre for uledsagede mindreårige udlændinge, til integrationsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om der vil være uledsagede mindreårige udlændinge, der får ophold i Dan-mark, hvis der oprettes et modtagecenter i f.eks. Afghanistan, til integrationsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke meningsfulde uddannelses- og opkvalificeringstilbud til uled-sagede mindreårige udlændinge kommunerne har mulighed for at give, til inte-grationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der gøres for at sikre, at de uledsagede unge, der hjemsendes påderes 18 års fødselsdag, ikke udgør et rekrutteringsgrundlag for terrororganisa-tioner som f.eks. Taleban, til integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt etableringen af modtagecentre vil betyde reel nedgang i an-tallet af uledsagede mindreårige udlændinge, til integrationsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om der vil blive taget nye initiativer for at stoppe den samlede mængde afuledsagede mindreårige udlændinge, som de europæiske lande modtager, til in-tegrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om der vil blive taget nye initiativer for at stoppe de menneskesmuglere,der er skyld i stigningen i antallet af uledsagede mindreårige udlændinge, somde europæiske lande modtager, til integrationsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvordan sikkerheden på modtagecentrene skal varetages, til integrati-onsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan Danmark kan garantere, at centrene overholder deres juridiskeforpligtigelser, herunder FN's Børnekonvention, til integrationsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om modtagecentrene også skal kunne modtage børn og unge i hjemlandene,som ikke er udrejst endnu, til integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om man i forbindelse med dette lovforslag har undersøgt mulighederne forsamarbejde med andre europæiske lande vedr. etablering og drift af modtage-centre, til integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren har kendskab til andre europæiske lande, der al-lerede har etableret modtagefaciliteter i nærområderne, f.eks. Afghanistan, tilintegrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange uledsagede mindreårige, der har fået asyl, og som efter-følgende har søgt familiesammenføring, til integrationsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om på hvilket grundlag ministeren baserer sin formodning om, at de uled-sagede mindreårige er rejst frivilligt fra deres hjemland, til integrationsministe-ren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
910
1112
13
14
15
5
1617
18
19
20
21
22
23
2425262728
Spm. om, hvordan forholdene for uledsagede mindreårige, som opholder sig heri Danmark, kan forbedres, til integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bemærkningen i lovforslagets pkt. 1 skal forstås således, at selvombarnet giver samtykke, iværksættes der ikke en eftersøgning, hvis der er passendemodtage- og omsorgsfaciliteter i hjemlandet, til integrationsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om det er alle uledsagede mindreårige, der som udgangspunkt skal vendetilbage til deres hjemland, når de fylder 18 år, til integrationsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvorvidt ministeren finder, at mere klare regler om retten til opholds-tilladelse efter det fyldte 18. år, vil skabe større tryghed for barnet i forhold tilforventninger om bopæl og opholdsland som voksen, til integrationsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om det gør indtryk på ministeren, når organisationerne Børnerådet og BørnsVilkår finder, at lovforslaget bygger på en lang række formodninger, der ikkekan danne grundlag for de foreslåede initiativer, til integrationsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om det gør indtryk på ministeren, at Børns Vilkår og Red Barnet vurderer,at Danmark ikke vil leve op til Børnekonventionen, såfremt lovforslaget gen-nemføres, til integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange uledsagede mindreårige ministeren forventer, der vil fåmeddelt opholdstilladelse i 2010, og hvorvidt antallet af meddelte opholdstilla-delser vil være stigende eller aftagende i de kommende år, til integrationsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke foranstaltninger ministeren påtænker at iværksætte for at ga-rantere sikkerheden for de uledsagede mindreårige, der skal bo i modtage- ogomsorgsfaciliteterne i Afghanistan, til integrationsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om andre lande har haft succes med at oprette modtagelsescentre i Afgha-nistan, til integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om den nyeste statusopdatering vedrørende den sikkerhedsmæssige situa-tion i Kabul, til integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan mulighederne for at garantere de usendte mindreårige udlæn-dinges sikkerhed vurderes, til integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen fra Dansk Røde Kors, til integrationsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om hvor mange uledsagede mindreårige, der har fået asyl og som efterføl-gende har søgt familiesammenføring efter at være fyldt 18 år, til integrationsmi-nisteren, og ministerens svar herpå