Tak for de mange positive tilkendegivelser omkring forslaget.
Jeg tror ikke, at man skal være så bekymret for at tage nogle nye skridt.
Selvfølgelig skal alt undersøges.
Jeg vil ikke give nogen garantier for noget som helst andet, end at det bliver undersøgt grundigt, før man giver sig i kast nye projekter i den offentlige sektor, men man bliver også nødt til at tage nogle initiativer for at hente nogle gevinster hjem og for at gøre livet lettere for både borgere og virksomheder.
Så selve ideen med, at man får etableret en samlet digital løsning, hvor professionelle brugere og borgere på ét sted på internettet kan få adgang til alle de offentlige oplysninger, som køber og sælger skal bruge ved en ejendomshandel, er en rigtig god idé.
Derfor tager vi fat på det, og derfor har vi fremsat det her lovforslag.
En forudsætning for DIADEM, som også har været forklaret af flere ordførere her, er, at alle de fornødne oplysninger ligger i et register, hvor DIADEM kan hente dem.
I dag er der allerede hjemmel til at kræve digital registrering af en lang række oplysninger, men der mangler hjemmel til at stille krav om digital registrering af oplysninger om f.eks.
varmeforsyning, tilslutningspligt, oplysninger om eventuelle miljøsager og jordforurening på en ejendom.
Derfor stiller vi nu altså krav om digital registrering i varmeforsyningsloven, vandforsyningsloven, miljøbeskyttelsesloven og jordforureningsloven.
Vi stiller ikke krav om, at kommunerne skal registrere nye oplysninger.
Det er oplysninger, som kommunerne allerede er i besiddelse af, som fremover skal registreres digitalt.
De offentlige oplysninger kan jo have stor betydning for den pris, som en ejendom sælges til.
Det kan f.eks.
være miljøoplysninger om en eventuel jordforurening på grunden, oplysninger om, at der er planlagt anlæg af vej, eller om, at ejendommen ligger på offentlig eller privat vej m.v.
I dag er det sådan, at kommunerne bruger op til 2 uger på at finde oplysningerne frem, og med den digitale løsning vil kommunerne slippe for at bruge tid på den opgave, og borgerne vil få en langt bedre service.
Samtidig vil gebyret for at få oplysninger blive lavere end det gebyr, kommunerne i dag opkræver.
Vi forventer, at gebyret i begyndelsen vil være ca.
300 kr., mens kommunerne i dag opkræver ca.
400 kr.
Når investeringerne i den digitale løsning er afskrevet, vil gebyret blive reduceret væsentligt.
En businesscase, som COWI har udarbejdet, viser, at der kan spares omkring 80 mio.
kr.
årligt på den digitale løsning som følge af tidsbesparelsen hos ejendomsmæglere, advokater og kommuner, og alene kommunerne forventes jo at spare 15 mio.
kr.
i administrationsomkostninger.
Så det er et godt forslag til gavn for kommuner, brugere, almindelige mennesker.
DIADEM betyder, vi tager et vigtigt skridt i forhold til at bruge digitaliseringen til gavn for både borgere, virksomheder og myndigheder.
Derfor ser jeg selvfølgelig frem til en videre behandling af lovforslaget, og jeg vil svare på de spørgsmål, der er i udvalget, og så håbe på en fornuftig gennemførelse af DIADEM.