Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 49 Bilag 14
Offentligt
932819_0001.png
932819_0002.png
932819_0003.png
932819_0004.png
932819_0005.png
932819_0006.png
932819_0007.png
932819_0008.png
932819_0009.png
Til lovforslag nr.L 49
Folketinget 2010-11
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 9. december 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om forebyggendeforanstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, lov omværdipapirhandel m.v., møntloven og forskellige andre love(Kompetencekrav for finansielle rådgivere, risikomærkning af lån, aflønningspolitik, ophævelse af stemmeretsbegrænsninger,oplysningsforpligtelse for udstedere af værdipapirer, offentliggørelse, administrative bødeforelæg, clearing og afvikling afbetalinger, indløsning af mønter m.v.)[af økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]1. ÆndringsforslagØkonomi- og erhvervsministeren har stillet 28 ændrings-forslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 9. november 2010 og var til1. behandling den 23. november 2010. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og økonomi- og erhvervsministeren sendte den26. oktober 2010 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del –bilag 29. Den 5. november 2010 sendte økonomi- og er-hvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Andelskassen Fælleskassen,Faster Andelskasse,Finansrådet,Forsikring & Pension,Merkur Andelskasse,Realkreditforeningen,Realkreditrådet ogRyslinge Andelskasse.Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalgetkommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.Teknisk gennemgangDer har den 11. november 2010 været afholdt teknisk gen-nemgang af lovforslaget for udvalget i Økonomi- og Er-hvervsministeriet.SpørgsmålUdvalget har stillet 38 spørgsmål til økonomi- og erhvervs-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Enhedslistens medlem af udvalget udtaler, at loven er etfremskridt, selv om EL gerne havde set strammere regler forledelse af finansielle virksomheder og et totalt forbud modaflønninger med variable løndele.Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænk-ningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt ibetænkningen.
AX012739
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
8)Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 188indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Finanstilsynet kan uanset stk. 1, nr. 8, fastsætteregler om pligt til modregning.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.«[Teknisk korrektion]9)Nr. 46affattes således:»46.I§ 254indsættes somstk. 7:»Stk. 7.Administrator skal respektere aftaler om netting vedslutafregning, jf. § 58 h i lov om værdipapirhandel m.v., affinansielle kontrakter, der kan indgå i gruppen af aktiver imedfør af § 159, stk. 1.««[Teknisk korrektion]10)Efter nr. 53 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 354, stk. 6, nr. 22,ændres »stk. 10 og 11« til: »stk. 11og 12«.«[Konsekvensrettelse]11)I den undernr. 65foreslåede affattelse af§ 373, stk. 9,ændres »og« til: »samt«.[Korrektion]Til § 212)Nr. 2, 3, 6og7udgår.[Reglerne om registrering af almennyttige organisationer ud-går]13)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 25, stk. 1,ændres»og noteringspligt,« til: »samt noteringspligt,«.[Teknisk korrektion]14)Det undernr. 5foreslåede § 34 a udgår.§§ 34 b-34 d bliver herefter §§ 34 a-34 c.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]15)I den undernr. 5foreslåede§ 34 d,der bliver§ 34 c,ændres»§ 34, stk. 7, eller § 34 a, stk. 4« til: »eller § 34, stk. 7«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]Til § 316)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 37, stk. 3, nr. 3,ændres »3. pkt.« til: »4. pkt.««[Konsekvensrettelse]17)Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 57, stk. 3,der bliver stk. 4, indsættes efter »en aftaleom netting«: », der ikke er omfattet af stk. 3, og som er ind-gået«.«[Teknisk korrektion]18)Nr. 10og11udgår, og i stedet indsættes som nye numre:
ÆndringsforslagTil titlenAføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt afudvalget:1)Iundertitlenudgår »ophævelse af stemmeretsbegrænsnin-ger,«.[Præcisering af lovforslagets undertitel]Til § 12)I den undernr. 3foreslåede ændring af§ 1, stk. 2,indsættesefter »§ 71, stk. 1, nr. 9,«: »og stk. 2,«.[Teknisk korrektion]3)Nr. 18og26-29udgår.[Reglerne om stemmeretsbegrænsninger udgår]4)I den undernr. 24foreslåede affattelse af§ 77 a, stk. 8,ændres »Økonomi- og erhvervsministeren« til: »Finanstilsy-net«.[Teknisk korrektion]5)I den undernr. 24foreslåede affattelse af§ 77 aindsættessomstk. 10:»Stk. 10.Stk. 1-7 finder ikke anvendelse på ordninger, deri medfør af § 7 A i ligningsloven ikke medregnes i ansattesskattepligtige indkomst.«[Indsættelse af undtagelsesbestemmelse]6)Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 77 a, stk. 1, nr. 3,ændres »der opfylder kravene i §129, stk. 2, jf. dog stk. 2.« til: »som defineret i regler udstedtaf Finanstilsynet i medfør af § 128, stk. 2, jf. dog stk. 2. Denhybride kernekapital, der kan anvendes i medfør af 1. pkt.,skal, såfremt virksomheden ikke opfylder kapitalkravet i § 127eller på anden måde er nødlidende, konverteres til aktie-, ga-ranti- eller andelskapital eller konverteres på Finanstilsynetsinitiativ, hvis Finanstilsynet vurderer, at der er nærliggenderisiko for, at virksomheden ikke overholder kapitalkravet i §127.««[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 32]7)I den undernr. 25foreslåede§ 77 dindsættes efter stk. 2som nyt stykke:»Stk. 3.Finansielle virksomheder og finansielle holding-virksomheder skal i årsrapporten offentliggøre det samledevederlag for hvert enkelt medlem af bestyrelsen og direktio-nen, som vedkommende som led i dette hverv har modtagetfra virksomheden i det pågældende regnskabsår, og som ved-kommende i samme regnskabsår har modtaget som medlemaf bestyrelsen eller direktionen i en virksomhed inden forsamme koncern.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.[Indsættelse af regler om offentliggørelse]
3
»10.§ 57, stk. 5,der bliver stk. 6, affattes således:»Stk. 6.Aftaler i henhold til stk. 1 og 4 skal indeholde ob-jektive betingelser for, i hvilke tilfælde indgåede, men ikkeafviklede overførselsordrer enten1) opfyldes i overensstemmelse med nettingaftalen eller2) tilbageføres.«11.I§ 57 a, stk. 1, 1. pkt.,ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.«[Teknisk korrektion]19)Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 57 b, stk. 4,indsættes efter »aftaler om sikkerheds-stillelse«: », der ikke er omfattet af stk. 3, og som er«.«[Teknisk korrektion]20)I den undernr. 15foreslåede affattelse af§ 57 e, stk. 2,ændres »§ 57, stk. 2« til: »§ 57, stk. 3«.[Konsekvensrettelse]21)I den undernr. 15foreslåede affattelse af§ 57 e, stk. 3,ændres »udenlandsk betalingssystem, der« til: »udenlandskbetalingssystem, der ikke er omfattet af stk. 2, og som«.[Teknisk korrektion]22)Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:»04.I§ 58 h, stk. 7,ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.«[Konsekvensrettelse]23)Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:»05.I§ 84 d, stk. 1,ændres »stk. 2, nr. 6-8 og 10« til: »stk. 2,nr. 6-8 og 13«.«[Konsekvensrettelse]Til § 1224)I det undernr. 2foreslåede§ 4, stk. 2,indsættes efter »somhar haft«: »eller med rimelighed kunne forventes at have«.[Præcisering af bestemmelsens anvendelsesområde]Ny paragraf25)Efter § 26 indsættes som ny paragraf:»§ 01I lov om et skibsfinansieringsinstitut, jf. lovbekendtgørelsenr. 1376 af 10. december 2007, som ændret ved § 12 i lov nr.516 af 12. juni 2009, § 3 i lov nr. 579 af 1. juni 2010, § 32 ilov nr. 718 af 25. juni 2010 og § 17 i lov nr. 724 af 25. juni2010, foretages følgende ændring:1.I§ 9, stk. 2, 2. pkt.,ændres »renten beregnet i henhold til §213, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed« til: »den rente,Finanstilsynet fastsætter i medfør af § 213, stk. 2, i lov omfinansiel virksomhed«.«[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 44]
Til § 2726)Istk. 2indsættes efter »20,«: »01,«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]27)Stk. 5ogstk. 11udgår.[Reglerne om stemmeretsbegrænsninger udgår]28)Istk. 8ændres »finansielle virksomheders eller« til: »fi-nansielle virksomheders og«.[Justering af bemærkningerne til bestemmelsen]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en konsekvens af, at reglerne om ophævelseaf stemmeretsbegrænsninger udgår.Til nr. 2Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 23.Til nr. 3Med ændringen udgår den foreslåede ophævelse af de gæl-dende lovbestemte regler om stemmeretsbegrænsninger forspare- og andelskasser. Det sker for at sikre, at der gennem-føres den planlagte 3. behandling den 16. december 2010 medhenblik på ikrafttrædelse af lovforslaget den 1. januar 2011 afhensyn til den politiske aftale og rettidig implementering afen række EU-regler. Det er dog fortsat vurderingen, at en op-hævelse af de lovbestemte stemmeretsbegrænsninger vil kun-ne give spare- og andelskasserne en øget fleksibilitet i forholdtil at sikre kapitaltilførsel m.v. Ophævelsen af de lovbestemtestemmeretsbegrænsninger vil derfor fortsat blive overvejet ogdrøftet med de berørte parter med henblik på at kunne lade enophævelse være en del af et lovforslag om fonde og foreningerog andre selskabsretlige forhold, som forventes fremsat primo2011.Til nr. 4Der er tale om en ændring, der indebærer, at hjemmelen forøkonomi- og erhvervsministeren i det foreslåede § 77 a, stk.8, til at fastsætte nærmere regler om forholdene i bestemmel-sens stk. 1-7 om aflønning, overføres til Finanstilsynet. Detteskal ses i sammenhæng med de foreslåede bestemmelser i §71, stk. 2, og § 77 d, stk. 3, der med dette ændringsforslags nr.6 bliver stk. 4, hvorefter Finanstilsynet kan fastsætte nærmereregler om virksomhedernes lønpolitik- og praksis og om of-fentliggørelse af oplysninger om aflønning. Med forslagetsamles udstedelsen af regler om aflønning hos Finanstilsynet,hvor de vil blive udstedt i én samlet bekendtgørelse.Til nr. 5Der er tale om en præcisering af, at § 77 a, stk. 1-7, ikkefinder anvendelse på ordninger efter ligningslovens § 7 A.Bestemmelsen betyder, at ordninger, der opfylder betin-gelserne for ikke at skulle medregnes i ansattes skattepligtigeindkomst i ligningslovens § 7 A, ikke skal betragtes som endel af den variable løn i relation til lovforslagets § 77 a, stk.1-7.
4
Baggrunden for, at ordninger, som er omfattet af lignings-lovens § 7 A, foreslås undtaget fra lovforslagets § 77 a, stk.1-7, er navnlig, at der er tale om ordninger af generel karakter,der er betingede af, at de som udgangspunkt skal tilbydes tilalle ansatte, ligesom ordningerne er betingede af, at aktiernem.v. i en periode er båndlagt således, at de ansatte ikke kansælge eller pantsætte de modtagne aktier m.v. i en vis periodeefter erhvervelsen. Det vurderes derfor, at der ikke er tale omordninger, som vil give (direktionen eller) de væsentlige risi-kotagere et incitament til at handle uhensigtsmæssigt for atopnå bestemte resultater med henblik på at påvirke værdien afde modtagne aktier m.v. Derudover lægges der vægt på, at deri ordninger omfattet af ligningslovens § 7 A er fastlagt en øvreøkonomisk grænse for tildeling.Undtagelsen i stk. 10 betyder endvidere, at loftet for aktie-optioner og lignende instrumenter på 12,5 pct. af den fastegrundløn inklusive pension, der gælder for medlemmer af denfinansielle virksomheds direktion eller bestyrelse, ikke skaliagttages ved tildeling omfattet af ligningslovens § 7 A tilmedlemmer af direktionen.Til nr. 6Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 32.Til nr. 7Det foreslås i stk. 3 at indsætte en bestemmelse om, at fi-nansielle virksomheder og finansielle holdingvirksomheder iårsrapporten skal offentliggøre det samlede vederlag for hvertenkelt medlem af bestyrelsen og direktionen, som vedkom-mende som led i dette hverv har modtaget fra virksomheden idet pågældende regnskabsår, og som vedkommende i sammeregnskabsår har modtaget som medlem af bestyrelsen ellerdirektionen i en virksomhed inden for samme koncern.Oplysninger om enkeltpersoners lønforhold er persono-plysninger omfattet af lov om behandling af personoplysnin-ger (persondataloven) § 6. Behandlingen (offentliggørelsen)af oplysningerne skal ske i overensstemmelse med personda-talovens § 5, der indeholder grundlæggende principper forbehandling af oplysninger, og behandlingsreglen i § 6. End-videre skal virksomhederne i forbindelse med offentliggørel-sen af de individuelle lønninger navnlig iagttage kravene ipersondataloven om datakvalitet, herunder berigtigelse afurigtige eller vildledende oplysninger, samt den registreredesrettigheder, jf. kapitel 8-10 i persondataloven.Persondatalovens § 6 opregner en række betingelser for,hvornår det er muligt at offentliggøre personoplysninger, ek-sempelvis hvis den registrerede har givet sit udtrykkeligesamtykke hertil, eller hvis det følger af lovgivningen. Ifølgepersondatalovens § 5 skal enhver behandling af oplysningervære saglig, proportional og ske til udtrykkeligt angivne for-mål. Det skal med forslaget være muligt for virksomheden atoffentliggøre direktionens og bestyrelsesmedlemmernes ve-derlag, uden at de pågældende har givet deres udtrykkeligesamtykke hertil, idet det vurderes, at oplysninger om det en-kelte ledelsesmedlems samlede vederlag på årsbasis er afvæsentlig interesse for offentligheden, herunder navnlig forvirksomhedens indskydere og investorer. Det sikres herved,at virksomhedens interessenter får et indblik i, hvordan virk-
somheden aflønner de personer, der står for virksomhedensdaglige ledelse (direktionen), og de personer, der har det over-ordnede ansvar for virksomheden og dennes overlevelse pålængere sigt (bestyrelsen). Indsigten i virksomhedens afløn-ning af ledelsen kan således være grundlæggende for kunder-nes og investorernes vurdering af, om der er en fornuftigsammenhæng mellem virksomhedens resultater og belønningaf ledelsen. På den baggrund foreslås det, at kravet om, atvirksomhederne skal offentliggøre det samlede vederlag forhvert enkelt medlem af bestyrelsen og direktionen, indføressom en pligt for de finansielle virksomheder og finansielleholdingvirksomheder i overensstemmelse med persondatalo-vens bestemmelser.Ved det samlede vederlag forstås både fast og variabel løn/honorar inklusive pension. Det er alene vederlag, som ledel-sesmedlemmet modtager som led i hvervet som enten direktøreller bestyrelsesmedlem i den finansielle virksomhed og i an-dre virksomheder inden for koncernen. Det betyder eksem-pelvis, at den løn, som et medarbejdervalgt bestyrelsesmed-lem modtager som led i sin almindelige ansættelse, ikke eromfattet af offentliggørelsespligten.At vederlaget skal være modtaget i regnskabsåret betyder,at der er tale om det vederlag i form af fast eller variabel løn/honorar, som ledelsesmedlemmerne får udbetalt eller over-draget i dette regnskabsår. I forhold til variabel løn, sommodtages i regnskabsåret, vil der oftest være tale om variabelløn, som er optjent på baggrund af resultater, der er skabt itidligere regnskabsår, men som først udbetales eller overdra-ges i det pågældende regnskabsår.Det fremgår af forslaget til stk. 3, at offentliggørelsen afbestyrelsens og direktionens individuelle vederlag skal ske iårsrapporten. På den måde sikres det, at virksomhedens kun-der og investorer m.v. får vederlagsoplysningerne samtidigmed den seneste årsrapport. Bestemmelsen indeholder ikkekrav om, hvor i årsrapporten oplysningerne skal gives, og dekan således gives i ledelsesberetningen eller i en note. Virk-somheden kan eksempelvis vælge at give oplysningerne inoten om aflønning af ansatte, der skal gives i henhold tilregnskabsreglerne.Til nr. 8Det foreslås at indsætte en bemyndigelse for Finanstilsynettil at udstede regler om fravigelse af modregningsforbuddetved udarbejdelsen af årsrapporten som nævnt i lov om finan-siel virksomhed § 188, stk. 1, nr. 8. Bemyndigelsen skalanvendes til at indsætte regler om undtagelser til modreg-ningsforbuddet i overensstemmelse med reglerne i de inter-nationale regnskabsregler (IFRS), således at det er muligtløbende at tilpasse reglerne til de internationale regnskabs-regler (IFRS). Dette gøres mest smidigt på bekendtgørelses-niveau.De gældende internationale regnskabsregler (IFRS) inde-holder, ligesom den danske lovgivning, et generelt forbudmod modregning ved udarbejdelse af årsrapporten. De inter-nationale regnskabsregler (IRFS) indeholder samtidig reglerom, at forbuddet skal fraviges i særlige begrænsede tilfælde.Det er denne mulighed for fravigelse, der med forslaget fore-slås indsat i den danske lovgivning. Bemyndigelsen vil bl.a.
5
blive anvendt til at udstede regler herom i regnskabsbekendt-gørelserne, som er udstedt med hjemmel i lovens § 196.Til nr. 9Henvisningen i lovforslaget til § 160, stk. 1, nr. 3, og despecielle bemærkninger hertil kan skabe uklarhed omkringkonsekvenserne af lovændringen. Det fremgår af bemærknin-gerne, at aktiverne »indgår« i de registrerede aktiver, hvilketrettelig skal være »kan indgå.« Desuden er sætningen om, atadministrator ikke skal »respektere aftaler om netting, der ve-drører ikke-registrerede finansielle kontrakter eller der vedrø-rer både registrerede og ikke-registrerede finansielle kontrak-ter« ikke klar.Det er derfor fundet nødvendigt at ændre forslaget, så be-stemmelsen i stedet for henviser til § 159, stk. 1. Det ønskesdermed præciseret, at administrator skal respektere nettingaf-taler, der omfatter finansielle kontrakter, som kan indgå i deregistrerede aktiver.Til nr. 10Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 54.Til nr. 11Der er tale om en formel ændring af ordlyden af lovforsla-gets § 373, stk. 9, således at der kan foretages en præciseringaf de specielle bemærkninger til bestemmelsen. Der er ikketilsigtet en materiel ændring af den foreslåede bestemmelse.Det fremgår af bemærkningerne til § 373, stk. 9, at »vedovertrædelse af § 145, stk. 3, § 152, stk. 3, 1. pkt., og § 175 a,stk. 1, vedrørende overtrædelse af kravet om indberetning tilFinanstilsynet, forudsættes det, at førstegangstilfælde som ud-gangspunkt vil udløse en bøde på 20.000 kr.«. Henvisningentil § 145, stk. 3, skal rettelig være til § 145, stk. 4.Til nr. 12Med ændringsforslaget udgår de foreslåede regler i hvid-vaskloven om bl.a. registrering af almennyttige organisatio-ner. Det sker for at sikre, at der gennemføres den planlagte 3.behandling den 16. december 2010 med henblik på ikrafttræ-delse af lovforslaget den 1. januar 2011 af hensyn til denpolitiske aftale og rettidig implementering af en række EU-regler. Det er dog fortsat vurderingen, at Danmark bør imple-mentere og overholde Financial Action Task Forces (FAFT)anbefaling (SR VIII) om almennyttige organisationer. Anbe-falingen sikrer bl.a., at terrororganisationer ikke kan fremståsom legitime almennyttige organisationer, og sikrer, at midlerindsamlet af eller overført via almennyttige organisationer ik-ke er anvendt til at støtte terroristers aktiviteter eller terroror-ganisationer.Til nr. 13Der er tale om en formel præcisering, således at der kanforetages en præcisering af bestemmelsens specielle bemærk-ninger.Det fremgår af bemærkningerne til lov om forebyggendeforanstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering afterrorisme § 25, som affattet ved lovforslagets § 2, nr. 4, at»tilsidesættelse af denne opmærksomhedspligt er imidlertidikke kriminaliseret, hvilket skal ses i sammenhæng med, at
tilsidesættelse vil være vanskelig at bevise. Tilsidesættelse afopmærksomhedspligten er imidlertid ikke strafbelagt« samt at»konkrete tilsidesættelser af opmærksomhedspligten vil in-debære en tilsidesættelse af undersøgelses- og noteringsplig-ten, jf. § 6, stk. 2, som er kriminaliseret i § 37, stk. 1«.Sætningerne vedrører hvidvasklovens § 6 og ikke den fore-slåede ændring af § 25, hvilket kan give anledning til misfor-ståelser.Til nr. 14 og 15Der er tale om en konsekvens af, at reglerne om almennyt-tige organisationer udgår.Til nr. 16Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 3.Til nr. 17Udenlandske clearingcentraler m.v., der er hjemmehøren-de i et land uden for den Europæiske Union eller et land, somUnionen ikke har indgået aftale med på det finansielle område,kan vælge at være reguleret af lovgivningen i et EU-land. Hvissystemet derudover har mindst en deltager, der er hjemmehø-rende i det pågældende EU-land, kan systemet notificeres tilKommissionen i medfør af finalitydirektivets artikel 10 ogdermed være omfattet af den foreslåede § 57, stk. 2, som bliverstk. 3. Tilføjelsen til den foreslåede stk. 3, som bliver stk. 4,præciserer, at et system beliggende i et tredjeland, som er no-tificeret til Kommissionen og dermed omfattet af den foreslå-ede stk. 2, som bliver stk. 3, ikke også er omfattet af denforeslåede stk. 3, som bliver stk. 4.Til nr. 18Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 9.Til nr. 19Den foreslåede tilføjelse præciserer, at systemer hjemme-hørende i lande uden for Den Europæiske Union eller lande,som Unionen ikke har indgået aftale med, der er omfattet af §57 b, stk. 3, ikke tillige er omfattet af stk. 4.Til nr. 20Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 9.Til nr. 21Der er tale om en præcisering af, at systemer hjemmehø-rende i lande uden for Den Europæiske Union eller lande, somUnionen ikke har indgået aftale med, der er omfattet af § 57e, stk. 2, ikke tillige er omfattet af stk. 3.Til nr. 22Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 19.Til nr. 23Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 26og 27.Til nr. 24Der er tale om en præcisering af, at lovforslaget også om-fatter indlevering af mønter, som har været udsat for enbehandling, som med rimelighed kunne forventes at have mo-
6
dificerende virkninger. Dette fremgår allerede af lovforslagetsbemærkninger, hvorfor der alene er tale om en præcisering aflovteksten.Til nr. 25Der er tale om en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 44.Til nr. 26Der er tale om en konsekvens af, at §§ 129-139, jf. lovfor-slagets § 1, nr. 32, ophæves den 1. juli 2011.Til nr. 27Der er tale om en konsekvens af forslaget om at lade op-hævelsen af de lovbestemte stemmeretsbegrænsninger udgå.Til nr. 28Der er tale om en formel ændring af ordlyden af lovforsla-gets § 27, stk. 8, således at der kan foretages en præciseringaf lovforslagets bemærkninger. Der er ikke tilsigtet en mate-riel ændring af den foreslåede bestemmelse.Det ønskes præciseret, at det følger af § 27, stk. 8, at be-grænsningerne for brug af variabel løn, der følger af lovens §§77 a og 77 b, jf. lovforslagets § 1, nr. 24, finder anvendelse påde aftaler, som virksomhederne indgår efter lovens ikrafttræ-den. Det præciseres endvidere i stk. 8, at det samme gør sig
gældende i forhold til allerede indgåede aftaler, som ifølgeaftalen eller virksomhedens praksis i øvrigt, skal forlængeseller fornys efter lovens ikrafttræden.Forslaget betyder eksempelvis, at der ikke efter lovensikrafttræden kan indgås aftaler, der overstiger grænsen for til-deling af aktieoptioner eller lignende instrumenter på 12,5 pct.af honoraret eller den faste grundløn inklusive pension til hen-holdsvis bestyrelsen og direktionen, ligesom aftaler herom,der allerede er indgået, ikke kan forlænges eller fornyes. Påtilsvarende måde betyder det eksempelvis også, at der efterlovens ikrafttræden ikke i forhold til bestyrelsesmedlemmer ivirksomheder, der modtager statsstøtte, herunder statsligt ka-pitalindskud eller individuel statsgaranti, eller som er ejet afFinansiel Stabilitet A/S, kan igangsættes nye aktieoptionspro-grammer eller lignende ordninger, jf. den foreslåede § 77 b,stk. 2, ligesom sådanne eksisterende programmer ikke kanforlænges eller fornyes efter lovens ikrafttræden. Sidstnævntekrav følger allerede for direktionen i de kreditinstitutter, derhar modtaget statsligt kapitalindskud, jf. lov om statsligt ka-pitalindskud i kreditinstitutter § 8, stk. 2, nr. 7, og for direkti-onen i de pengeinstitutter, datterselskaber i Danmark afudenlandske pengeinstitutter samt realkreditinstitutter, der harfået stillet en individuel statsgaranti efter kapitel 4 a i lov omfinansiel stabilitet.
Helge Sander (V)fmd.Torsten Schack Pedersen (V) Marion Pedersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V)Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF) Carina Christensen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Orla Hav (S) Benny Engelbrecht (S)Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Steen Gade (SF) Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Socialistisk Folkeparti (SF)Det Konservative Folkeparti (KF)Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
474524231794
Liberal Alliance (LA)Kristendemokraterne (KD)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3111112
7
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 49Bilagsnr.12345678910111213TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 18/11-10 fra Faster AndelskasseHenvendelse af 19/11-10 fra FinansrådetHenvendelse af 19/11-10 fra Merkur Andelskasse, Andelskassen Fælleskassenog Ryslinge AndelskasseHenvendelse af 19/11-10 fra Forsikring & PensionHenvendelse af 2/12-10 fra Merkur AndelskasseHenvendelse af 6/12-10 fra Finansrådet, Realkreditforening og RealkreditrådetHøringsnotat og ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministerenYderligere ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministeren1. udkast til betænkningYderligere ændringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministerenNyhedsbrevet »Nyt lovforslag truer det danske foreningslov«, fra CEPOS
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 49Spm.nr.12345TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 18/11-10 fra Faster Andelskasse, til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 19/11-10 fra Finansrådet, til økonomi-og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 19/11-10 fra Merkur Andelskasse m.fl.,til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 19/11-10 fra Forsikring & Pension, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil bekræfte sit løfte fra 1. behandling af lovforslaget om,at det 100 pct. er op til den enkelte spare- eller andelskasse, om den vil ophævestemmeretsbegrænsningerne, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren vil bekræfte, at uden en beslutning af repræsentantskabet/henholdsvis generalforsamlingen kan ingen kapitalfond m.v. – uanset indskudtkapital – få mere end 20 stemmer, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til artiklen i Dagbladet Børsen d. 25/11-10 »Sparekasser ipanik over ny lovgivning«, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til artiklen i Dagbladet Børsen d. 24/11-10 »Sparekasserkan slagtes af fjendtlige opkøb«, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren har drøftet forslaget om ophævelse af stemmeretsbegræns-ning i sparekasser og andelskasser særskilt med henholdsvis Finansrådet ogbrancheorganisationen Lokale Pengeinstitutter, inden lovforslaget blev fremsat,til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en uddybning af lovforslagets bemærkninger, afsnit 2.4.3, til økonomi-og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan processen vil forløbe, hvis en spare- eller andelskasse ønskerat frasige sig stemmeretsbegrænsningerne, til økonomi- og erhvervsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for muligheden for fjendtlige overtagelse af en spare-eller andelskasse – henholdsvis med og uden stemmeretsbegrænsning, til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for baggrunden for, at forslaget om ophævelseaf stemmeretsbegrænsning i sparekasser og andelskasser er medtaget i lovfor-
6
7
8
9
1011
12
13
8
14
15
161718
19
20
21
2223
24
25
26
27
28
29
30
slaget – på hvis foranledning og med hvilket sigte, til økonomi- og erhvervsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at der er foretaget en grundig juridisk vur-dering af, at ophævelse af lovkravet om stemmeretsbegrænsninger for sparekas-ser og andelskasser ikke er et ekspropriativt indgreb i forhold til den enkeltesparekasse eller andelskasse, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren har overvejet risikoen for – og de eventuelt ekspropriati-onsretlige aspekter i forbindelse med, at en mindre sparekasse eller andelskassekan blive udsat for et fjendtligt overtagelsesforsøg, hvor eksempelvis en bygge-spekulant eller en kapitalfond ønsker at bruge pengeinstituttet til egne formål, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 2/12-10 fra Merkur Andelskasse, til øko-nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilken måde FATFs anbefalinger er implementeret i henholdsvisNorge og Sverige, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren erkender, at en ny ejerkreds kan sikre sig kontrol over deopbyggede reserver i sparekassen, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren har overvejet risikoen for, at en mindre sparekasse ellerandelskasse kan blive udsat for et fjendtligt overtagelsesforsøg, hvor eksempelvisen byggespekulant eller en kapitalfond ønsker at bruge pengeinstituttet til egneformål, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til ændringsforsalg, hvorefter bestemmelserne i lovfor-slagets § 2 om registrering af almennyttige organisationer udgår, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om bestemmelserne i lovforslagets § 2 reelt vil betyde et krav om regi-strering af foreninger i Danmark, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvilke konkrete krav de nævnte indsamlingsorganisationer skal opfyl-de, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, efter hvilke kriterier og med bistand fra hvem det afgøres, om en sam-arbejdspartner er »pålidelig«, jf. lovforslagets § 2, stk. 3, til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om de byrder, som med lovforslaget pålægges indsamlingsorganisatio-nerne, står mål med det forventede udbytte (proportionalitet), til økonomi- ogerhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der har været nogle eksempler på, at almennyttige organisationer erblevet misbrugt til finansiering af terrorisme, til økonomi- og erhvervsministeren,kopi til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren mere præcist mener, at en almennyttig organisationskal træffe rimelige foranstaltninger for at opnå kendskab til enkelte grupper afbidragsmodtagere, til økonomi- og erhvervsministeren, kopi til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange almennyttige organisationer regeringen forventer vil væreomfattet af de nye regler om registrering, til økonomi- og erhvervsministeren,kopi til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan en almennyttig organisation skal afgøre, om en samarbejds-partner i et andet land er pålidelig, til økonomi- og erhvervsministeren, kopi tiljustitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om en almennyttig organisation, der ønsker at støtte et projekt i et andetland, vil skulle henvende sig til Udenrigsministeriet for at få oplyst, om modta-geren anses for pålidelig af den danske regering, for at være sikker på ikke atkunne straffes for medvirken til terror, til økonomi- og erhvervsministeren, kopitil justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren forstiller sig, at der konkret skal indgå i de skriftligeinterne regler, som de almennyttige organisationer nu pålægges ved lov at udar-
9
31
32
33
34
35
36
37
38
bejde, til økonomi- og erhvervsministeren, kopi til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om lovforslaget betyder, at alle almennyttige organisationer, der samar-bejder med organisationer/enkeltpersoner i andre lande, fremover pålægges, atde skal have nedskrevne vedtægter, en hjemmeside og en statsautoriseret ellerregistreret revisor, til økonomi- og erhvervsministeren, kopi til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren har overvejet, at lovforslagets bestemmelser om almennyt-tige organisationer er så stor en ændring i forhold til den hidtil gældendeforeningsfrihed i Danmark, at dette bør udskilles i et særskilt lovforslag, til øko-nomi- og erhvervsministeren, kopi til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad forslaget til ny § 34 a i lov om forebyggende foranstaltninger modhvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme indebærer, til økonomi- og er-hvervsministeren, kopi til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om oplysninger om, hvem en almennyttig organisation i Danmark samar-bejder med i et andet land, kan kræves udleveret af Finanstilsynet og dereftervidereudleveres til myndigheder i et andet land, til økonomi- og erhvervsmini-steren, kopi til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang regeringen forventer, at lovforslaget vil begrænsestøtte fra almennyttige organisationer i Danmark til organisationer i andre lande,til økonomi- og erhvervsministeren, kopi til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at det allerede er strafbart at yde støtte tilterrorisme – også for almennyttige organisationer, til økonomi- og erhvervsmi-nisteren, kopi til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, efter hvilke kriterier ministeriet har besluttet, hvilke foreninger derskulle høres i forhold til den del af lovforslaget, der omhandler almennyttigeforeninger, til økonomi- og erhvervsministeren, kopi til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 6/12-10 fra Finansrådet m.fl., til økono-mi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå